Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 84
Offentligt
975154_0001.png
975154_0002.png
975154_0003.png
J.nr. 2010-511-0045Dato: 25. marts 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 84 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, sel-

skabsskatteloven og forskellige andre love (Opfølgning på harmonise-

ringen af selskabers aktieafkastbeskatning m.v.)

Skatteministeriet er blevet opmærksom på en forkert antagelse i det over-sendte svar på spørgsmål nr. 31 af 24. februar 2011 stillet efter ønske afJesper Petersen (SF).Der sendes på denne baggrund et nyt svar på spørgsmålet, der erstatter dettidligere afgivne svar.
Peter Christensen/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål 31:

I fortsættelse af besvarelsen af spørgsmål 23 og 24 m.fl. anmodes ministeren om at illustre-re, hvordan effekten af lovforslagets § 7, nr. 1 (ændring af LL § 15, stk. 2, 2. pkt.) er i føl-gende eksempel:Holdingselskabet H ejer fuldt ud ejendomsselskabet E, der har oparbejdet en underbalanceunder krisen, og derfor har en gæld til en bank på 10 mio. kr. H hæfter ikke for denne gæld.Banken er E’s hovedkreditor.1. Hvis banken eftergiver E ½ af gælden, altså 5 mio. kr., vil E’s skattemæssigt fremførba-re underskud blive beskåret med 5 mio. kr. efter reglerne i LL § 15, stk. 2.2. Hvis derimod banken tilbyder H at overdrage bankens fordring på E til aktuel kursværdipå 5 mio. kr. H erhverver herefter fordringen på E, nom. 10 mio. kr., for 5 mio. kr., ogherefter konverterer H fordringen til aktiekapital nom. 5 mio. kr. til kurs 200, uden skat-temæssig konsekvens, da E ikke er omfattet af underskudsbegrænsning efter LL § 15,stk. 2 af den nominelle eftergivelse af gæld på 5 mio. kr., og H skal ikke beskattes afnogen kursgevinst m.v., og H’s skattemæssige anskaffelsessum for de nytegnede aktierved konverteringen er 5 mio. kr.

Svar:

Indledningsvis bemærkes, at den foreslåede ændring af ligningslovens § 15, stk. 2, 2. pkt.,skal sikre samspillet mellem reglerne om skattefrit udbytte henholdsvis tilskud i koncern-forhold og reglerne om underskudsbegrænsning. Forslaget vedrører alene tilfælde, hvorgælden nedsættes til et beløb lavere end værdien for kreditor på tidspunktet for gældsefter-givelsen, og hvor den herved opnåede gevinst har karakter af skattefrit udbytte eller tilskud.Med forslaget klargøres det, at der ikke indtræder underskudsbegrænsning, hvis nedsættel-sen af gælden omfattes af reglerne om skattefrit udbytte, jf. selskabsskattelovens § 13, stk.1, nr. 2, eller udgør et skattefrit tilskud, jf. selskabsskattelovens § 31 D. Herved sikres det,at gevinsten ved gældseftergivelsen ikke indirekte beskattes som følge af underskudsbe-grænsning i skyldnerselskabet. Denne mekanisme svarer til tilfælde, hvor gevinsten ved ef-tergivelsen ikke er skattepligtig efter kursgevinstlovens § 8.For så vidt angår scenariet beskrevet i1. pkt.,kan det bekræftes, at gældseftergivelsen viludløse underskudsbegrænsning i ejendomsselskabet E. Bankens eftergivelse af E’s gæld vilvære skattefri efter kursgevinstlovens § 24, da der er tale om en samlet ordning. Samtidigvil eftergivelsen efter ligningslovens § 15, stk. 2, 1. pkt., medføre begrænsning af E’s un-derskud til fremførsel. Da eftergivelsen ikke har karakter hverken af skattefrit udbytte ellerskattefrit tilskud, har de foreslåede ændringer ingen betydning for den beskrevne situation.Mht. situationen beskrevet under2. pkt.bemærkes, at H’s eftergivelse af E’s gæld vil væreskattefri efter kursgevinstlovens § 24, da der er tale om en samlet ordning.Skattefrihedenefter denne bestemmelse vedrører eftergivelse af gæld ned til fordringens værdi for kreditor påtidspunktet for gældseftergivelsen. Se også forslaget til ændringen af kursgevinstlovens §§ 8 og24, jf. lovforslagets § 6, nr. 3 og 7.Samtidig vil eftergivelsen – i modsætning til, hvad der er forudsat af spørger – medføre be-grænsning af E’s underskud til fremførsel, da gevinsten hverken er skattepligtig for E ellerskattefri efter kursgevinstlovens § 8, jf. de gældende regler i ligningslovens § 15, stk. 2, 2.og 3. pkt. I tilfælde, hvor gælden konverteres helt eller delvist til aktier nedsættes under-skuddet med det beløb, hvormed den konverterede fordrings pålydende (10 mio. kr.) over-
Side 2
stiger den konverterede fordrings kursværdi på tidspunktet for konverteringen (5 mio. kr.).Dvs. underskuddet begrænses med 5 mio. kr.Eftergivelsen har endvidere ikke karakter hverken af skattefrit udbytte eller skattefrit til-skud. De foreslåede ændringer har derfor ikke betydning for den beskrevne situation.Scenarierne beskrevet i spørgsmålet berøres altså ikke af de ændringer, der indgår i detfremsatte forslag. Spørgsmålet og ikke mindst svaret herpå giver ikke desto mindre anled-ning til at overveje, om reglerne om underskudsbegrænsning kan gøres mere klare og enkle,hvilket jeg gerne vil være med til at se på.
Side 3