Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
L 72
Offentligt
927768_0001.png
927768_0002.png
927768_0003.png
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
5. december 2010
Socialudvalget har i brev af 1. december 2010 som led i behandlingen af L 72, stil-let følgende spørgsmål nr. 9, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Astrid Krag (SF).

Spørgsmål nr. 9:

J.nr. 2010-0018284
”Ministeren bedes kommentere høringssvaret fra Dansk Flygtningehjælp,herunder redegøre for om forslaget er i overensstemmelse med Danmarksforpligtelser i forhold til de internationale konventioner”

Endeligt svar:

Dansk Flygtningehjælp giver udtryk for, at lovforslaget bryder med et mangeårigtprincip om at sikre flygtninge ligestilling på pensionsområdet og beklager denneændring og opfordrer til, at forslaget genovervejes.Dansk Flygtningehjælp argumenterer for, at de foreslåede regler rejser en rækkespørgsmål i forhold til internationale konventioner. Det gælder flygtningekonventi-onen, Den Europæiske Konvention og Den Internationale Konvention om Økono-miske, Sociale og Kulturelle Rettigheder.Endvidere finder Dansk Flygtningehjælp, at de foreslåede regler medfører en ræk-ke negative sociale og integrationsmæssige konsekvenser for en i forvejen udsatgruppe af flygtninge, som forslaget får betydning for.Beskæftigelsesministeriets bemærkninger til Dansk Flygtningehjælps høringssvar:Forslaget om harmonisering af regler om opgørelse af bopælstid for folkepensioni-ster er et led i udmøntningen af finanslovsaftalen for 2011 mellem regeringen,Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne. Her er det aftalt, at afskaffe flygtningesadgang til at medregne bopælstid i oprindelseslandet ved beregning af folkepensi-on. Hermed opnås en harmonisering af optjeningsreglerne for folkepension.Flygtninge omfattes dermed af de samme principper for optjening af ret til folke-pension på baggrund af bopælstid her i riget, som gælder for øvrige indvandrere ogdanskere, der har haft ophold i andre lande.Med forslaget vil der således ske en harmonisering af optjeningsreglerne, der bliverens for alle, danskere såvel som udlændinge.Flygtninge, der ikke eller kun delvist opnår ret til folkepension, vil kunne opnåhjælp til forsørgelse efter integrations- og beskæftigelseslovgivningen. Det skønnes
på den baggrund, at de rettigheder vedrørende social tryghed og en tilstrækkelig le-vefod, som følger af konventionen, fortsat sikres over for flygtninge, uanset omadgangen til at medregne bopælstid i hjemlandet afskaffes.For så vidt angår den del af høringssvaret fra Dansk Flygtningehjælp, der vedrørerspørgsmålet om forslaget er i overensstemmelse med Danmarks forpligtelser i for-hold til de internationale konventioner, er der indhentet bidrag til besvarelsen hosIntegrationsministeriet og Justitsministeriet.Integrationsministeriet har følgende bemærkninger til Dansk Flygtningehjælps hø-ringssvar:”Ad det anførte om forslagets forhold til flygtningekonventionenI forbindelse med det udredningsarbejde, der ligger forud for forslagets fremsættel-se, er der foretaget en vurdering af forslagets forhold til Danmarks forpligtelser ef-ter flygtningekonventionen.Efter artikel 23 i FN’s konvention om flygtninges retsstilling skal de kontraherendestater med hensyn til offentlig hjælp og understøttelse indrømme flygtninge, derlovligt bor inden for deres område, samme behandling som deres egne statsborgere.Efter flygtningekonventionens artikel 24, stk. 1, litra b, skal de kontraherende staterindrømme flygtninge, der lovligt bor indenfor deres område, samme behandlingsom deres egne borgere i forhold, der vedrører social tryghed, herunder lovbe-stemmelser vedrørende bl.a. alderdom, jf. dog bestemmelsens litra b, nr. I og II.De gældende pensionsregler indebærer, at en flygtning, der har bopæl her i landet,har adgang til at medregne bopælstiden i sit hjemland, hvorimod en dansk statsbor-ger, der vender hjem, efter i en periode at have været bosat i et tredjeland, ikke harmulighed for at medregne bopælstiden i det pågældende land ved beregning af bo-pælstiden efter lov om social pension.Afskaffelse af adgangen for flygtninge til at medregne bopælstid i hjemlandet in-debærer, at beregningen af bopælstiden for flygtninge fremover vil ske på sammegrundlag som for danske statsborgere, idet alene bopælstid her i landet kan med-regnes. Flygtninge vil således i pensionsøjemed blive behandlet på samme mådesom danske statsborgere, der har haft bopæl i et tredjeland og vender hjem tilDanmark.Regeringen finder ikke, at det af flygtningekonventionens bestemmelser kan udle-des, at en flygtning skal ligestilles med en dansk statsborger, der har opholdt sigher i landet hele sit liv.Regeringen finder på den baggrund ikke, at Danmarks internationale forpligtelserefter flygtningekonventionen er til hinder for, at flygtninge omfattes af de alminde-lige regler om brøkpension.”Justitsministeriet har til Dansk Flygtningehjælps høringssvar bemærket følgende:”Den Europæiske Menneskerettighedskonvention giver ikke som sådan en ret til atmodtage pension eller andre sociale ydelser.2
Det følger imidlertid af konventionens artikel 14 sammenholdt med artikel 1 i 1.tillægsprotokol, at staten er forpligtet til ikke at forskelsbehandle personer i sam-menlignelige situationer med hensyn til modtagelse af sociale ydelser, medmindreforskelsbehandlingen er sagligt begrundet og proportional.Det er således afgørende for anvendelsen af konventionens artikel 14, om der er ta-le om forskelsbehandling af personer i sammenlignelige situationer. Det må endvi-dere antages, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol ved denne vurderingvil tage udgangspunkt i en fortolkning af flygtningekonventionen.Som nævnt i Pensionsstyrelsens Udredning vedrørende flygtninges ret til optjeningaf dansk pension er det umiddelbart vurderingen, at flygtningekonventionens kravom ligebehandling formentlig må antages at indebære, at en flygtning som mini-mum skal sidestilles med en dansk statsborger, der har været bosat i udlandet i enlige så stor del af optjeningsperioden som flygtningen, men derimod næppe inde-bærer, at flygtningen skal ligestilles med en dansker, der har opholdt sig her i lan-det i hele sit liv.Det må på den baggrund antages, at den foreslåede ændring af pensionslovgivnin-gen, som afskaffer flygtninges adgang til at medregne bopælstid i hjemlandet efterpensionslovgivningen, formentlig heller ikke vil rejse spørgsmål i forhold tilEMRK artikel 14.Diskriminationsforbud findes som nævnt i høringssvaret også i artikel 2 sammen-holdt med artikel 9 og 11 om henholdsvis social tryghed og tilstrækkelig levefod iFN’s konvention om økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder.Disse bestemmelser kan ud fra tilsvarende betragtninger ikke antages at føre til etandet resultat.”Jeg kan henholde mig til bemærkningerne fra Integrationsministeriet og Justitsmi-nisteriet.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3