Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 71 Bilag 24
Offentligt
BeskæftigelsesministerietArbejdsmarkedsstyrelsenÆndringsforslagtilForslag til Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov omarbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om kommunaludligning og generelle tilskud til kommuner(Virksomhedsrettet aktivering, ændring af refusionssystemet m.v.) – L 71
Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af …
Til § 61)Stk. 4affattes således:”Stk.4.Indenrigs- og sundhedsministeren yder i 2011 og 2012 et særligt tilskud tilde kommuner, der som følge af ændringer i refusion og tilskud i denne lovs § 1, § 2,§ 4 og § 5 samt i det af Folketinget den 17. december 2010 vedtagne forslag til lovom ændring af lov om sygedagpenge (Ændring af refusionssatser) og det af Folke-tinget den 17. december 2010 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om enaktiv beskæftigelsesindsats (Prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannelse), samlet har etbyrdefordelingsmæssigt tab, som af Indenrigs- og Sundhedsministeriet er beregnettil at overstige 0,05 pct. af kommunens beskatningsgrundlag for 2011 og 0,1 pct. afkommunens beskatningsgrundlag for 2012.”[Ændring og forlængelse af overgangsordningen]2)Efter stk. 4 indsættes som nye stykker:”Stk.5.Indenrigs- og sundhedsministeren udbetaler i 2011 en foreløbig kompensa-tion til kommunerne for kommunale merudgifter som følge af denne lov. Kompen-sationen udbetales i månedlige rater, dog således, at raterne for januar, februar ogmarts 2011 udbetales den 1. april 2011. Den foreløbige kompensation opgøres som:1) Forskellen mellem det beregnede beskæftigelsestilskud for 2011 på de hid-tidige regler og en fornyet beregning af beskæftigelsestilskuddet for 2011,jf. § 23 a, stk. 2, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud tilkommuner, som følge af denne lov og det af Folketinget den 17. december2010 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigel-sesindsats (Prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannelse).2) En foreløbig beregning af en midtvejsregulering af den kommunale budget-garanti som følge af denne lov, jf. § 14, stk. 2, nr. 5, i lov om kommunaludligning og generelle tilskud til kommuner.3) En foreløbig beregning af midtvejsreguleringen af statens tilskud til kom-munerne som følge af denne lov og det af Folketinget den 17. december2010 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge (Æn-dring af refusionssatser), jf. § 14, stk. 2, nr. 4, i lov om kommunal udligningog generelle tilskud til kommuner.Stk. 6.Den foreløbige kompensation opgøres af indenrigs- og sundhedsministeren.”[Fremrykningaf kompensationen til kommunerne]
BemærkningerTil nr. 1
Den foreslåede ændring af lovforslagets i § 6, stk. 4, vedrører den foreslåedeovergangsordning. Der foreslås to ændringer.Den første ændring indebærer, at de beregnede økonomiske konsekvenser udover dette lovforslag også skal omfatte konsekvenserne af to lovforslag, derer fremsat samtidig med dette og har en tæt sammenhæng hermed. Det drejersig om det af Folketinget den 17. december 2010 vedtagne forslag til lov omændring af lov om sygedagpenge (Ændring af refusionssatser) og det af Fol-ketinget den 17. december 2010 vedtagne forslag til lov om ændring af lovom en aktiv beskæftigelsesindsats (Prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannelse).De vedtagne lovforslag har en tæt sammenhæng med dette lovforslag, og dehar begge betydning for beregningen af de samlede økonomiske konsekven-ser af dette lovforslag. Disse skal derfor ses i en sammenhæng, og over-gangsordningen skal omfatte de samlede økonomiske konsekvenser forkommunerne.Den anden ændring indebærer, at overgangsordningen for 2011 skal omfattekommuner med et byrdefordelingsmæssigt tab på mere end 0,05 pct. af be-skatningsgrundlaget i stedet for 0,1 pct., som foreslået i det oprindelige lov-forslag. Endvidere foreslås det, at overgangsordningen forlænges til 2012,således at der i 2012 ydes et overgangstilskud til kommuner med tab på mereend 0,1 pct. af beskatningsgrundlaget.Baggrunden er, at KL i sit høringssvar har anført, at ordningen er gennemførtefter kommunernes budgetlægning og at en overgangsordning på den bag-grund bør sikre, at kommunernes tab begrænses yderligere. Da refusionsom-lægningen desuden omfatter et betydeligt beløb på ca. 8,4 mia. kr., er der taleom en ekstraordinær situation for kommunerne. Med dette ændringsforslagimødekommes KL´s ønske, således at kommunernes tab i 2011 begrænses tilhøjst 0,05 pct. af beskatningsgrundlaget.Det bemærkes, at de byrdefordelingsmæssige konsekvenser af de foreslåederefusionsomlægninger vil indgå i Finansieringsudvalgets arbejde med detkommunale tilskuds- og udligningssystem.Den foreslåede overgangsordning kompenserer de kommuner, der efter In-denrigs- og Sundhedsministeriets beregning på baggrund af oplysninger fraBeskæftigelsesministeriet vil få et byrdefordelingsmæssigt tab på mere end0,05 pct. af deres beskatningsgrundlag i 2011, og et tab på mere end 0,1 pct.af beskatningsgrundlaget i 2012. De pågældende kommuner kompenseresfor den del af de beregnede virkninger, der overstiger de nævnte grænser.Overgangstilskuddet finansieres af det generelle statstilskud til kommunerne.Overgangstilskuddet er beregnet endeligt af Indenrigs- og Sundhedsministe-riet.Overgangstilskuddet for 2011 og 2012 fremgår af bilagstabellen.
Til nr. 2
Kommunerne vil efter de gældende regler blive kompenseret for de økono-miske virkninger af de ændrede regler via beskæftigelsestilskuddet, budget-garantiordningen samt en generel bloktilskudskompensation.Efter normal fremgangsmåde vil kompensationerne blive opgjort medio2011 med udbetaling af midler i årets tre sidste måneder. Dette vil give enlikviditetsvirkning i kommunerne, som vil mærke virkningen af lavere refu-sioner mv. allerede i starten af året, idet virkningen i 1. kvartal dog vil værebegrænset, da kommunerne allerede, for så vidt angår udgifterne til den akti-ve beskæftigelsesindsats og alle forsørgelsesudgifter undtagen arbejdsløs-hedsdagpenge, uddannelsesydelse og befordringsgodtgørelse, har forskuds-anmeldt refusionerne for 1. kvartal 2011 efter de hidtil gældende regler.KL har også i sit høringssvar anført, at det bør sikres, at kommunernes likvi-ditet ikke belastes væsentligt som følge heraf.Den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 5, indebærer, at der i 2011 udbetalesen foreløbig kompensation til kommunerne i månedlige rater, dog således, atraterne for de første tre måneder udbetales som et engangsbeløb den 1. april2011. Dermed sikres det, at omlægningen ikke medfører en likviditetsmæs-sig belastning for kommunerne i løbet af 2011.Den foreløbige kompensation beregnes – på samme måde som den endeligekompensation – for så vidt angår budgetgarantiordningen og en generel blok-tilskudskompensation.Den foreløbige kompensation vedrørende beskæftigelsestilskuddet beregnesud fra en fornyet beregning af beskæftigelsestilskuddet for 2011, såledessom beskæftigelsestilskuddet for 2011 ville have været beregnet, hvis deændrede regler som følge af denne lov og det af Folketinget den 17. decem-ber 2010 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigel-sesindsats (Prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannelse) havde været kendt vedden oprindelige beregning i sommeren 2010. Det gælder for både grundtil-skuddet og merudgiftsbehovet, som tilsammen udgør beskæftigelsestilskud-det, jf. § 23 a, stk. 2, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud tilkommuner. Den foreløbige kompensation udgør forskellen mellem den op-rindelige beregning og den fornyede beregning af beskæftigelsestilskuddet.Det skal endvidere bemærkes, at der i henhold til de gældende regler i som-meren 2011 vil blive opgjort en midtvejsregulering af beskæftigelsestilskud-det. Ved opgørelsen af midtvejsreguleringen vil den foreløbige kompensati-on indgå i beregningen.Med hensyn til den foreløbige kompensationen vedrørende budgetgarantienskal det bemærkes, at praksis på det budgetgaranterede område har været, atder i forbindelse med større regelændringer gennemført efter kommunernesbudgetlægning foretages en midtvejsregulering af budgetgarantien i budget-året. Dette ændringsforslag indebærer, at udbetalingen af denne midtvejsre-
gulering for 2011 fremrykkes, således at den sker i månedlige rater i stedetfor i de sidste tre måneder af året, dog således, at raterne for de første tremåneder udbetales som et engangsbeløb den 1. april 2011. En kompensationvia budgetgarantien fordeles på kommunerne i forhold til indbyggertallet pr.1. januar 2011.Med hensyn til foreløbig midtvejsreguleringen af statens tilskud til kommu-nerne som følge af disse love skal det bemærkes, at kommunerne efter degenerelle regler kompenseres for de økonomiske virkninger af ændret lov-givning. Når lovændringerne – som i dette tilfælde – gennemføres efterkommunernes budgetlægning, vil kompensationen efter de generelle reglerblive afregnet ved midtvejsreguleringen, dvs. i de sidste tre måneder af bud-getåret. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at afregningen fremrykkes,således at den sker i månedlige rater i stedet for i de sidste tre måneder afåret, dog således, at raterne for de første tre måneder udbetales som et en-gangsbeløb den 1. april 2011. Kompensationen fordeles efter de gældenderegler på kommunerne i forhold til indbyggertallet pr. 1. januar 2011.Udbetaling af den foreløbige kompensation indebærer, at de beregnede øko-nomiske konsekvenser for kommunernes økonomi skal overføres fra finans-lovens § 17 Beskæftigelsesministeriet til § 16 Indenrigs- og Sundhedsmini-steriet.Samlet set indebærer refusionsomlægningen, at kommunernes udgifter for-øges med 8.430,9 mio. kr. i 2011, med 8.617,2 mio. kr. i 2012, med 8.276,4mio. kr. i 2013 og med 8.111,0 mio. kr. i 2014.Den samlede kommunale merudgift fordeler sig på statstilskud og beskæfti-gelsestilskud som angivet i tabel 1. Beløbene overføres til finanslovskontienefor henholdsvis statstilskud til kommuner og beskæftigelsestilskud til kom-muner under finanslovens § 16 Indenrigs- og Sundhedsministeriet således, atden foreløbige kompensation til kommunerne kan udbetales til kommunernefra 1. april 2011.Tabel 1. Merudgifter for kommunerne som følge af refusionsomlægningm.v. på beskæftigelsesområdet.Mio. kr., 2011-2011p/l16.91.11.20Statstilskud til3.955,5kommuner16.91.13Beskæftigelsestil- 4.475,4skud til kommu-nerI alt8.430,920123.884,94.732,320133.656,04.620,320143.603,24.507,8
8.617,2
8.276,4
8.111,0
De kommunale merudgifter modsvares af statslige mindreudgifter til refusi-oner m.v. under finanslovens § 17 Beskæftigelsesministeriet. Den foreløbigekompensation til kommunerne finansieres derfor af en tilsvarende mindreud-gift på Beskæftigelsesministeriets reservekonti, således som det fremgår aftabel 2.
Tabel 2. Mindreudgifter for staten som følge af refusionsomlægningm.v. på beskæftigelsesområdetMio. kr., 2011-p/l17.19.79.30 Kommunalt lov- ogcirkulæreprogram17.19.79.40 Budgetgarantireser-ve17.19.79.45 Reserve til beskæf-tigelsestilskudI alt2011-728,7-3.226,82012-714,8-3.170,12013-703,1-2.952,92014-702,2-2.901,1
-4.475,4-8.430,9
-4.732,3-8.617,2
-4.620,3-8.276,4
-4.507,8-8.111,0