Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 89 Bilag 6
Offentligt
944168_0001.png
944168_0002.png
944168_0003.png
Bilag til medlemmer af Folketingets boligudvalg. Mødet 18. januar 2011
Diverse info til brug forforbedringaf Huseftersynsordningen.
”Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom”har medført en milliardomsætningp.a., som betales af private forbrugere (hussælgere og huskøbere). Loven trådte i kraft 01.01.1996.Huseftersynsordningen opdeles i 2 emner: a) Tilstandsrapport (TR), b) ejerskifteforsikring (EF).a): TR bestilles og betales af hussælger, (og kun af denne).b): EF betales med 50 % af sælger og 50 % af køber, (lovkrav).(Der ses i det følgende bort fra samtidig lovpligtigenergimærkning,som betales af sælger).a): Der udføres ca. 60.000 – 70.000 TR pr. år (Se FEM-sekretariatets ”statistik”).b): Der tegnes færre antal EF end antal TR. Det sker bl.a. fordi en del huse får udført mere end énTR, da der skal udføres ny TR, hvis salgstiden overstiger 6 måneder.Uddybende om tilstandsrapporter:Der findes næppe tal for omsætningen af TR. Staten har sat et max-loft på honorarer ud fra husesstørrelse, alder og kompleksitet. Ved fornyelse af TR (efter 6 mdr. uden salg) reduceres honoraret,men ikke administrationsgebyret. (Fornyelse betyder: helt ny rapport efter ny besigtigelse m.v.)Ved alle i opgørelsen nævnte TR er der betalt 296.- kr. + moms = 370.- kr, til Statens administrationaf ordningen (FEM-sekr. + ankenævn + EBST).Meget tyder på, at nogle få store firmaer udfører langt hovedparten af tilstandsrapporterne, mender findes ikke offentligt tal for, hvor mange TR, der udføres af ”store rapportfirmaer” og af ”små”enkeltpersoner.Beskikkelsen som bygningssagkyndig er personlig; dvs. det er de ansatte bygningssagkyndige ogikke firmaet, de er ansat i.Bygningssagkyndige skal være dækket af en ansvarsforsikring. Hvert år kræver de pågældendeforsikringsselskaber, at de sagkyndige oplyserantaludførte TR oghonorarsumi årets løb.Det er meget få selskaber, der tilbyder ansvarsforsikring, da det er en meget dårlig forretning!!!Dette er tilfældet, fordi mange klager over sagkyndige giver store erstatningssummer.Uddybende om ejerskifteforsikring (EF):Det nærmeste man kan komme oplysninger fra forsikringsbranchen (F&P) er nok teksten et parsteder i”Betænkning 1520”.Præmien for EF varierer meget fra selskab til selskab. Hvert selskab har desuden varianter som: 5-års og 10-års dækning samt ”udvidet” dækning. (Det er engangsbeløb, der betales ved ejerskifte).EF har altid været en dårlig forretning! (se Betænkningens bemærkning fra F&P). Udgifter tilerstatninger er betydelige! Udgift til sagsadministration er meget omkostningstung!
1
Bilag til medlemmer af Folketingets boligudvalg. Mødet 18. januar 2011
EF dækker primært for skjulte skader, (som ikke kan fremgå af TR) og sekundært for synligeskader, som ikke er korrekt beskrevet i TR.Fordelingen på de to typer skader kendes ikke officielt. Ligeledes kendes den samlede skadesumikke.(Se også under ”Ankenævn for forsikring”; antal klager over EF i forhold til andre forsikringer).
Hvorfor er forsikringsselskaber så stærkt interesseret i huseftersynsordningen?Den væsentligste årsag til, at forsikringsselskaberne ønsker at fastholde indflydelsen på, hvorledesTR bliver udført er - meget enkelt sagt for: - på legitim vis at undgådørsalgsloven!Forsikringsselskaberne har interesse i atpleaseejendomsmæglerbranchen! Derfra kommer nyekunder enten gratis eller mod et beskedent gebyr til mæglere.Når forsikringsselskaberene har formidlet TR til sælgere, er der et kundeforhold, som giver demadgang til at påvirke til tegning af andre og mere givtige forsikringer.Hvis huskøbere accepterer forsikringstilbud på EF, opstår en ny kundekreds til sammebearbejdning.Forsikringsselskaberne arbejder bevidst på at få så stor andel som muligt af de i alt ca. 140.000 nyekundeemner hvert år.Et forsikringsselskab er i princippet opdelt i 2 dele: 1): Salg af forsikringer 2) Betaling af skader.Der er et naturligt indbygget modsætningsforhold i alle FS: 1):Dem der lover ”guld og grønneskove”, ”vi er til for jer”, vi dækker bedst” osv. og så: 2) Dem der i ”sandhedens time” skal slås forat afvise, nedtone eller acceptere erstatningsudbetaling!�: Konkurrencen om kunderne – primært via ejd.mæglere – går på at kunne tilbyde TR så billigtsom muligt. Såvel lav rapportpris, gratis genbesigtigelse ved fornyelse af TR og ved udførelse afallonger. Desuden lang kredittid, (til huset er solgt) og tillægsrapport (med restlevetid/priser påudbedring).Dette kan FS nemt leve op til, da det hele væltes over på Statens beskikkede bygningssagkyndige,som af nød tvinges til at acceptere urimelige arbejdsvilkår.Når det er ”af nød” skyldes det, at FS indgår eksklusivaftaler med ”rapportgrossister”, som presserde udførende bygningssagkyndige.I hele dette forløb indgår interessen for kvalitet overhovedet ikke! Det drejer sig alene om at fåpresset prisen i bund, få gratis sideydelser samt, at få hurtig levering.Risikoen for, at FS senere må betale større erstatninger pga. sjusk hos de hurtigtløbende sagkyndigevejes op mod muligheden for gevinst ved salg af bedre forsikringer. Det erde store tals lov,dergælder!�: Tidl. minister Bendt Bendtsen mente i 2004:”at forsikringsselskaberne jo selv er interesseret iat få retvisende tilstandsrapporter”.�: Årene fra 2004 til dato har vist, at tesen er forkert! Trods indførelse af stram kontrol med TR,offentlig ”udhængning” af de dårligste sagkyndige og fra 2006 ny revision af de sagkyndige, er
2
Bilag til medlemmer af Folketingets boligudvalg. Mødet 18. januar 2011
resultatet ikke imponerende: Kun 27 % TR får betegnelsen retvisende! og hver 5. TR er under denacceptable lavgrænse!Ud af 70.000 rapporter p.a.er der mange huskøbere, som får for lidt ud af det løfte, Staten har givetdem: forbrugerbeskyttelse!
Det er det individuelle hus, der er i centrum – hovedobjektet i huseftersynsordningen:Huseftersynsordningen går alene ud på, at detindividuelle husbliver grundigt undersøgt således, atmest muligt ”negativ” vil fremgå af tilstandsrapporten.Det er således huset, der er i centrum; og hverken sælger eller div. professionelle aktører.Tilstandsrapporten erhuset teknisk-juridiske dokument.Tilstandsrapportenomfatter kun den negative tilstand. Det er naturligt, at hussælgere ikke erbegejstret for alt for omhyggelige tilstandsrapporter.Ligeså naturligt er det, at huskøbere forventer grundige og meget udførlige rapporter.Af praktisk grunde er det hussælger, der foranlediger fremlæggelse af tilstandsrapport ogforsikringstilbud. Men det er ikke sælgers rapport! Det er husets!!!Sælger skal alene fremlægge relevant materiale, svare på spørgsmål og give adgang til huset forStatens beskikkede bygningssagkyndige.Derfor bør nuværende ”trafik” med bestillingssystem og overflødige mellemhandlere laves om!Sælgere skal bestille tilstandsrapporter via et helt neutralt system, hvor hverken: sælger –ejendomsmægler - forsikringsselskab – grossist har nogen som helst indflydelse på valg afstatsbeskikket bygningssagkyndig.
Værløse d. 14. januar 2011Gert Munk-Petersen, arkitekt/beskikket bygningssagkyndig/syns - og skønsmand.Søndersø Park 74, 3500 Værløse Tfl. 4448 1113 - 4038 3113. [email protected]
3