Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 69 Bilag 7
Offentligt
TilArbejdsmarkedsudvalget
1. december 2010Henvendelse til Arbejdsmarkedsudvalget angående prisloft påselvvalgt uddannelseDet er 3F’s vurdering, at Lovforslag L69 i kombination med Lovforslag L71markant vil indskrænke de lediges muligheder for at bruge ledighedsperiodentil at opnå kompetencer, som styrker dem på fremtidens arbejdsmarked.I det følgende argumenteres for denne vurdering i forventning om atudvalget vil tage det med i behandlingen af lovforslagene.
Selvvalgt uddannelse har faglig og personlig gevinst3F betragter retten til seks ugers selvvalgt som en vigtig del af deuddannelsesmæssige perspektiver i en aktiv arbejdsmarkedspolitik. I 3F gørvi meget for at motivere vores medlemmer til omskoling ellerefteruddannelse. Det er 3F’s erfaring, at medlemmer, som ikke umiddelbarter uddannelsesmotiverede, har stor gavn af at starte med kortere kurser/uddannelse - uanset om de er beskæftigede eller ledige – for derigennem atgøre positive erfaringer med uddannelsesverdenen. For eksempel kan AMU-kurser, som man vel at mærkeselvvælger, være anledningen til at få laveten uddannelsesplan, der løfter folk fra ufaglært til faglært niveau.3F har for nylig lavet en survey blandt 2000 ledige medlemmer. Det klaresignal er, at de ønsker at bruge arbejdsløshed til opkvalificering - tilomskoling og brancheskift. 70 pct. overvejer at skifte til et helt andeterhverv, end det de senest arbejdede indenfor. Et sådan skift kræver de rettekompetencer.Samtidig er det også tydeligt, at de ledige har behov for at holde dereskompetencer ved lige og udvikle dem. Mere end halvdelen af de adspurgte erbekymrede for, om de kan vedligeholde deres kompetencer, mens de erledige. Og 60 pct. er bange for at deres kompetencer ikke slår til påfremtidens arbejdsmarked.Ufaglærte og faglærte 3F’ere er altså omstillingsparate og klar til at skiftespor, hvis nødvendigt. AMU-kurser er oplagte og populære for denne gruppepå arbejdsmarkedet. Enten som uddannelse, der løfter det faglige niveaueller som efteruddannelse indenfor en branche. Nogle eksempler:
Byggebranchen: Byggeriets Uddannelser har lavet forslag tilkursuspakker,der kan klæde folk på til bestemte jobfunktioner.F.eks. kan nogle AMU-kurser, der tilsammen tager max. 30 dage,give færdigheder som maskinfører (betjening af gravemaskiner,
planeringsmaskiner, læssere mm). På under 6 uger kan man medkursuspakker blive kabel- og ledningsarbejder.Transport: Her er det muligt på 6 uger at tage stort kørekort, læreat køre med godstransport og personbefordring.Metalbranchen: Metalarbejdere kan efteruddannes med div.svejsekurser, PLC-styring til automation af produktionsmaskiner.Man kan få job i stilladsbranchen hvis man har et stort kørekort,mens nedslidte kan omskoles med krancertifikat og hængerkort(jf. Stilladsarbejdernes henvendelse til Arbejdsmarkedsudvalget).
Disse muligheder forsvinder med et prisloft over selvvalgt uddannelse.De arbejdsmarkedspolitiske konsekvenser af prisloftetLovforslag L69 i kombination med Lovforslag L71 vil efter 3F’s vurdering fåstore konsekvenser for brugen af retten til selvvalgt uddannelse.Det er ikke kun yderst specialiserede kurser, men de helt traditionelle AMU-kurser, der rammes af prisloftet. Ifølge 3F’s beregninger bliver 827 AMUkurser for dyre1. Det er kurser, hvis pris er fastsat på baggrund afUndervisningsministeriets vurderinger af udgifter til bl.a. materiel/tekniskudstyr, øvelser og mange lærertimer. AMU-udbyderne har dermed ikkemulighed for selv at fastsætte priserne, som andre udbydere har. Den enestemulighed er, at kurserne i fremtiden ikke kan tages som selvvalgtuddannelse.Ministeriets beregninger på lovforslaget skønner, at der kan spareshalvdelenaf udgifterne til selvvalgt uddannelse på grund af lavere priser på kurser ogfærre aktiviteter. Mere konkret har de fire store AMU-skoler til 3F oplyst, atprisloftet vil ramme, hvad der i 2009 og 2010 ville være en tredjedel afkursister på selvvalgt uddannelse.Det er altså en voldsom reduktion af den centrale og mest jobrettede AMU-aktivitet, der gennemføres med prisloftet. Det rammer ned i kernen af denopkvalificering, der indtil nu har kunnet foregå som selvvalgt uddannelse.Prisloftet rammer også kurser rettet mod vækstbrancher (f.eks. bygge- oganlæg, renovering af bygninger, teknologi, energirigtig produktion og kørsel).Set fra branchernes og virksomhedernes side går beslutningen stik imodderes efterspørgsel efter uddannet arbejdskraft indenfor særlige områder. Defår sværere ved at få medarbejdere med opdaterede og ønskedespidskompetencer. Og set fra de ledige arbejdstageres side bliver der nuforskel på ens rettigheder.Retten til selvvalgt uddannelse kommer til atafhænge af hvilken branche og hvilket job, man kommer fra eller ønsker atAMS har oplyst til 3F, at prisloftet gælder den pris, jobcentret skal betale for kurset ud fratakstkataloget. Beregning er derfor foretaget på baggrund af UVM’s Takstkatalog for 2010(AMU ekskl. moms, indeholdende det samlede takstbeløb, dvs. undervisningstakst +fællestakst + bygningstakst + påbegyndelsestaksameter + evt. køreteknisk tillægstakst)1
-2-
bevæge sig ind i. EDB, teori, sprog, projektstyring er tilladt, men betjening afproduktionsmaskiner, asfaltarbejde, turistkørsel og svejsning er forbudt.En anden konsekvens af prisloftet er, at det bliver sværere for bl.a. 3F atmotivere medlemmer til uddannelse, når der nu kommer endnu flerebegrænsninger på hvad de kan vælge. Det er dybt beklageligt, nårregeringen og alle andre holder skåltaler om at ruste arbejdskraften tilfremtidens arbejdsmarked. Vi bryster os afflexicurity,men virkeligheden er,at mens fleksibiliteten lever i bedste velgående, halter det med sikkerheden –ikke mindst den sikkerhed, der ligger i at have ret til at vedligeholde sinekompetencer i ledighedsperioden.Formelt ændres der ikke på rettigheden, men i praksis kan det gøres såbesværligt og så uattraktivt, at de forsikrede ledige ikke benytter sig af den.Den frygt understøttes af ministeriets skøn om, at loftet vil medføre lavereaktivitet.Ministeren har i sine bemærkninger til LO og DA’s høringssvar fremført detargument, at den ledige stadig kan få uddannelse som led i aktivering, HVISjobcentrene finder, at det er den hurtigste vej i job. Det er muligt, menprisloft, driftsloft og egenfinansiering af såvel aktiveringen somuddannelsesydelsen giver jobcentrene kraftige incitamenter til at vejlede ogplanlægge ”udenom” ordinær uddannelse. Desuden kan jobcentrets godevilje ikke erstatte den rettighed, forsikrede ledige har.3F finder det dybt problematisk, at forsikrede medlemmer skal stå ”medhatten i hånden” for at få lov til at tage den (efter-)uddannelse, de indtil nuhar haft ret til. Med et medlemskab af en a-kasse har ledige ret til selv atvælge uddannelse på op til 6 ugers varighed – uanset om man er ufaglærteller akademiker. Den ret begrænses nu voldsomt ved, at der laves et prisloftpå hvad kurserne må koste.3F foreslår på den baggrund, at AMU-kurser friholdes fra prisloftet.Vi ser frem til, at Arbejdsmarkedsudvalget drøfter disse problemstillinger.På vegne af Fagligt Fælles Forbund
Mette LyshøjArbejdsmarkedspolitisk konsulentMail:[email protected].Mobil: 30 51 78 18
Vedlagt er eksempler på kurser, der fremover ikke kan tages som selvvalgt uddannelse.
-3-
Eksempler på AMU-kurser, der efter 1. januar anses som værende for dyre tilselvvalgt uddannelse til ledige:Betjening af entreprenørmaskinerBetjening af hydrauliske gravemaskinerEnergirigtig kørsel, med simulatorGodstransport med lastbilSikker adfærd - nul arbejdsulykkerEU-Efteruddannelse for godschauffører - obligatorisk delKørsel med lastbil – uheldsforebyggelsePersonbefordring med busGrundlæggende kvalifikationsbevis - busKvalitetsstyring af svejsearbejdeSvejsning af rørsystemer i plastRecertificering af svejsning af rørsystemer i plastPersonbefordring med bus - ordinær kvalifikationSvejsning af polymermembranerLysbuesvejsningTruckcertifikatDigitalteknikOptimering af skorsteneTeleskoplæsser m.kranfunkt.- betjening, B-cert.Glasfiber- og vindmølleproduktion for operatørerIPC Inspektion af kabler/ledninger for operatørerAnvendelse af nye og avancerede plastmaterialerRobotteknik, off-line programmeringVejasfaltarbejde - Mask.udlæg. af bære- og slidlagVejasfaltarbejde - Opbygning og betjening af asfaltudlægTagbeklædningGassvejsning proces 311Vådrum - udførelse af gulvkonstruktionerHåndoplagt glasfiberstøbningMedicinalindustriel produktionKabelarbejde - etablering af nyanlægDatakommunikation, installation og konfiguration på enhederProgrammering af robot med visionMobilkran, certifikat B
-4-