Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 49
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
8. december 2010
Besvarelse af spørgsmål 12 ad L 49 stillet af Erhvervsudvalget den
30. november 2010 efter ønske fra Morten Østergaard (RV)
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for muligheden for fjendtlige overtagelse af enspare- eller andelskasse - henholdsvis med og uden stemmeretsbegræns-ning?Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at lovforslaget ikke bevirker, at destemmeretsbegrænsninger, der findes i eksisterende vedtægter hos spare-kasser eller andelskasser skal ophæves. I den forbindelse skal det bemær-kes, at langt hovedparten – hvis ikke alle – spare- og andelskasser allere-de i dag har stemmeretsbegrænsninger fastsat i deres vedtægter. Det er optil den enkelte spare- eller andelskasse at vælge, hvorvidt instituttet vilfastholde eller ophæve stemmeretsbegrænsningerne i dets nuværendevedtægter eller eventuelt – hvis der ikke måtte være stemmeretsbegræns-ninger i vedtægterne – at indføre stemmeretsbegrænsninger i overgangs-perioden på 2 år.Hvad der skal være gældende i forhold til vedtægterne bestemmes afhenholdsvis sparekassens kompetente organ (repræsentantskabet) ellerandelskassens kompetente organ (generalforsamlingen) med respekt afmajoritets- og quorum-regler, samt den pågældende stemmeretsbegræns-ning, der findes i sparekassens eller andelskassens vedtægter. Minoritetener beskyttet ved, at sådanne vedtægtsændringer kræver et kvalificeretflertal.I andelskasser kræves det, at mindst 2/3 af såvel de afgivne stemmer somaf den del af andelskapitalen, der er repræsenteret på generalforsamlin-gen, skal tiltræde forslaget, før en beslutning om at ændre andelskassensvedtægter kan opnå gyldighed. I sparekasser er det et krav, at mindst 2/3af sparekassens repræsentanter er til stede på repræsentantskabsmødet, ogat mindst 2/3 af de fremmødte repræsentanter stemmer herfor.En spare- eller andelskasse kan vælge at bibeholde de eksisterende stem-meretsbegrænsninger i vedtægterne eller vedtage en ændring af vedtæg-terne, så der indføres stemmeretsbegrænsninger. Hvis en investor så ind-skyder garant- eller andelskapital således, at investor med tiden vil kom-me til at besidde hovedandelen af garanti- eller andelskapitalen, vil devedtægtsbestemte stemmeretsbegrænsninger bevirke, at denne investorstadig ikke vil opnå større indflydelse i spare- eller andelskassen, endinvestor allerede i dag har mulighed for efter de gældende stemmeretsbe-
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
grænsninger i lov om finansiel virksomhed. Investor vil således ikke gen-nem sine indskud af garant- eller andelskapital kunne opnå bestemmendeindflydelse i spare- eller andelskassen.Hvis storinvestoren efter sit indskud af garant- og andelskapital ønsker atomdanne spare- eller andelskassen til et aktieselskab, vil beslutning her-om kun kunne ske med opbakning fra garanterne eller andelshaverne ioverensstemmelse med majoritets- og quorum-krav samt de stemmerets-begrænsninger, som findes i vedtægterne.En spare- eller andelskasse kan vælge at ophæve de vedtægtsbestemtestemmeretsbegrænsninger, hvilket vil skulle vedtages af de eksisterendegaranter eller andelshavere. Såfremt disse eksisterende garanter eller an-delshavere bliver enige om at ændre vedtægterne og ophæve stemmerets-begrænsningerne, vil der kunne opstå tilfælde, hvor en eller få garantereller andelshavere sidder på flertallet af stemmerne ved valg af medlem-mer til en sparekasses repræsentantskab eller ved afstemninger på en an-delskasses generalforsamling. Dette vil dog for det første kræve, at depågældende garanter eller andelshavere har indskudt ansvarlig kapital,som modsvarer antallet af stemmer.Dernæst følger det af lov om finansiel virksomhed § 61, stk. 1, at enhverfysisk eller juridisk person – eller flere fysiske og juridiske personer, somhandler i forståelse med hinanden - der påtænker direkte eller indirekte aterhverve mere end 10 pct. af stemmerettighederne eller kapitalen i enspare- eller andelskasse, på forhånd skal ansøge Finanstilsynet om god-kendelse af den påtænkte erhvervelse. Det samme gælder, hvis andelen afstemmerettigheder eller kapitalen forøges, således at denne vil komme tilat udgøre eller overstige en grænse på henholdsvis 20 pct., 33 pct. eller50 pct. Finanstilsynet godkender kun den påtænkte erhvervelse, hvis detvurderes, at den pågældende storinvestor ikke vil udøve uhensigtsmæssigindflydelse på ledelsen af spare- eller andelskassen.Efter Finanstilsynets praksis vil bestemmelsen i § 61 sikre beskyttelsemod, at en eller få storinvestorer vil kunne udøve uhensigtsmæssig ind-flydelse på en spare- eller andelskasse.Endvidere gælder det, at Finanstilsynet i forbindelse med ansøgningen ihenhold til lov om finansiel virksomhed § 61 a skal sikre hensynet til enfornuftig og forsvarlig forvaltning af den virksomhed, hvori erhvervelsenpåtænkes.Det følger endelig af lov om finansiel virksomhed § 62, at hvis kapitaleje-re, der er i besiddelse af en af de i § 61, stk. 1, omhandlede andele ikkeopfylder disse krav, kan Finanstilsynet ophæve den stemmeret, der erknyttet til de pågældende ejeres kapitalandele eller påbyde virksomhedenat følge bestemte retningslinjer.