I forlængelse af Socialdemokraternes ordfører på området kan jeg sige, at SF deler de bekymringer og den uro, som er omkring det her lovforslag.
Der er tale om et lovforslag, hvor det beslutningsgrundlag, der foreligger, og det, der bliver vedtaget, er uklart trods de mange spørgsmål og svar, der er afgivet i den her sag.
Der er også tale om et lovforslag, hvor forløbet op til det ikke har været specielt klædeligt.
Der er jo blevet begået en fejl, fordi der er opkrævet skat uden et lovgrundlag for det.
Det kan være svært at følge med i forløbet med dels at opdage, at fejlen er der, dels at finde ud af, hvad man vil gøre, og hvordan det så skal udmøntes, og det er svært at se klart igennem det forløb, der har været.
Det er også klart, at det er et forløb, som kalder på, at man finder ud af, hvor ansvaret ligger for, hvordan det er kommet så vidt, dvs.
et ansvar for, hvorfor det først er opdaget så sent, at man opkræver skat uden at have lovhjemmel til det, og et ansvar for, hvad man gør for at undgå, at man i fremtiden får det samme problem.
Vi skal selvfølgelig arbejde på at finde ud af, hvor det ansvar skal placeres, og det må være en del af opgaven i forbindelse med det her lovforslag.
Hvis man skal bruge et lidt folkeligt udtryk, kan man sige, at efter udvalgsbehandlingens del indtil nu er der tale om, at man som folketingsmedlem er forvirret på et højere plan:
en forvirring omkring, hvad konsekvenserne af det ændringsforslag, der er, er; en forvirring omkring forløbet indtil nu; og en gang imellem også en forvirring omkring, hvad loven så vil være, efter at det her er vedtaget.
Det er klart, at når der opkræves skat, skal der være et lovgrundlag.
Det er også klart, at når man opdager, at der bliver opkrævet skat uden det fornødne lovgrundlag, så er man nødt til at gøre noget:
enten at få loven til at passe til praksis eller ændre praksis i forhold til den lov, der er.
Her er der så valgt at lave en justering af loven, så den passer med den praksis, der har været indtil nu.
Den klædelige del er så, at man tager højde for, at de borgere, som har betalt for meget i skat, i hvert fald får deres penge tilbage.
Men ud over det er der tale om et forløb, hvor det kunstneriske indtryk i hvert fald ikke er specielt godt.
Vi er i SF meget kritiske over for forløbet, og selv om det er klart, at når man finder en så graverende fejl som den her, hvor der opkræves skat uden lovgrundlag, så må vi sige, det også er vigtigt, at det lovforslag, der så ligger, tæller op på det, og at det forløb, der har været, er klart, så man kan stå ved det.
Vi er som sagt kritiske over for det, knytter os til S' bekymringer omkring forløbet og støtter, at det skal tilbage til udvalget, så vi kan afgive en tillægsbetænkning.