Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 49 Bilag 9
Offentligt
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om fo-
rebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering
af terrorisme, lov om værdipapirhandel m.v., møntloven og forskelli-
ge andre love
(Kompetencekrav for finansielle rådgivere, risikomærkning af lån, afløn-ningspolitik, ophævelse af stemmeretsbegrænsninger, oplysningsforplig-telse for udstedere af værdipapirhandler, offentliggørelse, administrativebødeforelæg, clearing og afvikling af betalinger, indløsning af mønterm.v.)Aføkonomi- og erhvervsministerentiltrådt af XXX:
Til § 11)
I den undernr. 3foreslåede affattelse af§ 1, stk. 2,indsættes efter »§71, stk. 1, nr. 9,«: »og stk. 2,«.[Teknisk korrektion]2)
I den undernr. 24foreslåede affattelse af§ 77 a, stk. 8,ændres »Øko-nomi- og erhvervsministeren« til: »Finanstilsynet«.[Teknisk korrektion]3)
I den undernr. 24foreslåede affattelse af§ 77 aindsættes somstk. 10:»Stk.10.Stk. 1-7 finder ikke anvendelse på ordninger, der i medfør af § 7A i ligningsloven ikke medregnes i ansattes skattepligtige indkomst.«[Indsættelse af undtagelsesbestemmelse]4)
Efternr. 24indsættes som nyt nummer:»01.
I§ 77 a, stk. 1, nr. 3,ændres »der opfylder kravene i § 129, stk. 2, jf.dog stk. 2.« til: »som defineret i regler udstedt af Finanstilsynet i medføraf § 128, stk. 2, jf. dog stk. 2. Den hybride kernekapital, der kan anvendesi medfør af 1. pkt., skal, såfremt virksomheden ikke opfylder kapitalkra-vet i § 127 eller på anden måde er nødlidende, konverteres til aktie-, ga-
2/10
ranti- eller andelskapital eller konverteres på Finanstilsynets initiativ, hvisFinanstilsynet vurderer, at der er nærliggende risiko for, at virksomhedenikke overholder kapitalkravet i § 127.««[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 32]5)
I den undernr. 25foreslåede§ 77 dindsættes somstk. 3:»Stk.3.Finansielle virksomheder og finansielle holdingvirksomhederskal i årsrapporten offentliggøre det samlede vederlag for hvert enkeltmedlem af bestyrelsen og direktionen, som vedkommende, som led i det-te hverv, har modtaget fra virksomheden i det pågældende regnskabsår,og som vedkommende i samme regnskabsår har modtaget som medlem afbestyrelsen eller direktionen i en virksomhed inden for samme koncern.«Stk. 3 bliver herefter stk. 4.[Indsættelse af regler om offentliggørelse]6)
Efternr. 40indsættes som nyt nummer:»02. I§ 188indsættes som nytstk. 3:»Stk.3.Finanstilsynet kan uanset stk. 1, nr. 8, fastsætte regler om pligt tilmodregning.«Stk. 3 bliver herefter stk. 4.«[Teknisk korrektion]7)
Nr. 46udgår, og i stedet indsættes:»03. I§ 254indsættes somstk. 7:»Stk.7.Administrator skal respektere aftaler om netting ved slutafreg-ning, jf. § 58 h i lov om værdipapirhandel m.v., af finansielle kontrakter,der kan indgå i gruppen af aktiver i medfør af § 159, stk. 1, i lov om fi-nansiel virksomhed.««[Teknisk korrektion]8)
Efter nr. 53 indsættes som nyt nummer:»04.
I§ 354, stk. 6, nr. 22,ændres »stk. 10 og 11« til: »stk. 11 og 12«.«[Konsekvensrettelse]9)
I den undernr. 65foreslåede affattelse af§ 373, stk. 9,ændres »og« til»samt«.[Korrektion]Til § 210)
I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 25, stk. 1,ændres »og note-ringspligt,« til: »samt noteringspligt,«.[Teknisk korrektion]Til § 311)
Efternr. 3indsættes som nyt nummer:»05.
I§ 37, stk. 3, nr. 3,ændres »3. pkt.« til: »4. pkt.«.«[Konsekvensrettelse]
3/10
12)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:»06.
I§ 57, stk. 3,som bliver stk. 4, indsættes efter »en aftale om net-ting«: », der ikke er omfattet af stk. 3, og som er indgået«.«[Teknisk korrektion]13)
Nr. 10 og 11 udgår, og i stedet indsættes som nye numre:»07.
§ 57, stk. 5,der bliver stk. 6, affattes således:»Stk.6.Aftaler i henhold til stk. 1 og 4 skal indeholde objektive betingel-ser for, i hvilke tilfælde indgåede, men ikke afviklede overførselsordrer,enten1)2)opfyldes i overensstemmelse med nettingaftalen ellertilbageføres.«
08.
I§ 57 a, stk. 1, 1. pkt.,ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.«[Teknisk korrektion]14)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:»09.
I§ 57 b, stk. 4,indsættes efter »aftaler om sikkerhedsstillelse«: »,der ikke er omfattet af stk. 3, og som er«.«[Teknisk korrektion]15)
I den undernr. 15foreslåede affattelse af§ 57 e, stk. 2,ændres »§ 57,stk. 2« til: »§ 57, stk. 3«.[Konsekvensrettelse]16)
I den undernr. 15foreslåede affattelse af§ 57 e, stk. 3,ændres»udenlandsk betalingssystem, der« til: »udenlandsk betalingssystem, derikke er omfattet af stk. 2, og som«.[Teknisk korrektion]17)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:»10.
I§ 58 h, stk. 7,ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.«[Konsekvensrettelse]18)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:»11.
I§ 84 d, stk. 1,ændres »stk. 2, nr. 6-8 og 10« til: »stk. 2, nr. 6-8 og13«.«[Konsekvensrettelse]Til § 1219)
I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 4, stk. 2,indsættes efter»som har haft«: »eller med rimelighed kunne forventes at have«.[Præcisering af bestemmelsens anvendelsesområde]Ny paragraf
4/10
20)
Efter § 26 indsættes som ny paragraf:»§ 01.
I lov om et skibsfinansieringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 1376 af10. december 2007, som ændret ved § 12 i lov nr. 516 af 12. juni 2009, §3 i lov nr. 579 af 1. juni 2010, § 32 i lov nr. 718 af 25. juni 2010 og § 17 ilov nr. 724 af 25. juni 2010, foretages følgende ændring:1.
I§ 9, stk. 2, 2. pkt.,ændres »renten beregnet i henhold til § 213, stk. 2,i lov om finansiel virksomhed« til: »den rente Finanstilsynet fastsætter imedfør af § 213, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed«.«[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 44]Til § 2721)
Istk. 2indsættes efter »32,«: »01,«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]22)
Stk. 5affattes således:»Stk.5.§ 1, nr. 18 og 26-29, træder i kraft den 1. januar 2013.«[Præcisering af ikrafttrædelsen]23)
Istk. 8ændres »finansielle virksomheders eller« til: »finansielle virk-somheders og«.[Justering af bemærkningerne til bestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 23.Til nr. 2Der er tale om en ændring, der indebærer, at hjemlen for økonomi- og er-hvervsministeren i det foreslåede§ 77 a, stk. 8,til at fastsætte nærmereregler om forholdene i bestemmelsens stk. 1-7 om aflønning, overføres tilFinanstilsynet. Dette skal ses i sammenhæng med de foreslåede bestem-melser i § 71, stk. 2, og § 77 d, stk. 3, der med dette ændringsforslags nr.6 bliver stk. 4, hvorefter Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler omvirksomhedernes lønpolitik- og praksis og om offentliggørelse af oplys-ninger om aflønning. Med forslaget samles udstedelsen af regler om af-lønning hos Finanstilsynet, hvor de vil blive udstedt i én samlet bekendt-gørelse.
5/10
Til nr. 3Der er tale om en præcisering af, at § 77 a, stk. 1-7, ikke finder anvendel-se på ordninger efter ligningslovens § 7 A.Bestemmelsen betyder, at ordninger, der opfylder betingelserne for ikkeat skulle medregnes i ansattes skattepligtige indkomst i ligningslovens § 7A, ikke skal betragtes som en del af den variable løn i relation til lovfors-lagets § 77 a, stk. 1-7.Baggrunden for at ordninger, som er omfattet af ligningslovens § 7 A, fo-reslås undtaget fra lovforslagets § 77 a, stk. 1-7, er navnlig, at der er taleom ordninger af generel karakter, der er betingede af, at de som udgangs-punkt skal tilbydes til alle ansatte, ligesom ordningerne er betingede af, ataktierne m.v. i en periode er båndlagt således, at de ansatte ikke kan sæl-ge eller pantsætte de modtagne aktier m.v. i en vis periode efter erhver-velsen. Det vurderes derfor, at der ikke er tale om ordninger, som vil give(direktionen eller) de væsentlige risikotagere et incitament til at handleuhensigtsmæssigt for at opnå bestemte resultater med henblik på at påvir-ke værdien af de modtagne aktier m.v. Derudover lægges der vægt på, atder i ordninger omfattet af ligningslovens § 7 A er fastlagt en øvre øko-nomisk grænse for tildeling.Undtagelsen i stk. 10 betyder endvidere, at loftet for aktieoptioner og lig-nende instrumenter på 12,5 pct. af den faste grundløn inklusive pension,der gælder for medlemmer af den finansielle virksomheds direktion ellerbestyrelse, ikke skal iagttages ved tildeling omfattet af ligningslovens § 7A til medlemmer af direktionen.Til nr. 4Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 32.Til nr. 5Det foreslås istk. 3at indsætte en bestemmelse om, at finansielle virk-somheder og finansielle holdingvirksomheder i årsrapporten skal offent-liggøre det samlede vederlag for hvert enkelt medlem af bestyrelsen ogdirektionen, som vedkommende, som led i dette hverv, har modtaget fravirksomheden i det pågældende regnskabsår, og som vedkommende isamme regnskabsår har modtaget som medlem af bestyrelsen eller direk-tionen i en virksomhed inden for samme koncern.Oplysninger om enkeltpersoners lønforhold er personoplysninger omfat-tet af lov om behandling af personoplysninger (persondataloven) § 6. Be-handlingen (offentliggørelsen) af oplysningerne skal ske i overensstem-melse med persondatalovens § 5, der indeholder grundlæggende princip-per for behandling af oplysninger, og behandlingsreglen i § 6. Endvidereskal virksomhederne i forbindelse med offentliggørelsen af de individuel-
6/10
le lønninger navnlig iagttage kravene i persondataloven om datakvalitet,herunder berigtigelse af urigtige eller vildledende oplysninger, samt denregistreredes rettigheder, jf. kapitel 8-10 i persondataloven.Persondatalovens § 6 opregner en række betingelser for, hvornår det ermuligt at offentliggøre personoplysninger, eksempelvis hvis den registre-rede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil, eller hvis det følger aflovgivningen. Ifølge persondatalovens § 5 skal enhver behandling af op-lysninger være saglig, proportional og ske til udtrykkeligt angivne formål.Det skal med forslaget være muligt for virksomheden at offentliggøre di-rektionens og bestyrelsesmedlemmernes vederlag uden, at de pågældendehar givet deres udtrykkelige samtykke hertil, idet det vurderes, at oplys-ninger om det enkelte ledelsesmedlems samlede vederlag på årsbasis er afvæsentlig interesse for offentligheden, herunder navnlig for virksomhe-dens indskydere og investorer. Det sikres herved, at virksomhedens inte-ressenter får et indblik i, hvordan virksomheden aflønner de personer, derstår for virksomhedens daglige ledelse (direktionen) og de personer, derhar det overordnede ansvar for virksomheden og dennes overlevelse pålængere sigt (bestyrelsen). Indsigten i virksomhedens aflønning af ledel-sen kan således være grundlæggende for kundernes og investorernes vur-dering af, om der er en fornuftig sammenhæng mellem virksomhedens re-sultater og belønning af ledelsen. På den baggrund foreslås det, at kravetom, at virksomhederne skal offentliggøre det samlede vederlag for hvertenkelt medlem af bestyrelsen og direktionen, indføres som en pligt for definansielle virksomheder og finansielle holdingvirksomheder i overens-stemmelse med persondatalovens bestemmelser.Ved det samlede vederlag forstås både fast og variabel løn/honorar inklu-sive pension. Det er alene vederlag, som ledelsesmedlemmet modtagersom led i hvervet som enten direktør eller bestyrelsesmedlem i den finan-sielle virksomhed og i andre virksomheder inden for koncernen. Det be-tyder eksempelvis, at den løn som et medarbejdervalgt bestyrelsesmed-lem modtager som led i sin almindelige ansættelse, ikke er omfattet af of-fentliggørelsespligten.At vederlaget skal være modtaget i regnskabsåret betyder, at der er taleom det vederlag, i form af fast eller variabel løn/honorar, som ledelses-medlemmerne får udbetalt eller overdraget i dette regnskabsår. I forholdtil variabel løn, som modtages i regnskabsåret, vil der oftest være tale omvariabel løn, som er optjent på baggrund af resultater, der er skabt i tidli-gere regnskabsår, men som først udbetales eller overdrages i det pågæl-dende regnskabsår.Det fremgår af forslaget til stk. 3, at offentliggørelsen af bestyrelsens ogdirektionens individuelle vederlag, skal ske i årsrapporten. På den mådesikres det, at virksomhedens kunder og investorer mv. får vederlagsop-lysningerne samtidig med den seneste årsrapport. Bestemmelsen indehol-der ikke krav om hvor i årsrapporten, oplysningerne skal gives, og de kansåledes gives i ledelsesberetningen eller i en note. Virksomheden kan ek-
7/10
sempelvis vælge at give oplysningerne i noten om aflønning af ansatte,der skal gives i henhold til regnskabsreglerne.
Til nr. 6Det foreslås at indsætte en bemyndigelse for Finanstilsynet til at udstederegler om fravigelse af modregningsforbuddet ved udarbejdelsen af års-rapporten som nævnt i lov om finansiel virksomhed § 188, stk. 1, nr. 8.Bemyndigelsen skal anvendes til at indsætte regler om undtagelser tilmodregningsforbuddet i overensstemmelse med reglerne i de internatio-nale regnskabsregler (IFRS), således at det er muligt løbende at tilpassereglerne til de internationale regnskabsregler (IFRS). Dette gøres mestsmidigt på bekendtgørelsesniveau.De gældende internationale regnskabsregler (IFRS) indeholder, ligesomden danske lovgivning, et generelt forbud mod modregning ved udarbej-delse af årsrapporten. De internationale regnskabsregler (IRFS) indehol-der samtidig regler om, at forbuddet skal fraviges i særlige begrænsedetilfælde. Det er denne mulighed for fravigelse, der med forslaget foreslåsindsat i den danske lovgivning. Bemyndigelsen vil bl.a. blive anvendt tilat udstede regler herom i regnskabsbekendtgørelserne, som er udstedtmed hjemmel i lovens § 196.Til nr. 7Henvisningen i lovforslaget til § 160, stk. 1, nr. 3, og de specielle be-mærkninger hertil kan skabe uklarhed omkring konsekvenserne af lov-ændringen. Det fremgår af bemærkningerne, at aktiverne ”indgår” i deregistrerede aktiver, hvilket rettelig skal være ”kan indgå.” Desuden ersætningen om, at administrator ikke skal ”respektere aftaler om netting,der vedrører ikke-registrerede finansielle kontrakter eller der vedrører bå-de registrerede og ikke-registrerede finansielle kontrakter” ikke klar.Det er derfor fundet nødvendigt at ændre forslaget, så bestemmelsen istedet for henviser til § 159, stk. 1. Det ønskes dermed præciseret, at ad-ministrator skal respektere nettingaftaler, der omfatter finansielle kon-trakter, som kan indgå i de registrerede aktiver.
Til nr. 8Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 54.Til nr. 9Der er tale om en formel ændring af ordlyden af lovforslagets§ 373, stk.9,således at der kan foretages en præcisering af de specielle bemærknin-
8/10
ger til bestemmelsen. Der er ikke tilsigtet en materiel ændring af den fo-reslåede bestemmelse.Det fremgår af bemærkningerne til § 373, stk. 9, at ”ved overtrædelse af §145, stk. 3, § 152, stk. 3, 1. pkt., og § 175 a, stk. 1, vedrørende overtræ-delse af kravet om indberetning til Finanstilsynet, forudsættes det, at før-stegangstilfælde som udgangspunkt vil udløse en bøde på 20.000 kr.”.Henvisningen til § 145, stk. 3, skal rettelig være til § 145, stk. 4.Til nr. 10Der er tale om en formel præcisering, således at der kan foretages enpræcisering af bestemmelsens specielle bemærkninger.Det fremgår af bemærkningerne til lov om forebyggende foranstaltningermod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme § 25, som affattetved lovforslagets § 2, nr. 4, at ”tilsidesættelse af denne opmærksomheds-pligt er imidlertid ikke kriminaliseret, hvilket skal ses i sammenhængmed, at tilsidesættelse vil være vanskelig at bevise. Tilsidesættelse afopmærksomhedspligten er imidlertid ikke strafbelagt” samt at ”konkretetilsidesættelser af opmærksomhedspligten vil indebære en tilsidesættelseaf undersøgelses- og noteringspligten, jf. § 6, stk. 2, som er kriminalisereti § 37, stk. 1”.Sætningerne vedrører hvidvasklovens § 6 og ikke den foreslåede ændringaf § 25, hvilket kan give anledning til misforståelser.Til nr. 11Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 3.Til nr. 12Udenlandske clearingcentraler m.v. der er hjemmehørende i et land udenfor den Europæiske Union eller et land, som Unionen ikke har indgået af-tale med på det finansielle område, kan vælge at være reguleret af lovgiv-ningen i et EU-land. Hvis systemet derudover har mindst en deltager, derer hjemmehørende i det pågældende EU-land, kan systemet notificeres tilKommissionen i medfør af finality-direktivets artikel 10, og dermed væreomfattet af den foreslåede § 57, stk. 2, som bliver stk. 3. Tilføjelsen tilden foreslåede stk. 3, som bliver stk. 4, præciserer, at et system beliggen-de i et tredjeland, som er notificeret til Kommissionen og dermed omfat-tet af den foreslåede stk. 2, som bliver stk. 3, ikke også er omfattet af denforeslåede stk. 3, som bliver stk. 4.Til nr. 13Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 9.
9/10
Til nr. 14Den foreslåede tilføjelse præciserer, at systemer hjemmehørende i landeuden for Den Europæiske Union eller lande, som Unionen ikke har ind-gået aftale med, der er omfattet af § 57 b, stk. 3, ikke tillige er omfattet afstk. 4..Til nr. 15Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 9.Til nr. 16Der er tale om en præcisering af, at systemer hjemmehørende i landeuden for Den Europæiske Union eller lande, som Unionen ikke har ind-gået aftale med, der er omfattet af § 57 e, stk. 2, ikke tillige er omfattet afstk. 3.Til nr. 17Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 19.Til nr. 18Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 26 og 27.
Til nr. 19Der er tale om en præcisering af, at lovforslaget også omfatter indleve-ring af mønter, som har været udsat for en behandling som med rimelig-hed kunne forventes at have modificerende virkninger. Dette fremgår al-lerede af lovforslagets bemærkninger, hvorfor der alene er tale om enpræcisering af lovteksten.Til nr. 20Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 44.Til nr. 21Der er tale om en konsekvens af at §§ 129-139, jf. lovforslagets § 1, nr.32, ophæves den 1. juli 2011.Til nr. 22
10/10
Med den foreslåede ændring af § 27, stk. 5, foreslås det, at ophævelsen afde lovbestemte stemmeretsbegrænsninger for sparekasser, jf. lovforsla-gets § 1, nr. 26 og 27, først skal træde i kraft den 1. januar 2013.Således som lovforslagets § 27, stk. 5, er formuleret, omfatter ikrafttræ-delsesbestemmelsen alene ophævelsen af de lovbestemte stemmeretsbe-grænsninger for andelskasser. Det fremgår imidlertid allerede af bemærk-ningerne til lovforslaget, at det er hensigten at ophævelsen af de lovbe-stemte stemmeretsbegrænsninger skal træde i kraft den 1. januar 2013 forbåde andels- og sparekasser. Der er således tale om en præcisering af lov-teksten.Til nr. 23Der er tale om en formel ændring af ordlyden af lovforslagets § 27, stk. 8,således at der kan foretages en præcisering af lovforslagets bemærknin-ger. Der er ikke tilsigtet en materiel ændring af den foreslåede bestem-melse.Det ønskes præciseret, at det følger af § 27, stk. 8, at begrænsningerne forbrug af variabel løn, der følger af lovens §§ 77 a og 77 b, jf. lovforslagets§ 1, nr. 24, finder anvendelse på de aftaler, som virksomhederne indgårefter lovens ikrafttræden. Det præciseres endvidere i stk. 8, at det sammegør sig gældende i forhold til allerede indgåede aftaler, som ifølge aftaleneller virksomhedens praksis i øvrigt, skal forlænges eller fornys efter lo-vens ikrafttræden.Forslaget betyder eksempelvis, at der ikke efter lovens ikrafttræden kanindgås aftaler, der overstiger grænsen for tildeling af aktieoptioner ellerlignende instrumenter på 12,5 pct. af honoraret eller den faste grundløninklusive pension til henholdsvis bestyrelsen og direktionen, ligesom af-taler herom der allerede er indgået, ikke kan forlænges eller fornyes. Påtilsvarende måde betyder det eksempelvis også, at der efter lovens ikraft-træden ikke i forhold til bestyrelsesmedlemmer i virksomheder, der mod-tager statsstøtte, herunder statsligt kapitalindskud eller individuel statsga-ranti, eller som er ejet af Finansiel Stabilitet A/S, kan igangsættes nye ak-tieoptionsprogrammer eller lignende ordninger, jf. den foreslåede § 77 b,stk. 2, ligesom sådanne eksisterende programmer ikke kan forlænges ellerfornyes efter lovens ikrafttræden. Sidstnævnte krav følger allerede for di-rektionen i de kreditinstitutter, der har modtaget statsligt kapitalindskud,jf. lov om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter § 8, stk. 2, nr. 7, samtfor direktionen i de pengeinstitutter, datterselskaber i Danmark af uden-landske pengeinstitutter samt realkreditinstitutter, der har fået stillet enindividuel statsgaranti efter kapitel 4 a i lov om finansiel stabilitet.