Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 84 Bilag 22
Offentligt
J.nr. 2010-511-0045Dato: den 21. februar 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 84 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, sel-
skabsskatteloven og forskellige andre love (Opfølgning på harmonise-
ringen af selskabers aktieafkastbeskatning m.v.)
Hermed sendes svar på henvendelse af 10. februar 2011 fra Thorbjørn K.K. Henriksen, CPH revision ApS (L 84 – bilag 17).
Troels Lund Poulsen/ Lise Bo Nielsen
Thorbjørn K. K. Henriksen, CPH Revision ApS,
rettede den 15. december 2010 hen-vendelse til Skatteudvalget vedrørende forslaget om en udvidelse af adgangen til at foretageskattefri virksomhedsomdannelse til udenlandske selskaber (L 84 – bilag 4). Henvendelsener kommenteret i bilag 13 til forslaget.Spørgeren har i sin henvendelse gentaget flere af de allerede stillede spørgsmål.Kommentar
Der henvises indledningsvist til kommentaren i bilag 13 til forslaget.Det kan samtidig supplerende oplyses, at de gældende regler i lov om skattefri virksom-hedsomdannelse efter Skatteministeriets opfattelse ikke er i strid med EU-retten. Baggrun-den for den foreslåede ændring er i stedet et ønske om at gøre reglerne mere fleksible, udenat der derved udgår noget af dansk beskatningsret.Skatteministeriet er ikke enigt med spørgeren i, at der efter de foreslåede regler kan skeskattefri virksomhedsomdannelse til et australsk skuffeselskab, selvom selskabet er fødtmed dansk ledelse og dermed fra fødslen er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 6.Der er således efter de foreslåede regler en betingelse, at omdannelsen sker til et uden-landsk selskab, der er omfattet af begrebet ”selskab i en medlemsstat i artikel 3 i direktiv2009/133/EF”.Det er efter direktivets artikel 3, litra b, en betingelse for at være omfattet af dette begreb, atselskabet ”i henhold til en overenskomst om dobbeltbeskatning med et tredjeland ikke an-ses for at være hjemmehørende uden for fællesskabet”. Denne betingelse er ikke opfyldt idet opstillede eksempel, idet den dansk-australske dobbeltbeskatningsoverenskomst medfø-rer, at selskabet kun skal anses for at være hjemmehørende Australien (stiftelseslandet), jf.overenskomstens artikel 4, stk. 4.Til spørgsmålet om, hvorvidt et australsk aktieselskab, der bliver skattemæssigt hjemmehø-rende i Danmark, kan indgå i en skattefri fusion med et dansk anpartsselskab, skal det –som i kommentaren i bilag 4 - bemærkes, at spørgsmålet intet har at gøre med de nu fore-slåede regler. Lovforslaget ændrer således ikke i fusionsskattelovens afgrænsning af de sel-skaber, der har adgang til at anvende bestemmelserne om skattefri fusion.Det kan dog oplyses, at en sådan fusion ikke vil kunne gennemføres efter fusionsskattelo-vens regler, da det er en betingelsefor adgangen til at anvende de skatteretlige bestemmelserom skattefri fusion, at der ikke sker en selskabsretlig likvidation af det indskydende selskab.
Side 2