Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 71
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 1. december 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 11 (L 71), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eigil An-dersen (SF).
5. December 2010J.nr. 2010-0018506
”Ministeren bedes, som lovet på samrådet den 1. december 2010, sende udvalgeten opgørelse over lovforslagets økonomiske konsekvenser for og kompensationentil hver enkelt kommune, idet kompensationen baseres på et byrdefordelingsmæs-sigt tab på 0,05 pct. af beskatningsgrundlaget.”
Den nye refusionsmodel betyder, at alle kommuner vil få mindre i direkte statsligrefusion og mere over bloktilskuddet. Set under ét vil den samlede kommuneøko-nomi ikke blive påvirket. Der vil dog være nogle kommuner, der vinder og noglekommuner, der taber ved omlægningen.Indenrigs- og Sundhedsministeriets har foretaget konsekvensberegninger for 2011og 2012 af de ændrede refusionssatser for hver enkelt kommune, jf. vedlagte tabel-ler.Af kolonne 1 i hver tabel fremgår de enkelte kommuners umiddelbare samledebyrdemæssige virkninger af forslaget i hhv. 2011 og 2012. Kolonne 2 viser, hvormeget skatteprocenten skal ændres, for at kommunen kan skattefinansiere den byr-demæssige ændring.Der vil blive indført en overgangsordning i 2011, der kompenserer de kommuner,hvor tabet er mere end 0,05 pct. af beskatningsgrundlaget. Kommunerne bliverkompenseret for den del, der ligger ud over 0,05 pct. Ligeledes vil der være enovergangsordning i 2012 hvor kommunerne kompenseres for den del, der ligger udover 0,1 pct.Dette betyder, at kommunernes umiddelbare tab reduceres med det beløb, derfremgår af søjle 3.
De kommuner, der taber ved omlægningen, kan reducere tabet, hvis de vælger atøge andelen af virksomhedsrettet aktivering.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2