Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 69 Bilag 1
Offentligt
917262_0001.png
917262_0002.png
917262_0003.png
917262_0004.png
917262_0005.png
917262_0006.png
917262_0007.png
ForslagtilLov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats(Prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannelse)
§1I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1428 af 14. december 2009, somændret ved § 1 i lov nr. 431 af 28. april 2010, § 4 i lov nr. 571 af 31. maj 2010 og § 25 i lov nr. 639af 14. juni 2010, foretages følgende ændringer:1.I§ 26 aindsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk.2.Kursusprisen for uddannelser efter stk. 1 må ikke overstige et prisloft på 140.000 kr. eks-klusiv moms pr. årselev svarende til 3.500 kr. pr. fuldtidsuge (2011-niveau). Prisloftet reguleres engang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.”Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.2.I§ 73 bindsættes efter stk.1 som nyt stykke:”Stk.2.Kursusprisen for uddannelser efter stk. 1 må ikke overstige et prisloft på 140.000 kr. eks-klusiv moms pr. årselev svarende til 3.500 kr. pr. fuldtidsuge (2011-niveau). Prisloftet reguleres engang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.”Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2011.Stk. 2.Personer, der inden lovens ikrafttræden er påbegyndt en uddannelse efter de hidtidige reglerom 6 ugers selvvalgt uddannelse i §§ 26 a og 73 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kan fær-diggøre uddannelsesforløbet efter de hidtidige regler.___Beskæftigelsesmin.,Arbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2010-0017997
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets indhold2.1. Prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannelse (forsikrede og fleksjobvisiterede ledige)2.1.1. Gældende regler2.1.2. Den foreslåede ordning3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema
1. IndledningRegeringen (Venstre og Det konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Kristendemokraternehar den 8. november 2010 indgået aftale om finansloven for 2011, som bl.a. indeholder et prisloftpå 6 ugers selvvalgt uddannelse.Det fremgår bl.a. af finanslovsaftalen, at der indføres et prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannelse:De senere år er driftsudgifterne (køb af uddannelse m.v.) til 6 ugers selvvalgt uddannelse steget fraca. 110.000 kr. i 2007 til knap 190.000 kr. i 2010 pr. årselev. Hvis ikke der sker ændringer i regler-ne, forventes udgifterne til ordningen at udgøre ca. 700-800 mio. kr. i 2011. Det skal ses i forholdtil, at udgifterne udgjorde ca. 96 mio. kr. i 2007.Aftalepartierne er derfor enige om, at der indføres et prisloft på 140.000 kr. eksklusiv moms pr.årselev - svarende til et prisloft på 3.500 kr. pr. uge - ved køb af 6 ugers selvvalgt uddannelse. Ret-ten til 6 ugers selvvalgt uddannelse vil ikke i øvrigt blive berørt af de foreslåede justeringer.Lovforslaget skal ses i sammenhæng med de samtidigt fremsatte forslag til:- Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsik-ring m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kom-muner (Virksomhedsrettet aktivering, ændring af refusionssystemet m.v.)- Lov om ændring af lov om sygedagpenge (Ændring af refusionssatser)Nærværende lovforslag har bl.a. betydning for de elementer i førstnævnte lovforslag, der vedrørervirksomhedsrettet aktivering, ændring af refusionssystemet og de samlede økonomiske konsekven-ser af de tre lovforslag, der udmønter finanslovsaftalen. Der henvises herom til dette lovforslag ogbemærkningerne hertil.
Beskæftigelsesministeren har endvidere den 27. oktober 2010 fremsat forslag til lov om ændring aflov om aktiv socialpolitik og lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats(Sanktion for manglende deltagelse i læse- og skrivetest for kontant- og starthjælpsmodtagere over30 år, ophævelse af flaskehalsbevillingen m.v.) – L 43. Lovforslaget har ingen betydning for nær-værende lovforslag.2. Lovforslagets indhold2.1. Prisloft for kurser på 6 ugers selvvalgt uddannelse2.1.1. Gældende retEfter de gældende regler kan forsikrede og fleksjobvisiterede ledige vælge mellem alle de kurser,der udbydes som 6 ugers selvvalgt uddannelse, uanset hvad uddannelsen koster.De seneste år er der sket en markant stigning i driftsudgifterne (køb af uddannelse m.v.) pr. årselev i6 ugers selvvalgt uddannelse. Samtidig har jobcentrene fået bedre muligheder for at give uddannel-sestilbud, særligt til kortuddannede ledige, således at de fra første dag kan blive tilbudt en målrettetopkvalificering.Efter de gældende regler bevilger a-kassen 6 ugers selvvalgt uddannelse til forsikrede ledige, ogjobcenteret afholder deltagerbetalingen uanset størrelsen. For de fleksjobvisiterede ledige er detjobcenteret, der både bevilger uddannelsen og afholder udgiften til deltagerbetalingen.2.1.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at der indføres et prisloft på 140.000 kr. eksklusiv moms pr. årselev svarende til etprisloft på 3.500 kr. pr. fuldtidsuge (2011-niveau) for køb af 6 ugers selvvalgt uddannelse. Kursus-prisen pr. fuldtidsuge må ikke overstige dette beløb. Det betyder, at hvis kurset har en varighed påfx 20 timer om ugen, er prisloftet 20/37 af 3.500 kr. svarende til 1.892 kr.Det foreslås videre, at prisloftet for kursusprisen en gang årligt reguleres med satsreguleringspro-centen, jf. lov om en satsreguleringsprocent.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige3.1. Prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannelseDer indføres et prisloft på køb af 6 ugers selvvalgt uddannelse på 140.000 kr. eksklusiv moms pr.årselev svarende til 3.500 kr. pr. fuldtidsuge. Initiativet skønnes at reducere driftsudgifterne i for-bindelse med forsikrede lediges deltagelse i 6 ugers selvvalgt uddannelse med ca. 389,2 mio. kr.årligt. Mindreudgiften skyldes forventede lavere enhedspriser på 6 ugers selvvagt uddannelse samten aktivitetsnedgang.Som følge heraf forventes statens udgifter til uddannelsesydelse at blive reduceret med 82,7 mio. kr.årligt. Denne besparelse modsvares stort set af merudgifter til dagpenge på knap 79 mio. kr. årligt,der vil blive fordelt mellem stat og kommuner (medfinansiering), jf. nedenstående skema. Der for-ventes således en marginal reduktion i de samlede forsørgelsesudgifter på ca. 3,8 mio. kr. årligt. Detskyldes forskellen mellem uddannelsesydelse og individuelt beregnede dagpenge for de ledige.
Samlet set er de økonomiske konsekvenser af forslaget således offentlige mindreudgifter på ca. 393mio. kr. årligt i perioden 2011-2014.Personer visiteret til fleksjob har ligeledes ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse. Ovennævnte regelom prisloftet kommer ligeledes til at gælde for denne gruppe. Det vurderes, at de økonomiske kon-sekvenser for fleksjobvisiterede ledige vil være ubetydelige, da de ikke anvender ordningen i særligtstort omfang.Mio. kr., 2011-priserStat i altHeraf:- driftsudgifter- forsørgelsesudgifter (uddannelsesydelse)- forsørgelsesudgifter (dagpenge)Kommuner i altHeraf:- forsørgelsesudgifter (dagpenge)
2011-422,7-389,2-82,749,229,629,6-393,1
2012-425,6-389,2-82,746,332,632,6-393,0
2013-428,5-389,2-82,743,435,535,5-393,0
2014-428,5-389,2-82,743,435,435,4-393,1
Stat og kommune i alt4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høring hos:Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for Selvstændigt Erhvervsdrivende (ASE), ATP, Beskæftigel-sesrådet, Business Danmark, Center for Ligebehandling af Handicappede, Danmarks Frie Fagfore-ning, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet, Det CentraleHandicapråd, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark,Foreningen af statsforvaltningsjurister, Frie Funktionærer, Jobrådgivernes Brancheforening, Kom-munernes Landsforening, Kooperationen, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af Fleks- og skånejobbe-re, Rigsrevisionen, Rådet for frivilligt Socialt arbejde, Rådet for Socialt Udsatte, Statsforvaltninger-ne og Sundhedskartellet.9. Sammenfattende skemaVurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekven-ser/mindreudgifterStat:Negative konsekven-ser/merudgifterStat:
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
2011: -471,9 mio. kr.2012: -471,9 mio. kr.2013: -471,9 mio. kr.2014: -471,9 mio. kr.Kommune:2011: 0 mio. kr.2012: 0 mio. kr.2013: 0 mio. kr.2014: 0 mio. kr.IngenIngenIngenIngenIngen
2011: 49,2 mio. kr.2012: 46,3 mio. kr.2013: 43,4 mio. kr.2014: 43,4 mio. kr.Kommune:2011: 29,6 mio. kr.2012: 32,6 mio. kr.2013: 35,5 mio. kr.2014: 35,4 mio. kr.IngenIngenIngenIngenIngen
Administrative konsekvenserfor stat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 26 a, stk. 2)Der gælder i dag intet prisloft for de uddannelser, som ledige kan deltage i under 6 ugers selvvalgtuddannelse.Det foreslås, at der indføres et prisloft på 140.000 kr. eksklusiv moms pr. årselev svarende til etprisloft på 3.500 kr. pr. fuldtidsuge ved køb af uddannelse, og at prisloftet satsreguleres en gangårligt.Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i de almindelige bemærkninger.Til nr. 2 (§ 73 b, stk. 2)Der gælder i dag intet prisloft for de uddannelser, som fleksjobvisiterede ledige kan deltage i under6 ugers selvvalgt uddannelse.Det foreslås, at der indføres et prisloft på 140.000 kr. eksklusiv moms pr. årselev svarende til etprisloft på 3.500 kr. pr. fuldtidsuge ved køb af uddannelse, og at prisloftet satsreguleres en gangårligt.Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2Det foreslås istk. 1,at loven træder i kraft den 1. januar 2011.Det foreslås istk. 2,at personer, der er i gang med selvvalgt uddannelse ved lovens ikrafttræden,fortsætter med uddannelsen efter de hidtidige regler, som de har indrettet sig i tillid til.Gældende formuleringLovforslagetBeskæftigelsesministeriet§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lov-bekendtgørelse nr. 1428 af 14. december 2009,som ændret ved § 1 i lov nr. 431 af 28. april2010, § 4 i lov nr. 571 af 31. maj 2010 og § 25 ilov nr. 639 af 14. juni 2010, foretages følgendeændringer:
§ 26 a.Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1,
kan i op til 6 uger efter eget valg deltage i ud-dannelse på folkeskoleniveau og anden uddan-nelse på tilsvarende niveau, i gymnasial uddan-nelse, i erhvervsrettet voksen- og efteruddannel-se til og med erhvervsuddannelsesniveau samt ivideregående uddannelse.Stk. 2.Uddannelsen skal foregå inden for deførste 9 måneders sammenlagt ledighed for per-soner, der er fyldt 25 år, og inden for de første 6måneders sammenlagt ledighed for personer,der ikke er fyldt 25 år.Stk. 3-7…
1.I§ 26 aindsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk.2.Kursusprisen for uddannelser efter stk. 1må ikke overstige et prisloft på 140.000 kr. eks-klusiv moms pr. årselev svarende til 3.500 kr.pr. fuldtidsuge (2011-niveau). Prisloftet regule-res en gang årligt den 1. januar med satsregule-ringsprocenten, jf. lov om en satsregulerings-procent.”Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
§ 73 b.Personer, der er visiteret til fleksjob, kaninden for de første 12 måneders sammenlagtledighed efter eget valg i op til 6 uger deltage iuddannelse på folkeskoleniveau, i gymnasialuddannelse, i erhvervsrettet voksen- og efterud-dannelse og i videregående uddannelse.Stk. 2.Under uddannelsen modtager personenden ydelse, som pågældende er berettiget til ihenhold til lov om aktiv socialpolitik.Stk. 3-7…
2.I§ 73 bindsættes efter stk.1 som nyt stykke:”Stk.2.Kursusprisen for uddannelser efter stk. 1må ikke overstige et prisloft på 140.000 kr. eks-klusiv moms pr. årselev svarende til 3.500 kr.pr. fuldtidsuge (2011-niveau). Prisloftet regule-res en gang årligt den 1. januar med satsregule-ringsprocenten, jf. lov om en satsregulerings-procent.”Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2011.Stk. 2.Personer, der inden lovens ikrafttrædener påbegyndt en uddannelse efter de hidtidigeregler om 6 ugers selvvalgt uddannelse i §§ 26 aog 73 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,kan færdiggøre uddannelsesforløbet efter dehidtidige regler.