Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 89 Bilag 29
Offentligt
982129_0001.png
982129_0002.png
982129_0003.png
Til Folketingets Boligudvalgv/ Formand Nanna Westerby [email protected]v/ boligudvalgs sekretær. Mads Thelander [email protected]Cc Konkurrence- og Forbrugerstyrelsenatt. Klaus Larsen [email protected]
Den er helt gal !!!!!Undertegnede Kai Graugaard vil hermed opfordre Folketingets Boligudvalg til at stilleforslagsændring til loven L89 om Huseftersynsordningen, så de urimeligerekvireringsbetingelser af en bygningssagkyndig og energikonsulent, der efterhånden ereskaleret i et helt urimeligt omfang, straks bliver ændret til en central bestillingsordningeller et system, hvor forbrugeren selv kan vælge.Årsagen til min opfordring er, at vi klart kan konstatere at forsikringsselskabernes magtover ejendomsmæglerne nu er så stor, at opgaver til vor virksomhed er faldet så drastisk,at vi må reagere med alle midler.Vi har efter en analysering af markedet og ejendomme, der er til salg gennem lokaleejendomsmæglere i Herning Kommune, kunnet konstatere, at henvendelse til os frahussælgere om at få et tilbud og efterfølgende kontraktaftale er under 3 % af deejendomme, der er til salg i Herning Kommune pt. 646 stk. opgjort fra boligsiden.dk.Det indikerer klart en skævvridning i markedet, og at loven ikke kan overholdes afejendomsmæglerne i ht. § 10 stk. 2, i bekendtgørelse nr. 695 af 22. juni 2006 omformidling, udbud og rådgivning ved omsætning af fast ejendom(formidlingsbekendtgørelsen).Se vedhæftede udskrifter for at finde konsulenter i Herning Kommune og mail-korrespondance med EBST.Ikke alene vort firma, som gennem mange år har fungeret i markedet med udarbejdelse aftilstandsrapporter og energimærker, men alle øvrige selvstændige kolleger rundt om ilandet har gennem det sidste år oplevet et markant fald i henvendelser og ordretilgang.Vi kan konstatere, at forsikringsselskaberne tvinger deres mæglerbutikker til at sikre, atsælger overtales til at benytte dem som bestillingskanal af en tilstandsrapport og etenergimærke.
Vi har erfaret, at formidlingsbekendtgørelsens § 10 stk. 2 ikke kan overholdes, da ingenmæglerbutikker fremlægger en retvisende liste over lokale bygningssagkyndige, hvilket tildels skyldes en komplet uoverskuelig navneliste, som styrelserne endnu ikke har formåetat forenkle og gøre brugbar, og konsekvensen heraf er manglende indtægt i vorvirksomhed.Vi er bekendt med, at Styrelsen agter at gøre nogle tiltag fremover, som i højere grad skalsikre, at formidlingsbekendtgørelsen bliver overholdt, men vi er efterhånden kommet tilden erkendelse, at forsikringsselskaberne og ejendomsmæglerne har overtaget kontrollenog styringen af Huseftersynsordningen og ikke som nævnt i nugældendelovbekendtgørelse:
Bygge- og Boligstyrelsens bekendtgørelse nr. 915 af 30. november 1995Kapitel 2Ordningens forvaltning§ 2.Huseftersynsordningen forvaltes af Bygge- og Boligstyrelsen. Den løbendeadministration henlægges til sekretariatet for huseftersyn.Stk. 2. Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter det maksimale vederlag for huseftersyn,gebyr for beskikkelse og fornyelse af beskikkelse samt betaling for optagelseskursus ogfor tilstandsrapportskemaer. Den fastsatte betaling fremgår af bilag til bekendtgørelsen.På den baggrund må vi indse, at princippet med de frie markedskræfter ibestillingssystemet ikke egner sig for Huseftersynsordningen, specielt ikke, da køber, somhar en stor interesse i en grundig rapport, ikke har indflydelse på valg af enbygningssagkyndig.Derimod har kun sælger glæde af at finde en billig bygningssagkyndig og energikonsulent,og han har ikke mulighed på forhånd at kunne gennemskue, hvilken kvalitet og ydelse deenkelte bygningssagkyndige kan levere.På den baggrund finder vi ikke, at princippet om de ”frie markedskræfter” er egnet forHuseftersynsordningen, da hussælger såvel som køber, som loven er skabt for, ikke harsamme retsstilling med hensyn til rekvirering af en bygningssagkyndig.Vi er bekendt med, at Brancheforeningen BfBE’s bestyrelse gerne ser, at de nugældendeforhold bevares, som tilgodeser de firmaers interesser, der har eksklusivaftaler medforsikringsselskaberne.Stemmeflertallet i BfBE’s bestyrelse udgøres netop af repræsentanter fra firmaer, derspecielt er begunstiget af disse aftaler.Vi er mange selvstændige, mindre virksomheder, der ikke deler denne holdning og nu erved at etablere en protestgruppe som modvægt til disse urimelige forhold.Denne protestgruppe støtter det forslag fra Danske Boligadvokater og andreorganisationer, at man kun kan sikre forbrugerne en uvildig bygningssagkyndig og
energikonsulent, såfremt udvælgelsen sker efter et rotationsprincip eller lign. ved encentral udmelding.Bekræft venligst modtagelse af denne mail.Med venlig hilsenIngeniørfirma Graugaard A/SAdm. direktørKai GraugaardDalgasgade 11, 2. sal7400 HerningTlf. 70 22 55 90Mobil: 40 51 88 22ISO 9001 certificeret af: