Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 71 Bilag 16
Offentligt
929774_0001.png
929774_0002.png
929774_0003.png
929774_0004.png
929774_0005.png
929774_0006.png
929774_0007.png
929774_0008.png
929774_0009.png
929774_0010.png
929774_0011.png
929774_0012.png
Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 7. december 2010
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov omarbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om kommunaludligning og generelle tilskud til kommuner(Virksomhedsrettet aktivering, ændring af refusionssystemet m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)]1. ÆndringsforslagBeskæftigelsesministeren har stillet 3 ændringsforslag tillovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 17. november 2010 og vartil 1. behandling den 30. november 2010. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkeds-udvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringLovforslaget har samtidig med fremsættelsen været sendti høring og beskæftigelsesministeren sendte den 17. november2010 en orientering herom til udvalget, jf. L 69 – bilag 1. Den25. november 2010 sendte beskæftigelsesministeren de ind-komne høringssvar til udvalget. Den 26. november sendtebeskæftigelsesministeren et notat herom og et ligestillingsno-tat til udvalgetSkriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:3F Fagligt Fællesforbund,Iben Bundgaard,Daghøjskoleforeningen,Pia Dahl,Jobrådgivernes Brancheforening,Anne Rimmer Larsen,Lille Skole for Voksne,Ulla Severinsen,Stilladsarbejdernes Brancheklub af 1920,Skive Kommune ogUddannelsesforbundet.Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-teret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:Daghøjskoleforeningen,HK Kommunal,Jobrådgivernes Brancheforening ogUddannelsesforbundet.SpørgsmålUdvalget har stillet 18 spørgsmål til beskæftigelsesmini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger][Etflertali udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag. ][Etmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme for de stillede ændringsforslag. ]
DocIDJournalnummer
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
BemærkningerTil nr. 1Ifølge lovforslagets § 1, nr. 1, skal følgende uddannelservære omfattet af § 32, stk. 1, nr. 1, i lov om en aktiv beskæf-tigelsesindsats: Uddannelser, der har hjemmel i lov, somudbydes generelt, og som umiddelbart er rettet mod beskæf-tigelse på arbejdsmarkedet.Lovforslagets § 1, nr. 2, indeholder en bemyndigelse til, atbeskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, hvil-ke love uddannelserne i § 32, stk. 1, nr. 1, skal have hjemmeli.Det foreslås, at dette ændres til, at ministeren fastsætternærmere regler om, hvilke uddannelser der er omfattet af for-slaget til § 32, stk. 1, nr. 1.Ændringsforslaget har redaktionel karakter, og skyldes denmåde, som de nærmere regler vil blive udformet på.Ved fastsættelse af, hvilke uddannelser som skal være om-fattet af § 32, stk. 1, nr. 1, vil udgangspunktet således være, atdet hovedsageligt skal dreje sig om de uddannelser, som kom-munerne efter gældende regler betaler for, når de bruges somled i aktivering, jf. lov om betaling for visse uddannelsesak-tiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesind-sats m.m. og de med hjemmel i denne betalingslov udfær-digede bekendtgørelser. På denne måde vil der blive tagetudgangspunkt i afgrænsninger af uddannelser, som alleredebenyttes i administrationen.Derudover kan der være uddannelser, som ikke er omfattetaf betalingsloven, som også bliver omfattet, fx uddannelse ef-ter lov om danskuddannelse til voksne udlændinge.Ændringsforslaget sikrer, at der bliver overensstemmelsemellem bemyndigelsen og den måde, som de nærmere reglervil blive fastsat på.Til nr. 2Den foreslåede ændring af lovforslagets i § 6, stk. 4, ve-drører den foreslåede overgangsordning. Der foreslås to æn-dringer.Den første ændring indebærer, at de beregnede økonomi-ske konsekvenser ud over dette lovforslag også skal omfattekonsekvenserne af to lovforslag, der er fremsat samtidig meddette og har en tæt sammenhæng hermed. Det drejer sig omForslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge (Ændringaf refusionssatser) (L 67) og Forslag til lov om ændring af lovom en aktiv beskæftigelsesindsats (Prisloft på 6 ugers selv-valgt uddannelse) (L 69). Lovforslagene har en tæt sammen-hæng med dette lovforslag, og de har begge betydning forberegningen af de samlede økonomiske konsekvenser af dettelovforslag. Lovforslagene skal derfor ses i en sammenhæng,og overgangsordningen skal omfatte de samlede økonomiskekonsekvenser for kommunerne.Den anden ændring indebærer, at overgangsordningen for2011 skal omfatte kommuner med et byrdefordelingsmæssigttab på mere end 0,05 pct. af beskatningsgrundlaget i stedet for0,1 pct., som foreslået i det oprindelige lovforslag. Endvidereforeslås det, at overgangsordningen forlænges til 2012, såle-des at der i 2012 ydes et overgangstilskud til kommuner medtab på mere end 0,1 pct. af beskatningsgrundlaget.
ÆndringsforslagTil § 1Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af[udvalget]:1)I den undernr. 2foreslåede indsættelse af§ 32, stk. 5,æn-dres »hvilke love uddannelserne i stk. 1, nr. 1, skal havehjemmel i« til: »hvilke uddannelser der er omfattet af stk. 1,nr. 1«.[Præcisering af at ministeren kan fastsætte nærmere regler om,hvilke uddannelser der er omfattet af § 32, stk. 1, nr. 1]Til § 6Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af udvalget:2)Stk. 4affattes således:»Stk. 4.Indenrigs- og sundhedsministeren yder i 2011 og2012 et særligt tilskud til de kommuner, der som følge af æn-dringer i refusion og tilskud i denne lovs § 1, § 2, § 4 og § 5samt i lov om ændring af lov om sygedagpenge (Ændring afrefusionssatser) (L 67) og lov om ændring af lov om en aktivbeskæftigelsesindsats (Prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannel-se) (L 69), samlet har et byrdefordelingsmæssigt tab, som afIndenrigs- og Sundhedsministeriet er beregnet til at overstige0,05 pct. af kommunens beskatningsgrundlag for 2011 og 0,1pct. af kommunens beskatningsgrundlag for 2012.«[Ændring og forlængelse af overgangsordningen]3)Efter stk. 4 indsættes som nye stykker:»Stk. 5.Indenrigs- og sundhedsministeren udbetaler i 2011en foreløbig kompensation til kommunerne for kommunalemerudgifter som følge af denne lov. Kompensationen udbe-tales i månedlige rater, dog således, at raterne for januar,februar og marts 2011 udbetales den 1. april 2011. Den fore-løbige kompensation opgøres som:1) Forskellen mellem det beregnede beskæftigelsestilskudfor 2011 på de hidtidige regler og en fornyet beregningaf beskæftigelsestilskuddet for 2011, jf. § 23 a, stk. 2, ilov om kommunal udligning og generelle tilskud til kom-muner, som følge af denne lov og lov om ændring af lovom en aktiv beskæftigelsesindsats (Prisloft på 6 ugersselvvalgt uddannelse) (L 69).1) En foreløbig beregning af en midtvejsregulering af denkommunale budgetgaranti som følge af denne lov, jf. §14, stk. 2, nr. 5, i lov om kommunal udligning og gene-relle tilskud til kommuner.1) En foreløbig beregning af midtvejsreguleringen af sta-tens tilskud til kommunerne som følge af denne lov oglov om ændring af lov om sygedagpenge (Ændring afrefusionssatser) (L 67), jf. § 14, stk. 2, nr. 4, i lov omkommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.Stk. 6.Den foreløbige kompensation opgøres af indenrigs-og sundhedsministeren.«[Fremrykning af kompensationen til kommunerne]
3
Baggrunden er, at KL i sit høringssvar har anført, at ord-ningen er gennemført efter kommunernes budgetlægning ogat en overgangsordning på den baggrund bør sikre, at kom-munernes tab begrænses yderligere. Da refusionsomlægnin-gen desuden omfatter et betydeligt beløb på ca. 8,4 mia. kr.,er der tale om en ekstraordinær situation for kommunerne.Med dette ændringsforslag imødekommes KL's ønske, såle-des at kommunernes tab i 2011 begrænses til højst 0,05 pct.af beskatningsgrundlaget.Det bemærkes, at de byrdefordelingsmæssige konsekven-ser af de foreslåede refusionsomlægninger vil indgå i Finan-sieringsudvalgets arbejde med det kommunale tilskuds- ogudligningssystem.Den foreslåede overgangsordning kompenserer de kom-muner, der efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets bereg-ning på baggrund af oplysninger fra Beskæftigelsesministerietvil få et byrdefordelingsmæssigt tab på mere end 0,05 pct. afderes beskatningsgrundlag i 2011, og et tab på mere end 0,1pct. af beskatningsgrundlaget i 2012. De pågældende kom-muner kompenseres for den del af de beregnede virkninger,der overstiger de nævnte grænser. Overgangstilskuddet finan-sieres af det generelle statstilskud til kommunerne. Over-gangstilskuddet er beregnet endeligt af Indenrigs- og Sund-hedsministeriet.Overgangstilskuddet for 2011 og 2012 fremgår af bilag-stabellen, jf. bilag 2 til betænkningen.Til nr. 3Kommunerne vil efter de gældende regler blive kompen-seret for de økonomiske virkninger af de ændrede regler viabeskæftigelsestilskuddet, budgetgarantiordningen samt en ge-nerel bloktilskudskompensation.Efter normal fremgangsmåde vil kompensationerne bliveopgjort medio 2011 med udbetaling af midler i årets tre sidstemåneder. Dette vil give en likviditetsvirkning i kommunerne,som vil mærke virkningen af lavere refusioner mv. allerede istarten af året, idet virkningen i 1. kvartal dog vil være be-grænset, da kommunerne allerede, for så vidt angår udgifternetil den aktive beskæftigelsesindsats og alle forsørgelsesudgif-ter undtagen arbejdsløshedsdagpenge, uddannelsesydelse ogbefordringsgodtgørelse, har forskudsanmeldt refusionerne for1. kvartal 2011 efter de hidtil gældende regler.KL har også i sit høringssvar anført, at det bør sikres, atkommunernes likviditet ikke belastes væsentligt som følgeheraf.Den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 5, indebærer, at deri 2011 udbetales en foreløbig kompensation til kommunernei månedlige rater, dog således, at raterne for de første tre må-neder udbetales som et engangsbeløb den 1. april 2011. Der-med sikres det, at omlægningen ikke medfører en likviditets-mæssig belastning for kommunerne i løbet af 2011.Den foreløbige kompensation beregnes – på samme mådesom den endelige kompensation – for så vidt angår budget-garantiordningen og en generel bloktilskudskompensation.Den foreløbige kompensation vedrørende beskæftigelses-tilskuddet beregnes ud fra en fornyet beregning af beskæfti-gelsestilskuddet for 2011, således som beskæftigelsestilskud-det for 2011 ville have været beregnet, hvis de ændrede regler
som følge af denne lov og lov om ændring af lov om en aktivbeskæftigelsesindsats (Prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannel-se) (L 69) havde været kendt ved den oprindelige beregning isommeren 2010. Det gælder for både grundtilskuddet og mer-udgiftsbehovet, som tilsammen udgør beskæftigelsestilskud-det, jf. § 23 a, stk. 2, i lov om kommunal udligning og generelletilskud til kommuner. Den foreløbige kompensation udgørforskellen mellem den oprindelige beregning og den fornyedeberegning af beskæftigelsestilskuddet.Det skal endvidere bemærkes, at der i henhold til de gæl-dende regler i sommeren 2011 vil blive opgjort en midtvejs-regulering af beskæftigelsestilskuddet. Ved opgørelsen afmidtvejsreguleringen vil den foreløbige kompensation indgåi beregningen.Med hensyn til den foreløbige kompensationen vedrørendebudgetgarantien skal det bemærkes, at praksis på det budget-garanterede område har været, at der i forbindelse med størreregelændringer gennemført efter kommunernes budgetlæg-ning foretages en midtvejsregulering af budgetgarantien ibudgetåret. Dette ændringsforslag indebærer, at udbetalingenaf denne midtvejsregulering for 2011 fremrykkes, således atden sker i månedlige rater i stedet for i de sidste tre månederaf året, dog således, at raterne for de første tre måneder udbe-tales som et engangsbeløb den 1. april 2011. En kompensationvia budgetgarantien fordeles på kommunerne i forhold til ind-byggertallet pr. 1. januar 2011.Med hensyn til foreløbig midtvejsreguleringen af statenstilskud til kommunerne som følge af disse love skal det be-mærkes, at kommunerne efter de generelle regler kompense-res for de økonomiske virkninger af ændret lovgivning. Nårlovændringerne – som i dette tilfælde – gennemføres efterkommunernes budgetlægning, vil kompensationen efter degenerelle regler blive afregnet ved midtvejsreguleringen, dvs.i de sidste tre måneder af budgetåret. Den foreslåede bestem-melse indebærer, at afregningen fremrykkes, således at densker i månedlige rater i stedet for i de sidste tre måneder afåret, dog således, at raterne for de første tre måneder udbetalessom et engangsbeløb den 1. april 2011. Kompensationen for-deles efter de gældende regler på kommunerne i forhold tilindbyggertallet pr. 1. januar 2011.Udbetaling af den foreløbige kompensation indebærer, atde beregnede økonomiske konsekvenser for kommunernesøkonomi skal overføres fra finanslovens § 17 Beskæftigelses-ministeriet til § 16 Indenrigs- og Sundhedsministeriet.Samlet set indebærer refusionsomlægningen, at kommu-nernes udgifter forøges med 8.430,9 mio. kr. i 2011, med8.617,2 mio. kr. i 2012, med 8.276,4 mio. kr. i 2013 og med8.111,0 mio. kr. i 2014.Den samlede kommunale merudgift fordeler sig på stats-tilskud og beskæftigelsestilskud som angivet i tabel 1. Belø-bene overføres til finanslovskontiene for henholdsvis statstil-skud til kommuner og beskæftigelsestilskud til kommunerunder finanslovens § 16 Indenrigs- og Sundhedsministerietsåledes, at den foreløbige kompensation til kommunerne kanudbetales til kommunerne fra 1. april 2011.Tabel 1. Merudgifter for kommunerne som følge af refu-sionsomlægning m.v. på beskæftigelsesområdet.
4
Mio. kr., 2011-p/l201116.91.11.20Statstilskud til kommu- 3.955,5ner16.91.13Beskæftigelsestilskud til 4.475,4kommunerI alt8.430,9
20123.884,94.732,38.617,2
20133.656,04.620,38.276,4
20143.603,24.507,88.111,0
De kommunale merudgifter modsvares af statslige min-på Beskæftigelsesministeriets reservekonti, således som detdreudgifter til refusioner m.v. under finanslovens § 17 Be-fremgår af tabel 2.skæftigelsesministeriet. Den foreløbige kompensation tilTabel 2. Mindreudgifter for staten som følge af refusions-kommunerne finansieres derfor af en tilsvarende mindreudgiftomlægning m.v. på beskæftigelsesområdetMio. kr., 2011-p/l201120122013201417.19.79.30Kommunalt lov- og cir- -728,7-714,8-703,1-702,2kulæreprogram17.19.79.40Budgetgarantireserve -3.226,8-3.170,1-2.952,9-2.901,117.19.79.45Reserve til beskæftigel- -4.475,4-4.732,3-4.620,3-4.507,8sestilskudI alt-8.430,9-8.617,2-8.276,4-8.111,0Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmeri udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller etmindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretalved afstemning i Folketingssalen.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Peter Madsen (V) Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle(KF)fmd.Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Rasmus Prehn (S)Leif Lahn Jensen (S)nfmd.Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 71Bilagsnr.123456789101112131415TitelOrientering om høring af lovforslaget, fra beskæftigelsesministerenTidsplan for udvalget behandling af lovforslagetHenvendelse af 19/11-10 fra Iben Bundgaard m.fl.Høringssvar, fra beskæftigelsesministerenHøringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministerenHenvendelse af 23/11-10 fra Lille Skole for VoksneHenvendelse af 29/11-10 fra Stilladsarbejdernes Brancheklub af 1920Henvendelse af 29/11-10 fra UddannelsesforbundetHenvendelse af 30/11-10 fra DaghøjskoleforeningenHenvendelse af 1/12-10 fra 3F Fagligt Fælles ForbundMateriale fra Jobrådgivernes Brancheforenings foretræde den 1. decemberHenvendelse af 3/12-10 fra Skive KommuneÆndringsforslag fra beskæftigelsesministerenÆndringsforslag fra beskæftigelsesministerenHenvendelse af 6/12-10 fra Uddannelsesforbundet
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 71Spm.nr.12TitelSpm. om redegørelse for, hvorvidt de nuværende regler tillader oprettelse af ettidsbegrænset fleksjob, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens vurdering af, hvorvidt oprettelse af midlertidige fleksjobsaf 9 måneders varighed til fleksjobvisiterede, der har været ledige i over 18 må-neder, og som kommunen derfor ikke modtager statsrefusion for, er lovlig, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor mange kommuner der på landsplan opretter tids-begrænsede fleksjobstillinger, der besættes med fleksjobvisiterede borgere, derhar været ledige i over 18 måneder, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om en beregning af, hvor mange penge den enkelte kommune sparer perborger, hvis borgeren ansættes i et kommunalt fleksjob frem for at være på le-dighedsydelse med 0 pct. refusion, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om hvorvidt ministeren forventer, at der vil blive oprettet flere eller færrekommunale fleksjobs, hvis ministerens forslag om en ændret refusionsstrukturvedtages af Folketinget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 19/11-10 fra Iben Bundgaard, jf. L 71 -bilag 3, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 23/11-10 fra Lille Skole for Voksne, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 29/11-10 fra Stilladsarbejdernes Bran-cheklub af 1920, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 29/11-10 fra Uddannelsesforbundet, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. omkommentar til henvendelse af 30/11-10 fra Daghøjskoleforeningen, ogministerens svar herpåSpm. om at sende udvalget en opgørelse over lovforslagets økonomiske konse-kvenser for og kompensationen til hver enkelt kommune, til beskæftigelsesmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 1. december fra 3F, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til materiale fra Jobrådgivernes Brancheforeninge, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
67891011
1213
6
14
15
1617
18
Spm. om at redegøre for nøjagtig, hvilke uddannelser der er omfattet af den fore-slåede § 32, stk. 1, nr. 1, jf. lovforslagets § 1, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om i hvilke tilfælde betingelsen i den foreslåede § 32, stk. 5, jf. lovforslagets§ 1, om at uddannelsen umiddelbart skal være rettet mod beskæftigelse på ar-bejdsmarkedet, kan fraviges, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelse fra Skive Kommune, jf. L 71 - bilag 12, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om størrelsen af det bloktilskud, som kommunerne fik tildelt for 2010 tilbrug for den aktive beskæftigelsespolitik, til beskæftigelsesministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 6/12-10 fra Uddannelsesforbundet, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
7
Bilag 2Bilagstabel
8
9
10
11
12