Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 92 Bilag 7
Offentligt
979112_0001.png
979112_0002.png
979112_0003.png
979112_0004.png
979112_0005.png
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
24. marts 2011Statsretskontoret2010-7650-0009CHE40565

Forslag til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om

aktindsigt m.v. (Konsekvensændringer i lyset af lov om offentlighed i

forvaltningen og af ændringer i forvaltningsloven og retsplejeloven)

(L 92)

ÆndringsforslagAfjustitsministeren,tiltrådt af …:Til § 2

1)

Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:”01.§ 4affattes således:”§

4.

I sager om iværksættelse af tvangsindgreb skal en myndighed, nården mundtligt eller på anden måde bliver bekendt med oplysninger omen sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af be-tydning for beslutningen om iværksættelse af tvangsindgreb, snarest mu-ligt gøre notat om indholdet af oplysningerne eller vurderingerne. Detgælder dog ikke, hvis oplysningerne eller vurderingerne i øvrigt fremgåraf sagens dokumenter.Stk. 2.En myndighed skal i sager om iværksættelse af tvangsind-greb endvidere snarest muligt tage notat om væsentlige sagsekspeditions-skridt, der ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.””[Notatpligt i sager om iværksættelse af tvangsindgreb]Til § 10Den oprindeligt foreslåede affattelse:Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

1.

§ 7, stk. 5,affattes således:”Stk.5.Når interne miljøoplysninger omfattet af lov om aktindsigt i mil-jøoplysninger videregives i medfør af stk. 1-3, mister oplysningerne ikkederes interne karakter.”Det ønskede ændringsforslag:

2)

Nr. 1affattes således:”1.§ 7, stk. 5,ophæves.”[Ophævelse af overflødig bestemmelse]Til § 31

3)

Paragraffen affattes således:”§

31

Stk. 1.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.Stk. 2.Bestemmelserne i § 8, § 20, §§ 22-24 og §§ 26-29 kan ved konge-lig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de æn-dringer, som de færøske forhold tilsiger.Stk. 3.Bestemmelserne i § 1 og § 2 kan ved kongelig anordning sættes ikraft for rigsmyndighedernes behandling af oplysninger på Færøernemed de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.Stk. 4.Bestemmelserne i § 1, § 3, § 8, § 20 og §§ 22-29 kan ved kongeliganordning helt eller delvist sættes i kraft for Grønland med de ændringer,som de grønlandske forhold tilsiger.Stk. 5.Bestemmelsen i § 2 kan ved kongelig anordning sættes i kraft forrigsmyndighedernes behandling af oplysninger i Grønland med de æn-dringer, som de grønlandske forhold tilsiger.”[Ændring af lovens territoriale gyldighed]
BemærkningerTil nr. 12
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslag til lov om of-fentlighed i forvaltningen (L 90).Efter den gældende offentlighedslovs § 6, stk. 1, skal en myndighed, dermundtligt modtager oplysninger vedrørende en sags faktiske omstændig-heder, eller som på anden måde er bekendt med sådanne oplysninger,gøre notat om indholdet af oplysningerne, medmindre oplysningerne iøvrigt fremgår af sagens dokumenter.Efter bestemmelsens ordlyd gælder pligten kun i sager, hvor der vil blivetruffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed. Det er imidlertid eftergældende ret ikke afklaret, om beslutninger om iværksættelse af tvangs-indgreb kan betragtes som afgørelser i forvaltningslovens forstand. Detkan derfor være tvivlsomt, i hvilket omfang notatpligten efter offentlig-hedsloven finder anvendelse i sådanne tilfælde.På den baggrund er det udtrykkeligt fastsat i retssikkerhedslovens § 4 –der svarer til offentlighedslovens § 6, stk. 1, om notatpligt – at en myn-dighed i sager om iværksættelse af tvangsindgreb, som mundtligt modta-ger oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder af betydningfor beslutningen om iværksættelse af tvangsindgreb, eller som på andenmåde er bekendt med sådanne oplysninger, skal gøre notat om indholdetaf oplysningerne. Det gælder dog ikke, såfremt oplysningerne i øvrigtfremgår af sagens dokumenter.Bestemmelsen i offentlighedslovens § 6 videreføres med enkelte sprogli-ge ændringer i § 13 i forslaget til lov om offentlighed i forvaltningen (L90). Af den foreslåede § 13, stk. 1, følger, at i sager, hvor der vil blivetruffet afgørelse af en myndighed m.v., skal den pågældende myndighedm.v., når den mundtligt eller på anden måde bliver bekendt med oplys-ninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger,der er af betydning for sagens afgørelse, snarest muligt gøre notat omindholdet af oplysningerne eller vurderingerne. Det gælder dog ikke, hvisoplysningerne eller vurderingerne i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.Efter stk. 2 skal en myndighed m.v. i sager, hvor der vil blive truffet enafgørelse, endvidere snarest muligt tage notat om væsentlige sagsekspe-ditionsskridt, der ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.Med forslaget til en nyaffattelse af retssikkerhedslovens § 4 – der svarertil den foreslåede § 13 i offentlighedsloven – opretholdes paralleliteten3
mellem reglerne om notatpligt i retssikkerhedsloven og offentlighedslo-ven.Til nr. 2Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslag til lov om of-fentlighed i forvaltningen (L 90) og forslag til lov om offentlig adgang tilmiljøoplysninger (L 163).Det fremgår af den gældende § 7, stk. 5, i lov om forpligtende kommuna-le samarbejder, at når arbejdsdokumenter, der i henhold til lov om offent-lighed i forvaltningen og forvaltningsloven er interne, videregives i med-før af stk. 1-3, mister dokumenterne ikke som følge af videregivelsen de-res interne karakter. Det samme gælder interne miljøoplysninger omfattetaf lov om aktindsigt i miljøoplysninger.Om baggrunden for den oprindeligt forslåede nyaffattelse af bestemmel-sen anføres det i bemærkninger til lovforslagets § 10, nr. 1, at interne do-kumenter, der udveksles mellem en delegerende og en bemyndigendekommune i et forpligtende kommunalt samarbejde, i medfør af den fore-slåede § 23, stk. 2, jf. stk. 1, i offentlighedsloven ikke vil miste deres in-terne karakter som følge af denne afgivelse, da afgivelsen sker af retligegrunde. Det er således overflødigt, at det i § 7, stk. 5, fastsættes, at nårarbejdsdokumenter, der i henhold til lov om offentlighed i forvaltningenog forvaltningsloven er interne, videregives i denne forbindelse, misterdokumenterne ikke som følge af videregivelsen deres interne karakter.Denne del af bestemmelsen blev derfor foreslået ophævet.I den oprindeligt foreslåede nyaffattelse af § 7, stk. 5, blev det imidlertidfastholdt, at når interne miljøoplysninger omfattet af lov om aktindsigt imiljøoplysninger videregives i denne forbindelse, mister oplysningerneikke deres interne karakter.Miljøministeren har den 3. marts 2011 fremsat forslag til lov om offentligadgang til miljøoplysninger (L 163). Interne miljøoplysninger omfattet aflov om aktindsigt i miljøoplysninger, der udveksles mellem en delege-rende og en bemyndigende kommune i et forpligtende kommunalt sam-arbejde, vil i medfør af den foreslåede § 20, stk. 2, jf. stk. 1, i lov om of-fentlig adgang til miljøoplysninger, ikke miste deres interne karakter somfølge af denne afgivelse, da afgivelsen sker af retlige grunde. Det er såle-des overflødigt, at det i § 7, stk. 5, fastsættes, at når interne miljøoplys-4
ninger omfattet af lov om aktindsigt i miljøoplysninger videregives idenne forbindelse, mister oplysningerne ikke deres interne karakter.Bestemmelsen i § 7, stk. 5, i lov om forpligtende kommunale samarbej-der foreslås på den baggrund ophævet.Til nr. 3Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 31 vedrører lovens territo-riale gyldighed.De ændringer, som foreslås med dette ændringsforslag, skal ses i lyset af,at der har vist sig behov for en præcisering af den territoriale gyldighedfor så vidt angår en række af bestemmelserne i de 29 love, som foreslåsændret med lovforslagets §§ 1-29.
5