Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 71 Bilag 25
Offentligt
934436_0001.png
934436_0002.png
934436_0003.png
934436_0004.png
934436_0005.png
934436_0006.png
934436_0007.png
934436_0008.png
934436_0009.png
934436_0010.png
934436_0011.png
934436_0012.png
Tillægsbetænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 31. december 2010
Udkasttil
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov omarbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om kommunaludligning og generelle tilskud til kommuner(Virksomhedsrettet aktivering, ændring af refusionssystemet m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)]1. ÆndringsforslagBeskæftigelsesministeren har stillet 2 ændringsforslag tillovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 17. november 2010 og vartil 1. behandling den 30. november 2010 Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkeds-udvalget. Udvalget afgav betænkning den 8. december 2010.Lovforslaget var til 2. behandling den 14. december 2010,hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Arbejds-markedsudvalget.MøderUdvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet ud-valgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Daghøjskoleforeningen,HK Kommunal,Randers Kommune ogAalborg Kommune.Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-teret de skriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-get stillet 4 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftligbesvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[Etflertali udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme for de stillede ændringsforslag. ]Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmeri udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkninger
ÆndringsforslagTil § 6Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af [udvalget: ]1)Stk. 4affattes således:»Stk. 4.Indenrigs- og sundhedsministeren yder i 2011 og2012 et særligt tilskud til de kommuner, der som følge af æn-
DocIDJournalnummer
2
dringer i refusion og tilskud i denne lovs §§ 1, 2, 4 og 5 samti det af Folketinget den 17. december 2010 vedtagne forslagtil lov om ændring af lov om sygedagpenge (Ændring af re-fusionssatser) og det af Folketinget den 17. december 2010vedtagne forslag til lov om ændring af lov om en aktiv be-skæftigelsesindsats (Prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannelse)samlet har et byrdefordelingsmæssigt tab, som af Indenrigs-og Sundhedsministeriet er beregnet til at overstige 0,05 pct. afkommunens beskatningsgrundlag for 2011 og 0,1 pct. af kom-munens beskatningsgrundlag for 2012.«[Ændring og forlængelse af overgangsordningen]Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af <>:2)Somstk. 5og6indsættes:»Stk. 5.Indenrigs- og sundhedsministeren udbetaler i 2011en foreløbig kompensation til kommunerne for kommunalemerudgifter som følge af denne lov. Kompensationen udbe-tales i månedlige rater, dog således, at raterne for januar,februar og marts 2011 udbetales den 1. april 2011. Den fore-løbige kompensation opgøres som:1) Forskellen mellem det beregnede beskæftigelsestilskudfor 2011 på de hidtidige regler og en fornyet beregningaf beskæftigelsestilskuddet for 2011, jf. § 23 a, stk. 2, ilov om kommunal udligning og generelle tilskud til kom-muner, som følge af denne lov og det af Folketinget den17. december 2010 vedtagne forslag til lov om ændringaf lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Prisloft på 6ugers selvvalgt uddannelse).2) En foreløbig beregning af en midtvejsregulering af denkommunale budgetgaranti som følge af denne lov, jf. §14, stk. 2, nr. 5, i lov om kommunal udligning og gene-relle tilskud til kommuner.3) En foreløbig beregning af midtvejsreguleringen af sta-tens tilskud til kommunerne som følge af denne lov ogdet af Folketinget den 17. december 2010 vedtagne for-slag til lov om ændring af lov om sygedagpenge (Æn-dring af refusionssatser), jf. § 14, stk. 2, nr. 4, i lov omkommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.Stk. 6.Stk. 6. Den foreløbige kompensation opgøres af in-denrigs- og sundhedsministeren.«[Fremrykning af kompensationen til kommunerne]BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede ændring af lovforslagets i § 6, stk. 4, ve-drører den foreslåede overgangsordning. Der foreslås to æn-dringer.Den første ændring indebærer, at de beregnede økonomi-ske konsekvenser ud over dette lovforslag også skal omfattekonsekvenserne af to lovforslag, der er fremsat samtidig meddette og har en tæt sammenhæng hermed. Det drejer sig omdet af Folketinget den 17. december 2010 vedtagne forslag tillov om ændring af lov om sygedagpenge (Ændring af refusi-onssatser) og det af Folketinget den 17. december 2010 ved-tagne forslag til lov om ændring af lov om en aktivbeskæftigelsesindsats (Prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannel-se). De vedtagne lovforslag har en tæt sammenhæng med dette
lovforslag, og de har begge betydning for beregningen af desamlede økonomiske konsekvenser af dette lovforslag. Disseskal derfor ses i en sammenhæng, og overgangsordningen skalomfatte de samlede økonomiske konsekvenser for kommu-nerne.Den anden ændring indebærer, at overgangsordningen for2011 skal omfatte kommuner med et byrdefordelingsmæssigttab på mere end 0,05 pct. af beskatningsgrundlaget i stedet for0,1 pct., som foreslået i det oprindelige lovforslag. Endvidereforeslås det, at overgangsordningen forlænges til 2012, såle-des at der i 2012 ydes et overgangstilskud til kommuner medtab på mere end 0,1 pct. af beskatningsgrundlaget.Baggrunden er, at KL i sit høringssvar har anført, at ord-ningen er gennemført efter kommunernes budgetlægning ogat en overgangsordning på den baggrund bør sikre, at kom-munernes tab begrænses yderligere. Da refusionsomlægnin-gen desuden omfatter et betydeligt beløb på ca. 8,4 mia. kr.,er der tale om en ekstraordinær situation for kommunerne.Med dette ændringsforslag imødekommes KL´s ønske, såle-des at kommunernes tab i 2011 begrænses til højst 0,05 pct.af beskatningsgrundlaget.Det bemærkes, at de byrdefordelingsmæssige konsekven-ser af de foreslåede refusionsomlægninger vil indgå i Finan-sieringsudvalgets arbejde med det kommunale tilskuds- ogudligningssystem.Den foreslåede overgangsordning kompenserer de kom-muner, der efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets bereg-ning på baggrund af oplysninger fra Beskæftigelsesministerietvil få et byrdefordelingsmæssigt tab på mere end 0,05 pct. afderes beskatningsgrundlag i 2011, og et tab på mere end 0,1pct. af beskatningsgrundlaget i 2012. De pågældende kom-muner kompenseres for den del af de beregnede virkninger,der overstiger de nævnte grænser. Overgangstilskuddet finan-sieres af det generelle statstilskud til kommunerne. Over-gangstilskuddet er beregnet endeligt af Indenrigs- og Sund-hedsministeriet.Overgangstilskuddet for 2011 og 2012 fremgår af bilag-stabellen, jf. bilag 2 til tillægsbetænkningen.Til nr. 2Kommunerne vil efter de gældende regler blive kompen-seret for de økonomiske virkninger af de ændrede regler viabeskæftigelsestilskuddet, budgetgarantiordningen samt en ge-nerel bloktilskudskompensation.Efter normal fremgangsmåde vil kompensationerne bliveopgjort medio 2011 med udbetaling af midler i årets tre sidstemåneder. Dette vil give en likviditetsvirkning i kommunerne,som vil mærke virkningen af lavere refusioner mv. allerede istarten af året, idet virkningen i 1. kvartal dog vil være be-grænset, da kommunerne allerede, for så vidt angår udgifternetil den aktive beskæftigelsesindsats og alle forsørgelsesudgif-ter undtagen arbejdsløshedsdagpenge, uddannelsesydelse ogbefordringsgodtgørelse, har forskudsanmeldt refusionerne for1. kvartal 2011 efter de hidtil gældende regler.KL har også i sit høringssvar anført, at det bør sikres, atkommunernes likviditet ikke belastes væsentligt som følgeheraf.
3
Den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 5, indebærer, at deri 2011 udbetales en foreløbig kompensation til kommunernei månedlige rater, dog således, at raterne for de første tre må-neder udbetales som et engangsbeløb den 1. april 2011. Der-med sikres det, at omlægningen ikke medfører en likviditets-mæssig belastning for kommunerne i løbet af 2011.Den foreløbige kompensation beregnes – på samme mådesom den endelige kompensation – for så vidt angår budget-garantiordningen og en generel bloktilskudskompensation.Den foreløbige kompensation vedrørende beskæftigelses-tilskuddet beregnes ud fra en fornyet beregning af beskæfti-gelsestilskuddet for 2011, således som beskæftigelsestilskud-det for 2011 ville have været beregnet, hvis de ændrede reglersom følge af denne lov og det af Folketinget den 17. december2010 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om en aktivbeskæftigelsesindsats (Prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannel-se) havde været kendt ved den oprindelige beregning i som-meren 2010. Det gælder for både grundtilskuddet ogmerudgiftsbehovet, som tilsammen udgør beskæftigelsestil-skuddet, jf. § 23 a, stk. 2, i lov om kommunal udligning oggenerelle tilskud til kommuner. Den foreløbige kompensationudgør forskellen mellem den oprindelige beregning og denfornyede beregning af beskæftigelsestilskuddet.Det skal endvidere bemærkes, at der i henhold til de gæl-dende regler i sommeren 2011 vil blive opgjort en midtvejs-regulering af beskæftigelsestilskuddet. Ved opgørelsen afmidtvejsreguleringen vil den foreløbige kompensation indgåi beregningen.Med hensyn til den foreløbige kompensationen vedrørendebudgetgarantien skal det bemærkes, at praksis på det budget-garanterede område har været, at der i forbindelse med størreregelændringer gennemført efter kommunernes budgetlæg-ning foretages en midtvejsregulering af budgetgarantien ibudgetåret. Dette ændringsforslag indebærer, at udbetalingenaf denne midtvejsregulering for 2011 fremrykkes, således at
den sker i månedlige rater i stedet for i de sidste tre månederaf året, dog således, at raterne for de første tre måneder udbe-tales som et engangsbeløb den 1. april 2011. En kompensationvia budgetgarantien fordeles på kommunerne i forhold til ind-byggertallet pr. 1. januar 2011.Med hensyn til foreløbig midtvejsreguleringen af statenstilskud til kommunerne som følge af disse love skal det be-mærkes, at kommunerne efter de generelle regler kompense-res for de økonomiske virkninger af ændret lovgivning. Nårlovændringerne – som i dette tilfælde – gennemføres efterkommunernes budgetlægning, vil kompensationen efter degenerelle regler blive afregnet ved midtvejsreguleringen, dvs.i de sidste tre måneder af budgetåret. Den foreslåede bestem-melse indebærer, at afregningen fremrykkes, således at densker i månedlige rater i stedet for i de sidste tre måneder afåret, dog således, at raterne for de første tre måneder udbetalessom et engangsbeløb den 1. april 2011. Kompensationen for-deles efter de gældende regler på kommunerne i forhold tilindbyggertallet pr. 1. januar 2011.Udbetaling af den foreløbige kompensation indebærer, atde beregnede økonomiske konsekvenser for kommunernesøkonomi skal overføres fra finanslovens § 17 Beskæftigelses-ministeriet til § 16 Indenrigs- og Sundhedsministeriet.Samlet set indebærer refusionsomlægningen, at kommu-nernes udgifter forøges med 8.430,9 mio. kr. i 2011, med8.617,2 mio. kr. i 2012, med 8.276,4 mio. kr. i 2013 og med8.111,0 mio. kr. i 2014.Den samlede kommunale merudgift fordeler sig på stats-tilskud og beskæftigelsestilskud som angivet i tabel 1. Belø-bene overføres til finanslovskontiene for henholdsvis statstil-skud til kommuner og beskæftigelsestilskud til kommunerunder finanslovens § 16 Indenrigs- og Sundhedsministerietsåledes, at den foreløbige kompensation til kommunerne kanudbetales til kommunerne fra 1. april 2011.
Tabel 1. Merudgifter for kommunerne som følge af refusionsomlægning m.v. på beskæftigelsesområdet.Mio. kr., 2011-p/l16.91.11.20Statstilskud til kommuner16.91.13Beskæftigelsestilskud tilkommunerI alt20113.955,54.475,48.430,920123.884,94.732,38.617,220133.656,04.620,38.276,420143.603,24.507,88.111,0
De kommunale merudgifter modsvares af statslige min-dreudgifter til refusioner m.v. under finanslovens § 17 Be-skæftigelsesministeriet. Den foreløbige kompensation til
kommunerne finansieres derfor af en tilsvarende mindreudgiftpå Beskæftigelsesministeriets reservekonti, således som detfremgår af tabel 2.
Tabel 2. Mindreudgifter for staten som følge af refusionsomlægning m.v. på beskæftigelsesområdetMio. kr., 2011-p/l17.19.79.30Kommunalt lov- og cirku-læreprogram17.19.79.40Budgetgarantireserve17.19.79.45Reserve til beskæftigelses-tilskudI alt2011-728,7-3.226,8-4.475,4-8.430,92012-714,8-3.170,1-4.732,3-8.617,22013-703,1-2.952,9-4.620,3-8.276,42014-702,2-2.901,1-4.507,8-8.111,0
4
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Peter Madsen (V) Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle(KF)fmd.Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Rasmus Prehn (S)Leif Lahn Jensen (S)nfmd.Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 71Bilagsnr.1718192021222324TitelHenvendelse af 8/12-10 fra HK KommunalÆndringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministerenHenvendelse af 10/12-10 fra Aalborg KommuneBetænkning afgivet den 8. december 2010Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 10. december 2010Henvendelse af 10/12-10 fra DaghøjskoleforeningenHenvendelse af 10/12-10 fra Randers KommuneÆndringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 711920Spm. om kommentar på henvendelsen L 71 - bilag 19, og ministerens svar herpåSpm. om, at en undersøgelse fra AKF fra 2006 under højkonjunkturen har vist,at 40 pct. af de personer, der ansættes i løntilskudsjob, får ansættelse i virksom-heden i et ordinært job bagefter. Mener ministeren, at det samme har værettilfældet i 2008 og 2009, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 10/12-10 fra Daghøjskoleforeningen,og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 10/12-10 fra Randers Kommune, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm., om at inkludere ordblindeundervisning, specialundervisning for voksneog danskuddannelse for voksne udlændinge og andre uddannelsesformer mål-rettet særligt udsatte ledige (ex daghøjskoletilbud) på listen over uddannelser,som udløser høj refusion, til beskæftigelsesministerenSpm. om kommentar til artiklen »Inger Støjberg undsiges af sine egne forskere«i Information den 14. december 2010, til beskæftigelsesministerenSpm. om den forskning, der viser, at virksomhedspraktik alene og uden andensideløbende indsats er den bedste indsats over for arbejdsløse, til beskæftigel-sesministeren
212223
2425
6
Bilag 2BilagstabelBilag til ændringsforslag nr. 2, jf. bemærkningerne til dette ændringsforslag.
7
8
9
10
11
12