Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 91
Offentligt
966647_0001.png
966647_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
7. marts 2011Statsretskontoret2010-7650-0008BBO41739
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lovom ændring af forvaltningsloven og retsplejeloven (L 91), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. januar 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Meta Fuglsang (SF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af forvaltningsloven og retsplejeloven (L 91):

”Vil ministeren klarlægge, hvad der ligger i formuleringen”… eller lignende.” i § 15a?”

Svar:

Efter forslaget til forvaltningslovens § 15 a, stk. 1, kan retten til aktind-sigt af hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser m.v., herunder for-holdet til andre lande eller internationale organisationer, begrænses i detomfang, fortrolighed følger af EU-retlige eller folkeretlige forpligtelsereller lignende.Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede § 15 a, stk. 1, at densvarer til § 32, stk. 1, i forslaget til offentlighedsloven (L 90). Bestem-melsen i § 15 a, stk. 1, skal derfor fortolkes i overensstemmelse med §32, stk. 1, i forslaget til offentlighedsloven. Om de tilfælde, der sigtes tilmed udtrykket ”eller lignende” i § 15 a, stk. 1, kan derfor henvises tilbemærkningerne til § 32, stk. 1, hvor der bl.a. er anført følgende:”Bestemmelsen indebærer […] at retten til aktindsigt kan begrænses i detomfang, fortrolighed følger affolkeretlige forpligtelser eller lignende.Herved sigtes til de tilfælde, hvor det følger af traktatbestemmelser, folke-retlige retssædvaner eller fast international praksis, at Danmark er forplig-tet til at hemmeligholde oplysninger og dokumenter.Endvidere sigtes der til de tilfælde, hvor et andet land eller en internationalorganisation har enberettiget forventningom, at oplysningerne ikke offent-liggøres. Dette vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis det pågældende land el-ler internationale organ i forbindelse med fremsendelsen af dokumenterneskriftligt eller mundtligt tilkendegiver, at man forventer, at Danmark ikkeoffentliggør oplysningerne i dokumentet.”
2