Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 2. marts 2011
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 13 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. januar 2011 og var til 1.
behandling den 25. januar 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
To udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
18. august 2009 og den 12. oktober 2010 disse udkast til udvalget,
jf. SAU alm. del - bilag 385 (folketingsåret 2008-09) og alm.
del - bilag 15. Den 19. januar 2011 sendte skatteministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
AarhusKarlshamm Denmark A/S,
Dansk Isindustri,
Danske Slagtermestre,
DI,
Håndværksrådet,
Håndværksrådet og Bager- og Konditormestre i
Danmark,
Landbrug & Fødevarer og
Margarine Foreningen.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
AarhusKarlshamm Denmark A/S,
Dansk Isindustri,
Danske Slagtermestre,
Håndværksrådet og Bager- og Konditormestre i
Danmark,
Landbrug & Fødevarer og
Margarine Foreningen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 35 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (S,
SF og EL) vil redegøre for sin holdning til lovforslaget og
de stillede ændringsforslag ved 2. behandling.
Et tredje mindretal i udvalget
(RV) vil redegøre for sin holdning til lovforslaget ved 2.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget
(LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliances medlem af udvalget udtaler, at Liberal
Alliance ikke går ind for stigende skatter og afgifter, mere
bureaukrati og dårligere konkurrenceevne for erhvervslivet.
Derfor kan partiet ikke støtte forslaget om afgift af
mættet fedt i visse fødevarer.
Efter Liberal Alliances opfattelse vil afgiften bl.a. medvirke
til, at fødevareproducenter vil opleve øget
bureaukrati, fordi de løbende skal udføre nye
afgiftsberegninger. Øget bureaukrati er negativt for
virksomhedernes produktivitet og konkurrenceevne, hvilket skader
den i forvejen lave vækst. Og fedtafgiften gør kun
ondt værre. Dansk erhvervsliv skal have meget bedre
muligheder for at blomstre, men fedtskatten bidrager til det
stik modsatte.
Liberal Alliance påpeger, at det er paradoksalt, at man
indfører en fedtskat med den begrundelse, at den skal
forbedre danskernes sundhed, når eksperter peger på, at
den vil have den stik modsatte effekt. Konklusionen må
være, at fedtskatten er et skalkeskjul for at få penge
i statskassen.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (V, DF, KF
og RV):
1) Som
fodnote til titlen indsættes:
»1) Loven har
som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF
(informationsproceduredirektivet) som ændret ved direktiv
98/48/EF.«
[Indsættelse af manglende
note]
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (V, DF, KF
og RV):
2)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»6)
Kakaosmør under position 1804, der er udsmeltet eller
på anden måde ekstraheret.«
Nr. 6 og 7 bliver herefter nr. 7 og 8.
[Kakaosmør, der er udsmeltet
eller på anden måde ekstraheret af kakaobønner,
kan substituere andet fedtstof, som er afgiftspligtigt efter denne
lov, og derfor foreslås det omfattet af det afgiftspligtige
område]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (V, DF, KF
og RV):
3) I
nr. 7 ændres »1-6«
til: »1-7«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (V, DF, KF
og RV):
4) I
stk. 2 indsættes efter 2. pkt.
som nye punktummer:
»Ved årets
udgang foretages en regulering af afgiften mellem på den ene
side de foretagne afgiftsfrie indkøb og på den anden
side den faktiske produktion af fødevarer til eksport og af
fødevarer, som er uegnede til menneskeføde. En
virksomhed, der af fødevarer, hvoraf der betales afgift
efter § 1, fremstiller fødevarer, der udelukkende
sælges en gros, kan registreres som grossist hos told- og
skatteforvaltningen.«
[Der har været tvivl om,
hvorvidt der skulle ske en regulering af afgiften, og derfor
foreslås det præciseret i lovteksten. Derudover gives
mulighed for en frivillig registrering som grossist]
Til § 6
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (V, DF, KF
og RV):
5) I
stk. 3 indsættes som 5. og 6.
pkt.:
»Vælger den
afgiftspligtige at opgøre afgiftsgrundlaget på
udskæringsniveau, skal denne metode anvendes på alle
virksomhedens udskæringer, som leveres færdigpakkede
til detailhandelen. Valget er bindende for minimum 1
år.«
[Der har været tvivl om,
hvorvidt man kunne »shoppe« mellem anvendelse af
gennemsnitssatserne og konkrete opgørelser af
afgiftsgrundlaget, alt efter hvad der var mest fordelagtigt. Derfor
foreslås det præciseret, at man enten benytter den ene
eller den anden metode, og at valget er bindende for minimum 1
år]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (V, DF, KF
og RV):
6) I
stk. 5 indsættes som 2. pkt.:
»Skønner told-
og skatteforvaltningen, at dækningsafgiften beregnet i
overensstemmelse med stk. 3 og 4 ville udgøre et
højere beløb end den beregnede afgift på
grundlag af det totale fedtindhold eller nettovægten, kan
told- og skatteforvaltningen dog fastsætte afgiftsgrundlaget
skønsmæssigt.«
[Tilbagefaldsreglerne ville kunne
udnyttes og i nogle tilfælde være mere fordelagtige end
at afgive en fabrikanterklæring, og derfor foreslås
det, at SKAT i sådanne tilfælde kan fastsætte
afgiftsgrundlaget skønsmæssigt]
Til § 7
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (V, DF, KF
og RV):
7) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2. En
virksomhed, der er registreret efter § 4, stk. 2, 1. pkt.,
skal opgøre afgiftsgrundlaget for en afgiftsperiode på
grundlag af afgiftspligtige fødevarer, jf. § 1, der er
anvendt til fremstilling af fødevarer til eksport eller
fremstilling af fødevarer, som er uegnede til
menneskeføde, der er udleveret fra virksomheden i
afgiftsperioden. En virksomhed, der er registreret efter § 4,
stk. 2, 4. pkt., skal opgøre afgiftsgrundlaget for en
afgiftsperiode på grundlag af afgiftspligtige
fødevarer, jf. § 1, der er medgået til
produktionen af fødevarerne, dvs. inklusive spild, svind og
lign.«
[Der er foretaget to grammatiske
korrektioner og en sproglig præcisering. Derudover er der
indsat et nyt punktum, der beskriver hvorledes grossister, skal
opgøre deres afgiftsgrundlag]
Til § 10
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (V, DF, KF
og RV):
8) I
stk. 2 indsættes efter 2. pkt.
som nye punktummer:
»Ved årets
udgang foretages en regulering af afgiften mellem på den ene
side de foretagne afgiftsfrie indkøb og på den anden
side den faktiske produktion af fødevarer til eksport og af
fødevarer, som er uegnede til menneskeføde. En
virksomhed, der af fødevarer, hvoraf der betales
dækningsafgift efter § 8, fremstiller fødevarer,
der udelukkende sælges en gros, kan registreres som grossist
hos told- og skatteforvaltningen.«
[Der har været tvivl om,
hvorvidt der skulle ske en regulering af afgiften, og derfor
foreslås det præciseret i lovteksten. Derudover gives
mulighed for en frivillig registrering som grossist]
Til § 11
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (V, DF, KF
og RV):
9) I
stk. 2 ændres »registrerede
virksomheder« til: »oplagshavere«.
[Bestemmelsen skulle have
været identisk med den tilsvarende § 5, og dette
foreslås korrigeret]
Til § 12
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (V, DF, KF
og RV):
10) I
stk. 3 indsættes som 2. pkt.:
»Skønner told-
og skatteforvaltningen, at dækningsafgiften beregnet i
overensstemmelse med stk. 2 ville udgøre et højere
beløb end den beregnede afgift på grundlag af det
totale fedtindhold eller nettovægten, kan told- og
skatteforvaltningen dog fastsætte afgiftsgrundlaget
skønsmæssigt.«
[Tilbagefaldsreglerne ville kunne
udnyttes og i nogle tilfælde være mere fordelagtige end
at afgive en fabrikanterklæring, og derfor foreslås
det, at SKAT i sådanne tilfælde kan fastsætte
afgiftsgrundlaget skønsmæssigt]
Til § 13
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (V, DF, KF
og RV):
11) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2. En
virksomhed, der er registreret efter § 10, stk. 2, 1. pkt.,
skal opgøre afgiftsgrundlaget for en afgiftsperiode på
grundlag af vægten af mættet fedt medgået til
fremstilling af de dækningsafgiftspligtige fødevarer,
der er udleveret fra virksomheden i afgiftsperioden. En virksomhed,
der er registreret efter § 10, stk. 2, 4. pkt., skal
opgøre afgiftsgrundlaget for en afgiftsperiode på
grundlag af dækningsafgiftspligtige fødevarer, jf.
§ 8, der er medgået til produktionen af
fødevarerne, dvs. inklusive spild, svind og lign.«
[Der er foretaget to grammatiske
korrektioner og en sproglig præcisering. Derudover er der
indsat et nyt punktum, der beskriver, hvorledes grossister skal
opgøre deres afgiftsgrundlag]
Til § 17
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (V, DF, KF
og RV):
12) I
stk. 1, nr. 5, ændres »er
uanvendelige« til: »blevet uanvendelige«.
[Sproglig præcisering]
Ny paragraf
Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, KF og RV):
13)
Efter § 28 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
01. I lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m.
(chokoladeafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 567 af 3.
august 1998, som ændret senest ved § 5 i lov nr. 1385 af
21. december 2009, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, nr. 1, udgår
», kakaosmør«.«
[Ændringen er en konsekvens
af, at ekstraheret kakaosmør foreslås omfattet af det
afgiftspligtige område i fedtafgiftsloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
I henhold til retningslinjer for udformning af lovgivning skal
relevant EU-regulering, som lovgivningen relaterer sig til,
være anført i en note til titlen. Idet lovforslaget er
notificeret, jf. informationsproceduredirektivet, foreslås
det, at der indsættes en sådan note.
Til nr. 2
I forbindelse med udvalgsbehandlingen mellem 1. og 2.
behandling i Folketinget har en virksomhed gjort opmærksom
på, at kakaosmør, som stammer fra kakaobønner
og findes i chokolade, også kan ekstraheres. Sådant
ekstraheret kakaosmør sælges både i fast og i
flydende form og kan anvendes i fremstillingen af andre
fødevarer end chokolade. Idet ekstraheret kakaosmør
således kan substituere andet fedtstof, f.eks. til
bagværk, foreslås det, at kakaosmør, jf.
position 1804, der er udsmeltet eller på anden måde
ekstraheret, omfattes af det afgiftspligtige område. Dermed
ligestilles fedtstofferne afgiftsmæssigt.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at der er indsat
et nyt nummer i lovforslagets § 1.
Til nr. 4 og 8
Der har været tvivl om, hvad der ville ske, hvis
virksomheden havde mere eller mindre eksport/nonfoodproduktion end
det foregående år, og om det betød, at der
f.eks. skulle betales afgift af fødevarer, der blev
eksporteret, hvis eksportandelen var større det aktuelle
år.
Tilbuddet om en frivillig registrering som oplagshaver for den
andel af produktionen, der går til eksport eller
nonfoodproduktion, har til formål at lette
likviditetsbelastningen for virksomhederne. Såfremt de
registreres som oplagshavere, kan de indkøbe afgiftspligtige
råvarer til deres produktion afgiftsfrit i stedet for at
indkøbe råvarerne med afgift og så
efterfølgende skulle søge godtgørelse af den
betalte afgift. Denne likviditetsmæssige fordel må kun
omfatte deres eksport/nonfoodproduktion og ikke en eventuel
produktion til hjemmemarkedet, idet de ellers ville opnå en
fordel i forhold til virksomheder, som kun producerer til
hjemmemarkedet og derfor indkøber deres afgiftspligtige
råvarer med afgift. Virksomheder med blandet
eksport/nonfoodproduktion og produktion til hjemmemarkedet ved ikke
på indkøbstidspunktet, om råvarerne bliver
anvendt til eksport/nonfoodvarer, og derfor kan de kun
indkøbe afgiftsfri råvarer med en andel svarende til
deres eksport/nonfood det foregående år. Såfremt
en virksomhed har mere eller mindre eksport/nonfood end det
foregående år, skal der ske en regulering af afgiften,
således at betalt afgift på yderligere eksport/nonfood
kan godtgøres, mens en mindre eksport eller et øget
hjemmemarkedssalg medfører betaling af afgift af de anvendte
råvarer.
Grundet tvivlen foreslås det, at lovteksten
præciseres, således at det udtrykkeligt fremgår,
at der skal ske en regulering af afgiften ved årets
udgang.
Derudover foreslås det, at grossistvirksomheder som
anvender afgiftspligtige varer, jf. § 1, eller
dækningsafgiftspligtige varer, jf. § 8, i deres
fremstilling af fødevarer, frivilligt kan vælge at
lade sig registrere som grossist. At virksomheden er en
grossistvirksomhed vil sige, at den udelukkende sælger
fødevarer til andre virksomheder en gros og således
ikke sælger fødevarer til forbrugere.
Til nr. 5
Der har over for Skatteministeriet været rejst
spørgsmål om, hvorvidt man kan »shoppe«
mellem anvendelsen af gennemsnitssatserne i bilag 1 og en
måling af det konkrete indhold af mættet fedt i
udskæringerne.
I henhold til lovforslaget er det udgangspunktet, at man skal
anvende gennemsnitssatserne i bilag 1, men at man kan vælge
at beregne afgiftsgrundlaget på baggrund af det konkrete
indhold af mættet fedt i den enkelte udskæring,
når der er tale om færdigpakket kød til
detailhandelen.
Heri ligger, at man anvender enten den ene metode eller den
anden og således ikke anvender gennemsnitssatserne på
de fede udskæringer og konkrete målinger på de
magre udskæringer.
Det foreslås derfor, at lovteksten præciseres,
således at det tydeligt fremgår, at den valgte metode
anvendes på alle udskæringer. For yderligere at
understrege, at »afgiftsshopping« ikke er tilladt,
foreslås en bestemmelse om, at valget er bindende for minimum
1 år, således at slagterierne ikke skifter metode en
gang om måneden.
Til nr. 6 og 10
Flere erhvervsorganisationer har gjort opmærksom
på, at det i nogle tilfælde kan være en fordel
ikke at anvende fabrikanterklæringer, når der skal
betales dækningsafgift, men i stedet at anvende en af
tilbagefaldsreglerne. Dette kunne f.eks. være gældende
for chipsproducenter, idet importøren så ikke ville
skulle betale afgift af den olie, der er medgået til
produktionen.
Det foreslås derfor for at undgå sådanne
spekulationer, at SKAT, når der ikke foreligger en
fabrikanterklæring, kan fastsætte afgiftsgrundlaget
skønsmæssigt, så der betales afgift på et
retvisende grundlag.
En lignende bestemmelse findes i dag i chokoladeafgiftslovens
§ 22, stk. 7.
Til nr. 7 og 11
Der er foretaget mindre sproglige præciseringer, men
derudover foreslås også, at grossistvirksomheder, der
er frivilligt registreret efter lovens § 4, stk. 2, 4. pkt.,
eller § 10, stk. 2, 4. pkt., skal opgøre deres
afgiftsgrundlag for en afgiftsperiode på grundlag af de
afgiftspligtige/dækningsafgiftspligtige
fødevarer, der er medgået til produktionen af
fødevarerne.
Det vil sige, at sådanne grossister først skal
afregne afgiften/dækningsafgiften, når
fødevarerne forlader virksomheden, og derved slipper for den
likviditetsbelastning, der ellers ville have været, hvis de
havde indkøbt deres fødevarer med
afgift/dækningsafgift. Det bemærkes dog, at
grossistvirksomhederne skal afregne afgift af de
afgiftspligtige/dækningsafgiftspligtige fødevarer, der
er medgået til fremstillingen af den pågældende
fødevare, idet de skal ligestilles med udenlandske
producenter, som også afregner afgift af det, der er
medgået til fremstillingen. Med andre ord skal en frivilligt
registreret grossistvirksomhed også afregne
afgift/dækningsafgift af sit spild, svind og lign. -
alt, der er medgået til produktionen.
Til nr. 9
»Registrerede virksomheder« burde have været
»oplagshavere«, således at bestemmelsen er
identisk med den tilsvarende bestemmelse i lovens § 5. Dette
foreslås korrigeret.
Til nr. 12
Der er udelukkende tale om en sproglig
præcisering.
Til nr. 13
Ændringen er en konsekvens af, at kakaosmør i
ekstraheret form er blevet omfattet af det afgiftspligtige
område, jf. bemærkningerne til ændringsforslag
nr. 2.
Kakaosmør i chokolade vil fortsat være
afgiftspligtigt som chokolade, jf. chokoladeafgiftsloven.
Såfremt der derimod er tale om kakaosmør - som
sælges som et ekstraheret fedtstof - vil det være
afgiftspligtigt efter fedtafgiftsloven.
Det foreslås derfor, at kakaosmør som
selvstændig varegruppe slettes fra chokoladeafgiftsloven,
fordi det nu indgår i fedtafgiftsloven.
Torsten Schack Pedersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)
Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte
Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) nfmd. Nick Hækkerup (S) John
Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau
Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF) Niels
Helveg Petersen (RV) fmd. Frank
Aaen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 111
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsskema,
fra skatteministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Invitation af 21/1-11 fra Landbrug &
Fødevarer |
4 | Henvendelse af 25/1-11 fra
Håndværksrådet og Bager- og Konditormestre i
Danmark |
5 | Henvendelse af 26/1-11 fra DI |
6 | Henvendelse af 31/1-11 fra AarhusKarlshamn
Denmark A/S |
7 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 25/1-11 fra Håndværksrådet og
Bager- og Konditormestre i Danmark |
8 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
9 | Henvendelse af 2/2-11 fra Margarine
Foreningen |
10 | Henvendelse af 1/2-11 fra Danske
Slagtermestre |
11 | Ny fastsat tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
12 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 2/2-11 fra Margarine Foreningen |
13 | Henvendelse af 8/2-11 fra Landbrug &
Fødevarer |
14 | Henvendelse af 8/2-11 fra Dansk
Isindustri |
15 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 8/2-11 fra Landbrug & Fødevarer |
16 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 8/2-11 fra Dansk Isindustri |
17 | Materiale udleveret under foretræde
for Skatteudvalget den 9. februar 2011 fra Margarine Foreningen
vedrørende fedtafgift |
18 | Materiale udleveret under foretræde
for Skatteudvalget den 9. februar 2011 fra Landbrug &
Fødevarer vedrørende fedtafgift |
19 | Henvendelse af 10/2-11 fra Dansk
Isindustri |
20 | Henvendelse af 11/2-11 fra
Håndværksrådet |
21 | 1. udkast til betænkning |
22 | Invitation af 8/2-11 fra Margarine
Foreningen |
23 | Henvendelse af 11/2-11 fra Dansk
Erhverv |
24 | Henvendelse af 22/2-11 fra Margarine
Foreningen |
25 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 1/2-11 fra Danske Slagtermestre |
26 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 31/1-11 fra Aarhus Karlshamn Denmark A/S |
27 | Materiale udleveret under foretræde
for udvalget den 23. februar 2011 fra Aarhus Karlshamn AB |
28 | Skatteministerens kommentar til materiale
udleveret den 9. februar 2011 under foretræde fra Margarine
Foreningen |
29 | Skatteministerens kommentar til materiale
udleveret den 9. februar 2011 under foretræde fra Landbrug
& Fødevarer |
30 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 11/2-11 fra Håndværksrådet |
31 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 10/2-11 fra Dansk Isindustri |
32 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 11/2-11 fra Dansk Erhverv |
33 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 26/1-11 fra DI |
34 | Ændringsforslag til 2. behandling,
fra skatteministeren |
35 | Skatteministerens kommentar til
henvendelse af 22/2-11 fra Margarine Foreningen |
36 | Skatteministerens kommentar til materiale
udleveret den 23. februar 2011 under foretræde fra Aarhus
Karlshamn AB |
37 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 111
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om ministeren vil redegøre
nærmere for den foreslåede dækningsafgifts
overensstemmelse med EU-retten, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om ministeren vil redegøre
for, om det er i overensstemmelse med EU-reglerne, at fisk,
æg og andre fødevarer, som også indeholder
mættet fedt, ikke afgiftsbelægges, jf. at kød er
kommet med i lovforslaget på foranledning af EU, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. , om ministeren vil redegøre
nærmere for, på hvilket videnskabeligt grundlag
skønnet over konsekvenserne for grænsehandlen er
baseret, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. , om ministeren er enig i, at
fødevarer vil blive tilsat flere tilsætningsstoffer
som konsekvens af lovforslaget, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om ministeren er enig i, at
lovforslaget vil koste danske arbejdspladser, herunder særlig
for grupper, der ikke har så høj uddannelse, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om ministeren er enig i, at
lovforslaget vil forøge forbrugerpriserne med 0,2-0,3
procentpoint, hvilket må antages at medføre
øget inflation og svække dansk konkurrenceevne, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvordan myndighederne vil
kontrollere afgiftsgrundlagets rigtighed i sammensatte
fødevarer, f.eks. lasagne, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvordan lovforslaget harmonerer
med regeringens ønsker om at skabe bedre rammevilkår
for erhvervslivet, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om at overveje at revidere
lovforslaget, således at fødevarer, der anvendes til
drivmiddel til biler, biogas eller lignende formål, og som er
indgået i en forarbejdningsproces, fritages fra fedtafgift,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvilket rationale der gør
sig gældende, i forhold til at den olie, der indgår i
en forarbejdningsproces af fødevarer, men som ikke bliver en
del af slutproduktet, men i stedet bliver genanvendt til biodiesel
eller biogas, bliver pålagt fedtafgift, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
11 | Spm. , om det er i overensstemmelse med
regeringens overordnede ønske om regelforenkling og
afbureaukratisering, at den olie, der indgår i en
forarbejdningsproces af fødevarer, men som ikke bliver en
del af slutproduktet, men i stedet bliver genanvendt til biodiesel
eller biogas, bliver pålagt fedtafgift, mens
fødevarer, der er direkte anvendt til drivmiddel, ikke er
omfattet af fedtafgiften, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. , om det er i overensstemmelse med
regeringens »Handlingsplanen for fremme af
miljøeffektiv teknologi 2010-2011« (februar 2010), at
den olie, der indgår i en forarbejdningsproces af
fødevarer, men som ikke bliver en del af slutproduktet, men
i stedet bliver genanvendt til biodiesel eller biogas, bliver
pålagt en fedtafgift, mens fødevarer, der er direkte
anvendt til drivmiddel, ikke er omfattet af fedtafgiften, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om at uddybe, hvordan det skal
kontrolleres, at udenlandske fødevareproducenter
opgør og oplyser det korrekte afgiftsgrundlag, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om en uddybning af ministerens
kommentar af 8. februar 2011 til henvendelsen fra Dansk Isindustri,
jf. L 111 - bilag 16, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. om, hvad det vil koste i mindre
provenu udelukkende at beskatte den gennemsnitlige anvendelse af
olie, smør m.v., så virksomheder i forbindelse med
forarbejdning af fødevarer ikke bliver beskattet af spild,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvorfor lovforslaget giver
fradrag på 27,5 pct. i afgiftsgrundlaget, for så vidt
angår svinekød, og 25 pct. i afgiftsgrundlaget for
øvrige dyr grundet spild, men ikke en godtgørelse for
olie, smør m.v., til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om, hvilke analyser der ligger til
grund, og hvad der mere præcist forstås med »af
væsentlig betydning«, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
18 | Spm. , om ministeren vil imødekomme
erhvervslivets ønske om informationsmateriale om
fedtafgiften på de mest udbredte fremmedsprog, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om at oplyse, hvilke kostråd
der henvises til i bemærkningerne til lovforslaget (bl.a.
nederst på s. 10), til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. om, hvor mange forskellige
fødevarer, der bliver ramt af lovforslaget, der årligt
genanvendes til et andet formål end det primære, jf.
bemærkningerne til lovforslaget side 12, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om at oplyse, efter hvor lang en
tidsperiode ministeren agter at revidere lovforslaget som
annonceret på side 19 i lovforslagets bemærkninger, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om at oplyse, på hvilken
baggrund og hvilke undersøgelser ud over
Forebyggelseskommissionens anbefalinger ministeren bygger sine
antagelser om, at der er sammenhæng mellem en forbedret
folkesundhed og indførelsen af en fedtafgift, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm. om, hvilken effekt fedtafgiften
forventes at have på folkesundheden, som der ofte henvises
til i bemærkningerne til lovforslaget, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om at fremsende beregningsgrundlaget
for udarbejdelsen af standardsatserne på kød, som er
opgjort i bilag 1 til lovforslaget, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
25 | Spm. om at kommentere på en mulig
justering af forslaget til fedtafgift, således at der for
hele kødmarkedets vedkommende differentieres på
gennemsnitligt fedtindhold i de enkelte udskæringer, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om begrundelsen for at begrænse
muligheden for at differentiere efter fedtindhold i den enkelte
udskæring til færdigpakkede og uforarbejdede produkter,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
27 | Spm. om at begrunde over for den
almindelige forbruger, at den samme udskæring kød
pålægges forskellig afgift og dermed forskellig
prisstigning, alt efter om den sælges i en detailbutik eller
hos en slagtermester, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
28 | Spm. om at forholde sig til den mulighed,
at et slagteri sælger kød, der indeholder mindre end
6,5 pct. mættet fedt på baggrund af det egentlige
fedtindhold i produktet, direkte til et supermarked - og samtidig
via en mellemhandler sælger kød med højt
fedtindhold til samme virksomhed med anvendelse af
gennemsnitssatsen for dyrearten og ikke efter det egentlige
fedtindhold, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
29 | Spm. om, hvordan der påtænkes
opkrævet afgift af biprodukter i kødproduktion som
lever, spæk, organer m.v., til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
30 | Spm. om begrundelsen for, at sammensatte
produkter med under 2,3 pct. indhold af mættet fedt ikke
afgiftsfritages, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
31 | Spm. om, hvor stor en del af slagteriernes
kødproduktion der anslås solgt til detailleddet, og
hvor stor en del til slagtermestre og lign. , til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
32 | Spm. om, hvad provenutabet anslået
vil være ved at give fradrag for fedt anvendt til produktion,
eller som er blevet til spild - og som efterfølgende
anvendes til foder eller biogas, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
33 | Spm. om årsagen til, at ministeren
ikke anvender indførelsen af fedtafgiften til en mere
generel omlægning af afgifterne på chokolade, slik
m.v., så afgifterne pålægges efter egentligt
sukker- og fedtindhold, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
34 | Spm. om at vurdere likviditetstabet for
virksomheder, der ikke er registrerede som oplagshavere, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
35 | Spm. om begrundelsen for ikke at
gøre det muligt at melde sig som oplagshaver for de
fødevareproducenter, der måtte ønske det, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |