»Helt uacceptabelt!« Sådan skriver LO og FTF – Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd – i deres høringssvar i forbindelse med dette lovforslag.
»Helt uacceptabelt.« Og det har LO og FTF så evig ret i.
Det her lovforslag drejer sig om ren nedskæring, der rammer vores medmennesker.
Vi lever i en krisetid og en arbejdsløshedstid, og når der kommer nye på arbejdsmarkedet, kan de have svært ved at finde et job.
Det kan måske blive til lidt løsarbejde hist og pist i korte perioder, eksempelvis et vikariat på 13 uger – 3 måneder.
Hvis de bliver syge, får de fremover sværere ved at få sygedagpenge.
Mange af dem vil ikke
få
sygedagpenge, fordi beskæftigelseskravet, som det er nævnt, bliver fordoblet fra 13 ugers uafbrudt beskæftigelse – 3 måneder med mindst 120 timer – til fremover det dobbelte, nemlig 26 uger, altså mindst et ½ års arbejde uafbrudt med mindst 240 arbejdstimer.
Det mener jeg er fuldstændig urimeligt over for vores syge medmennesker.
Og det er da højst besynderligt, at det sorte trekløver – Dansk Folkeparti, Venstre og Konservative – vil straffe de mennesker, der viser initiativ ved at komme ud på arbejdsmarkedet, hvor de desværre kun kan få nogle få timers eller ugers arbejde, fordi arbejdsgiverne ikke tilbyder job nok.
Jeg troede, at der var en borgerlig dyd, at man ville belønne mennesker, som viser initiativ og vil påtage sig et stykke arbejde på arbejdsmarkedet.
I øvrigt kan jeg i forbindelse med det her lovforslag sige, at det også er sådan, at hvis man inden for de 26 uger eksempelvis holder to selvbetalte feriedage, er der ikke længere tale om uafbrudt beskæftigelse i 26 uger, og det vil føre til, at man så ikke kan få sygedagpenge.
Lovforslaget afskaffer også retten til sygedagpenge, som det er nævnt, for de såkaldte søgnehelligdage, altså dage, der normalt er hverdage, men som er helligdage, eksempelvis skærtorsdag, langfredag og anden påskedag.
De 3 dage vil som oftest ligge i den samme måned, og jeg vil da meget nødig være den syge, som så skal have udbetalt penge for den måned, hvor det er påske, for der kommer altså pludselig til at mangle 3 dages løn, altså 3 dages sygedagpenge.
Ret til fuld løn via overenskomsterne påvirkes også af det her.
Der er nogle overenskomster, som siger, at der kun er fuld løn, hvis arbejdsgiveren har ret til sygedagpengerefusion fra kommunen, og det har arbejdsgiverne så ikke længere, for så vidt angår søgnehelligdage.
Hvis det modsat er sådan, at man får fuld løn under sygdom af arbejdsgiveren, også på søgnehelligdage, vil det gå sådan, at arbejdsgiverne ved den næste overenskomstforhandling vil kræve, at lønmodtagerne, altså fagforbundene, forlods skal betale for arbejdsgivernes ekstra udgift, når arbejdsgiverne ikke længere kan få sygedagpengerefusion for søgnehelligdage.
Så det bliver under alle omstændigheder lønmodtagerne selv, der kommer til at betale for det her.
Så er det blevet nævnt af Dansk Folkepartis ordfører, at det, som er svaret til dem, der mister de her 30 mio.
kr.
netto, er, at der er et fantastisk godt system for aktivering af syge i Danmark, som bringer de syge tilbage på arbejdsmarkedet.
Jamen du godeste!
Så mener jeg da ikke man har fulgt med i den debat, der har været, ikke mindst det sidste halve års tid, om, hvordan de aktiverer syge i Danmark.
Det er f.eks.
noget med, at mennesker, der har en brækket arm, også bliver sat i aktivering, som er helt unødvendig – det er spild af penge – men det er også noget med, at langtidssyge bliver kastet ud i aktivering, i forskellige former for arbejde eller aktivitet, som de er uden chance for at kunne klare, og som er fuldstændig upassende i forhold til den sygdom, som de lider af.
Oven i købet er det sådan, at der er en statslig skat på menneskelighed over for langtidssyge mennesker, for selv om beskæftigelsesministeren og forligspartierne har lavet et system, hvorefter en langtidssyg, for hvem det er upassende, at vedkommende skal aktiveres, kan fritages og sættes på en såkaldt standbyordning.
Men for kommunerne bliver det økonomisk straffet, for hvis en sådan langtidssyg kommer ind under den fritagelsesbestemmelse, mister kommunen refusion, idet den kun får 35 pct.
refusion af sygedagpengene.
Hvis den meget alvorligt syge var i aktivering, ville refusionen have været 65 pct.
Med andre ord:
Det er et umenneskeligt system, det bør laves totalt om, og det fungerer særdeles dårligt.
Så det er ikke noget at reklamere med.
Afslutningsvis vil jeg sige, at der ingen tvivl er om, at der er mange tusinde syge i Danmark, der vil blive ramt af det her lovforslag.
Derfor vil jeg runde af med at gøre FTF’s og LO's ord til mine egne:
Det er helt uacceptabelt!
Derfor stemmer SF imod.