Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 60 Bilag 4
Offentligt
928803_0001.png
928803_0002.png
SocialministerietAlmene boligerJ.nr. 2010-7268gkj
3. december 2010

Supplerende høringsnotat

om

Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.

(Styrket indsats i ghettoområder og anvendelse af den almene boligsektors

midler)

1. Indledning

Lovforslaget har i perioden den 12. til 19. november 2010 været i høring. Insti-tut for Menneskerettigheder er d. 30. november 2010 vendt tilbage med be-mærkninger, der gennemgås i det følgende.

2. Styrkede muligheder for at afvise boligsøgende uden tilknytning til ar-

bejdsmarkedet

Institut for Menneskerettighederhar i sit høringssvar anført, at såfremt forsla-get administreres, som det er angivet i loven, vil det efter instituttets opfattelseikke indebære ulovlig forskelsbehandling. Anvises en boligsøgende, der erblevet afvist fra en bolig, derimod ikke en anden bolig inden for en rimeligfrist, kan det efter instituttets opfattelse ikke udelukkes, at den forskelsbehand-ling, der finder sted, ikke kan anses som proportional.Kommentar:Det fremgår udtrykkeligt af almenboliglovens § 51 b stk. 9, atkommunalbestyrelsen skal anvise en anden passende bolig til den boligsøgen-de, så vidt muligt inden 6 måneder.Instituttet anbefaler, at der sker en systematisk overvågning af reglernes virk-ning, ligesom de anbefaler, at ministeriet over for Folketinget redegør for denhidtidige kommunale praksis.Kommentar:Socialministeriet følger løbende udbredelsen og anvendelsen afkombineret udlejning. Det fremgår således af bekendtgørelse om udlejning afalmene boliger § 34, stk. 2, at kommunalbestyrelser, der har besluttet at anven-de reglerne om kombineret udlejning, en gang årligt skal indberette til Social-ministeriet om de foretagne afvisninger og anvisning af erstatningsboliger.Kommunalbestyrelsen skal endvidere hvert 5. år foretage en evaluering af be-boersammensætningen i området med henblik på at vurdere, om der fortsat skalske afvisning af de boligsøgende, der er omfattet af reglerne. Resultatet af eva-lueringerne skal indberettes til Socialministeriet.

3. Stop for anvisning af visse grupper til boliger i ghettoområder og områ-

der omfattet af reglerne om kombineret udlejning

Side1af2
Forslaget indebærer efter instituttets opfattelse ikke ulovlig forskelsbehandling,da de omhandlede persongrupper under alle omstændigheder får anvist en bo-lig.

4. Fortrinsret for ressourcestærke beboere til boliger i de såkaldte ”ghet-

toområder”

Det foreslås med lovforslaget, at kommuner uden om boligorganisationer skalkunne beslutte, at boligerne skal lejes ud efter særlige kriterier (fleksibel udlej-ning). Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at kommunernes beslutningom opstilling af kriterier, samt den måde de administreres i praksis overvågesnøje.Kommentar:Det bemærkes, at der i 2004 er gennemført en undersøgelse af,hvordan fleksibel udlejning anvendes. Denne undersøgelse bliver fulgt op af enundersøgelse, der pt. er under udarbejdelse. Derudover sker der en løbenderegistrering af antallet af boliger, der er udlejet efter reglerne om fleksibel ud-lejning via ”almenstyringsdialog.dk”. Endelig skal kommunalbestyrelsen tagebeslutningen om anvendelse af fleksibel udlejning op til revision senest fire årefter, at den er truffet.
Side 2 af 2