Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 84 Bilag 33
Offentligt
968561_0001.png
968561_0002.png
968561_0003.png
Til lovforslag nr.L 84
Folketinget 2010-11
Ændringsforslag stillet den 11. marts 2011 uden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, selskabsskattelovenog forskellige andre love(Opfølgning på harmoniseringen af selskabers aktieafkastbeskatning m.v.)[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]Til § 8Afskatteministeren:39)Efter nr. 6 indsættes som nye numre:»09.I§ 2 C, stk. 4, 10. pkt.,der bliver stk. 5, 10. pkt., ændres»§ 17, stk. 2,« til: »§ 5 A«.010.I§ 2 C, stk. 7,der bliver stk. 8, indsættes som2. pkt.:»Ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 1, finder tilsvarendeanvendelse.««[Manglende konsekvensændring som følge af ændring af ak-tieavancebeskatningslovens § 17, stk. 2, og tilføjelse i selska-bsskattelovens § 2 C om, at der kan ske udbyttebeskatning vedophør af selskabsbeskatningen efter § 2 C]40)Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:»011.I§ 5, stk. 5,ændres »finder stk. 1-3 tilsvarende anven-delse.« til: »finder stk. 1-3 og ligningslovens § 16 A, stk. 3,nr. 1, tilsvarende anvendelse.««[Tilføjelse i selskabsskattelovens § 5, stk. 5, om, at der kanske udbyttebeskatning ved flytning af ledelsens sæde til ud-landet]Til § 14Til nr. 3941)Stk. 4,der bliver stk. 5, affattes således:»Stk. 5.§ 1, nr. 4, 5 og 7, § 4, nr. 02, og § 8, nr. 09, harvirkning for afståelser, der finder sted den 24. november 2010eller senere.«[Konsekvensændring]42)Stk. 7,der bliver stk. 8, affattes således:Til nr. 09Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovfor-slagets § 1, nr. 4, hvorefter reglerne i den gældende § 17, stk.2, flyttes til aktieavancebeskatningslovens § 5 A. Selska-bsskattelovens § 2 C, stk. 4, 10. pkt., henviser til aktieavan-cebeskatningslovens § 17, stk. 2. Henvisningen skal derforændres til aktieavancebeskatningslovens § 5 A.Til nr. 010»Stk. 8.§ 1, nr. 9, § 4, nr. 01, 1, 2 og 5-8, og § 7, nr. 4 og 7,har virkning for omstruktureringer og likvidationer, der ved-tages den 24. november 2010 eller senere.«[Konsekvensændring]43)Efter stk. 14, der bliver stk. 15, indsættes som nyt stykke:»Stk. 16.§ 8, nr. 010 og 011, har virkning fra og med den11. marts 2011.«Stk. 15 bliver herefter stk. 17.[Virkningstidspunkt for nr. 010 i ændringsforslag nr. 39 ogændringsforslag nr. 40]44)Efter stk. 15, der bliver stk. 17, indsættes som nyt stykke:»Stk. 18.§ 8, nr. 06, har virkning for beskårne urealiseredenettokurstab på renteswaps vedrørende lån med sikkerhed ifast ejendom, der beskæres den 7. februar 2011 eller senere,eller som den 7. februar 2011 kunne fradrages i kursgevinsteri indeværende indkomstår, jf. selskabsskattelovens § 11 B, stk.10.«Stk. 16 bliver herefter stk. 19.[Virkningstidspunkt for den foreslåede bestemmelse om frem-førsel af beskårne urealiserede nettokurstab på renteswaps irentefradragsbegrænsningsreglerne]Bemærkninger
AX013018
2
Med lovforslaget medfører selskabsskattelovens § 2 C, atfilialer, kommanditselskaber og andre skattemæssigt transpa-rente enheder skal anses for selvstændige skattesubjekter ogbeskattes på samme måde som aktieselskaber, når direkteejere med mere end 50 pct. af kapitalen eller af stemmerne erhjemmehørende i en eller flere fremmede stater,1) der anser kommanditselskabet m.v. for at være et selv-stændigt skattesubjekt, eller2) der ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst medDanmark, hvorefter kildeskatter på udbytter skal frafal-des eller nedsættes, og som ikke er medlem af EU.Bestemmelsen skal forhindre, at forskelle i den skattemæs-sige kvalifikation af eksempelvis kommanditselskaber udnyt-tes til at undgå beskatning af indkomst i kommanditselskaber.Det fremgår allerede af bestemmelsen, at der skal ske op-hørsbeskatning af selskabet, når selskabet ikke længere om-fattes af selskabsskattelovens § 2 C, hvorved aktiver ogpassiver i selskabet skal anses for afstået til handelsværdienpå ophørstidspunktet.Det foreslås med ændringsforslaget, at der ligeledes skalske ophørsbeskatning af deltagerne i selskabet, når en af be-tingelserne i ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 1, er opfyldt.Der er ligesom med ændringsforslag nr. 40 tale om en sikringaf beskatning af den begrænsede skattepligt på udbytteudlod-ninger.Til nr. 40Det fremgår af selskabsskattelovens § 5, stk. 5, at hvis etselskab ophører med at være fuldt skattepligtigt, eller hvis etselskab efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoveren-skomst bliver hjemmehørende i udlandet, Grønland eller Fæ-røerne (f.eks. ved flytning af ledelsens sæde), finder reglerneom selskabers afsluttende skatteansættelse og anmeldelse iforbindelse med opløsning eller overgang til skattefri virk-somhed, jf. § 5, stk. 1-3, tilsvarende anvendelse.Efter selskabsskattelovens § 5, stk. 7, anses selskabet forat have afhændet sine aktiver og passiver. Herved udløses enbeskatning af avancer, genvundne afskrivninger m.v. i hen-hold til de almindelige regler.Det foreslås, at der tillige skal ske beskatning af »likvida-tionsprovenuet« ved ophør af dansk skattepligt efter selska-bsskattelovens § 1, hvis en af betingelserne i ligningslovens §16 A, stk. 3, nr. 1, er opfyldt. Betingelserne i denne bestem-melse er:a) Det modtagende selskab ejer mindst 10 pct. af aktieka-pitalen i det selskab, der likvideres, og udlodningenomfattes af selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c.b) Det modtagende selskab ejer mindre end 10 pct. af ak-tiekapitalen, er skattepligtigt af udbytter, jf. selskabsskat-telovens § 2, stk. 1, litra c, og har bestemmendeindflydelse i det selskab, der likvideres, jf. ligningslo-vens § 2. Dette gælder dog ikke, hvis det modtagendeselskab er hjemmehørende i en stat, der er medlem af EUeller EØS, og udbyttebeskatningen skulle være frafaldeteller nedsat efter bestemmelserne i direktiv 90/435/EØFeller en dobbeltbeskatningsoverenskomst med den på-gældende stat, hvis der havde været tale om dattersel-skabsaktier.
Den modtagende fysiske person er hjemmehørende udenfor EU/EØS og har bestemmende indflydelse i det sel-skab, der likvideres, jf. ligningslovens § 2.Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med lovforsla-gets foreslåede ændringer i fusionsskattelovens § 15, stk. 4 og5, hvorefter der vil kunne ske beskatning af udlodningen veden skattefri grænseoverskridende fusion. Ændringsforslagetskal således ligeledes ses som en sikring af reglerne om be-grænset skattepligt på udbytteudlodninger.Provenumæssigt undgås der med ændringsforslaget et util-sigtet provenutab.Til nr. 41Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at æn-dringsforslag nr. 22 trækkes tilbage og erstattes af ændrings-forslag nr. 39.Til nr. 42Den foreslåede bestemmelse i fusionsskattelovens § 10,stk. 2, jf. lovforslagets § 4, nr. 2, og ændringsforslag nr. 10,og den foreslåede korresponderende ændring af fusionsskat-telovens § 8, stk. 1, 1. pkt., jf. ændringsforslag nr. 9 (§ 4, nr.01), indebærer, at den skattemæssige behandling af det ind-skydende selskabs aktier i det modtagende selskab ikke vilvære omfattet af successionsbestemmelsen i fusionsskattelo-vens § 8, hvis det indskydende selskab ejer mindre end 10 pct.af kapitalen i det modtagende selskab. Fusionsskattelovens §10, stk. 2, skal efter forslaget have virkning for fusioner, dervedtages den 24. november 2010 eller senere. Det foreslåsderfor, at ændringen af fusionsskattelovens § 8, hvorved be-stemmelsen kommer til at henvise til fusionsskattelovens § 10,stk. 2, tillægges samme virkningstidspunkt.I ændringsforslag nr. 34 i betænkningen var det foreslået,at den konsekvensændring, der er indeholdt i ændringsforslagnr. 13 (§ 4, nr. 03) som følge af den foreslåede ophævelse af8. pkt. i fusionsskattelovens § 15 c, stk. 1, jf. lovforslagets §4, nr. 9, skulle have virkning for omstruktureringer og likvi-dationer, der vedtages den 24. november 2010 eller senere.Ophævelsen af fusionsskattelovens § 15 c, stk. 1, 8. pkt.,jf. lovforslagets § 4, nr. 9, er imidlertid ikke tillagt et særligtvirkningstidspunkt, hvorfor konsekvensændringen i æn-dringsforslag nr. 13 (§ 4, nr. 03) heller ikke skal have et særligtvirkningstidspunkt.Det bemærkes, at forslaget om ophævelsen af 8. pkt. i fu-sionsskattelovens § 15 c, stk. 1, vedrører skattefri tilførsel afaktiver og ikke – som det ellers er angivet i bemærkningernetil ændringsforslag nr. 34 i betænkningen som optrykt – andreformer for omstrukturering eller likvidation.Til nr. 43Det foreslås, at ændringsforslagene vedrørende selska-bsskattelovens § 2 C, stk. 7 (bliver stk. 8), og § 5, stk. 5, fårvirkning fra og med, at disse ændringsforslag er sendt til Fol-ketingets Skatteudvalg. Der er risiko for hamstring af deomtalte omgåelsesmuligheder, hvorfor det undtagelsesvisforeslås, at ændringsforslagene gives virkning før ikrafttræ-delse af loven.
c)
3
Til nr. 44Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse om fremførselaf beskårne urealiserede nettokurstab på renteswaps vedrø-rende lån med sikkerhed i fast ejendom har virkning for– nettokurstab, der beskæres den 7. februar 2011 eller sene-re, og
– nettokurstab, der den 7. februar 2011 kunne fradrages ikursgevinster i indeværende indkomstår, jf. selskabsskat-telovens § 11 B, stk. 10.Den foreslåede bestemmelse har således virkning for be-skårne kurstab, der ikke var forældet den 7. februar 2011, ogfor nettokurstab, der beskæres efter den 7. februar 2011.