Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 60 Bilag 1
Offentligt
921770_0001.png
921770_0002.png
921770_0003.png
921770_0004.png
921770_0005.png
921770_0006.png
921770_0007.png
921770_0008.png
921770_0009.png
921770_0010.png
921770_0011.png
921770_0012.png
921770_0013.png
921770_0014.png
921770_0015.png
921770_0016.png
Ådvokatrådet
ADVOKATflSAMFUNDET
SocialministerietDepartementetHolmens Kanal 221060 KøbenhavnK
KRONPRINSESSEGADE 281306 KØBENHAVN KTLF.33 96 97 98
FAX
33369750
DATO: 16-11-2010SAGSNR.: 2010-
5406
[email protected]
ID NR.: 37592
ændring af lov om almene boliger m.v. (Stop for anvisning tilHoringghettoområder af borgere fra lande uden for Det Europæiske økonomiskeSamarbejdsområde)-
Ved e-mail af 12-1 1-20 10 har Socialministeriet anmodet om Advokatrådetsbemærkninger til ovennævnte udkast.Advokatrådet har ingen bemærkninger hertil, dog skal vi gøre opmærksom på, at vifinder den meget korte svarfrist uheldig.Med venlig hilsen
Rasmus Møller Madsen
[email protected]www.advokatsamfundet.dk
Studiestræde 50, 1554 KøbenhavnV,Telefon 33 7620 00, Fax 33 76 20 01, www.bl.dk, emall [email protected]
SocialministerietHolmens Kanal 221060 København KP-almbolig@sm .dk.
den 19-11-2010Høringsevar vedr L 60,61.og 62
opfølgningboligaftalen
Boligselskabernes Landsforening har i høring modtaget de foreløbig tre forslag om ændring afalmenboligloven m,v., som udmønter bollgaftaien 2010.Vi finder det vigtigt, at der er sat fokus på behovet for en bred, Intensiv og langsigtet indsatside udsatte boligområder både fysisk, socialt, uddanneises- og beskæftigelsesmæssigt og kr1-minaipræventivt.
Først og fremmest vil boligaftalen give os mulighed for at fortsætte og styrke arbejdet med atløfte de udsatte boligområder og for at forbedre boligstandarden i de mange “almindelige” boilgområder med renoveringsbehov, som ikke må glemmes I debatten.Selvom de ekstra 5 mia. kr. til renovering ikke fuldt ud kan dække behovet på 8 mia., er det etgodt stykke på vejen. Vi hæfter os ved, at partierne har aftalt, at det er vigtigt af få ventelistenafviklet inden for en rimelig tidsperiode, og at der er aftalt en årlig evaluering af udviklingeniLandsbyggefondens venteliste.Det er samtidig fastsat, at Landsbyggefonden i de næste 4 år skat dække 25 pct. af statens udgifter til nybyggeri. VI finder det ikke rimeligt, at de almene lejere skal betale mere for f.eks.byggeri af æidreboiiger, end andre borgere I landet skal.Herudover Indeholder aftalen og lovforslagene en række instrumenter vedrørende udlejning oganvisning af boliger. Vi vii understrege, at udlejnlngslnstrumenter efter vores opfattelse har denbedste og mest langtidshoidbare effekt, når de hviler på en fælles forståelse mellem kommuneog boilgorganisatlon, Med den nye styrlngsdlaiog har kommuner og boilgorganisatloner fået enendnu bedre platform for at samarbejde om bl.a. en fælles strategi for udlejning. De nye udlejningsinstrumenter burde derfor i højere grad tage afsæt i en dialog mellem parterne.
dok-iOi i iB-82i4Version: i.O
BOBOLIGSELSKABERNES LANDSFORENINGGODT
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 33 76 20 00, Fax 33 76 2001,www.bl.dk,email [email protected]
side 2
Kombineret udlejning udvides, så kommunerne også kari beslutte, at bi.a. førtidspenslonisterkan afvises. Det kan have uheldige effekter, idet en del af førtidspenslonisterne har fysiskefunktlonsnedsættelser, og derfor behov for tilgængelige boliger. I mange af de udsatte boligområder er der fokus på tilgængelighed I renoveringsarbejderne, og netop montagebyggerler ersærligt velegnede til at lave god tilgængelighed. VI vil gerne kunne tiltrække denne gruppe somen ressource.VI vil gerne kvittere for, at forsøgsbestemmeisen I§144 udvides til en egentlig dispensatlonsadgang, så fornuftige løsninger Ikke begrænses af lovmæssige barrierer. Setilyset af den bredeog tværgående Indsats, som er nødvendig i de udsatte boligområder, undrer vi os over, at udfordrlngsretten tilsyneladende alene omfatter almenboligioven. Almene bollgområder er jo også Ivid udstrækning reguleret af tligrænsende lovgivning, som der kan være behov for at udfordre.Vi mener heller Ikke, at der er behov for at begrænse dispensationsadgangen til udsatte områder med helhedspianer. Også i den forebyggende Indsats er der behov for at udfordre Iovmæssige hindringer for optimale løsninger.Alt i alt har vi fået en boligaftale, som rummer mange gode muligheder for at komme videreIarbejdet med at styrke de udsatte boligområder. Der er nu brug for, at alle involverede partertager fat og finder praktiske løsninger på konkrete problemer.
Med venlig hilsen
BOLIGSELSKABERNES LANDSFORENING
BOGODl
SicKompagnistræde 34, 3.1208 København KTlf. 33 93 40 04[email protected]Telefax 33 93 40Postgiro16 93 33
www bosam..
SocialministerietDepartementetHolmens Kanal 221060 Kbh. K
Kbenhavnd. 18.11.2010
sendes via mail til [email protected]
Vedr.: Horingssvar til Lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Stopfor anvisning til ghettoområder af borgere fra lande uden for DetEuropæiske økonomiske Samarbejdsområde)
BO SAM finder at det er helt forkert, at lovforlaget opererer med betegnelsenghettoforboligområder, ligesom man i lovforlaget forsøger at redefinereghettobegrebet.Vi kan have forståelse for, at det kan være nødvendigt med en særlig indsats iboligområder hvor beboerne har en meget lav indkomst, er ramt af høj arbejdsløshedherunder ungdomsarbejdsløshed og der dermed er forbundet høj kriminalitet.Kriminalitet har intet med etnicitet / ikke vestlig baggrund at gøre, og det er derforbeskæmmende, at det i lovforlaget kædes sammen.Lovforlaget vil kun medvirke til at fremme modsætningerne i samfundet fremfor atmindske dem gennem bekæmpelse af arbejdsløshed og fattigdomsproblemer og dendermed forbundne kriminalitet.Vi skal på denne baggrund opfordre regeringen og folketinget til at forkastelovforlaget.
Med venlig hilsen
Jørgen HemmingsenAdm. Direktør, BOSAM
BOS?N
BoligforeningernesSammenslutningi Danmark
Til:Fra:
p-almbolig�sm.dk (Almene boliger, Socialministeriet)J.nr. 2010-7278
Danmarks Lejeiloreninger [[email protected]]Emne: Høring overlovom ændring af lov omalmenebokger mv.Sendt: 12-11-2010 20:26:12
-
Haring over lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Stop for anvisning til ghettoområder af borgerefralande uden for Det Europæiskeøkonomiske Samarbejdsområde)
På organisations meddeler jeg, at viingen mulighed harfor atsvarehiringen indenfor den alt forkorte frist.
Medvenlig hilsenJakob Lindberg, orgamsationssekretær
DanmarksLejerforeningerSankt Peders Stræde 2, 1. sal4000 Roskilde
www.dklf.dk
FLYGTNINGEHJÆLPTilSocialministerietDANSK FLYGTNINGEHJÆLPBorgergade 10, 3.salDK-1300 København Kwww.flygtning.dk
Horing vedrørende Lov om ændring af lov om almene 24.11.2010boliger m.v.(Stop for anvisning til ghettoområder afborgere fra lande uden for Det Europæiske økonomiske Samarbejdsområde), L60Socialministeriet har i mail af 12.november sendt udkast til ovennævnte lovforslag med frist for bemærkninger senest onsdag d.19.november 2010.Lovforslaget er fremsat 17.november 2010.Dansk Flygtningehjælp skal indledende stærkt beklage den uhyre korte tids-frist, som oven i købet ligger efter lovens fremsættelse i folketinget. En sådanfrist giver ikke høringsparter reel mulighed for at komme med eventuelle relevante kommentarer i den indledende lovgivningsproces. Hvis høringsfasenbliver illusorisk, berøves lovgivningsmagten muligheden for at udnytte høringsparters viden og erfaring til at kvalificere og præcisere lovgivningsinitiativer.Det har ikke været muligt for Dansk Flygtningehjælp at nå et høringssvar inden for den fastsatte frist, og Dansk Flygtningehjælp vil på baggrund af denuhyre snævre tidshorisont begrænse sit høringssvar til enkelte mere principielle bemærkninger.Boliganvisning i forhold til flygtningeEfter integrationslovens§12 skal kommunalbestyrelsen snarest muligt efter athave overtaget ansvaret anvise permanente boliger til visiterede flygtninge.Det er isoleret set positivt, hvis kommuner bruger deres anvisningsret på ensådan måde, at nyankomne flygtninge rar mulighed for at bo i andet end udsatte boligområder. Nyankomne flygtninge kan vanskeligt selv fmde en passende bolig på det nuværende danske boligmarked. Hertil kommer, at flygtningefamilier omfattet af integrationsloven som udgangspunkt ikke kan flyttetil en anden kommune uden konsekvenser for deres deltagelse i integrationsprogram m.v.Kommuner har imidlertid også tidligere kunnet undlade at anvise flygtningeen bolig i udsatte områder. Der har været lovgrundlag for en bredere anvisningspraksis, men en række kommuner har ikke udnyttet de givne anvisningsmuligheder i tilstrækkeligt omfang.
1/2
Personkreds og definition ud fra nationalitetEfter lovforslaget må kommunalbestyrelser ikke længere anvise boliger tilboligsøgende i ghettoområder og områder med kombineret udlejning, hvis etmedlem af husstanden ikke er statsborger i EU/EØS.Det foreslås yderligere, at der i lov om almene boliger indføjes en definitionaf et ghettoområde, hvor et ud af tre mulige kriterier er, at boligområdets andel af indvandrere og efterkonimere fra ikke-vestlige lande overstiger 50 pct.Dansk Flygtningehjælp vil uanset ovenstående bemærkninger om anvisningaf boliger til flygtninge udtrykke stærk principiel betænkelighed ved, at nationalt tilhørsforhold og dermed etnicitet indføres som kriterium i en retligregulering på boligområdet. Hvis de forslåede ændringer får særskilt negativekonsekvenser i form af ringere adgang til en bolig for ikke europæiske/ikkevestlige borgere og beboere, vil det rej se spørgsmål om diskrimination.-
Ventetid i forholdtilat få egen boligDet må være en forudsætning, at de foreslåede nye anvisningsregler ikke vilbetyde, at flygtninge i integrationsperioden må vente længere på at blive etableret i egen bolig. Det er Dansk Flygtningehjælps erfaring, at normalisering aftilværelsen i form af egen bolig frem for midlertidig indkvartering har storbetydning i integrationsprocessen for nyankomne flygtningefamilier.Med venlig hilsen
GeneralsekretærDansk Flygtningehjælp[email protected]Dansk FlygtningehjælpDirekte telefon:33735 130
2/3
Domstolsstyrelsen
SocialministerietHolmens Kanal 221060 København KSendt elektronisk til [email protected]
Store Kongensgade 1-31264 København KTlf. +4570 103322Fax +45 7010 4455[email protected]CVR nr. 21-65-95-09EAN-nr.5798000161 184J. nr. 2010-4102-0043-2Sagsbeh. Gunilla ThiimMail gutdomstolsstyrelsen.dk
17. november2010
Høring vedrørende lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Stop foranvisning til ghettoområder af borgere fra lande uden for Det Europæiskeøkonomiske Samarbejdsområde) Socialministeriets j.nr. 2010-7278
Ved henvendelse af 12. november 2010 har Socialministeriet anmodetDomstolsstyrelsen om eventuelle bemærkninger vedrørende lov om ændringaf lov om almene boliger m.v. (Stop for anvisning til ghettoområder af borgere fralande uden for Det Europæiske økonomiske Samarbejdsområde).Domstolsstyrelsen har ikke bemærkninger til forslaget.Med venlig hilsen
Niels Juhl
SocialministerietDepartementetHolmens Kanal 221060 København KAt.: Gertrud Kerrn-Jespersen
Høring over lovforslag om ændring af lov om almeneboliger mv.(stop for anvisning til ghettoområder af borgere fra lande uden for Det Europæiske økonomiskeSamarbejdsområde)Finansrdet takker for det fremsendte materiale til ovenstående lovforslagog for muligheden for at fremsætte kommentarer til dette.Finansrådet henviser til Realkreditrådet og Realkreditforeningens bemærkninger.
Finanssektorens HusAmaliegade 71256 København K
Telefon 3370 1000Fax3393 0260
[email protected]www.finansraadet.dk
Med venlig hilsenKontaktDirekte 3370
Niels LarsenDirekte 3370 1073[email protected]
@finansraadet.dk
Journalnr.Dok. nr. -v
Københavns Byret
SocialministerietAlmene BoligerHolmens Kanal 221060 København K
PræsidentenDomhuset, Nytorv 251450 København K.Tlf. 33 44 80 00Fax 33 44 84 88CVR21 659509administration.kbh(domsto1.dkJ. nr. 9099.2010.55
Dato 23. november 2010
Ved en e-mail af 12. november 2010 har Socialministeriet anmodet om eventuelle bemærkninger tiludkast til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Stop for anvisning til ghettoområder af borgere fra lande uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde).Jeg skal i den anledning på byretspræsidentemes vegne oplyse, at det ikke indenfor den særdeles kortehøringsfristharværet muligt at foretage en nærmere gennemgang af forslaget.
Med venlig hilsenSøren Axelsen
Til:Fra:
p-almbolig�em.dk (Almene boliger, Socialministeriet)
Birger R. Kilstenaen [[email protected]]Emne: Hering over lov om ændring af lov om almene boliger mv., lov om leje ef elmene boliger og lov om leje (Styrket indsats i ghettoområder og anvendetae af den almene boligaektora midler)Sendt: 19-11-2010 13:26:07
Socialministeriet.Landsbyggefonden har ingen bemærkninger til dette eller de 2 andre tilknyttede lovforslag.Med venlig hilsenLand sbyggef ondenBirger R. KristensenSekretariatschef Birger R. KristensenLand sbyggef ondenStudiestræde 501554 København VTlf. 3376 2000, fax 3376 2005Direkte tlf. 3376 2112E-post [email protected]
REflLV
FORENIN.iGENJ
r
EDIT
Pr. mail til P.almboligsm.dkSocialministenetDepartementetHolmens Kanal 221060 KøbenhavnK
19. november2010S514 D19062
Høring over lovforslaa om ændring af lov om almene boliger m.v. (Stop for anvisningtil ahettoområder af borgere fra lande uden for Det Europæiske økonomiske Samarbe’dsområde)
Realkreditrådet og Reatkreditforeningen har enkelte kommentarer til ovennævnte lovforslag,somvimodtogihøring den 15. november2010.Det foreslåsi lovforslaget,at der med visse undtagelser indføres et forbud mod kommunalanvisning af personer til en ledig boligIghetttoområder og områder, der er omfattet af reglerne om kombineret udlejning i almenboliglovens§51 b.Der er også ud fra gældende regelsæt mulighed for at lade en bolig stå uudlejetien periodefor at få ressoucestærke lejere ind, I disse tilfælde betaler kommunen boligafgiften fra dettidspunkt, hvor den ledige bolig er til rådighed for kommunalbestyrelsen ogindtil udlejningsker.Vi forudsætter, at tilsvarende gør sig gældende, når det bliver en hovedregel, at der er forbudmod at udleje boligerighettoområder m.fI. til borgere fra lande uden for Det Europæiskeøkonomiske Samarbejdsområde.
Med venlig hilsen
GunnaKunckel
forSOCIALTHolmens Kanal 22
Socialmimsteriet[email protected]
1060 København KTlf. 3392 4704Fax. 3392 9205www.udsafte.dkE-mail: [email protected]OKJ/J.nr.
19. november 2010
Svar på høring af lovforslag om lov om ændring af lov om almene boliger mv. (stop for anvisning til ghettoområder af borgere fra lande udenfor Det Europæiske økonomiske Samarbejdsområde).Rådet for Socialt Udsatte har ingen specifikke bemærkninger til lovforslaget,men henviser til Rådets høringssvar på høring af lovforslag om lov om ændring af lov om almene boliger mv. (styrket indsats i ghettoområderne oganvendelse af den almene boligsektors midler) for generelle bemærkningertil ghettoplanen.
Med venlig hilsen
Jann SjursenFormand
SOCIALTIJDSAITSocialministerietHolmens Kanal 221060København K
P-a1mbo1igsm.dkTlf. 3392 4704Fax. 3392 9205www.udsatte.dk
19. november2010Svar på høring af lovforslag om lov om ændring af lov om almene boliger mv. (styrket indsats i ghettoområderne og anvendelse af den almeneboligsektors midler)Overordnet finder Rådet for Socialt Udsatte italesættelsen af problemet medord som ghetto dybt problematisk og stigmatiserende. I stedet for at taleomghettoområder vil Rådet i det følgende bruge begrebet udsatte boligområder.
E-mail: [email protected]OKJ/ J.nr.
Rådet for Socialt Udsatte skal gøre opmærksom på, at deriden generelledebat om udsatte boligområder, er alt for lidt opmærksomhed på betydningen af fattigdom. Fattigdom er en væsentlig del af problemet.En stor andel af mennesker på de laveste sociale ydelser boride udsatteboligområder. Det er veldokumenteret, at de laveste kontanthj ælpsydelserikke rar mennesker i job, men tværtimod piller modet fra modtagerne. Detfremgår blandt andet af delrapporter fra forskningsprojektet om konsekvenserne af de laveste sociale ydelser, som er under gennemførelse af et forskningssamarbejde under ledelse af professor Jørgen ElinLarsen, SociologiskInstitut.Fattigdom og de øvrige social problemeride udsatte boligområder giver etstort behov for boligsociale indsatser. Rådet tager til efterretning, at der afsættes midler fra Landsbyggefonden til boligsociale indsatser. Lovændringenburdei endnu højere grad fokusere på at styrke den brede gruppe af socialtudsatte, som udgør befolkningsgrundlaget i de udsatte boligområder. Deressourcer socialt udsatte har, kan kultiveres gennem samvær og fællesskab iværestedstilbud. Derved bidrages til at give boligområdeme et mere positivtimage, fordi borgerne gøres til medspillere samtidig med, at sammenhængskraftenilokalsamfundet forstærkes.En større variationibeboersammensætningenide udsatte boligområder kanvære en udmærket målsætning, men det skal sikres, at de borgere, der bliverafvist,fåralternative muligheder.Iden sammenhæng er det særlig betænkeligt, at der indføres forbud mod kommunal anvisning af løsladte frakriminalforsorgen til de udsatte områder, uden en tilsvarende skærpelse af krav tilkommuner om at finde en alternativ bolig. Rådetvilgerne minde om, at et
2element i regeringens Hjemløsestrategi netop er at forhindre udskrivning tilhj emløshed.Det står i bemærkningerne til lovforslag, at problemerne med ghettoiseringog koncentration af udsatte beboere i bestemte områder kun kan løses, hvisalle bidrager. Rådet skal i den forbindelse pege på, at lovforslaget ikke åbnerop til det private udlejningsbyggeri eller lejeboliger i andre kommuner. Detville åbne endnu mere op.
Med venlig hilsen
Jann SjursenFormand
5 70
.•o
JrSocialministerietDepartementetHolmens kanal 221060 København K[email protected]
Moblilseringen-
Ældremobiliseririgens sekretariat, Suomisvej 3, 1927 Frederiksberg CTlf. 35 35 26 99 Fax: 35 35 26 44e-mail: aeaeldremobiIiseringen.dkwww.aeldremobiliseringen.dk22.11.2010
Angår høring om forslag til Lov om ændring af lov om almene boliger m. v.(Stop for anvisning til ghettoområder af borgere fra lande uden for Det Europæiske ØkonomiskeSamarbejdsområde)
Med mail dateret 12. november 2010 har Socialministeriet anmodet om eventuelle bemærkninger tilovenstående forslag senest den 19.11.2010. Ældremobiliseringen har ved mail af 17. november meddelt, at vi tidligst kunne svare den 22. november. Generelt finder vi det yderst utilfredsstillende, athøringsfristerne er så korte.I den anledning meddeles det, at Ældremobiliseringen ikke har nogle bemærkninger til lovforslaget.Med venlig hilsen
Gitte E. Olsen
CVR26139031
Bank53Ol-0912356
Giro16891436-
Ældremobiliseringen består af: Sammenslutningen af Pensionistforeninger i DanmarkLO Faglige Seniorer og Pensionisternes Samvirke
Danske Pensionister
-