Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 71
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 15. december 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 26 (L 71), som hermed besvares.
16. december 2010J.nr. 2010-0018506
” Kan ministeren bekræfte, at der med lovforslaget faktuelt sker en omfordelingmellem kommunerne, der betyder, at 7 af de 27 kommuner, der får overgangstil-skud, i virkeligheden rammes hårdere end uden overgangsordningen, fordi deresbidrag til omfordelingen er større end deres overgangstilskud? Og kan ministeren iden forbindelse bekræfte følgende konkrete eksempler fra udvalgte kommuner:– Aalborg Kommune får 11,208 mio. kr. i overgangstilskud. men bidrager med12,208 mio. til udligningen.– Esbjerg kommune, der stod til at miste ca. 10,8 mio. før overgangsordningen en-der med at miste 15,7 mio., selv om kommunen får overgangstilskud.– Hvidovre Kommune, som lå til at få et byrdefordelingsmæssigt tab på mindre endde foreslåede 0,05 pct. før overgangstilskuddet var beregnet, nemlig 4,161 mio, stårefter overgangsordningen til at miste 7,228 mio.”
Formålet med at ændre på refusionen er at styrke kommunernes incitament for at fåledige i job, og til at anvende den aktivering, som erfaringer viser, virker bedst.Derfor er det også klart, at det vil have konsekvenser, hvis kommunerne fortsættersom hidtil.Kommunerne har gode muligheder for at tilpasse sig, så de byrdefordelingsmæssi-ge konsekvenserne af reformen bliver begrænsede. Kommunerne har i de sidste toår øget den virksomhedsrettede aktivering. Hvert af landets 91 jobcentre aktiverer idag flere ledige via et job med løntilskud eller praktik på en arbejdsplads end forblot et år siden: En nylig gennemført KL-undersøgelse blandt jobcenterchefer viserogså, at de i 2011, bl.a. som følge af aftalen om ændrede refusioner, forventer enstigning på 20 pct. i løntilskud.Der er i dag betydelig forskel på anvendelsen af virksomhedsrettet aktivering mel-lem kommunerne – selv blandt nabokommuner. Og naboen med en høj andel virk-somhedsrettet aktivering vil typisk vinde på omlægningen, mens den anden nabomed en lav andel af virksomhedsrettet aktivering vil tabe.Generelt er det derfor for tidligt at konkludere, hvilke økonomiske konsekvenser denye regler vil have for den enkelte kommune. De nævnte beregninger forudsætter,
at alle kommuner i de næste to år aktiverer præcist, som de gør i dag. Det villeoverraske mig meget, og det ville være i modstrid med intentionerne i aftalen.Overgangsordningen kompenserer tab i 2011 helt ned til 0,05 pct. af beskatnings-grundlaget, hvilket sker efter eksplicit ønske fra KL. Det indebærer i sig selv, at derskal ske en større omfordeling mellem kommunerne.Finansieringen af overgangsordningen svarer til finansieringen af tidligere over-gangsordninger og andre særtilskudsordninger i regi af tilskuds- og udligningssy-stemet. Det bemærkes, at kommunernes bidrag til finansieringen ikke indgår ikommunernes beregnede tab ved omlægningen. Dette er en sædvanlig måde at op-gøre konsekvenserne af en overgangsordning på – der er således intet nyt i dette.Det skal fremhæves, at der ikke er særlig udkantsproblematik. Ud af de 27 kom-muner, der bliver påvirket med mere end 0,05 pct. er der 8 udkantskommuner. Ud-kantskommunerne er således ikke overrepræsenteret blandt de kommuner, der på-virkes med mere end 0,05 pct. eller 0,1 pct. af beskatningsgrundlaget.Fordeles udgifterne til overgangsordningen proportionalt mellem kommunerne ef-ter befolkningstallet i januar 2010, så er der 8 ud af 27 kommuner, der bliver om-fattet af overgangsordningen i 2011, som bidrager med mere til ordningen end defår tilbage fra den.Det kan på baggrund af beregningerne af fordelingen af udgifterne til overgangs-ordningen i 2011 bekræftes , at Aalborg Kommune ved finansieringen over bloktil-skuddet bidrager med 12,2 mio. kr. til ordningen, mens tilskuddet fra overgangs-ordningen udgør 11,2 mio. kr.Det kan tillige beregnes, at Esbjerg Kommune skal bidrage med 4,9 mio. kr. tilovergangsordningen i 2011 og således i alt får en merudgift på 15,7 mio. kr.Endelig kan det beregnes, at Hvidovre bidrager med 3,1 mio. kr. til overgangsord-ningen i 2011 og således i alt får en merudgift på 7,2 mio. kr.Vi følger udviklingen i aktiveringsindsatsen nøje, og Indenrigs- og Sundhedsmini-steriets Finansieringsudvalg vil foretage en analyse af de byrdefordelingsmæssigekonsekvenser af refusionsomlægningen med henblik på at vurdere behovet foreventuelle tilpasninger af udligningssystemet. Denne analyse vil indgå i Finansie-ringsudvalgets arbejde med det kommunale tilskuds- og udligningssystem.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2