Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2994 - Økofin Bilag 1
Offentligt
794645_0001.png
3. februar 2010
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 16. februar 2010
1.
Revisionsrettens årsberetning om budget gennemførelsen i 2008
Rådsanbefalinger
KOM-dokument foreligger ikke
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for uforholdsmæssigt
store underskud for Malta, Letland, Litauen, Ungarn, Polen og Rumænien
Rådskonklusioner og henstillinger
KOM-dokument foreligger ikke
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for uforholdsmæssigt
store underskud for Grækenland
Rådskonklusioner og pålæg
KOM-dokument foreligger ikke
(Evt.) Statistik - Grækenland
Handlingsplan
KOM-dokument foreligger ikke
Det Indre Marked - Servicedirektiv
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Udnævnelse af ny næstformand for Den Europæiske Centralbank
Rådsindstilling
KOM-dokument foreligger ikke
Side 21
Side 2
Side 12
2.
Side 19
3.
4.
5.
Side 23
Side 26
6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794645_0002.png
2
Dagsordenspunkt 1:
Revisionsrettens årsberetning om budget gennem-
førelsen i 2008
Resumé
På ECOFIN den 16. februar 2010 forventes Rådets henstilling til Europa-Parlamentet om
meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet for 2008 vedtaget. Revi-
sionsretten har siden 1995 (for regnskabsår 1994) afgivet en revisionserklæring (DAS) til Par-
lamentet og Rådet om regnskabernes rigtighed og de underliggende transaktioners (betalingers)
lovlighed og formelle rigtighed. Erklæringen udarbejdes på grundlag af en DAS-revisionsmetode,
der tager hensyn til de særlige forhold vedrørende EU-budgettets forvaltning og kontrol.
Revisionserklæringen for 2008 indeholder følgende hovedbudskaber: En positiv erklæring om
regnskabernes rigtighed; en positiv erklæring om betalingernes lovlighed og formelle rigtighed for
indtægterne og 47 % af EU-budgettets udgiftsområder, der vurderes at være uden væsentlig fejl-
forekomst (d.v.s. fejl i under 2 % af betalingerne); og en negativ erklæring om betalingernes
lovlighed og formelle rigtighed på 53 % af EU-budgettets udgiftsområder (d.v.s. fejl i over 2 % af
betalingerne). Derudover gentager Retten, at komplicerede eller uklare lovkrav - som f.eks.
støtteregler - har væsentlig betydning for de afholdte udgifters lovlighed og formelle rigtighed. En-
delig konstaterer Retten, at der er gjort yderligere fremskridt med hensyn til Kommissionens over-
vågnings- og kontrolsystemer. Rettens årsberetning indeholder ingen kritiske bemærkninger om
Danmark.
Revisionsretten anbefaler, at overvågnings- og kontrolsystemerne fortsat forbedres, ligesom der er
behov for særlig og øget opmærksomhed på udgiftsområder med høj fejlforekomst, og herunder
forenkling af lovgrundlaget i forbindelse med udformningen af fremtidige politikforslag.
Selvom Retten atter peger på forbedringer i budgetgennemførelsen, er det efter dansk opfattelse
fortsat utilfredsstillende, at Revisionsretten igen må afgive en revisionserklæring med væsentlige
forbehold for gennemførelsen af EU’s budget. Dette forhold skal - som også fremhævet af Revi-
sionsretten - ses i sammenhæng med budgetgennemførelsens kompleksitet. Baseret på allerede
opnåede og forventede yderligere fremskridt i den finansielle forvaltning og kontrol af budgettet er
der dog flere grunde til en vis optimisme, hvad angår muligheden for at opnå en revisionserk-
læring med fortsat færre forbehold. Det er i den forbindelse værd at bemærke, at der i løbet af de
seneste regnskabsår samlet set er sket et betydeligt fald i fejlforekomsten. Fejlreduktionen fra
2007 til 2008 afspejler fortrinsvis forbedringer på politikområdet ”Landbrug og
naturressourcer”.
Fra dansk side har man gennem årene spillet en meget aktiv rolle under Rådets behandling af
Revisionsrettens årsberetning og herunder bl.a. bidraget med konkrete forslag til Rådets decharge-
henstilling, der kan medvirke til at forbedre forvaltningen og kontrollen af EU’s budget og in-
formationen herom. I forlængelse heraf har man fra dansk side i Rådets Budgetudvalg fremlagt
en række forslag, der helt eller delvist indgår i Rådets decharge 2008-henstilling til Parlamentet.
Baggrund
Decharge-proceduren
På ECOFIN den 18. november 2009 præsenterede Revisionsretten årsberetning-
en for regnskabsåret 2008 med tilhørende revisionserklæring. Revisionsrettens
årsberetning blev forelagt for Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg den 10.
november 2009 - samme dag som beretningen blev offentliggjort.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794645_0003.png
3
ECOFIN tog Revisionsrettens præsentation af årsberetningen til efterretning.
Herefter er beretningen blevet behandlet i Rådets Budgetudvalg og Coreper med
henblik på udarbejdelse af henstilling fra Rådet til Europa-Parlamentet om
meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet, jf.
artikel 319, stk. 1 i Lissabon-traktaten. Henstillingen forventes vedtaget på møde i
ECOFIN den 16. februar 2010. Det bemærkes, at Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
Det er Europa-Parlamentet, der træffer afgørelse om decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel 319, stk. 1 i Lissabon-traktaten. Kom-
missionen skal efterfølgende træffe alle egnede foranstaltninger til at efterkomme
bemærkningerne i såvel Parlamentets afgørelse som Rådets henstilling om
decharge, jf. artikel 319, stk. 3 i Lissabon-traktaten.
Rettens årsberetning og revisionserklæring
Revisionsrettens årsberetning, der omhandler samtlige indtægter og udgifter i Un-
ionen, offentliggøres efter hvert regnskabsårs afslutning. Unionens øvrige institu-
tioner har haft mulighed for at afgive bemærkninger til beretningen.
Som en vigtig del af beretningsarbejdet har Revisionsretten siden 1995 (for
regnskabsår 1994) afgivet en revisionserklæring til Europa-Parlamentet og Rådet
til brug for disse institutioners behandling af EU’s regnskab og dermed Kommis-
sionens gennemførelse af budgettet, jf. også Lissabon-traktatens artikel 287, stk. 1.
Revisionserklæringen omtales typisk som DAS’en, der er en forkortelse for ”la
déclaration d’assurance”, som direkte oversat betyder forsikrings- eller sikker-
hedserklæringen. Erklæringen hviler på Revisionsrettens kontrol af regnskabernes
rigtighed og de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed.
Regnskabernes rigtighed
I revisionserklæringen om regnskabernes rigtighed udtaler Retten sig om, hvorvidt
EU’s endelige konsoliderede årsregnskab rapporterer pengestrømme og finansielle
resultater fuldstændigt og nøjagtigt, og om aktiverne og passiverne er registreret
korrekt ved regnskabsårets udgang.
I denne del af DAS-revisionen undersøger Retten, om Kommissionen har sikret,
at de relevante regnskabsregler reelt anvendes, og om Kommissionens foranstalt-
ninger bidrager til at give rimelig sikkerhed for, at det endelige konsoliderede års-
regnskab giver et retvisende billede af EU’s finanser.
De underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed
I revisionserklæringen om de underliggende transaktioners lovlighed og formelle
rigtighed drager Retten en række generelle konklusioner om overvågnings- og
kontrolsystemernes effektivitet samt fejlforekomsten vedrørende samtlige
indtægts- og udgiftstransaktioner fordelt på budgettets hovedområder.
I denne del af DAS-revisionen indsamler Retten tilstrækkeligt bevis til at kunne
afgøre, om midlerne er modtaget og brugt i overensstemmelse med fastlagte fæl-
lesskabs- og kontraktbestemmelser, og om midlerne er beregnet korrekt og nøjag-
tigt. Rettens revision går i den forbindelse bl.a. ud på at undersøge, om
transaktionerne har fundet sted, om modtagerne var berettigede til at få den tildel-
te støtte og om de anmeldte omkostninger, henholdsvis mængder var rigtige og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794645_0004.png
4
støtteberettigede. Transaktionerne eller betalingerne revideres helt ned til den en-
delige modtager.
For en redegørelse om Rettens revisionsmetoder samt behandlingen og vurder-
ingen af fejl kan henvises til
bilag 1.
Indhold
Hovedbudskaber i revisionserklæringen
Revisionserklæringen for 2008 indeholder følgende hovedbudskaber:
Retten afgiver en
positiv erklæring uden forbehold
(blank erklæring) om regnskabernes
rigtighed, idet EU’s regnskab i alt væsentligt giver et retvisende billede af EU’s
finansielle stilling og af resultaterne af transaktioner og pengestrømme. Der er for
andet år i træk tale om en blank erklæring.
Retten afgiver ligeledes en
positiv erklæring uden forbehold
(blank erklæring) om de
underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed vedrørende EU’s
egne indtægter, indgåede forpligtelser vedrørende samtlige politikområder og be-
talingerne inden for følgende grupperne ”Uddannelse og medborgerskab” samt
”Administrationsudgifter og andre udgifter”. Retten konkluderer, at transaktion-
erne på disse områder er uden væsentlig fejlforekomst (fejl i under 2 % af betalin-
gerne). Det er første gang, at budgetområdet ”Uddannelse og medborgerskab” har
fået en blank erklæring.
Retten afgiver en
positiv erklæring med forbehold
på politikområdet ”Landbrug og
naturressourcer”, idet den samlede fejlforekomst for hele området skønnes at
ligge under Rettens acceptable fejlprocent på 2 % af betalingerne. Imidlertid tages
der forbehold for betalingerne til delområdet udvikling af landdistrikter, hvor den
anslåede fejlforekomst stadig er højere end de acceptable 2 %. Det er første gang,
at budgetområdet ”Landbrug og naturressourcer” som helhed har fået en positiv
erklæring med forbehold.
Endvidere afgiver Retten en
positiv erklæring med forbehold
på politikområdet ”Øko-
nomiske og finansielle anliggender”. Forbeholdet skyldes systemsvagheder og for
mange fejlbetalinger vedrørende det 6. rammeprogram for forskning og
teknologisk udvikling.
Retten afgiver en
negativ erklæring
om transaktionernes lovlighed og formelle
rigtighed inden for følgende udgiftsgrupper: ”Samhørighed”, ”Forskning, energi
og transport” samt ”Bistand til tredjelande, udvikling og udvidelse”. På disse poli-
tikområder - der udgør 53 % af EU-budgettets udgiftsområder - vurderer Retten,
at der er fejl i over 2 % af betalingerne, hvilket som nævnt ligger over det accepta-
ble niveau. Fejlforekomsten er fortsat størst på området ”Samhørighed”, der om-
fatter EU’s strukturfondsforanstaltninger. Retten vurderer her, at mindst 11 % af
det samlede beløb på 36,6 mia. euro, som medlemsstaterne fik godtgjort, var
fejlbehæftet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794645_0005.png
5
Retten gentager, at komplicerede eller uklare lovkrav - som f.eks. støtteregler - har
væsentlig betydning for de underliggende transaktioners lovlighed og formelle
rigtighed på de områder af udgiftsbudgettet, der har fået en negativ revisionserk-
læring.
Retten konstaterer atter, at der er gjort yderligere fremskridt med hensyn til
Kommissionens overvågnings- og kontrolsystemer. Fremskridtene angår især sik-
kerheden i generaldirektørernes erklæringer og det forhold, at disse erklæringer
stemmer bedre overens med Rettens revisionsresultater.
Revisionsrettens hovedanbefalinger
Årsberetning for 2008 indeholder følgende hovedanbefalinger:
Rettens tidligere anbefalinger om forbedringer af overvågnings- og kontrolsys-
temerne er stadig relevante, idet forbedringer skal betragtes som en løbende pro-
ces, der tager tid, inden foranstaltningerne får effekt.
Der er behov for særlig og øget opmærksomhed på udgiftsområder med høj fejl-
forekomst. Det gælder specielt i følgende tre henseender: Vurderinger af
kontrolindsatsens værdi (omkostninger og udbytte), forenkling i forbindelse med
udformningen af fremtidige politikforslag og forbedring af finansielle korrektion-
er, inddrivelser m.v. som mekanisme til at korrigere fejl.
Omtalen af Danmark
Danmark er ikke nævnt i Rettens årsberetning for 2008 ud over i nogle generelle
tabeller om EU’s udgifter og indtægter samt i en enkelt tabel, hvoraf det fremgår,
at Danmark er det eneste EU-15-land, hvor Kommissionen ikke har forbehold
vedrørende momsbetalingen (tabel 4.2 i kapitel 4).
Hjemmelsgrundlag
Det er Europa-Parlamentet, der træffer afgørelse om decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel 319, stk. 1 i Lissabon-traktaten. Kom-
missionen skal efterfølgende træffe alle egnede foranstaltninger til at efterkomme
bemærkningerne i såvel Parlamentets afgørelse som Rådets henstilling om
decharge, jf. artikel 319, stk. 3 i Lissabon-traktaten.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig, idet bl.a. Rådets decharge-henstil-
ling som indledningsvist nævnt indgår som en del af Parlamentets beslut-
ningsgrundlag. Parlamentet forventes at træffe sin decharge-beslutning ultimo
april 2010.
Nærhedsprincippet
Dechargeproceduren vedrørende Kommissionens gennemførelse af budgettet fo-
retages på unionsniveau, og regeringen skønner derfor, at sagen er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794645_0006.png
6
Rådets behandling af Revisionsrettens årsberetning har ingen lovgivningsmæssige
eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
Rigsrevisionen er som national revisionsinstitution samarbejdspartner for Revi-
sionsretten, jf. Lissabon-traktatens artikel 287, stk. 3. Dette indebærer, at Rigsrevi-
sionen altid deltager ved Rettens revisionsbesøg i Danmark, ligesom al korre-
spondance med Retten foregår gennem Rigsrevisionen. Rigsrevisor har bl.a. på
denne baggrund udarbejdet et notat af 8. december 2009 til Statsrevisorerne om
Den Europæiske Revisionsrets årsberetning for 2008. I notatet behandles udvalgte
dele af Rettens årsberetning, ligesom der redegøres for udviklingen i samarbejdet
om revision af EU-midler.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om Revisionsrettens årsberetning for 2008 har den 13. november 2009
været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for mødet i ECO-
FIN den 18. november 2009.
Holdning
Dansk holdning
Den ”positive DAS”
Regeringen finder det tilfredsstillende, at Revisionsretten gennem alle årene -
siden revisionserklæringens indførelse med virkning fra regnskabsåret 1994 - med
visse forbehold har anset EU´s regnskaber for at give et retvisende billede af Fæl-
lesskabernes indtægter og udgifter samt finansielle stilling. Denne del af revi-
sionserklæringen har med andre ord som helhed betragtet været positiv gennem
alle årene og har for regnskabsårene 2007 og 2008 været uden forbehold (blank
erklæring).
Regeringen finder det ligeledes tilfredsstillende, Retten afgiver en positiv erklæring
uden forbehold om transaktionernes lovlighed og formelle rigtighed vedrørende
EU’s egne indtægter, indgåede forpligtelser vedrørende samtlige politikområder
samt betalingerne på 47 % af EU-budgettets udgiftsområder.
Den ”negative DAS”
Selvom Retten atter peger på forbedringer i budgetgennemførelsen, finder
regeringen det dog fortsat utilfredsstillende, at Revisionsretten igen har måttet af-
give en negativ revisionserklæring om transaktionernes lovlighed og formelle
rigtighed - for regnskabsåret 2008 på de resterende 53 % af EU-budgettets udg-
iftsområder, hvor der efter Rettens vurdering var en fejlforekomst i over 2 % af
betalingerne. Det drejer sig især om gruppen ”Samhørighed”, der omfatter EU’s
strukturfondsforanstaltninger. Dette udgiftsområde, hvor forvaltningen er delt
mellem Kommissionen og medlemsstaterne, har fortsat en alt for høj fejlfore-
komst.
Når det gennem årene har vist sig så vanskeligt at gennemføre EU-budgettet på
en fuldt tilfredsstillende måde i praksis, hænger dette efter regeringens opfattelse
sammen med, at forvaltningen og kontrollen af EU’s budget er en særdeles kom-
pliceret opgave. Dette forhold har Revisionsretten understreget ved mange tidlig-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794645_0007.png
7
ere lejligheder og ligeledes i årsberetningen for 2008, hvor det i flere sammen-
hænge påpeges, at et indviklet retsgrundlag med mange støtteberettigelseskriterier
øger den iboende risiko for fejl. Opgavens kompleksitet forstærkes af, at gen-
nemførelsen af budgettet er fordelt på mange forskelligartede og geografisk
spredte organer, der rækker fra Kommissionens centrale forvaltning over national,
regional og lokal forvaltning til det meget store antal lokale støttemodtagere (insti-
tutioner, enkeltpersoner m.m.) på de forskellige politikområder.
Flere holdbare fremskridt
Der er dog ikke tale om nogen fastlåst og dermed statisk situation, idet Revi-
sionsretten - trods de gennem årene gentagne forbehold i dele af revisionserk-
læringen - anerkender de fremskridt i den finansielle forvaltning og interne kontrol
af EU’s budget, der har fundet sted i de seneste år.
De stedfundne fremskridt fremgår af nedenstående figur hentet fra Rettens års-
beretning for 2008.
1
Figuren viser udviklingen i lovligheden og den formelle
rigtighed af de transaktioner, Revisionsretten har testet i årene 2005-2008, og
dermed den procentdel af EU-budgettets udgiftsområder, der falder i de forskel-
lige intervaller for fejlforekomst.
I figuren er grupperne af politikområder klassificeret som grønne (nedre del af
søjlen), gule (mellemste del af søjlen) og røde (øvre del af søjlen) afhængigt af, om
den anslåede fejlforekomst er under 2 %, mellem 2 % og 5 % eller over 5 %. Som
1
Der henvises til side 27 i Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i regnskabsåret 2008, offentliggjort i
EU-Tidende C 269 af 10. november 2009. Endvidere henvises til side 6 i Revisionsrettens meddelelse om årsberetningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
det fremgår, er der samlet set sket et betydeligt fald i fejlforekomsten i årenes løb.
Det gælder særligt procentdelen af de røde grupper af politikområder, der har
været støt faldende i perioden. Faldet i de røde grupper fra 2007 til 2008 afspejler
fortrinsvis forbedringer på politikområdet ”Landbrug og naturressourcer”.
Fremskridtene i den finansielle forvaltning og interne kontrol af EU’s udgifts-
budget hidrører fra følgende (næsten) fuldt ud gennemførte foranstaltninger:
Kommissionens og medlemsstaternes arbejde med at få gennemført Det In-
tegrerede Forvaltnings- og Kontrolsystem (IFKS) har givet positive resultater.
IFKS er det vigtigste redskab til forvaltning og kontrol af arealstøtte og dyre-
præmieordninger m.m. Kontrolsystemet dækkede i 2008 over 80 % af udg-
ifterne under den fælles landbrugspolitik og forventes udvidet i de kommende
år.
Den i december 2006 reviderede finansforordning for EU’s budget, der bl.a.
indebærer en mere enkel, fleksibel og gennemsigtig budgetforvaltning samt
ikke mindst krav om, at medlemsstaterne fremlægger en årlig oversigt for
Kommissionen over de samlede revisionsresultater m.v. på henholdsvis land-
brugs- og strukturfondsområdet.
De fortsatte forbedringer i Kommissionens interne kontrolsystem såsom im-
plementeringen af nye standarder for intern kontrol og de enkelte gen-
eraldirektørers årlige aktivitetsrapportering, der indgår som et vigtigt element i
Kommissionens egen præsentation af budgetgennemførelsens kvalitet.
Kommissionens omfattende handlingsplan fra januar 2006 for en integreret
struktur for intern kontrol, der forventes at løfte kvaliteten af budgetgen-
nemførelsen hos såvel Kommissionen selv som medlemsstaterne.
Kommissionens handlingsplan fra februar 2008 til styrkelse af Kommis-
sionens tilsynsfunktion ved delt forvaltning af strukturforanstaltninger, der har
til formål at mindske antallet af fejl i medlemsstaternes betalingsanmodninger.
Der er derfor flere grunde til
en vis optimisme,
hvad angår muligheden for fortsat at
opnå en revisionserklæring med samlet set færre forbehold og dermed en mere
”positiv DAS”.
I øvrigt bemærkes, at vi fra dansk side gennem flere år konsekvent har arbejdet
for at styrke Rådets - og dermed medlemsstaternes - engagement og ansvarsfølelse
i spørgsmål vedrørende den finansielle styring og kontrol af budgettet, ligesom vi
aktivt har støttet de forslag vedrørende finansiel forvaltning og kontrol, Kommis-
sionen har fremlagt og som efter vores opfattelse kan bidrage til yderligere
fremskridt i den finansielle forvaltning og kontrol med EU’s udgiftsbudget.
Endvidere har vi selv fremlagt og fået tilslutning til en række forslag, der har
medvirket til at forbedre gennemførelsen af EU’s budget og informationen
herom.
Andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Det er overvejende de gamle medlemslande (EU 15), der har tilkendegivet hold-
ninger til Revisionsrettens årsberetning og Rådets reaktion herpå, mens de nye
lande (EU 12) har spillet en mere tilbagetrukket rolle under decharge-behandlin-
gen i Rådets budgetudvalg. De gamle medlemslande deler sig i hovedsagen i to
grupper i henseende til, hvor aktivt Rådet bør forholde sig til Revisionsrettens
kritik: På den ene side en mindre ”nordeuropæisk” landegruppe, der i varierende
grad lægger vægt på snarest muligt at opnå en revisionserklæring med færre forbe-
hold (en mere ”positiv” DAS) og ønsker, at medlemsstaterne skal gøre en aktiv
indsats herfor. Og på den anden side en større ”sydeuropæisk” landegruppe, der
lægger mere vægt på Kommissionens traktatbestemte, formelle ansvar for den
samlede gennemførelse af EU-budgettet end de enkelte medlemsstaternes faktiske
ansvar for budgetgennemførelsens kvalitet. Disse lande er herudover generelt ikke
voldsomt bekymret over Revisionsrettens gentagne kritik. Der har dog hen over
årene været en gradvis styrkelse af den landegruppe, der tillægger arbejdet med at
opnå en positiv revisionserklæring (DAS) politisk betydning. Det gælder også i
forbindelse med den aktuelle rådsbehandling af Revisionsrettens årsberetning for
2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794645_0010.png
10
BILAG 1
Rettens revisionsmetoder samt behandlingen og vurderingen af fejl
Revisionsmetoder
Baseret på ændringer i revisionsforholdene og indhøstede erfaringer har Revi-
sionsretten gennem årene tilpasset og udviklet den revisionsmetode, der ligger til
grund for DAS-erklæringen. Kernen i den nuværende DAS-metode er en såkaldt
”sikkerhedsmodel”, som bygger på to hovedkilder til revisionsbevis ved kontrol-
len af lovligheden og den formelle rigtighed af de underliggende transaktioner
(betalinger):
En undersøgelse af, hvordan de overvågnings- og kontrolsystemer fungerer,
som EU-institutionerne, medlemsstaterne og tredjelande anvender, når de
skal opkræve og udbetale EU-midler (systemrevision).
Undersøgelser baseret på repræsentative stikprøver af transaktioner
vedrørende indtægter og udgifter, som kontrolleres helt ned til den endelige
modtager (substansrevision).
For at opnå yderligere sikkerhed for lovligheden og den formelle rigtighed af de
stedfundne betalinger kan Retten supplere hovedkilderne med to andre kilder:
En analyse af de årlige aktivitetsrapporter og erklæringer fra Kommis-
sionens generaldirektører og de procedurer, der anvendes ved udarbejdelsen
af dem.
En undersøgelse af andre uafhængige revisorers arbejde, herunder særligt
arbejde udført af de overordnede revisionsorganer i medlemsstaterne (i
Danmark Rigsrevisionen).
Behandlingen og vurderingen af fejl
Med DAS-revisionen ønsker Retten at undersøge arten og omfanget af de fejl
EU-betalingerne måtte være behæftet med. Vurderingen af de ved repræsentative
stikprøver konstaterede fejl indgår som et vigtigt element i førnævnte sub-
stansrevision.
Fejl defineres af Retten som transaktioner (eller dele af transaktioner) og/eller
handlinger i forbindelse med disse, som ikke er foretaget under overholdelse af
gældende love og bestemmelser. Nogle fejl er kvantificerbare og har dermed en
direkte og målelig finansiel effekt på det beløb, der udbetales fra EU-budgettet.
Det kan eksempelvis være anmeldelser af for store arealer eller for mange dyr,
eller det kan være støttemodtagere, der anmoder om EU-tilskud, som ikke er
støtteberettigede. Andre fejl har ingen effekt på betalingerne, eller det er meget
vanskeligt at kvantificere denne effekt. Det kan eksempelvis være manglende
overholdelse af (betalings)frister, en manglende bankgaranti eller mindre mangler
ved den foreliggende dokumentation.
I erkendelse af, at heller ikke gennemførelsen af EU-budgettet kan være fuldstæn-
dig fejlfri, tolererer Retten en vis fejlprocent i betalingerne. Den acceptable
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794645_0011.png
11
fejlprocent - eller væsentlighedstærskel - er i DAS-revisionen fastsat til 2 % af
betalingerne på et givet budgetområde. Overskrider de ved stikprøver konsta-
terede substansfejl denne tærskel, vurderes fejlniveauet typisk for højt til at være
acceptabelt. Væsentlighedstærsklen er dermed bestemmende for, om der kan gives
en blank påtegning af regnskabet eller om der skal tages et revisionsforbehold for
betalingernes lovlighed og rigtighed.
Revisionsretten har i øvrigt gennem årene understreget, at konstaterede fejl ikke
kan anvendes som indikator for omfanget af formodet eller konstateret svig (for-
sætlig handling eller undladelse) mod fællesskabsbudgettet, idet svig er en kriminel
adfærd, der først kan kvalificeres som sådan efter en retlig procedure. Hvis Retten
har en begrundet mistanke om svig, meddeles dette til EU’s Kontor for
Svigbekæmpelse (OLAF). I de sidste fem år har Retten gennemsnitligt indberettet
3-4 sager pr. år om formodet svig til OLAF.
I de tilfælde, hvor der foretages fejludbetalinger, er der primært tale om, at den
økonomiske forvaltning og kontrollen hermed ikke fungerer effektivt nok. Kon-
staterede fejludbetalinger søges i øvrigt inddrevet ved brug af finansielle korrek-
tioner eller sanktioner, således at de økonomiske tab for EU’s kasse helt udlignes
eller formindskes mest muligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Dagsordenspunkt 2:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten –
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
for Malta, Litauen, Letland, Ungarn, Polen og Ru-
mænien
Resumé
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at konkludere, at Malta, Litauen, Letland og
Ungarn har gennemført effektive tiltag i overensstemmelse med de tidligere vedtagne henstillinger,
samt at vedtage reviderede henstillinger med udskudte frister til Malta og Litauen. ECOFIN
ventes endvidere at følge op på proceduren for uforholdsmæssigt store underskud for Polen og Ru-
mænien, men det er på nuværende tidspunkt uvist, hvad Kommissionen vil anbefale for disse
lande.
Baggrund
EU-landene har i lyset af den økonomiske krise gennemført betydelige finanspoli-
tiske lempelser med henblik på at styrke aktivitet og beskæftigelse. EU-landenes
ekspansive økonomiske politik nødvendiggør gennemførelsen af exitstrategier
med fokus på den finanspolitiske konsolidering og holdbarhed inden for rammer-
ne af Stabilitets- og Vækstpagten.
Ved udgangen af 2009 havde i alt 20 EU-lande modtaget henstillinger om at brin-
ge deres offentlige underskud under 3 pct. af BNP, og i løbet af 2010 forventes de
fleste EU-lande at have modtaget henstillinger.
Den 2. december 2009 vedtog ECOFIN henstillinger for 13 lande (Belgien, Itali-
en, Portugal, Nederlandene, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyskland, Østrig,
Frankrig, Irland, UK og Spanien), herunder reviderede henstillinger med udskudte
frister for Frankrig, Spanien, UK og Irland, der havde gennemført effektive tiltag i
overensstemmelse med anbefalingerne, men havde været ude for en uventet nega-
tiv økonomisk udvikling siden henstillingen. De 13 henstillinger er baseret på fæl-
les principper for exitstrategier vedtaget på ECOFIN-mødet den 20. oktober 2009
og er indbyrdes konsistente mht. frist for at bringe underskuddet ned under 3 pct.
af BNP og krav til gennemsnitlige årlige strukturelle budgetforbedringer. Henstil-
lingerne indebærer således, at lande med relativt store underskud får relativt lange
tidsfrister for korrektion, men bliver samtidigt stillet over for relativt ambitiøse
krav vedr. de årlige strukturelle budgetforbedringer,
jf. bilag.
Landenes anbefalinger kan inddeles i nogle grupper, der afhænger af landenes
respektive underskud og andre nøgletal, særligt
Lande med treårige frister for at få underskuddet ned under 3 pct. af BNP
og anbefalinger om årlige gennemsnitlige strukturelle budgetforbedringer på
�½ - ¾ pct. af BNP tre år i træk.
Lande med fireårige frister for at få underskuddet ned under 3 pct. af BNP
og anbefalinger om årlige gennemsnitlige strukturelle budgetforbedringer på
som hovedregel ¾ -1�½ pct. af BNP.
Lande med femårige frister for at få underskuddet ned under 3 pct. af BNP
og anbefalinger om årlige gennemsnitlige strukturelle budgetforbedringer på
som hovedregel ca. 1¾ - 2 pct. af BNP.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
De fleste lande skal starte konsolideringen i 2010, mens enkelte lande – som hav-
de et vist finanspolitisk råderum forud for den økonomiske krise og fortsat har
mindre underskud end de fleste andre lande – kan vente til 2011. I gennemsnittet
skal EU-landene gennemføre strukturelle budgetforbedringer på godt 1 pct. af
BNP flere år i træk.
Indhold
Den 7. juli 2009 blev proceduren for uforholdsmæssigt store underskud iværksat
for Malta, Litauen, Letland, Ungarn, Polen og Rumænien. Kommissionen har seks
måneder efter iværksættelsen foretaget vurderinger af, hvorvidt Malta, Litauen,
Letland og Ungarn har gennemført effektive tiltag til strukturelle budgetforbed-
ringer i overensstemmelse med henstillingerne af juli 2009.
Betingelserne for, at Rådet kan vedtage reviderede henstillinger, fremgår af Stabili-
tets- og Vækstpagten og indebærer, at 1) landet skal have iværksat effektive tiltag i
overensstemmelse med de oprindeligt vedtagne anbefalinger og 2) der skal være
opstået uventede, negative økonomiske forhold efter vedtagelsen af den oprinde-
lige henstilling, som har betydelige ugunstige effekter på de offentlige finanser.
Kommissionen vurderer, at Malta og Litauen samt Letland og Ungarn har iværk-
sat effektive tiltag til strukturelle budgetforbedringer i overensstemmelse med
Rådets tidligere henstillinger.
Kommissionen vurderer endvidere, at den mindre favorable økonomiske udvik-
ling og udsigterne for Malta og Litauen i Kommissionens seneste prognoser sam-
menlignet med prognosen, som lå til grund for Rådets henstillinger af juli, har
ugunstige effekter på de offentlige finanser. Kommissionen foreslår på den bag-
grund, at Rådet vedtager reviderede henstillinger under Traktatens artikel 126.7
(tidligere 104.7) til Malta og Litauen.
Kommissionens forslag til reviderede henstillinger omfatter en forlængelse af fri-
sten for korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud på ét år for begge
lande samt skærpede årlige konsolideringskrav,
jf. tabel 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794645_0014.png
14
Tabel 1
Reviderede henstillinger til Malta og Litauen
Tidspunkt
for
henstilling
Malta
Ny henstilling
Nominel
budgetsaldo
2009
(% af BNP)
-3,6
-4,5
-5,4
-9,8
Konsolidering
start
2009
2009
2009
2009
Frist for
korrektion
Årlig strukturel
stramning
(gns., % af
BNP)
2010 Den nødvendige
stramning
2011
2011
2012
¾ i 2011
≥1�½
≥2¼
juli 2009
januar 2010
juli 2009
januar 2010
Litauen
Ny henstilling
Kilde: Kommissionens anbefalinger vedr. korrektion af de uforholdsmæssigt store underskud og
Kommissionens efterårsprognose af november 2009.
Kommissionens forslag til anbefalinger i de reviderede henstillinger til Malta og
Litauen ligger på linje med anbefalingerne i henstillingerne vedtaget den 2. de-
cember 2009. De reviderede henstillinger omfatter endvidere følgende anbefalin-
ger:
Malta
anbefales at benytte enhver mulighed – udover den finanspolitiske
stramning – til at accelerere reduktionen af den offentlige gæld. Derudover
anbefales Malta at styrke den mellemfristede budgetplanlægning og over-
vågningen af budgetimplementeringen, og Malta opfordres til at implemen-
tere reformer mhp. at øge den potentielle BNP-vækst og styrke den langsig-
tede holdbarhed af de offentlige finanser.
Litauen
anbefales at styrke den mellemfristede budgetplanlægning og opfor-
dres til at implementere reformer mhp. at øge den potentielle BNP-vækst og
styrke den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser
For så vidt angår Letland og Ungarn vurderer Kommissionen, at landene har
iværksat effektive tiltag, der udgør passende fremskridt mod korrektion af under-
skuddene, i overensstemmelse med Rådets tidligere henstillinger,
jf. tabel 2.
Kom-
missionen vurderer ikke, at den økonomiske udvikling berettiger at vedtage revi-
derede henstillinger med udskudte frister til disse lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794645_0015.png
15
Tabel 2
Henstillinger til Letland og Ungarn (juli 2009)
Nominel
budgetsaldo
2009
(% af BNP)
Letland
Ungarn
januar 2010
januar 2010
-9,0 (-10)
-4,1 (-3,4)
2010
2010
2012
2011
Konsolidering
start
Frist for
korrektion
Årlig strukturel
stramning
(gns., % af
BNP)
≥2¾
≥ i alt �½ over
2010-2011
Anm.: Tallene i parentes er den offentlige saldo for 2009 (i pct. af BNP) fra hhv. Kommissionens
forårsprognose 2009 og en opdatering heraf (for Letland), som lå til grund for henstillingerne.
Kilde: Kommissionens anbefalinger vedr. korrektion af de uforholdsmæssigt store underskud og
Kommissionens efterårsprognose af november 2009.
Kommissionen bemærker ift.
Letland,
at der er behov for betydelige stramninger i 2011 og 2012 for at
bringe underskuddet under 3 pct. af BNP i 2012,
Ungarn,
at der er betydelig risiko forbundet med budgetmålet for 2010, og at
der er risiko for manglende efterlevelse af stramningskravet på i alt 0,5 pct.
af BNP i 2010-2011.
ECOFIN skal den 16. februar også følge op på proceduren for uforholdsmæssigt
store underskud for Polen og Rumænien, men det er på nuværende tidspunkt
uvist, hvad Kommissionen vil anbefale for disse lande. Det er muligt, at Kommis-
sionen vil foreslå en revideret henstilling til Rumænien. Indholdet af de to landes
henstillinger fra juli 2009 fremgår af tabel 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794645_0016.png
16
Tabel 3
Henstillinger til Polen og Rumænien (juli 2009)
Nominel
budgetsaldo
2009
(% af BNP)
Polen
Rumænien
juli 2009
januar 2010
juli 2009
januar 2010
-6,6
-6,4
-5,1
-7,8
2010
2011
1�½
Årlig strukturel
Konsolidering
start
2010
Frist for
korrektion
2012
stramning
(gns., % af
BNP)
Kilde: Kommissionens anbefalinger vedr. korrektion af de uforholdsmæssigt store underskud og
Kommissionens efterårsprognose af november 2009.
Hjemmelsgrundlag
Vedtagelsen af henstillinger om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt
stort underskud til ophør inden for en given frist har hjemmel i artikel 126.7.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil understøtte
vækst og beskæftigelse i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Malta, Litauen, Ungarn,
Polen og Rumænien blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 26.
juni 2009 forud for ECOFIN den 7. juli 2009. Supplerende samlenotat om procedu-
ren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Letland blev oversendt til Folketin-
gets Europaudvalg den 1. juli 2009.
Holdning
Dansk holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Regeringen støtter, at Malta, Litauen, Letland og Ungarn har gennemført effektive
tiltag i overensstemmelse med Rådets henstillinger af 7. juli 2009, og støtter vedta-
gelsen af en revideret henstilling til Litauen. Danmark har ifølge den nye Traktat
generelt ikke stemmeret i sager vedrørende proceduren for uforholdsmæssigt sto-
re underskud når det gælder eurolande, men regeringen støtter dog også princi-
pielt en revideret henstilling til Malta.
Iværksættelsen af proceduren for alle lande, der overskrider Traktatens reference-
værdi på 3 pct. af BNP, er vigtig i forhold til at give støtte til lande, der står over for
væsentlige udfordringer i forbindelse med at sikre sunde og holdbare offentlige fi-
nanser. Der lægges vægt på, at konsolideringsstrategierne er tilstrækkeligt ambitiøse i
forhold til at sikre hurtig og effektiv konsolidering, hvor lande med størst underskud
får længere frister for korrektion, men forpligter sig til større årlige budgetforbedrin-
ger.
Andre landes holdninger
Der ventes bred enighed om, at Malta, Litauen, Letland og Ungarn har gennem-
ført effektive tiltag i overensstemmelse med Rådets henstillinger af 7. juli 2009, og
bred støtte til vedtagelsen af reviderede henstillinger til Malta og Litauen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794645_0018.png
18
Bilag
Tabel 1a
Henstillinger til lande med underskud over 3 pct. af BNP i 2009 (vedtaget 2. december 2009**)
Offentlig saldo
2008
Pct. af
BNP
DE
AT
NL
IT
BE
SV
SK
CZ
PT
FR
ES
UK
IR
0,0
-0,4
0,7
-2,7
-1,2
-1,8
-2,3
-2,1
-2,7
-3,4
-4,1
-5,0
-7,2
-3,4
-4,3
-4,7
-5,3
-5,9
-6,3
-6,3
-6,6
-8,0
-8,3
-11,2
-12,1
-12,5
-5,0
-5,5
-6,1
-5,3
-5,8
-7,0
-6,0
-5,5
-8,0
-8,2
-10,1
-12,9
-14,7
-4,6
-5,3
-5,6
-5,1
-5,8
-6,9
-5,5
-5,7
-8,7
-7,7
-9,3
-11,1
-14,7
-1,9
-3,3
-3,6
-3,7
-4,2
-4,7
-6,2
-6,3
-6,6
-7,0
-9,3
-10,3
-10.1
-3,6
-4,3
-4,4
-3,7
-4,4
-5,4
-5,4
-4,7
-6,7
-6,6
-8,5
-11,4
-11,5
73
69
60
115
97
35
35
37
77
76
54
69
66
2011
2011
2011
2010
2010
2010
2010
2010
2010
2010
2010
2010
2010
Struktursaldo
2011
2009
2010
Gæld
2009
Start år
Henstilling*
Årlig
konsoli-
dering
0,5
¾
¾
2013
2013
2013
2012
2012
2013
2013
2013
2013
2013
2013
2014
2014
2009
2010
Frist år
0,5
¾
¾
1,0
1,0
>1,0
>1,5
2,0
Tabel 1b
Henstillinger til lande med underskud over 3 pct. af BNP i 2008 (vedtaget 7. juli 2009***)
Offentlig saldo
2008
2009
2010
2011
Struktursaldo
2009
2010
Gæld
2009
Start
Henstilling*
Årlig
konsoli-
dering
LT
ML
LV
PL
RO
HU
-3,2
-4,7
-4,1
-3,6
-5,5
-3,8
-9,8
-4,5
-9
-6,4
-7,8
-4,1
-9,2
-4,4
-12,3
-7,5
-6,8
-4,2
-9,7
-4,3
-12,2
-7,6
-5,9
-3,9
-8,0
-4,3
-7,0
-6,4
-7,1
-2,1
-7,0
-4,1
-10,2
-6,6
-5,5
-2,1
29,9
68,5
33,2
51,7
21,8
79,1
2009
2009
2010
2010
2010
2010
Frist
1�½
den nød-
vendige
stramning
1�½
i alt �½
over
2010-11
2011
2010
2012
2012
2011
2011
Anm.: *Henstillingen angiver 1) startår for konsolideringen, 2) den anbefalede årlige gennemsnitlige strukturelle budget-
forbedring, og 3) fristen for at bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP.
** ECOFIN har den 2. december 2009 vedtaget henstillinger på basis af de fælles principper for finanspolitiske
exitstrategier af 20. oktober 2009, herunder reviderede henstillinger for Frankrig, Irland, UK og Spanien, der seks
måneder efter deres oprindelige henstillinger havde gennemført effektive tiltag, men havde haft en uventet ugun-
stig konjunkturudvikling og derfor kunne modtage reviderede henstillinger. ECOFIN konstaterede at Grækenland
ikke havde foretaget effektive tiltag, og Grækenland ventes derfor snarest at modtage et pålæg (en skærpet hen-
stilling) med nye anbefalinger om frist og konsolidering.
*** Landene med henstillinger vedtaget den 7. juli 2009 vil evt. modtage reviderede henstillinger på linje med de
øvrige lande, i det omfang de opfylder betingelserne herfor.
Kilde:
2
009.
Europa-Kommissionens efterårsprognose og henstillingerne vedtaget på ECOFIN den 7. juli og 2. december
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Dagsordenspunkt 3:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Pro-
ceduren for uforholdsmæssigt store underskud for
Grækenland
Resumé
ECOFIN ventes på rådsmødet den 16. februar 2010 at vedtage et pålæg til Grækenland om at
bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør inden for en given frist.
Baggrund og Indhold
ECOFIN vedtog på mødet den 2. december 2009 under Traktatens artikel 126(8)
en beslutning om, at Grækenland ikke har taget effektive tiltag til at bringe bud-
getunderskuddet ned under 3 pct. af BNP i overensstemmelse med Rådets hen-
stilling fra den 27. april 2009. Henstillingen indebar, at Grækenland skulle styrke
den finanspolitiske konsolidering i 2009 og implementere yderligere permanente
tiltag i 2010, således at underskuddet blev bragt klart under 3 pct. af BNP i 2010.
Sagen er imidlertid kompliceret af, at der i oktober 2009 blev afsløret nye svaghe-
der i det græske statistisksystem, herunder statistikproduktionen for offentlige
finanser. Da ECOFIN gav henstilling til Grækenland i april 2009, blev underskud
i 2009 skønnet til 3,7 pct. af BNP. Skønnet for 2009 er sidenhen blevet opjusteret,
senest i en rapport af Kommissionen fra januar 2010, hvor fejl i statistikprodukti-
onen samt en ugunstig konjunktursituation siden foråret 2009 indebar, at skønnet
for Grækenlands underskud i 2009 blev ændret til 12,5 pct. af BNP.
På det kommende rådsmøde den 16. februar 2010 ventes ECOFIN i overens-
stemmelse med Traktatens artikel 126(9) at give Grækenland et pålæg (en skærpet
henstilling) med nye anbefalinger om konsolidering og frist for at få underskuddet
ned under 3 pct. af BNP. Det nærmere indhold i pålægget kendes ikke på nuvæ-
rende tidspunkt.
Hjemmelsgrundlag
Vedtagelsen af pålæg om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort un-
derskud til ophør inden for en given frist har hjemmel i Traktatens artikel 126(9).
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil understøtte
vækst og beskæftigelse i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om pålæg til Grækenland har ikke tidligere været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg. Beslutning om, at Grækenland ikke har gennemført effektive tiltag i
overensstemmelse med Rådets henstilling fra april 2009, blev forelagt Folketingets
Europaudvalg forud for ECOFIN den 2. december 2009.
Holdning
Dansk holdning
Danmark har ifølge den nye Traktat generelt ikke stemmeret i sager vedrørende
proceduren for uforholdsmæssigt store underskud når det gælder eurolande.
Regeringen støtter dog principielt et pålæg til Grækenland om finanspolitisk kon-
solidering.
Andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning til et pålæg til Grækenland.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
(evt.) Dagsordenspunkt 4:
Resumé
Statistik - Grækenland
ECOFIN vil eventuelt drøfte en handlingsplan for reformer af Grækenlands statistikprodukti-
on på rådsmødet den 16. februar 2010.
Baggrund og indhold
I 2004 blev der udtrykt markant kritik af Grækenland, bl.a. på baggrund af upåli-
delig statistikproduktion, herunder særligt opgørelserne af de offentlige finanser.
Grækenland blev i den forbindelse pålagt at forbedre sit statistiske system. I en
rapport fra oktober 2009 afsløredes nye svagheder i det statistiske system, der bl.a.
indebar en opjustering af underskuddet på de offentlige finanser i 2008 med knap
3 pct. enheder. På baggrund heraf udtrykte ECOFIN på ny kritik af Grækenland
og opfordrede Grækenland til hurtigt at tage de nødvendige skridt for at genop-
bygge tilliden til det statistiske system.
På rådsmødet den 19. januar 2010 vedtog ECOFIN rådskonklusioner vedr. Græ-
kenlands statistik for offentlige finanser, der understregende, at problemerne skal
adresseres med højeste prioritet med henblik på at igangsætte tiltag, der bl.a. sikrer
oprettelse af transparente arbejdsgange mellem de forskellige statistiske myndig-
heder samt sikrer statistikorganernes fuldstændige uafhængighed, integritet og
ansvarlighed overfor statistikproduktionen. ECOFIN opfordrede desuden Kom-
missionen til at fortsætte samarbejdet med de græske myndigheder og udarbejde
en handlingsplan, der skal håndtere de statistiske, institutionelle og styringsmæssi-
ge problemer.
På ECOFIN mødet den 16. februar ventes Rådet at fortsætte drøftelserne om
styrkelse af Grækenlands statistikproduktion, evt. på basis af et forslag til hand-
lingsplan fra Kommissionen. På nuværende tidspunkt er det uvist, om Kommissi-
onen når at færdiggøre handlingsplanen inden rådsmødet.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om Grækenlands statistik for offentlige finanser blev senest forelagt Folke-
tingets Europaudvalg den 13. januar 2010 forud for ECOFIN mødet den 19. ja-
nuar 2010.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen lægger stor vægt på, at Grækenland gennemfører de nødvendige tiltag,
således at tilliden til det græske statistiske system genoprettes, og forventer at
kunne støtte Kommissionens forslag til handlingsplan.
Andre landes holdninger
Der ventes fortsat bred opbakning til at sikre styrkelsen af Grækenlands statistik
for offentlige finanser og støtte til den konkrete handlingsplan.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
Dagsordenspunkt 5:
Resumé
Det indre marked – servicedirektivet
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at vedtage rådskonklusioner om en udvidelse og
styrkelse af det indre marked. Formålet med konklusionerne er navnlig at sætte fokus på det
indre marked for tjenesteydelser og behovet for markedsovervågning. I relation til tjenesteydelser
fremhæves især behovet for en snarlig gennemførelse af servicedirektivet i alle medlemsstater og
vigtigheden af den igangsatte gensidige evalueringsøvelse. I relation til markedsovervågning frem-
hæves bl.a. behovet for lanceringen af flere uddybende undersøgelser af markeder, der ikke synes
velfungerende.
Baggrund
Servicedirektivet blev vedtaget i Rådet (konkurrenceevne) i 2006 og skulle være
implementeret senest den 28. december 2009. Formålet med direktivet er at sikre
et mere velfungerende indre marked for tjenesteydelser, dels ved at fjerne hindrin-
ger for etableringsfriheden for tjenesteydere, og dels ved at fjerne hindringer for
den frie udveksling af tjenesteydelser mellem EU's medlemslande. Derudover
skal direktivet sikre den fornødne retssikkerhed, både for dem der leverer tjene-
steydelser og dem, der modtager tjenesteydelser.
Indhold
ECOFIN forventes på rådsmødet den 16. februar 2010 at vedtage rådskonklusio-
ner om en udvidelse og styrkelse af det indre marked. Konklusionerne sætter
navnlig fokus på tjenesteydelser i det indre marked, herunder servicedirektivet, og
markedsovervågning.
Der henvises indledningsvis i konklusionsudkastet til, at det indre marked har
resulteret i en række fordele i forhold til vækst og beskæftigelse. Det pointeres
samtidig, at potentialet i det indre marked stadig ikke er fuldt udnyttet, og at en
forøgelse og styrkelse af det indre marked skal være et af hovedmålene i EU 2020
strategien.
ECOFIN hilser en opdatering af det indre marked velkommen, hvilket Barroso
har tilkendegivet sin forpligtelse til i de politiske retningslinjer for den kommende
Kommission. ECOFIN ser frem til den annoncerede pakke for fremtidens indre
marked, der på passende vis bør tage højde for den kommende indre markedsrap-
port, som Mario Monti er blevet bedt om at udarbejde.
Det indre marked for tjenesteydelser fremhæves som et nøgleelement til at sikre
bl.a. konkurrencedygtige priser og fremme af konkurrenceevnen samtidig med, at
der peges på, at den mangelfulde gennemførelse af direktiver er en af grundene til,
at integrationsprocessen stadig ikke er komplet, og at der derfor er behov for en
omfattende og ambitiøs implementering af servicedirektivet. ECOFIN opfordrer
de medlemsstater, der endnu ikke har implementeret direktivet, til at gøre deres
for at afslutte arbejdet. Potentialet vedr. service-direktivet bør udnyttes fuldt ud,
hvorfor der bør foretages en omfattende evaluering af implementeringen, ligesom
der bør ses på de økonomiske konsekvenser af den resterende uensartethed i lan-
denes regler.
I relation til servicedirektivet fremhæves desuden potentialet i den gensidig evalue-
ringsøvelse, der er påbegyndt i januar 2010, herunder at den kan bidrage til at fjer-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
ne reguleringsmæssig ineffektivitet, identificere bedste praksis på reguleringsom-
rådet og passende nye initiativer til at udvide og styrke det indre marked.
ECOFIN’s støtte til markedsovervågning og mere intelligente reguleringsinitiati-
ver samt behovet for supplerende moderne erfaringsbaserede værktøjer under-
streges og forbindes med EU 2020-strategien. Bedre regulerings-initiativer frem-
hæves, herunder udviklingen af konsekvensanalyser samt simplificering og reduk-
tioner af de administrative byrder i relation til lovgivningsmæssige og ikke-
lovgivningsmæssige initiativer.
ECOFIN opfordrer desuden Kommissionen til at færdiggøre udestående under-
søgelser, lancere flere uddybende markedsovervågningsundersøgelser indenfor
sektorer, der viser tegn på at fungere dårligt samt samle mere erfaring i markeds-
overvågningsimplementering i tæt samarbejde med medlemsstaterne og EPC.
Kommissionen opfordres desuden til ultimo 2010 at afrapportere om markeds-
overvågning og om, hvorvidt undersøgelserne bidrager til en udvidet og styrket
indre markeds-dagsorden.
Afslutningsvist anerkender ECOFIN betydningen af EU’s statsstøtteregler som et
vigtigt værktøj til at forhindre forvridninger i samhandelen og til at styrke konkur-
rencen på det indre marked. ECOFIN noterer sig, at de midlertidige rammebe-
stemmelser for statsstøtte, som er iværksat som følge af den aktuelle økonomiske
og finansielle krise, udløber med udgangen af 2010, og hilser velkommen, at
Kommissionen løbende er forpligtet til at implementere statsstøttereglerne på en
måde som understøtter et velfungerende indre marked.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i forbindelse med rådskonklusionerne.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rådskonklusionerne har ingen konsekvenser i forhold til gældende ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser men et
bedre fungerende indre marked vil understøtte vækst og beskæftigelse.
Høring
Der er ikke foretaget en høring af rådskonklusionerne.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
Foreløbig dansk holdning
Danmark kan generelt støtte udkastet til rådskonklusioner og de forventede bud-
skaber om behovet for fremover at fokusere på en udvidelse og styrkelse af det
indre marked, vigtigheden af servicedirektivets implementering i medlemsstaterne,
den efterfølgende gensidige evalueringsproces og den økonomiske evaluering af
den resterende uensartethed i landenes regler samt vigtigheden af markedsover-
vågning. Danmark lægger vægt på statsstøttereglerne og disses betydning for et
velfungerende indre marked uden forvridning af samhandel og konkurrence.
Andre landes holdning
Det forventes, at alle medlemsstaterne generelt vil kunne støtte rådskonklusioner-
ne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
Dagsordenspunkt 6:
Udnævnelse af ny næstformand for direktionen for
Den Europæiske Centralbank
Resumé
ECOFIN ventes den 16. februar 2010 at drøfte indstilling af ny næstformand for Den Euro-
pæiske Centralbanks direktion, da den nuværende næstformand Lucas Papademos skal træde
tilbage den 31. maj 2010. Danmark har ikke stemmeret i sagen, pga. det danske euroforbe-
hold.
Baggrund og Indhold
Den Europæiske Centralbanks (ECB) direktion skal have ny næstformand pr. 1.
juni 2010, da den nuværende næstformand Lucas Papademos skal træde tilbage
den 31. maj 2010. Direktionen for ECB består af 6 personer, som vælges for en
otteårig periode og ikke kan genvælges. Kun statsborgere i eurolandene kan være
direktionsmedlemmer. Næstformanden udnævnes, i overensstemmelse med Trak-
tatens artikel 283, af Det Europæiske Råd med kvalificeret flertal, på grundlag af
en indstilling fra ECOFIN, efter høring af Europa-Parlamentet og Styrelsesrådet
for ECB. Styrelsesrådet består af Direktionen, herunder formanden for ECB’s
direktion (Jean-Claude Trichet) og den kommende næstformand for ECB’s direk-
tion, samt cheferne for centralbankerne i euroområdet. Styrelsesrådet udformer
euroområdets monetære politik, herunder særligt beslutninger om officielle rente-
satser. Danmark er ikke medlem af euroområdet (Den Økonomiske og Monetære
Unions tredje fase) og har derfor ikke stemmeret i sagen om ny næstformand for
ECB’s direktion.
Hjemmelsgrundlag
Traktatens artikel 283
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen skal til høring i Europa-Parlamentet.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
På grund af euroforbeholdet har Danmark ikke stemmeret i denne sag. Fra dansk
side vil beslutningen om udpegelse af ny næstformand for ECB’s direktion blive
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
taget til efterretning.
Andre landes holdninger
Andre landes holdninger er på nuværende tidspunkt ukendte.