Vi ser det som en socialdemokratisk mærkesag at give forbrugerne bedre mulighed for at foretage fornuftige og ikke mindst velbegrundede valg ved hjælp af klare og korrekte oplysninger om det produkt, de køber.
Det gælder naturligvis også, når forbrugerne køber et kontroleftersyn af deres bil hos en synsvirksomhed.
Vi har længe efterlyst, at forbrugerne får bedre indsigt i kvaliteten af synshallernes arbejde.
Dette ønske indgår i vores forbrugerudspil fra begyndelsen af dette år.
Uden mere åbenhed på dette område har forbrugerne ikke en chance for at gennemskue, om deres bil blive ordentlig synet.
Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg opfatter det som en socialdemokratisk gevinst, at vi i dag kan behandle netop dette forslag, der skal skabe bedre forhold på området.
Det er vigtigt at huske, at det ikke blot er forbrugerne, der tilgodeses i forslaget, for den åbenhed om Trafikstyrelsens tilsynsresultater, der findes i forslaget, belønner jo også de virksomheder, som leverer et rigtig godt stykke arbejde af høj kvalitet.
Samtidig fungerer ordningen som en hjælpende hånd til de synshaller, hvor der er plads til forbedringer.
Dermed bidrager åbenheden også til at skabe konkurrence.
Med de forbedringer, der ligger i lovforslaget, vil kvaliteten af synshallernes arbejde blive forbedret, og regeringen imødekommer dermed nogle af de problemer ved liberaliseringen af bilsynet, som Rigsrevisionen tidligere har påpeget.
Af disse grunde hilser vi naturligvis lovforslaget velkommen.
Det undrer dog, at forslaget ikke lægger op til en synliggørelse af kontrolresultaterne i selve synshallen som den, vi kender på fødevareområdet.
Socialdemokraterne mener, at det vil være helt naturligt, at resultatet af tilsynet ophænges synligt i synshallernes lokaler.
Det er vel ikke meningen med forslaget, at resultatet af disse kontroller helst ikke skal ses af forbrugerne.
Med lovforslaget kommer Trafikstyrelsen til at udføre alt det nødvendige baggrundsarbejde, så hvorfor ikke tage det endelige skridt og også fremlægge det synligt i synshallerne.
Naturligvis skal forbrugerne også have adgang til at se resultaterne af Trafikstyrelsens tilsyn via internettet, men dette mener vi ikke bør stå alene.
Jeg var netop derfor umiddelbart skuffet over at læse, at den arbejdsgruppe, som regeringen i sin tid nedsatte til at forberede loven, afviste en sådan offentliggørelse i synshallerne.
Men efter at have studeret gruppens sammensætning er jeg ikke længere overrasket, for forbrugerne har tilsyneladende slet ikke været repræsenteret i arbejdsgruppen.
Det virker temmelig sjusket at nedsætte en arbejdsgruppe, som skal behandle et forbrugerspørgsmål, uden at forbrugerne selv er repræsenteret – ikke mindst da en del af udfordringerne netop er kommet af, at Forbrugerrådet i sit blad »Tænk« satte fokus på spørgsmålet.
Det gjorde de i marts 2009, da de søgte aktindsigt i Trafikstyrelsens tilsynsrapporter og netop ved den lejlighed afslørede, at kvaliteten var for ringe i mange synshaller.
Det er de tilsynsrapporter, der nu skal offentliggøres på Trafikstyrelsen hjemmeside, og derfor burde det have været naturligt også at få Forbrugerrådet med i arbejdsgruppen.
Vi mener ikke, at de anbefalinger, som arbejdsgruppen lægger til grund for at afvise en offentliggørelse af kontrolresultater i synshaller, er dækkende.
Trafikstyrelsen vil som sagt i forvejen komme til at udføre alt det nødvendige rugbrødsarbejde, og derudover er det muligt, som det er tilfældet med smileyordningen på fødevareområdet, at give forbrugerne et sammenfattende billede af tilsynsresultatet sammen med korte bemærkninger, som uddyber resultaterne af det seneste og tidligere tilsyn.
Jeg kan derfor ikke se, hvorfor de gradueringer, der er foreslået i lovforslaget, ikke vil kunne gengives i et kort opslag.
Desuden vil en sådan ordning fungere som supplement til offentliggørelsen på Trafikstyrelsens hjemmeside, så man som forbruger både har mulighed for at orientere sig, inden man kommer ned i synshallen, og når man står i synshallen.
Socialdemokraterne vil i det forestående udvalgsarbejde derfor foreslå en ændring til lovforslaget – hvis transportministeren ikke selv gør det – som sikrer, at kontrolresultaterne også offentliggøres i synshallerne.
Vi agter at støtte det fremsatte lovforslag og ser frem til at drøfte forbedringer under udvalgsarbejdet.