Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 84
Offentligt
J.nr. 2010-511-0045Dato: 11. marts 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 84 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, sel-skabsskatteloven og forskellige andre love (Opfølgning på harmonise-ringen af selskabers aktieafkastbeskatning m.v.)Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 33 af 2. marts 2011. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Klaus Hækkerup (S).
Peter Christensen/ Lise Bo Nielsen
Spørgsmål 33:Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder Danmark har for at ændre reglerne, så der efterEF-domstolens afgørelse af 7. september 2006 så vidt muligt sikres symmetri i beskatningen?Svar:Ved den pågældende afgørelse har Domstolen taget stilling til rammerne for, hvorledes med-lemsstaterne kan indrette regler om beskatning af personers aktieavancer i forbindelse med enfraflytning. Der er tale om en principiel afgørelse, der indeholder en fortolkning af EUF-Traktatens bestemmelse om den fri etableringsret.Ved afgørelsen har Domstolen fastslået, at nationale bestemmelser, der har til formål at sikre enfordeling af medlemsstaternes beskatningskompetence efter territorialprincippet, er i overens-stemmelse med EUF-Traktatens bestemmelser. Som en fravigelse herfra udtaler Domstolendog, at kun en ordning som fuldt ud tager de kurstab i betragtning, som måtte være indtrådt ef-ter fraflytningen, kan anses for at være i overensstemmelse med EUF-Traktaten.Symmetri kan principielt skabes på to måder - enten ved tillige at beskatte gevinster, der vedrø-rer tiden efter fraflytningen eller ved at undlade at give fradrag for kurstab, der vedrører tidenefter fraflytningen.Beskatning efter territorialprincippet indebærer, at den enkelte medlemsstat kan beskatte avan-cer, der optjent, mens personen var skattepligtig til den pågældende medlemsstat.Danmark kan derfor ikke ændre reglerne om beskatning af personers aktieavance ved fraflyt-ning, således at der også indføres beskatning af efterfølgende gevinster på de fraflytterbeskatte-de aktier. En sådan ændring ville betyde, at de danske regler ikke længere ville være i overens-stemmelse med EU-retten.En ophævelse af reglen om, at der gives fradrag i fraflytterskatten af skatteværdien af realisere-de tab, der vedrører tiden efter fraflytningen, ville ligeledes indebære, at de danske regler ikkelængere ville være i overensstemmelse med EU-retten. Som det fremgår, har Domstolen ud-trykkeligt udtalt, at kun fraflytterbeskatningsregler, der giver et fradrag for efterfølgende kurs-tab, kan anses for forenelige med EU-retten.Danmark har således ikke mulighed for at ændre fraflytterbeskatningsreglerne og skabe sym-metri i beskatningen.
Side 2