Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 37
Offentligt
Folketinget, Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg
Dato:J.nr.:
25. november 201010/28640
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr. 27
ad L 37.
Spørgsmål nr. 27:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18/11-10 fra Dansk Røde Kors, jf. L 37 –bilag 4.”
Svar:
Dansk Røde Kors har den 18. november 2010 sendt et uddrag af sit høringssvar vedrørendelovforslaget til Integrationsudvalget. Høringssvaret er kommenteret i Integrationsministerietshøringsnotat, der blev sendt il udvalget den 28. oktober 2010, jf. L 37 – bilag 1.Dansk Røde Kors anfører bl.a., at der med midlertidig opholdstilladelse til det 18. år læggeset stort psykisk pres på unge, der har en vanskelig og ofte traumatisk flugt bag sig, at derkun vil være ringe incitament for de pågældende til at udnytte tiden i Danmark til at dygtiggø-re sig, og at det kan være vanskeligt for kommunerne at finde passende uddannelsestilbudtil de pågældende.Jeg kan henvise til mit svar på spørgsmål nr. 4, hvoraf det bl.a. fremgår, at uledsagede min-dreårige, der får midlertidig opholdstilladelse efter lovforslaget, har en række muligheder forat modtage hjælp og støtte, herunder tilbud om skolegang og kurser, under opholdet i Dan-mark. Kommunalbestyrelsen har mulighed for – afhængig af den enkeltes baggrund ogkompetencer m.v. – at tilrettelægge tilbuddene sådan, at udlændingen opnår de bedst muli-ge forudsætninger for at kunne klare sig ved en tilbagevenden til hjemlandet efter udløbet afopholdstilladelsen.Dansk Røde Kors anfører endvidere, at lovforslaget indebærer risiko for, at de unge vil flygtevidere til andre lande i Europa og leve illegalt dér.Jeg kan henvise til mit svar på spørgsmål nr. 7. Som det fremgår heraf, er der i EU-regiiværksat flere tiltag for at håndtere problemstillingen.Dansk Røde Kors anfører derudover, at Danmark ved at oprette modtagecentre i de uledsa-gede mindreåriges hjemlande, hvor der ofte er væbnet konflikt, vil have vanskeligt ved at le-ve op til Genève-konventionerne.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Som det fremgår af høringsnotatets afsnit 3, er spørgsmålet om sikkerhed et centralt ele-ment i arbejdet med den praktiske etablering af centrene, og at det vil blive et krav til opera-tører af centrene, at der er tale om sikre forhold ved ankomsten, og at selve opholdet påcenteret er sikkert. Hvis operatøren ikke selv er en myndighed, forudsættes de lokale myn-digheder inddraget i at tilvejebringe den fornødne sikkerhed. I den forbindelse skal det un-derstreges, at det er en forudsætning for, at et modtage- og omsorgscenter kan betragtessom havende rimelige og forsvarlige standarder, at personer, der opholder sig her, vil være isikkerhed. Dette er en helt grundlæggende forudsætning.Jeg kan endvidere henvise til mit svar på spørgsmål nr. 9.Endelig anfører Dansk Røde Kors, at der er store usikkerhedsmomenter ved den nuværendetype aldersundersøgelser, og at den bør kombineres med en modenhedsvurdering baseretpå en samtale med en børnesagkyndig.Som det fremgår af høringsnotatets afsnit 7, træffes udlændingemyndighedernes afgørelserom aldersfastsættelse på baggrund af en konkret vurdering af den enkelte sag. I denne vur-dering indgår alle sagens oplysninger. Retsmedicinsk Instituts sagkyndige vurdering af ud-lændingens alder indgår således som et moment blandt flere ved myndighedernes afgørel-se. Udlændingemyndighederne lægger altid den laveste alder – inden for det aldersspænd,som Retsmedicinsk Institut vurderer, at udlændingen med størst sandsynlighed befinder sig i– til grund. Hvis det fremgår af Retsmedicinsk Instituts sagkyndige udtalelse, at udlændingenmest sandsynligt er mellem 17 og 21 år, bliver det lagt til grund, at udlændingen er 17 år.
Med venlig hilsen
Birthe Rønn Hornbech
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk