Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 49
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
8. december 2010
Besvarelse af spørgsmål 20 ad L 49 stillet af Erhvervsudvalget den 3.
december 2010 efter ønske fra Hanne Agersnap (SF)
Spørgsmål:
Ministeren bedes yde teknisk bistand til udformning af ændringsforsalg,hvorefter bestemmelserne i lovforslaget § 2 om registrering af almennyt-tige organisationer udgår.Svar:
De i lovforslaget foreslåede regler vedrørende almennyttige organisatio-ner er indsat på baggrund af anbefalinger fra Financial Action Task Force(FATF). I 2006 evaluerede IMF Danmarks overholdelse af FATFs anbe-falinger. Evalueringsrapporten indeholdt en række opfordringer til Dan-mark, herunder om at indføre nationale regler der er i overensstemmelsemed FATFs anbefaling (SR VIII) om almennyttige organisationer (”non-profit organisations”).Hensynet bag reguleringen af almennyttige organisationer er at medvirketil at hindre, at de almennyttige organisationer bliver misbrugt til at kana-lisere midler til terrorformål. Reguleringen vil samtidig skabe størreåbenhed om visse almennyttige organisationer og større sikkerhed for, atmidler fra bidragsydere anvendes til de tilsigtede almennyttige formål.I den forbindelse skal det bemærkes, at forslaget om, at almennyttige or-ganisationer skal lade sig registrere hos Finanstilsynet, kun gælder, hvisorganisationen indsamler midler til fordel for velgørende, religiøse, kultu-relle, uddannelsesmæssige, sociale, videnskabelige eller andre almennyt-tige formål i udlandet, eller hvis organisationen videresender midler ud aflandet til de nævnte formål. Det gælder ikke, hvis der alene indsamles tilnationale formål.På denne baggrund mener jeg fortsat, at lovforslaget skal opretholdes isin nuværende form, og et ændringsforslag vurderes derfor ikke nødven-digt.For at imødekomme ønsket om teknisk bistand kan jeg oplyse, at et æn-dringsforslag, hvorefter bestemmelserne i lovforslagets § 2 om registre-ring af almennyttige organisationer udgår, kan udformes således:Til § 2X)
Nr. 2, 3, 6og7udgår.[De foreslåede regler om registrering af almennyttige organisationer ud-går]
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/4
X)
Nr. 5affattes således:»§ 34 a.
Finanstilsynets ansatte er under ansvar efter straffelovens §§152-152 e forpligtet til at hemmeligholde fortrolige oplysninger, som defår kendskab til gennem tilsynsvirksomheden. Det samme gælder perso-ner, der udfører serviceopgaver som led i tilsynets drift, og eksperter, derhandler på Finanstilsynets vegne. Dette gælder også efter ansættelses-eller kontraktforholdets ophør.Stk. 2.Samtykke fra den, som tavshedspligten tilsigter at beskytte, beret-tiger ikke de i stk. 1 nævnte personer til at videregive fortrolige oplysnin-ger.Stk. 3.Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at fortrolige oplysnin-ger videregives til:1) Andre offentlige myndigheder, herunder anklagemyndigheden ogpolitiet, i forbindelse med efterforskning og retsforfølgning afstrafbare forhold omfattet af straffeloven, lov om forebyggendeforanstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terro-risme eller anden tilsynslovgivning.2) Vedkommende minister som led i dennes overordnede tilsyn.3) Administrative myndigheder og domstole, som behandler afgørel-ser, der er truffet af Finanstilsynet.4) Folketingets Ombudsmand.5) En parlamentarisk kommission nedsat af Folketinget.6) Undersøgelseskommissioner nedsat ved lov eller i henhold til lovom undersøgelseskommissioner.7) Statsrevisorerne og Rigsrevisionen.8) Tilsynsmyndigheder i andre lande inden for Den EuropæiskeUnion eller i lande, som Unionen har indgået aftale med på det fi-nansielle område, der har ansvaret for tilsyn med personers ogvirksomheders overholdelse af lovgivning om forebyggende for-anstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terroris-me, Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oplysninger,der skal medsendes om betaler ved pengeoverførsler, og forord-ninger indeholdende regler om finansielle sanktioner mod lande,personer, grupper, juridiske enheder eller organer, under forud-sætning af, at modtagerne af oplysninger har et væsentligt behovherfor til varetagelsen af deres opgaver.9) Finansielle tilsynsmyndigheder i lande uden for Den EuropæiskeUnion, som Unionen ikke har indgået aftale med på det finansielleområde, der har ansvaret for tilsyn med personers og virksomhe-ders overholdelse af lovgivning om forebyggende foranstaltningermod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme.Stk. 4.Videregivelse i henhold til stk. 3, nr. 9, kan alene ske1) på baggrund af en international samarbejdsaftale, og2) under forudsætning af at modtagerne mindst er underlagt en lov-bestemt tavshedspligt, der svarer til tavshedspligten i medfør afstk. 1, og har et væsentligt behov for oplysningerne til varetagelseaf deres opgaver.Stk. 5.Alle, der i henhold til stk. 3, nr. 1-7, modtager fortrolige oplysnin-
3/4
ger fra Finanstilsynet, er med hensyn til disse oplysninger undergivet deni stk. 1 omhandlede tavshedspligt.Stk. 6.Videregivelse efter stk. 3, nr. 8 og 9, af fortrolige oplysninger, derhidrører fra lande inden for Den Europæiske Union eller lande, som Uni-onen har indgået aftale med på det finansielle område, eller finansielletilsynsmyndigheder i lande uden for Den Europæiske Union, som Unio-nen ikke har indgået aftale med på det finansielle område, kan endviderealene ske, såfremt de myndigheder, som har afgivet oplysningerne, hargivet deres udtrykkelige tilladelse, og må udelukkende benyttes til detformål, som tilladelsen vedrører.Stk. 7.Fortrolige oplysninger, som Finanstilsynet modtager, må kun an-vendes i forbindelse med tilsynshvervet, til pålæggelse af sanktioner, ellerhvis tilsynsmyndighedens afgørelse påklages til højere administrativmyndighed eller indbringes for domstolene.§ 34 b.
Advokatrådet påser, at advokater omfattet af § 1, stk. 1, nr. 13 og14, overholder loven og de regler, der er udstedt i medfør heraf, samt Eu-ropa-Parlamentets og Rådets forordninger indeholdende regler om finan-sielle sanktioner mod lande, personer, grupper, juridiske enheder ellerorganer. Tilsynet sker på grundlag af en vurdering af risikoen for over-trædelse af bestemmelserne, som er nævnt i 1. pkt.Stk. 2.Advokatrådet kan påbyde advokater inden for en frist fastsat afAdvokatrådet at foretage de nødvendige foranstaltninger i tilfælde afovertrædelse af bestemmelser i denne lov, de regler, der er fastsat i med-før heraf, eller Europa-Parlamentets og Rådets forordninger indeholdenderegler om finansielle sanktioner mod lande, personer, grupper, juridiskeenheder eller organer.§ 34 c.
Afgørelser truffet i henhold til § 32, stk. 5, eller § 34, stk. 7, skaloffentliggøres, hvis afgørelsen efter tilsynsmyndighedens vurdering er afvæsentlig betydning. Dette gælder også beslutninger om at overgive sagertil politimæssig efterforskning, jf. dog stk. 2. Hvis afgørelsen vedrører enjuridisk person, kan offentliggørelsen omfatte virksomhedens navn, nårdette skønnes at være af almen interesse for offentligheden.Stk. 2.Offentliggørelse efter stk. 1 kan dog ikke ske, hvis det vil medføreuforholdsmæssig stor skade for virksomheden, eller efterforskningsmæs-sige hensyn taler imod offentliggørelse. Offentliggørelsen må ikke inde-holde fortrolige oplysninger om kundeforhold eller oplysninger omfattetaf bestemmelser i lov om offentlighed i forvaltningen om undtagelse afoplysninger om private forhold og drifts- eller forretningsforhold m.v.Offentliggørelsen må ikke indeholde fortrolige oplysninger, der hidrørerfra lande inden for Den Europæiske Union eller lande, som Unionen harindgået aftale med på det finansielle område, medmindre de myndighe-der, som har afgivet oplysningerne, har givet deres udtrykkelige tilladel-se.Stk. 3.Hvis offentliggørelse er undladt i henhold til stk. 2, 1. pkt., kan derske offentliggørelse efter stk. 1, når de hensyn, der nødvendiggjorde und-ladelsen, ikke længere er gældende. Dette gælder dog kun i op til to årefter, at den pågældende afgørelse er truffet.«
4/4
[Ændringer i nummereringen som konsekvens af, at nr. 2, 3, 6 og 7 ud-går]