Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
L 159
Offentligt
984449_0001.png
984449_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 14. april 2011Sagsnr.: 9691Dok.nr.: 223844
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 29. marts 2011 (L159 spørgsmål 17) anmodet om min besvarelse af følgende af udvalget stillede spørgs-mål:

Spørgsmål 17:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 29/3-11 fra Landboungdom, jf. L 159 –bilag 6.

Svar:

Yngre jordbruger-ordningen, der har eksisteret siden 1967,har de seneste år fået færreog færre ansøgninger. Antallet af ansøgninger er således faldet fra ca. 800 årligt i be-gyndelsen af 1980´erne til ca. 350 ved årtusindeskiftet, hvor præmiesystemet blev ind-ført, og til nu under 100. I 2010 kom der 44 ansøgninger.Faldet i ansøgninger betyder, at de nye ansøgere, der kommer til yngre jordbruger-ordningen, vil skulle betale en meget højere præmie for at deltage i ordningen. Dette vilmedføre, at ordningen på sigt vil blive dyrere og mindre interessant for ansøgere. Ord-ningen skaber på den baggrund i stigende omfang tab for staten.Det er i den sammenhæng vurderet, at ordningen ikke kan fortsætte uden statsstøttenoti-fikation, idet det ikke vil være muligt at opretholde selvfinansieringsprincippet med sti-gende indløsning af garantier og et faldende antal ansøgere.Det vurderes imidlertid ikke rimeligt eller hensigtsmæssigt at statsstøttenotificere ord-ningen, når det er så relativt få ansøgere, der er tale om. Hertil kommer Økonomistyrel-sens oplysning om, at mere end halvdelen af ansøgningerne vedrører familiehandler, deri forvejen har fleksible overdragelsesmuligheder.
I forlængelse heraf vurderes det ikke hensigtsmæssigt at igangsætte et større udred-ningsarbejde angående en ny ordning.For at fremme rammevilkårene for yngre jordbrugere har Fødevareministeriet i stedet tilhensigt at se på, om der er mulighed for at indføre særlige støttesatser for yngre jord-brugere for enkelte allerede gældende ordninger under landdistriktsprogrammet.Derudover kan nævnes, at den udvidede adgang til selskabserhvervelser, der blev ved-taget med landbrugslovens ændring i april 2010,vil kunnebidrage til en mere fleksibelfinansiering.Endvidere kan det nævnes, at bankerne også fremadrettet forventes at spilleen rolle og at ville medvirke til at støtte op om de mest egnede yngre jordbrugere. Her-udover vil øget samarbejde mellem landmænd i form af maskinfællesskaber eller drifts-fællesskaber være en oplagt mulighed, så stordriftsfordele opnås, og finansieringen gø-res mere fleksibel.Den seneste justering af præmien den 18. december 2010, hvor præmien steg fra 0,7pct. til 3,55 pct. var udelukkende led i den årlige justering af præmien i henhold til lov-grundlaget for at sikre ordningens selvfinansiering.
Henrik Høegh
/Søren Sørensen
2