Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 94 Bilag 2
Offentligt
Adelgade 131304 København KTelefon 3392 9100[email protected]www.trafikstyrelsen.dkNotat
Høringsnotatvedrørende forslag til lov om ændring af lov om godkendelse og synaf køretøjer.(bortfald af tilladelser og offentliggørelse af tilsynsresultater)
Dato 15. oktober 2010Sagsnr. FS400-000046Sagsbehandler LIH
1. IndledningTrafikstyrelsen har den 15. september 2010 sendt udkast til forslag tillov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer til høringhos de i bilag 1 nævnte organisationer og offentlige myndigheder.Lovforslaget har også været offentliggjort på høringsportalen.Høringsfristen udløb den 4. oktober 2010.Følgende organisationer, myndigheder m.v. kan tilslutte sig forslageteller har ikke haft bemærkninger til forslaget:ForbrugerrådetFDMRigsrevisionenDanmarks Automobilforhandler ForeningCentralforeningen af Autoreparatører i DanmarkRigspolitietDanske Synsvirksomheder
Trafikstyrelsen har herudover modtaget høringssvar fraDatatilsynetErhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsre-guleringen
Side 1 (3)
I det følgende refereres og kommenteres de indkomne bemærkninger.Trafikstyrelsens kommentarer til de enkelte bemærkninger er anført ikursiv.A. DatatilsynetDatatilsynet bemærker, at lovforslaget § 10 indeholder bestemmelser,som er omfattet af persondataloven og databeskyttelsesdirektivet.Dette skyldes, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, atder i praksis i syns- eller omsynsvirksomhedens navn kan forekommeangivelse af et personnavn samt at der kan forekomme tilfælde, hvorder kun er enkelt person ansat i virksomheden, og det er samme per-son, som nævnes i synsvirksomhedens navn.Dette indebærer ifølge Datatilsynet, at behandlingen af personoplys-ninger skal ske under iagttagelse af bl.a. behandlingsbetingelserne ipersondatalovens kapitel 4, der i vidt omfang svarer til databeskyttel-sesdirektivet. Datatilsynet kan ikke se af bemærkninger til lovforsla-get, at der er taget stilling til, hvorvidt den påtænkte offentliggørelsekan finde sted inden for rammer af persondatalovens kapitel 4, ellerom der med den påtænkte ordning sker eller vil ske en fravigelse afpersondataloven.Datatilsynet finder endvidere, at der tillige bør tages stilling til, om derbehandles oplysninger omfattet af persondataloven § 7 og § 8.Endelig henleder Datatilsynet under henvisning til persondatalovens §57 opmærksomheden på, at tilsynet forudsætter, at tilsynet bliverhørt over de bestemmelser, der skal udmønte bemyndigelsesbestem-melsen i lovforslaget.Behandlingen af personoplysninger skal ske under iagttagelse af be-handlingsreglerne i persondatalovens kapitel 4. Bemærkningerne tillovforslaget ændres, således at dette fremgår.Der vil ikke i Trafikstyrelsens offentliggørelse af tilsynsresultater skebehandling af oplysninger omfattet af persondatalovens § 7 om race-mæssig eller etnisk baggrund, politisk eller filosofisk overbevisning,fagforeningsmæssige tilhørsforhold og oplysninger om helbredsmæs-sige og seksuelle forhold. Bemærkningerne til lovforslaget ændres,således at dette fremgår.Der vil heller ikke i Trafikstyrelsens offentliggørelse af tilsynsresultaterske behandling af oplysninger omfattet af persondatalovens § 8 omstrafbare forhold, væsentlige sociale problemer og andre rent privateforhold. Bemærkningerne til lovforslaget ændres, således at dettefremgår.Trafikstyrelsen vil til sin tid høre Datatilsynet over de bestemmelser,der skal udmønte bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslaget
Side 2 (3)
B. Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Er-hvervsreguleringCenter for Kvalitet i Erhvervsregulering foreslår i forbindelse med of-fentliggørelse af tilsynsresultaterne, at den risikobaserede tilgang ud-vides i form af mere frihed og mindre tilsyn for de virksomheder, somi gentagne gange ikke har fået anmærkninger i forbindelse med tilsy-nene. Indførelse af en risikobaseret kontrol vil potentielt resultere istørre efterlevelse af reglerne samtidigt med, at lovlydige virksomhe-der i mindre grad forstyrres af kontrol- og tilsynsbesøg. Disse virk-somheder får således en administrativ lettelse.Trafikstyrelsen foretager allerede i dag et differentieret tilsyn, der errisikobaseret. Dette har betydning for omfanget af tilsyn. Trafikstyrel-sen overvejer på sigt at udvide denne mulighed.
Side 3 (3)