Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 79 Bilag 16
Offentligt
936288_0001.png
936288_0002.png
936288_0003.png
J.nr. 2010-311-0055Dato: 16. december 2010
TilFolketinget - SkatteudvalgetL 79 – Forslag til Lov om ændring af lov om en børnefami-lieydelse og lov om børnetilskud og forskudsvis udbetalingaf børnebidrag.Hermed vedlægges høringssvar fra Dansk Flygtningehjælpmed kommentarer.
Troels Lund Poulsen/Søren Schou
Dansk Flygtningehjælp mener, at lovforslaget rejser tvivl om, hvorvidt de forslåede æn-dringer harmonerer med internationale konventioner, herunder Flygtningekonventionen.En gennemførelse af ændringerne vil herudover betyde forværrede fattigdomsproblemer fornyankomne flygtningefamilier med børn. Fattigdom giver generelt dårlige vilkår for inte-gration, men rammer i særlig grad børnene.Dansk Flygtningehjælp vil på den baggrund opfordre til, at lovforslaget genovervejes både iforhold til Danmarks internationale forpligtelser og i forhold til de negative sociale konse-kvenser for en i forvejen udsat gruppe af børnefamilier med flygtningebaggrund. Flygtnin-ge bør efter Dansk Flygtningehjælps opfattelse have dispensation fra det nye optjenings-princip.Hertil bemærkes:Da Flygtningekonventionen, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) ogFN’s konvention om økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder (CESCR) hører underhenholdsvis Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration og Justitsministeriet, harjeg indhentet bidrag fra disse ministerier.Hvad angår Flygtningekonventionen har Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Inte-gration udtalt følgende:”Dansk Flygtningehjælp anfører, at såfremt flygtninge ikke undtages fra optjeningskravet iforhold til børnefamilieydelse og børnetilskud vil det betyde, at flygtninge i de første 2 år afderes opholdstid i Danmark vil være ringere stillet end danske statsborgere med ophold iDanmark. Det er på den baggrund Dansk Flygtningehjælps opfattelse, at de foreslåede æn-dringer rejser tvivl om, hvorvidt ændringerne vil harmonere med flygtningekonventionenskrav om ligebehandling.Det skal hertil anføres, at det følger af artikel 23 i flygtningekonventionen, at de kontrahe-rende stater med hensyn til offentlig hjælp og understøttelse skal indrømme flygtninge, derlovligt bor inden for deres område, samme behandling som deres egne statsborgere.Efter flygtningekonventionens artikel 24, stk. 1, litra b, skal de kontraherende stater ind-rømme flygtninge, der lovligt bor indenfor deres område, samme behandling som deres eg-ne borgere i forhold, der vedrører social tryghed, herunder lovbestemmelser vedrørendebl.a. familieforsørgelse, jf. dog bestemmelsens litra b, nr. I og II.Flygtningekonventionen indebærer således, at en stat skal indrømme flygtninge samme be-handling som landets egne statsborgere for så vidt angår adgang til offentlig hjælp og socialtryghed.Det foreslåede optjeningsprincip gælder for såvel danske statsborgere som udlændinge,herunder flygtninge, og indebærer, at flygtninge i forhold til adgang til børnefamilieydelsemv. behandles på samme måde som danske statsborgere, der har haft bopæl i udlandet ogvender hjem til Danmark.Det er på den baggrund vurderingen, at flygtningekonventionen ikke er til hinder for, at derindføres et optjeningsprincip for adgang til børnefamilieydelser og børnetilskud.”Justitsministeriet har nedenstående kommentarer i relation til EMRK og CESR:”Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) giver ikke som sådan en ret tilSide 2
at modtage sociale ydelser m.v.Det følger dog af konventionens artikel 14 sammenholdt med artikel 1 i 1. tillægsprotokol,at staten er forpligtet til ikke at forskelsbehandle personer i sammenlignelige situationermed hensyn til modtagelse af sociale ydelser, medmindre forskelsbehandlingen er sagligtbegrundet og proportional.Det foreslåede optjeningsprincip gælder for såvel danske statsborgere som udlændinge,herunder flygtninge, og finder derfor anvendelse uden forskel.Det er på den baggrund vurderingen, at EMRK artikel 14 ikke er til hinder for, at der indfø-res et optjeningsprincip for adgang til børnefamilieydelser og børnetilskud.Diskriminationsforbud findes som nævnt i høringssvaret også i artikel 2 sammenholdt medartikel 9 og 11 om henholdsvis social tryghed og tilstrækkelig levefod i FN’s konventionom økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder.Disse bestemmelser kan ud fra tilsvarende betragtninger ikke antages at føre til et andet re-sultat.”Jeg henholder mig til ovennævnte vurderinger, hvorefter lovforslaget ikke strider modDanmarks internationale forpligtelser.Hvad angår de negative sociale konsekvenser for børnefamilier med flygtningebaggrund,kan kommunerne som hidtil yde børnefamilier hjælp til nærmere bestemte udgifter efterreglerne om hjælp i særlige tilfælde i beskæftigelseslovgivningen og integrationsloven.Der er tale om behovsbestemte ydelser, som tildeles efter en konkret vurdering af den en-keltes behov og mulighed for selv at dække udgiften. Der kan f.eks. ydes hjælp til rimeligtbegrundede enkeltudgifter.Der ændres med dette lovforslag ikke i disse regler, og jeg finder på baggrund af ovenstå-ende ikke grundlag for at fastsætte særlige regler for flygtninge i relation til det foreslåedeoptjeningsprincip.
Side 3