Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 84
Offentligt
J.nr. 2010-511-0045Dato: 7. februar 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 84 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, sel-
skabsskatteloven og forskellige andre love (Opfølgning på harmonise-
ringen af selskabers aktieafkastbeskatning m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 20. januar 2011. Spørgsmålet erstillet efter ønske af Klaus Hækkerup (S).
Troels Lund Poulsen/ Lise Bo Nielsen
Spørgsmål 3:
Det foreslås, jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 3.1.7 om tab på finansielle kontrakter ogkildeartsbegrænsning, at bevare fradragsretten for tab konstateret i indkomståret 2009 ellertidligere, som selskaberne endnu ikke har kunnet udnytte. Efter de tidligere gældende reglervar der skattefrihed efter 3 års ejertid. Hvorfor begrænses fradragsretten ikke til tab konsta-teret i indkomstårene 2007-2009?Svar:
Efter de tidligere gældende regler var der skattefrihed for aktier, der blev afstået efter enejertid på 3 år eller mere. Der var ingen 3 års regel for tab på aktiebaserede finansielle kon-trakter. Derimod var der en regel om, at der ikke var fremførselsadgang for tab på aktieba-serede finansielle kontrakter konstateret før 2002. Det vil derfor ikke være rimeligt nu atbegrænse fradragsretten yderligere, så det kun er tab konstateret i perioden 2007-2009, derkan fradrages.Jeg kan i øvrigt oplyse, at der i forslaget til et nyt stk. 6 i kursgevinstlovens § 43 ved en fejler henvist til lovbekendtgørelse nr. 1002 af 26. oktober 2009. Der skulle rettelig have værethenvist til lovbekendtgørelse nr. 140 af 5. februar 2008. Jeg agter at rette op på denne fejlved et ændringsforslag.Det fremgår af den udgave af kursgevinstlovens § 31, der er indeholdt i lovbekendtgørelsenr. 140 af 5. februar 2008, at der kun kan ske fremførsel for tab på aktiebaserede finansiellekontrakter, der er konstateret i 2002 eller senere. Med henvisningen i det nye stk. 6 i kurs-gevinstlovens § 43 til den rigtige udgave af kursgevinstlovens § 31 sikres, at bestemmelsenalene kommer til at omfatte tab konstateret i indkomstårene 2002-2009.
Side 2