Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 79 Bilag 13
Offentligt
934521_0001.png
934521_0002.png
934521_0003.png
TilSkatteministeriet

Bemærkninger til Forslag til lov om ændring af lov om

en børnefamilieydelse og lov om børnetilskud og for-

skudsvis udbetaling af børnebidrag, L79

6.12.2010
Ovennævnte lovforslag er fremsat 17.november 2010 og førstebehandletd.1.december 2010.Lovforslaget har været i høring med frist for bemærkninger 19.november,men Dansk Flygtningehjælp har ikke været på høringslisten.Da en gennemførelse af forslaget kan få alvorlige sociale konsekvenser fornyankomne flygtningefamilier, vil Dansk Flygtningehjælp hermed give be-mærkninger til de foreslåede ændringer. Bemærkningerne fokuserer ud fraDansk Flygtningehjælps mandat på 1) de mulige sociale konsekvenser forflygtningefamilier og 2) forholdet til internationale konventioner.Både i forhold til konventionerne og i forhold til de sociale konsekvenser erdet vigtigt at være opmærksom på, at flygtninge er mennesker tvunget på flugtfra deres hjemland. Flygtninge kan hverken nyde eventuelle sociale rettighe-der i hjemlandet eller frit vælge et andet opholdsland. Dansk Flygtningehjælpmener på den baggrund, at flygtningefamilier børn undtages fra det nye optje-ningsprincip.Lovforslaget har bemærkninger om forholdet til EU-retten men rummer ikkebemærkninger om forholdet til flygtningekonventionen eller Menneskerettig-hedskonventionen. Der er heller ikke nærmere vurderinger af de sociale kon-sekvenser for børnefamilier på starthjælp.

1. Sociale konsekvenser for flygtninge

Ifølge lovforslaget skal der indføres et optjeningsprincip i forhold til børne-familieydelse og børnetilskud. Retten til fuld børnefamilieydelse og børnetil-skud skal fremover optjenes gradvist over en periode på 2 år.Hvis flygtningefamilier ikke undtages fra dette optjeningsprincip, vil lovæn-dringen betyde, at nyankomne flygtningefamilier med børn må vente 2 år, førde opnår ret til fuld børnefamilieydelse.Nyankomne flygtninge vil typisk have introduktionsydelse/starthjælp somforsørgelsesgrundlag i den første tid i Danmark. Det gælder både flygtninge,
1/1
der får beskyttelse i Danmark efter en asylprocedure her i landet, og flygtnin-ge, der kommer til Danmark som kvoteflygtninge.En børnefamilie på starthjælp skal i forvejen klare sig med meget lave rådig-hedsbeløb, jf bl.a. Rockwool Fondens undersøgelse. Når huslejen er betalt,kniber det med at klare resterende almindelige daglige udgifter, herunder ogsåfor en del familier med madudgifterne sidst på måneden. De lave rådigheds-beløb betyder, at forældrene har vanskeligt ved at betale børnenes deltagelse ifritidsaktiviteter og i det hele taget vanskeligt ved at give børnene samme for-brugsgoder som andre børn - selv på meget beskedent niveau. Børnefamilie-ydelsen er derfor et vigtigt og yderst nødvendigt supplement for starthjælps-familierne. Uden børnefamilieydelse er det vanskeligt at forestille sig, at dissefamilier vil have tilstrækkelige midler til at kunne betale både husleje og ud-gifter til daglige fornødenheder, herunder udgifter i forhold børnene.Da starthjælpen blev indført i 2002 skete det efter en lovbehandling, hvor derbl.a. blev lagt vægt på, at starthjælpsmodtagere ville være berettiget til andrealmindelige sociale ydelser. Spørgsmålet om supplerende ydelser indgik ogsåi den vurdering af starthjælpen, som European Commitee of Social Rightsforetog i 2004 og 2009.I lovbemærkningerne til L79 anføres, at det er rimeligt at forlange en vis til-knytning til Danmark, før der opnås ret til børnefamilieydelse og børnetil-skud. Efter Flygtningehjælpens opfattelse er denne argumentation problema-tisk, hvis den anvendes i forhold til flygtninge. Flygtninge har ikke selv valgtat flytte til et andet land, men er tvunget til at søge beskyttelse uden for hjem-landet på grund af risiko for forfølgelse og overgreb.

2. Forholdet til internationale konventioner

FlygtningekonventionenIfølge flygtningekonventionens artikel 23 skal staterne give flygtninge sammebehandling som egne statsborgere, når det drejer sig om offentlig hjælp ogunderstøttelse.Efter konventionens artikel 24,1(b) skal staterne give flygtninge samme be-handling som egne borgere i forhold lovbestemmelser om social tryghed m.v.Hvis flygtninge ikke undtages fra optjeningskravet i forhold til børnefamilie-ydelse og børnetilskud vil det betyde, at flygtninge i de første 2 år af deresopholdstid i Danmark vil være ringere stillet end danske statsborgere medophold i Danmark. Dansk Flygtningehjælp mener på den baggrund, at de fo-reslåede ændringer rejser tvivl om, hvorvidt ændringerne vil harmonere medflygtningekonventionens krav om ligebehandling.Som anført tidligere var andre sociale ydelser, herunder børnefamilieydelsen,en del af lovgivers argumentation for,at indførelsen af starthjælp i 2002 ikkevar i strid med flygtningekonventionen.
2/2
EMRK og CESCRDen Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK), artikel 14 indehol-der et forbud mod diskrimination.Den Internationale Konvention om Økonomiske, Sociale og Kulturelle Ret-tigheder (CESCR), artikel 2, stk. 2, omhandler diskrimination. CESR artikel 9handler om ret til social tryghed og artikel 11 om ret til tilstrækkelig levefod.Artikel 2, stk. 2, lyder således:De i denne konvention deltagende stater forpligter sig til at garantere, at de ikonventionen anførte rettigheder gennemføres uden forskelsbehandling afnogen art i henseende til race, hudfarve, køn sprog, religiøs, politisk elleranden anskuelse, national eller social herkomst, formueforhold, fødsel elleranden stilling.Diskriminationsforbuddet i EMRK, artikel 14 og CESCR, artikel 2, stk.2 gæl-der såvel direkte som indirekte diskrimination.Dansk Flygtningehjælp mener, at lovforslaget rejser spørgsmål om, hvorvidtder er tale om indirekte diskrimination. I en vurdering af forholdet til konven-tionerne må det inddrages i vurderingen, at flygtningefamilier på starthjælpuden supplerende børnefamilieydelse vil komme væsentlig under en forvejenmeget lav levefod.

Afsluttende - sammenfatning

Lovforslaget rejser efter Dansk Flygtningehjælps opfattelse tvivl om, hvorvidtde forslåede ændringer harmonerer med internationale konventioner, herunderFlygtningekonventionen.En gennemførelse af ændringerne vil herudover betyde forværrede fattig-domsproblemer for nyankomne flygtningefamilier med børn. Fattigdom givergenerelt dårlige vilkår for integration, men rammer i særlig grad børnene.Dansk Flygtningehjælp vil på den baggrund opfordre til, at lovforslaget gen-overvejes både i forhold til Danmarks internationale forpligtelser og i forholdtil de negative sociale konsekvenser for en i forvejen udsat gruppe af børne-familier med flygtningebaggrund. Flygtninge bør efter Dansk flygtninge-hjælps opfattelse have dispensation fra det nye optjeningsprincip.
Med venlig hilsen
Andreas Kamm, generalsekretærDansk FlygtningehjælpEmail: [email protected]/Direkte telefon: 33735130
3/3