Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 71 Bilag 23
Offentligt
Randers Kommune
4føLaksetorvetDK-8900 Randers CT e l e f o n 89 15 15 15
xii.
Beskæftigelsesminister Inger StøjbergFinansminister Claus Hjort FrederiksenV Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgFolketingets FinansudvalgJan Trøjborg, formand for Kommunernes Landsforening
www.randers.dk
10. december 2010
Randers Kommune vælger på tværs af politiske partier og sammen med arbejdsmar-kedets parter at rette henvendelse til Beskæftigelsesministeren, Finansministeren,formanden for KL og de relevante udvalg i Folketinget. Formålet med denne henven-delse er, at pege konkret på konsekvenserne af de indgåede aftaler på beskæftigel-sesområdet set med Randers kommunes øjne.I første række vil vi henlede opmærksomheden på, at Randers Kommune siden sep-tember 2006, hvor "Ny chance for alle" blev lanceret, har været én af de kommuner,som har arbejdet mest intenst på at leve op til de forventninger, som er blevet udstuk-ket fra centralt hold. Og Randers er da også gennem årene netop blevet holdt fremsom det gode eksempel i den sammenhæng.Vi har således kontinuerligt haft en meget høj aktiveringsgrad - i første omgang forkontanthjælpsmodtagere. Ligeledes har vi, da incitamentsstrukturen blev ændret påsygedagpenge- og ledighedsydelsesområdet, meget hurtigt lagt om til en systematisk,offensiv og aktiv indsats også på dette område. Og senest er aktiveringen af forsikre-de ledige blevet opprioriteret.Vi har, som det jo også lå i kortene, i vid udstrækning anvendt private aktører til atvaretage aktiveringsopgaverne. Indsatsen er kontinuerligt blevet evalueret og overvå-get af Jobcenteret. Og på baggrund af erfaringerne er tilbuddene løbende blevet juste-ret og forfinet, så de kvalitativt har ramt bedre og bedre plet i forhold til de respektivemålgrupper.De såkaldte "pip-fugle"-kurser, som har været bragt frem i pressen på det seneste,står vi derfor i Randers helt uforstående overfor.Randers Kommune ser også med stor bekymring på de økonomiske konsekvenser afde netop indgåede aftaler på beskæftigelsesområdet. Med de rammebetingelser, derer lagt op til i relation til refusionerne og mulighederne for uddannelse af ledige, frygtervi, at de ledige, som står længst væk fra arbejdsmarkedet, bliver de store tabere. Medde skitserede rammer, og under henvisning til kommunens i forvejen pressede øko-nomi, ses der ikke at være tilstrækkelige økonomiske incitamenter for Randers Kom-mune til at investere i disse ledige.Vi skal medgive, at virksomhedspraktik og job med løntilskud statistisk set er de mesteffektive redskaber til at bringe borgere tilbage til arbejdsmarkedet. Dette synspunktbør dog nuanceres, idet disse redskaber for rigtig mange borgere, er det sidste led ien progressiv kæde af aktiviteter, som spænder fra træning i basale sociale færdighe-der, mobilisering af selvværd og selvtillid, snusepraktikker og kurser. Sagt med al re-spekt for borgerne skal man jo "kunne krybe, før man kan gå". Og det er netop her
Side 2
den hidtidige aktiveringsindsats har gjort fyldest og bragt borgerne fremad mod ar-bejdsmarkedet. Samtidig skal vi udtrykke vores bekymring over, at lovgivningen frem-adrettet vil give store incitamenter til populært sagt at "skumme fløden", da det jo altandet lige er lettest at få en veluddannet forsikret ledig i virksomhedsrettet aktivering.Samtidigt er det selvfølgelig økonomisk mest lukrativt at hæve høj refusion på en for-sikret ledig frem for en ung kontanthjælpsmodtager. Man risikerer altså en skævvrid-ning af indsatsen, der vender den tunge ende ned.Randers Kommune har i oktober 2010 indgået budgetaftale for de kommende 3 år.Der er tale om et meget stramt budget, som også forudsætter, at vi kunne fastholdedet høje aktivitetsniveau på beskæftigelsesområdet.For Randers Kommune vil konsekvensen af de indgåede aftaler være en manko ibudgettet for 2011 på 80 mio. kr. Dette svarer til 0,6 % af beskatningsgrundlaget. Iføl-ge ministeriets beregning vil Randers Kommune lide et tab på 55 mio. kr. svarende til0,41 % af beskatningsgrundlaget. Randers Kommune vil blive påført et tab for 2011på 25 mio. kr. Dette tab ses ikke umiddelbart at være dækket ind af overgangsordnin-gerne.Det er set fra Randers Kommunes side uantageligt, at man ved beregningen af kom-pensationen ikke tager udgangspunkt i de fremadrettede budgettal, som netop er ble-vet vedtaget.En tilpasning af aktiveringsindsatsen vil efter vore egne beregninger kun delvist kunneafbøde disse økonomiske konsekvenser. Med den meget korte frist mellem aftalernesindgåelse og det tidspunkt, hvor de effektueres, er det meget vanskeligt for RandersKommune at undgå et betydeligt tab i 2011, 2012 og specielt årene fremover. Vi fryg-ter at blive nødsaget til at genåbne kommunens budget - med risiko for at skulle ved-tage endnu større besparelser på velfærdsområderne bredt set. Og vi vil ikke undladeat henlede opmærksomheden på, at det i udpræget grad svækker kommunernes na-vigationsmuligheder, når aftaler, som indebærer store økonomiske konsekvenser,indgås med så kort varsel - og efter at kommunernes budgetter er vedtaget.På baggrund af udmeldingerne oplever vi en vis usikkerhed om, i hvilket omfang Ran-ders Kommune i 2011 vil blive kompenseret for omlægningerne.Vi håber med denne henvendelse at have medvirket til at skabe opmærksomhed om,hvordan de indgåede aftaler vil få store negative økonomiske konsekvenser for nogleaf landets kommuner. Og vi står naturligvis til rådighed for en uddybning af henven-delserne, herunder med de økonomiske kalkuler, der er udarbejdet i Randers Kom-mune.Med venlig hilsenPå vegne af byrådet og Det Lokale Beskæftigelsesråd (LBR)
Anders Buhl-ChristensenFormand for Venstres byrådsgruppe
Næstformand for LBRRepræsentant for Dl
Hanne ThinggaafrfjNæstformand LBRRepræsentant for LO