Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 71 Bilag 19
Offentligt
932445_0001.png
932445_0002.png
Regeringens millionbesparelse rammer skævt61 millioner kroner eller ca. 5.000 kroner pr. ledig/sygemeldt. Så meget taber Aal-borg Kommune over de næste 2 år, som følge af regeringsaftaler på beskæftigel-sesområdet. Samtidig får rige nordsjællandske kommuner mere end 400 millionerkroner ekstra over 2 år. I f.eks. Hørsholm får man godt 23 millioner eller 35.000kroner ekstra pr. ledig/sygemeldt.Beskæftigelsesrådmand Mai-Britt Iversen, Aalborg Kommune, er forundret over, atman først gennemfører besparelser på aktivindsatsen over for ledige og sygemeldtepå langt mere end 1 milliard kroner, hvilket i Aalborg Kommune vil medføre bespa-relser for 23 millioner kroner. Dertil kommer der så en ekstraregning, som skyldesomfordeling mellem kommunerne, hvor kommuner med lav ledighed og begrænsetbeskæftigelsesindsats tjener stort på refusionsomlægningen.Rådmanden udtaler: ”Jeg er dybt rystet over, hvordan man i den grad rammerkommuner med mange ledige, og kommuner som har gjort en ekstra indsats for deledige, mens der samtidig er kommuner, som i den grad belønnes. Det er en om-vendt Robin Hood-løsning”.Refusionsomlægning skaber ulighedDe to finanslovsaftaler om en ændret beskæftigelsesindsats og indsats over for sy-gefravær betyder, at de statslige refusioner til kommunerne sættes ned, og det erdet, som rammer skævt. Nogle kommuner taber stort, mens andre tjener.For at afbøde de byrdefordelingsmæssige konsekvenser foreslår beskæftigelsesmi-nisteren en overgangsordning, hvor kommuner med et tab på mere end 0,05% afbeskatningsgrundlaget bliver kompenseret.Rådmanden Mai-Britt Iversen er dog stadig ikke tilfreds.”Den ordning der foreslås, er bare ikke god nok. I Aalborg Kommune står vi til at bli-ve kompenseret med 11 millioner, men skal så betale 12 millioner som en del af densamlede omflytning af midler mellem kommunerne. Det er helt urimeligt”.Nærlæser man lovforslaget kan man se, at der samlet set flyttes penge til de nord-sjællandske kommuner, og pengene flyttes fra Nordjylland, Midtjylland, Syddan-mark, København og øvrige Sjællandske kommuner.
09-12-2010Sagsnr.: 2010-22795Dok.nr.:2010-353025
LedelsessekretariatetPostboks 620
Sønderbro 129000 Aalborg
Tlf. 9931 3131Fax 9931 2669
www.aalborgkommune.dk[email protected]
”Jeg kan ikke forstå hvordan regeringspartierne og deres støttepartier kan stå indefor konsekvenserne af dette, når man i den grad straffer kommuner med mange le-dige – det kan kun komme til at gå ud over de ledige, dér hvor der er flest af dem iforvejen,” siger Mai-Britt Iversen.Rådmanden mener i stedet, at de kommuner, som står til at vinde – og som her serstår til at få en indtægt som de ikke havde regnet med – som skal betale til dekommuner, som står til at tabe.Få mere information hos:Mai-Britt Iversen, rådmand, 9931 2500,[email protected]Arne Lund Kristensen, jobcenterchef, 9931 2530,[email protected]Kort om finanslovsaftalerneDer er tale om aftalerne ”En aktiv beskæftigelsesindsats, der virker” og ”Nyerammer for sygefraværsindsatsen”. Hovedbudskabet i aftalerne er, at manreducere den direkte refusion til kommunen ved at nedsætte refusionspro-centen på overførselsindkomster til henholdsvis 30% og 50%.I stedet for direkte refusion får kommunerne mere i bloktilskud. Det påvirkerkommunerne forskelligt grundet udligningsordningen. I ændringsforslag til L 71-Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov omarbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om kommu-nal udligning og generelle tilskud til kommuner,fremsat den 6. december2010, har Beskæftigelsesministeriet beregnet konsekvensen for de enkeltekommuner (link til ændringsforslag:http://www.ft.dk/samling/20101/lovforslag/l71/bilag/14/index.htm#nav)
Da kompensationsbeløbene skal betales af alle kommuner, og der dermedsker en endnu en omfordeling, har Aalborg Kommune beregnet den endeli-ge konsekvens – se vedhæftede bilag. Heraf fremgår at 39 kommuner stårtil at tabe på refusionsomlægningen, mens 59 kommuner vinder.
2/2