Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
L 100
Offentligt
949702_0001.png
949702_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 28. januar 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
LLA/ J.nr. 2010-6034
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 24. januar 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 15 (L100).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Marie Geisler Andersen(RV).
Spørgsmål nr. 15:”Mener ministeren, det er hensigtsmæssigt, at kommunerne har overtaget såstor en del, som tilfældet er, af de tidligere amtslige tilbud på det socialeområdet, og hvilken betydning mener ministeren, det har for kvaliteten i ikkemindst de specialiserede tilbud?”
Svar:Det var et helt klart mål med kommunalreformen på det sociale område, atder skulle ske en fortsat glidende decentralisering til kommunerne, og at denskulle ske i den takt, kommunerne følte sig parate til. Decentraliseringen erså sket langt hurtigere, end vi havde forventet, men jeg mener ikke, at dethar betydet dårligere kvalitet i de specialiserede tilbud.Vi har en gang om året i de seneste 3 år modtaget redegørelser fra de regi-onale udviklingsråd. Redegørelserne viste ikke, at der var ved at ske enafspecialisering af de specialiserede tilbud, som kommunerne har overtaget.AKF (Anvendt Kommunal Forskning) har i december 2010 offentliggjort densidste af fem afrapporteringer i forbindelse med en femårig undersøgelse afkommunalreformens betydning for handicapområdet.Undersøgelsen, der blandt andet bygger på interviews med beboere, med-arbejdere og ledere på 29 specialiserede tilbud på handicapområdet, viste,at
2
----
Døgntilbuddene generelt har samme indhold/ydelser som før kom-munalreformen.Borgerne generelt ikke har oplevet ændringer i ydelser og serviceni-veau.Der er sket rigtig meget i kommunerne siden reformen i 2007, og attilbuddene er ved at finde deres plads i den nye kommunale struktur.Ledere og medarbejdere generelt er godt tilfredse, og flere peger på,at reformen har ført til faglig udvikling og målretning af tilbuddenesydelser
Benedikte Kiær/ Lone Larsen