Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 71 Bilag 8
Offentligt
Til Folketingets arbejdsmarkedsudvalgUddannelsesforbundet er bekymrede over konsekvenserne af finanslovsaftalensbesparelser på beskæftigelsesindsatsen, som i vid udstrækning lægger op tilbegrænse anvendelse af kompetencegivende uddannelse i beskæftigelsesindsatsen.Hvilket i den sidste ende stemmer dårligt overens med regeringens målsætninger omny vækst i det danske samfund.Særligt nedenstående modarbejder disse målsætninger:Formindskede refusionssatser for kommunerne ved aktivering
Aftalen indebærer en harmonisering og sænkning af refusionssatserne på tværs afdagpenge, sygedagpenge, kontanthjælp, starthjælp, revalidering og ledighedsydelse.Der ydes herefter 50 pct. refusion for forsørgelsesudgifter i perioder medvirksomhedsrettet aktivering eller ordinær uddannelse og 30 pct. perioder med øvrigvejledning og opkvalificering, 6 ugers selvvalgt eller passiv forsørgelse, Der indføresdesuden et loft for driftsudgifter til aktivering på 13.700 kr. pr. helårsperson på tværsaf ydelserne.Det ændrede refusionssystem giver kommunerne et stærkt økonomisk incitament tilat øge den såkaldte virksomhedsrettede aktivering d.v.s. private og offentligeløntilskud samt virksomhedspraktik. Det er redskaber der er billige og nemme atanvende for kommunerne. Men som anvendt i en generel masseaktivering har endårlig effekt. ”Meningsløse” jobkurser og aktiveringstilbud vil blive afløst af”meningsløse” offentlige løntilskudsjob og virksomhedspraktikker.Uddannelsesforbundet er enige i at der er behov for at forbedre kvaliteten iaktiveringsindsatsen, men finder det dybt problematisk, at der i en situation medstigende ledighed skal gennemføres en milliardbesparelse i den aktivebeskæftigelsespolitik. Der er i stedet behov for en større og mere målrettetuddannelsesindsats.Samtidigt skal det fremhæves at opgøret med ”meningsløse” jobkurser ogaktiveringstilbud, også vil ramme folkeoplysningsområdet (f.eks. daghøjskoler), som isærlig grad netop er i stand til at designe og udbyde vejleding og eksempelvis FVU forde mest uddannelsessvage og mindst arbejdsmarkedsparate borgere.Forringelse af mulighederne for lediges 6 ugers selvvalgte uddannelse
Der indføres dels et prisloft på ordningen om 6 ugers selvvalgt på 140.000 kr. pr.årselev; dels forringes refusionssatsen til 30% af forsørgelsesudgiften.Selvom lediges ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse bevares, får jobcentrene et stærktøkonomisk incitament, pga. det indførte prisloft på ordningen, il at forhindre at ledigeanvender denne ret til uddannelse. Det er stærkt problematisk at disseuddannelsesmuligheder begrænses, idet lediges muligheder for opkvalificering iforvejen er stærkt begrænsede.Konkret vil prisloftet betyde at ledige udelukkes fra en lang række (ca. 800) AMU-kurser, der retter sig direkte mod arbejdsmarkedet.