Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2994 - Økofin
Offentligt
1453777_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6477/10 (Presse 28)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2994. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 16. februar 2010
Formand
Elena SALGADO
Spaniens anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281
/ 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453777_0002.png
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet fokuserede på situationen med offentligt
underskud og gæld i Grækenland
og vedtog:
en udtalelse om Grækenlands opdatering af sit stabilitetsprogram, som indeholder planer-
ne for reduktion af landets offentlige underskud til under 3 % af bruttonationalproduktet
inden udgangen af 2012
en afgørelse, der pålægger Grækenland at korrigere sit uforholdsmæssigt store underskud
inden udgangen af 2012, og som indeholder budgetkonsolideringsforanstaltninger i hen-
hold til en specifik tidsplan, herunder frister for aflæggelse af rapport om de trufne foran-
staltninger
en henstilling til Grækenland om at bringe landets økonomiske politikker i overensstem-
melse med EU's overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker.
Efter proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud offentliggjorde Rådet ligele-
des nye henstillinger til
Litauen, Malta
og
Rumænien,
hvor fristerne for korrektion af underskud-
dene blev forlænget med et år, fordi forværringen af deres økonomier har været større end forven-
tet.
Rådet vedtog en henstilling om udnævnelse af Vítor Constâncio som
næstformand for Den Euro-
pæiske Centralbank
efter Lucas Papademos, hvis mandat udløber den 31 maj.
Det vedtog et direktiv om ajourføring af EU-reglerne om punktafgiftsstrukturen og -satserne for
cigaretter og andre
tobaksvarer.
Det vedtog endvidere konklusioner om EU's
indre marked
og gennemførelsen af
servicedirektivet.
Det opfordrede til en omfattende og ambitiøs gennemførelse af direktivet og tilskyndede kraftigt de
medlemsstater, der endnu ikke havde gennemført det, til at gøre deres yderste for at afslutte gen-
nemførelsen snarest muligt.
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453777_0003.png
INDHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN – GENNEMFØRELSE........................................................7
Grækenland: stabilitetsprogram, procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud og henstilling ......................................................................................................................7
Procedurer i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud over for Litauen, Malta og
Rumænien.............................................................................................................................................9
Procedurer i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud over for Letland, Ungarn og
Polen...................................................................................................................................................10
EU's INDRE MARKED - DIREKTIVET OM TJENESTER -
Rådets konklusioner........................11
UDNÆVNELSE AF NÆSTFORMANDEN FOR DEN EUROPÆISKE CENTRALBANK..........13
EU's ALMINDELIGE BUDGET FOR 2008.....................................................................................14
EVENTUELT.....................................................................................................................................15
Nye kommissærer for økonomiske og finansielle anliggender ..........................................................15
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING....................................................................16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
1
Punktafgifter på cigaretter......................................................................................................................................17
Rumænien - Betalingsbalancestøtte .......................................................................................................................18
Ekstern revisor for Irlands centralbank ..................................................................................................................18
Fravigelse af momsdirektivet for Litauen ..............................................................................................................18
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Relevante foranstaltninger over for Zimbabwe......................................................................................................19
Europæisk Udviklingsfond - Revisionserklæring - Decharge for 2008 .................................................................19
Aftale mellem EU og Stillehavslandene - AVS-lande ...........................................................................................20
TRANSPORT
Normer for luftfartssikkerhed - Forskriftsprocedure med kontrol .........................................................................20
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453777_0005.png
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Boyko KOTZEV
Den Tjekkiske Republik:
Eduard JANOTA
Tomáš ZÍDEK
Danmark:
Claus HJORT FREDERIKSEN
Tyskland:
Jörg ASMUSSEN
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Brian LENIHAM
Grækenland:
George PAPACONSTANTINOU
Spanien:
Elena SALGADO
José Manuel CAMPA
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Einars REPŠE
Litauen:
Ingrida ŠIMONYTö
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Péter OSZKÓ
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Wouter Jacob BOS
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Fast repræsentant
Finansminister
Vicefinansminister, Afdelingen for Internationale
Forbindelser og Finanspolitik
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Statssekretær for økonomi
Økonomi-, industri- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Finansminister, vicepremierminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Ministro de Estado, finansminister
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453777_0006.png
Rumænien:
Sebastian VLADESCU
Slovenien:
Franc KRI�½ANIČ
Slovakiet:
Peter KA�½IMÍR
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Alistar DARLING
Finansminister
Finansminister
Statssekretær i Finansministeriet
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Jean-Claude TRICHET
Philippe MAYSTADT
Thomas WIESER
Lorenzo CODOGNO
Formand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453777_0007.png
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN – GENNEMFØRELSE
Grækenland: stabilitetsprogram, procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store under-
skud og henstilling
Rådet vedtog:
en udtalelse om Grækenlands seneste opdatering af sit stabilitetsprogram, som indeholder
planerne for reduktion af landets offentlige underskud til under 3 % af bruttonationalpro-
duktet (BNP) inden udgangen af 2012
en afgørelse, der pålægger Grækenland at afhjælpe sit uforholdsmæssigt store underskud
inden udgangen af 2012, og som fastsætter budgetkonsolideringsforanstaltninger i henhold
til en specifik tidsplan, herunder frister for aflæggelse af rapport om de trufne foranstalt-
ninger
en henstilling til Grækenland om at bringe landets økonomiske politikker i overensstem-
melse med EU's overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker og fjerne risikoen
for at bringe Den Økonomiske og Monetære Unions rette virkemåde i fare (dok.
6145/10)
samt en afgørelse om at offentliggøre denne henstilling.
Grækenland har været omfattet af en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
siden april 2009, hvor Rådet også fremsatte en henstilling om, at der skulle træffes korrigerende
foranstaltninger. I december 2009 erklærede Rådet i en afgørelse, at Grækenland ikke har efter-
kommet Rådets henstilling.
Grækenlands offentlige underskud for 2009 er sat til 12,7 % af BNP – langt over den 3 %-
referenceværdi, der er fastsat i EU-traktaten – i Kommissionens prognose fra efteråret 2009 og i
Grækenlands opdaterede stabilitetsprogram. Landets offentlige gæld i slutningen af 2009 skønnes at
have været 113 % af BNP, langt over 60 %-referenceværdien for gæld.
Endvidere har mangler i Grækenlands statistikker over offentlige finanser været et tilbagevendende
spørgsmål, som har affødt gentagne opfordringer fra Rådet til de græske myndigheder, bl.a. i Rådets
henstilling fra april 2009 om at forbedre indsamlingen og behandlingen af landets statistiske oplys-
ninger. I oktober 2009 bekendtgjorde Grækenland, at der ville komme yderligere markante revisio-
ner af oplysningerne om offentligt underskud og gæld for tidligere år; de reviderede oplysninger er
endnu ikke valideret af Eurostat.
Grækenlands opdaterede stabilitetsprogram fastsætter 2012 som dato for reduktion af underskuddet
til under 3 %-referenceværdien. Det fastsætter et mål på 8,7 % af BNP for sit budgetunderskud i
2010, hvilket udgør en reduktion på 4 procentpoint i forhold til det skønnede underskud i 2009 på
12,7 %.
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I sin afgørelse, der er vedtaget i overensstemmelse med EU-traktatens artikel 126, stk. 9, accepterer
Rådet denne køreplan. Det opfordrer Grækenland til at sikre en budgettilpasning på mindst 4 % af
BNP i 2010 og bringe sit underskud ned på under 3 % senest i 2012.
Rådet sætter tal på grænserne for Grækenlands offentlige underskud og årlige ændringer i landets
konsoliderede bruttogæld i 2010, 2011 og 2012. Det opfordrer Grækenland til at gennemføre speci-
fikke budgetkonsolideringsforanstaltninger, herunder dem, der er fremlagt i landets stabilitetspro-
gram, og som består i:
hasteforanstaltninger, der skal træffes senest den 15. maj 2010
støtteforanstaltninger til sikring af budgetmålene for 2010
andre foranstaltninger, der skal træffes inden udgangen af 2010, og
andre foranstaltninger, der skal træffes inden udgangen af 2012.
Rådet anmoder endvidere Grækenland om at forelægge en rapport inden den 16. marts 2010 med en
tidsplan for gennemførelsen af budgetmålsforanstaltningerne for 2010 og en anden inden den
15. maj med en beskrivelse af de politiske foranstaltninger, der er nødvendige for at efterkomme
Rådets afgørelse. Herefter bør der forelægges kvartalsrapporter.
I den udstrækning en række risici i forbindelse med de angivne underskuds- og gældslofter bliver til
virkelighed, meddeler Grækenland i den rapport, der skal foreligge inden den 16. marts 2010, yder-
ligere foranstaltninger, der skal sikre, at budgetmålet for 2010 opfyldes.
I sin henstilling, der er vedtaget i overensstemmelse med traktatens artikel 121, stk. 4, finder Rådet,
at Grækenlands politikker ikke er i overensstemmelse med den landespecifikke henstilling, som
Rådet fremsatte i henhold til de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker (henstilling
2009/531/EF). I den henstilling noterede det sig, at det var "nødvendigt at styrke indsatsen for at
rette op på den græske økonomis makroøkonomiske ubalancer og strukturelle svagheder.".
Rådet opfordrer derfor Grækenland til snarest muligt og allerede med begyndelse i 2010 at udarbej-
de og gennemføre en ambitiøs og omfattende pakke med strukturreformer. Det fastsætter specifikke
foranstaltninger, der omfatter lønninger, pensionsreform, reformer på sundhedsområdet, offentlige
forvaltninger, produktmarkedet, erhvervsmiljøet samt produktivitets- og beskæftigelsesstigninger.
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Procedurer i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud over for Litauen, Malta og
Rumænien
Rådet rettede nye henstillinger til Litauen, Malta og Rumænien om de foranstaltninger, der skal
træffes for at korrigere deres uforholdsmæssigt store offentlige underskud, revidere de fastsatte
tidsplaner for på ny at bringe deres underskud ned under 3 % af bruttonationalproduktet (BNP), som
er den referenceværdi, der er fastsat i EU-traktaten.
I teksterne, der er vedtaget i overensstemmelse med EU-traktatens artikel 126, stk. 7, forlænger Rå-
det fristerne for korrektion af underskuddene med et år, fordi forværringen af de tre landes økono-
mier har været større end forventet siden juli 2009, hvor procedurerne i forbindelse med uforholds-
mæssigt store underskud blev indledt, og Rådet fremsatte sine første henstillinger.
Rådet opfordrer Malta til at bringe sit underskud ned under 3 % af BNP inden udgangen af 2011 i
stedet for 2010 og Litauen og Rumænien til at gøre det inden udgangen af 2012 i stedet for 2011.
Det fastsætter den 16. august 2010 som frist for alle de tre lande til at træffe korrigerende foran-
staltninger og skitserer en strategi for reduktion af deres underskud inden de anførte frister.
Det opfordrer:
Litauen til strengt at gennemføre de korrigerende foranstaltninger, der er planlagt i landets
budget for 2010, og sikre en årlig finanspolitisk indsats på mindst 2 ¼ % af BNP gennem
perioden 2010-2012
Malta til at nå det underskudsmål på 3,9 %, der er fastsat i landets budget for 2010, og sik-
re en finanspolitisk indsats på ¾ % af BNP det følgende år
Rumænien til at gennemføre de foranstaltninger, der er planlagt i landets budget for 2010,
og samtidig undgå yderligere forværring, samt sikre en årlig finanspolitisk indsats på
1 ¾ % af BNP gennem perioden 2010-2012.
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Procedurer i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud over for Letland, Ungarn og
Polen
Rådet drøftede en meddelelse fra Kommissionen, der indeholder en vurdering af de foranstaltnin-
ger, Letland og Ungarn har truffet, og en anden, der indeholder en vurdering af de foranstaltninger,
Polen har truffet, med henblik på at bringe deres offentlige underskud ned under 3 % af bruttonatio-
nalproduktet (BNP), som er den referenceværdi, der er fastsat i EU-traktaten.
Rådet delte Kommissionens opfattelse, som er, at alle de tre lande ud fra de nuværende oplysninger
indtil videre har handlet i overensstemmelse med Rådets henstillinger, og at der ikke på indeværen-
de tidspunkt er behov for yderligere skridt efter EU's procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud.
Letland og Polen har været omfattet af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store under-
skud siden juli 2009, hvor Rådet også fremsatte henstillinger om, at der skulle træffes korrigerende
foranstaltninger, og fastsatte 2012 som året, hvor målet om på ny at bringe deres underskud ned un-
der 3 % af BNP skal nås.
Ungarn har været omfattet af proceduren siden juli 2004, hvorefter Rådet ved tre lejligheder har
fremsat henstillinger om korrigerende foranstaltninger. I sin seneste henstilling i juli 2009 fastsatte
Rådet 2011 som året, hvor målet om at bringe landets underskud ned under 3 % af BNP skal nås.
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453777_0011.png
EU's INDRE MARKED - DIREKTIVET OM TJENESTER -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Siden lanceringen i midten af 1980'erne har programmet for det indre marked bidraget til at frem-
me integration og konkurrence i EU og har ført til store fordele i form af prisudvikling, vækst og
beskæftigelse. Rådet HAR dog DEN OPFATTELSE, at dets potentiale ikke er blevet udnyttet fuldt
ud, og MENER, at en yderligere uddybning af det indre marked bør være et nøgleelement i EU's
fremadrettede strategi.
Rådet HILSER DET VELKOMMEN, at José Manuel Barroso har givet tilsagn om, at det indre
marked vil blive ajourført, og SER FREM til den bebudede evidensbaserede pakke for morgenda-
gens indre marked, inkl. forslag til særforanstaltninger, under behørig hensyntagen til den rapport
om udfordringerne og mulighederne i udviklingen af det indre marked, som Mario Monti er ved at
udarbejde, herunder dets sociale dimension.
Der er stadig store indre og ydre udfordringer, navnlig med hensyn til at nå frem til et indre EU-
marked og opretholde den globale konkurrenceevne på lang sigt. Dette vil kræve et engagement i en
række igangværende reformer af det indre marked. Først og fremmest UNDERSTREGER Rådet
betydningen af det indre marked for tjenester som et nøgleelement i indsatsen for en konkurrence-
præget prisfastsættelse, en generelt bedre konkurrenceevne og en øget potentiel vækst og beskæfti-
gelse. Rådet ERKENDER, at den ufuldstændige gennemførelse af EF-direktiver i national ret er en
af årsagerne til, at integrationsprocessen stadig langtfra er afsluttet. Det OPFORDRER derfor til en
omfattende og ambitiøs gennemførelse af servicedirektivet. Især TILSKYNDER Rådet kraftigt de
medlemsstater, der ikke har overholdt gennemførelsesfristen, til at gøre deres yderste for at afslutte
gennemførelsen snarest muligt. Rådet MENER, at servicedirektivets potentiale bør udnyttes fuldt
ud, og HILSER DET derfor VELKOMMEN, at der foretages en evaluering af gennemførelsen og
en økonomisk vurdering af de fremskridt, som servicedirektivet medfører for det indre markeds
funktion.
Rådet FREMHÆVER potentialet i den gensidige evaluering, der blev indledt i januar 2010 for
yderligere at frigøre servicesektorens vækstpotentiale. En effektiv og gennemsigtig gensidig evalue-
ring under tilsyn af Rådet (konkurrenceevne) vil bidrage til yderligere at øge konkurrenceevnen ved
at medvirke til at fjerne ineffektive regler, identificere den bedste regelpraksis og fastlægge passen-
de nye initiativer til uddybning af det indre marked. Rådet EFTERLYSER engagement og aktiv del-
tagelse fra medlemsstaternes og Kommissionens side. Rådet HILSER DET også VELKOMMEN, at
Kommissionen skal foretage en økonomisk vurdering i 2011, som vil give supplerende økonomisk
dokumentation.
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I overensstemmelse med rapporten om det indre marked fra 2007, som understreger behovet for en
bedre forståelse af, hvordan markederne fungerer, på grundlag af en evidensbaseret tilgang,
GENTAGER Rådet også, at det støtter initiativerne til markedsovervågning og bedre regulering
med henblik på at uddybe det indre marked i EU-2020-strategien med en moderne, evidensbaseret
værktøjskasse. Initiativet til bedre regulering har bidraget til at forbedre det indre markeds funktion,
idet der er udviklet konsekvensvurdering af politikforslag og sket en yderligere forenkling og re-
duktion af de administrative byrder. Disse økonomiske redskaber, der skal give et bedre beslut-
ningsgrundlag for såvel lovgivningsmæssige som andre initiativer fremover, vil kunne udforskes
yderligere.
På grundlag af Rådets konklusioner af 10. februar 2009 GENTAGER Rådet markedsovervågnin-
gens betydning og fordelene ved et samarbejde mellem Kommissionen og medlemsstaterne, der
bygger på den nye screeningmetode og indførelse af en gennemsigtig proces for udvælgelse af sek-
torer til yderligere dybtgående undersøgelser. I den forbindelse NOTERER Rådet sig Kommissio-
nens meddelelse "En bedre fungerende fødevareforsyningskæde i Europa", der illustrerer, hvordan
praktiske anbefalinger, der udledes af evidensbaserede redskaber såsom markedsovervågning, bedst
kan støtte EU's og medlemsstaternes beslutningsproces, således at de nødvendige sektorreformer
gennemføres, samtidig med at man undgår nye udgifter til bureaukrati for medlemsstaterne og
Kommissionen. Rådet TILSKYNDER Kommissionen til at afslutte de igangværende undersøgelser,
igangsætte yderligere dybtgående markedsovervågningsundersøgelser i sektorer, der viser tegn på
markedssvigt, og samle yderligere erfaringer med gennemførelsen af markedsovervågningen i tæt
samarbejde med medlemsstaterne og Udvalget for Økonomisk Politik. Rådet OPFORDRER Kom-
missionen til at aflægge rapport om markedsovervågningen inden udgangen af 2010, navnlig om
fremskridtene med de igangværende dybtgående undersøgelser og deres bidrag til den bredere
dagsorden for det indre marked.
Endelig ERKENDER Rådet også betydningen af EU's statsstøtteregler som et vigtigt redskab til at
undgå forvridninger og styrke konkurrenceevnen på det indre marked til gavn for borgerne i form af
øget vækst og beskæftigelse samt yderligere forbrugerfordele. I den forbindelse NOTERER Rådet
sig, at den midlertidige ramme for realøkonomien udløber ved udgangen af 2010, og HILSER DET
VELKOMMEN, at Kommissionen løbende bestræber sig på at gennemføre statsstøttereglerne såle-
des, at de er med til at sikre, at det indre marked fungerer bedre. Rådet ERKENDER også betydnin-
gen af, at de midlertidige støtteforanstaltninger ophæves, når tiden er inde."
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453777_0013.png
UDNÆVNELSE AF NÆSTFORMANDEN FOR DEN EUROPÆISKE CENTRALBANK
Rådet vedtog en henstilling om udnævnelse af Vítor Constâncioas som næstformand for Den Euro-
pæiske Centralbank som efterfølger for Lucas Papademos, hvis mandat udløber den 31. maj.
Rådets henstilling vil blive forelagt for Det Europæiske Råd efter høring af Europa-Parlamentet og
ECB's styrelsesråd.
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453777_0014.png
EU's ALMINDELIGE BUDGET FOR 2008
Rådet vedtog en henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af EU's almindelige budget for 2008 (dok.
5826/10 ADD 1).
Henstillingen blev udarbejdet på grundlag af Revisionsrettens årsberetning
1
.
Rådet vedtog også henstillinger om decharge til direktørerne for 23 EU-agenturer, fire EU-
forvaltningsorganer og to fællesforetagender for gennemførelsen af deres budgetter for 2008 (dok.
5827/10 ADD 1
+
5827/10 ADD 1 COR 1
+
5828/10 ADD 1
+
5829/10 ADD 1).
Henstillingerne vil blive forelagt Europa-Parlamentet i overensstemmelse med proceduren for med-
delelse af decharge for budgettet.
1
EUT C 269 af 10.11.2009, s. 1 (med berigtigelse i EUT C 304 af 15.12.2009, s. 164).
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453777_0015.png
EVENTUELT
Nye kommissærer for økonomiske og finansielle anliggender
Rådet noterede sig en kort redegørelse fra kommissær Olli Rehn (økonomiske og monetære anlig-
gender), Michel Barnier (indre marked og tjenesteydelser) og Algirdas Semeta (beskatning og told-
union, revision og bekæmpelse af svig) om deres sagsområder i den nye Kommission.
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453777_0016.png
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev afholdt i tilknytning til Rådets samling:
-
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 15. februar.
-
Dialog om makroøkonomisk politik med arbejdsmarkedets parter
En dialog om makroøkonomiske spørgsmål fandt sted den 15. februar mellem formandskabets troj-
ka (Spanien, Belgien og Ungarn), Kommissionen, Den Europæiske Centralbank og formanden for
Eurogruppen på den ene side, og arbejdsmarkedets parter (arbejdsgivere og fagforeninger på EU-
niveau samt repræsentanter for offentlige virksomheder og SMV'er) på den anden side. Under mø-
det blev der sat fokus på de økonomiske og beskæftigelsesmæssige udsigter for 2010 og udarbejdel-
sen af en strategi, der skal afløse EU's Lissabonstrategi for vækst og beskæftigelse.
-
Morgenmadsmøde for ministrene
Ministrene mødtes til morgenmad for at drøfte den økonomiske situation. De gjorde status over den
opfølgning, der skal ske af stats- og regeringschefernes uformelle møde den 11. februar. De notere-
de sig forslag fremsat af de amerikanske myndigheder vedrørende systemisk vigtige finansielle in-
stitutioner, og igangværende arbejde i Rådet med dette spørgsmål. Ministrene noterede sig også en
præsentation ved Mario Monti, formand for Bocconiuniversitetet og tidligere EU-kommissær for
det indre marked, af en rapport om udviklingen af EU's indre marked.
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene en rapport udarbejdet af en gruppe af eksperter under ledelse af
Michel Camdessus, tidligere administrerende direktør for IMF, om Den Europæiske Investerings-
banks långivning i tredjelande.
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453777_0017.png
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Punktafgifter på cigaretter
Rådet vedtog et direktiv, der ajourfører EU-reglerne om punktafgiftsstrukturen og -satserne for ci-
garetter og andre tobaksvarer
(dok.17778/3/09 REV 3 +
6221/10).
Formålet med direktivet er at sikre en større beskyttelse af folkesundheden ved at forøge mini-
mumspunktafgifterne på cigaretter og samtidig gradvis bringe minimumssatserne på finskåren tobak
på linje med satserne for cigaretter.
Resultatet af den fjerde fireårige gennemgang af tobaksafgifterne i henhold til direktiv 92/79/EØF,
92/80/EØF og 95/59/EF tager sigte på at modernisere og forenkle reglerne og gøre dem mere gen-
nemsigtige.
Det nye direktiv omfatter følgende bestemmelser:
Cigaretter:
Rådet besluttede, at der pr. 1. januar 2014 sker en forhøjelse af den specifikke
minimumspunktafgift til 90 EUR pr. 1 000 stk. cigaretter og det proportionale minimum op
til 60 % af den vejede gennemsnitlige salgspris fra 64 EUR pr. 1 000 stk. og 57 % i øje-
blikket;
En overgangsperiode for cigaretter:
de nye regler giver mulighed for overgangsordnin-
ger indtil den 1. januar 2018 for medlemsstater, der endnu ikke eller først for nylig har ind-
ført de nuværende minimumsafgifter, nemlig Bulgarien, Grækenland, Estland, Letland,
Litauen, Ungarn, Polen og Rumænien;
Mængderestriktioner for cigaretter:
direktivet giver medlemsstater, der ikke er omfattet
af overgangsperioden, mulighed for at pålægge en mængdebegrænsning på mindst 300 stk.
cigaretter for det antal cigaretter, som kan indføres på deres område fra medlemsstater, der
anvender overgangsordninger. Det giver også de medlemsstater, der anvender disse ord-
ninger, og hvis afgifter er nået op på 77 EUR pr. 1 000 stk. cigaretter, mulighed for at an-
vende mængdebegrænsninger over for medlemsstater, hvis afgifter endnu ikke er nået op
på samme specifikke niveau;
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453777_0018.png
Finskåren tobak:
Rådet besluttede at forhøje minimumskravene til punktafgifter for fin-
skåren tobak som følger: medlemsstaterne skal overholde enten et proportionalt minimum
eller et specifikt minimum på 40 % af den vejede gennemsnitlige salgspris og 40 EUR pr.
kg pr. 1. januar 2011, 43 % og 47 EUR pr. kg pr. 1. januar 2013, 46 % og 54 EUR pr. kg
pr. 1. januar 2015, 48 % og 60 EUR pr. kg pr. 1. januar 2018 og 50 % og 60 EUR pr. kg
den 1. januar 2020.
Rumænien - Betalingsbalancestøtte
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af beslutning 2009/459/EF vedrørende ydelse af et lån til
Rumænien med henblik på at støtte dets betalingsbalance på mellemlang sigt
(dok. 6244/10).
Revisionen af beslutningen ændrer de økonomisk-politiske vilkår for udbetalingen af mellemfristet
finansiel bistand til Rumænien for at tage hensyn til virkningen af et fald i BNP større end forventet.
Ændringen af beslutning 2009/459/EF er nødvendig for at bringe den på linje med Rådets henstil-
ling, der blev godkendt med henblik på at bringe situationen med det uforholdsmæssigt store offent-
lige underskud i Rumænien til ophør (jf. s. 9).
Beslutning 2009/459/EF yder Rumænien et mellemfristet lån på højst 5 mia. EUR med en højeste
gennemsnitlig løbetid på syv år.
Ekstern revisor for Irlands centralbank
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af udnævnelsen af Deloitte & Touche som ekstern revi-
sor for Central Bank and Financial Services Authority of Ireland for regnskabsårene 2009 til 2011
(dok.
5058/10).
Fravigelse af momsdirektivet for Litauen
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Litauen til at fortsætte anvendelsen af en foranstalt-
ning, der fraviger bestemmelserne i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
(moms) (dok.
5348/10).
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453777_0019.png
Uanset artikel 193 i momsdirektivet kan Litauen fortsat udpege den afgiftspligtige person, til hvem
der foretages følgende leveringer af varer og tjenesteydelser, som den betalingspligtige person for
moms:
levering af varer og tjenesteydelser fra en afgiftspligtig person, der er omfattet af en insol-
vensprocedure eller under retsligt tilsyn;
levering af tømmer.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Relevante foranstaltninger over for Zimbabwe
Rådet tilpassede og forlængede med yderligere et år relevante foranstaltninger over for Zimbabwes
regering i henhold til artikel 96 i AVS-EF-partnerskabsaftalen (Cotonouaftalen) (dok.
5837/10).
Mens EU så med tilfredshed på dannelsen af en national enhedsregering baseret på den globale po-
litiske aftale (GPA) i Zimbabwe, er det bekymret over, at væsentlige elementer i Cotonouaftalen
stadig krænkes, så længe GPA ikke i tilstrækkelig grad er gennemført. EU finder, at de relevante
foranstaltninger kun kan fuldt ud tilbagekaldes, når Zimbabwes myndigheders effektivt har iværk-
sat GPA.
De relevante foranstaltninger blev første gang pålagt i februar 2002 og derefter forlænget ved flere
lejligheder. De indebærer, at budgetstøtte og projektstøtte blev suspenderet, men omfatter ikke tiltag
af humanitær og social art og projekter, som direkte kommer befolkningen til gode, samt dem, der
fremmer en komplet gennemførelse af GPA.
Rådets afgørelse udløber den 20. februar 2011.
Europæisk Udviklingsfond - Revisionserklæring - Decharge for 2008
Rådet godkendte en erklæring, der skal fremsendes til Europa-Parlamentet vedrørende Revisionsret-
tens revisionserklæring om 7., 8., 9. og 10. Europæiske Udviklingsfonds aktiviteter
(dok.5873/10).
Rådet vedtog også en henstilling om decharge for transaktionerne under 7., 8., 9. og 10. Europæiske
Udviklingsfond for regnskabsåret 2008
(dok.5874/10).
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453777_0020.png
Aftale mellem EU og Stillehavslandene - AVS-lande
Rådet besluttede at sende et udkast til afgørelse med henblik på godkendelse af den foreløbige part-
nerskabsaftale mellem EU og Stillehavslandene til Europa-Parlamentet til godkendelse (dok.
5078/10).
TRANSPORT
Normer for luftfartssikkerhed - Forskriftsprocedure med kontrol
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning, der supplerer
EU's fælles grundlæggende normer for civil luftfartssikkerhed (dok.
17098/09).
Formålet med udkastet til forordning er, at begrænsningerne for væsker, aerosoldåser og geléer skal
ophøre, idet forbuddet mod de fleste væsker gradvis erstattes af et system med screening af flyden-
de sprængstoffer. I henhold til udkastet til forordning skal alle lufthavne have kapacitet til at screene
disse produkter senest den 29. april 2013.
Som et første skridt skal det fra den 29. april 2011 være tilladt at medbringe væsker, aerosoldåser
og geléer, der er anskaffet i et tredjelands lufthavn eller om bord på et ikke-EU-luftfartsselskabs fly,
i security-beskyttede områder og om bord på fly på visse betingelser. Lufthavne, der har det nød-
vendige udstyr, kan erstatte begrænsningerne med screening inden de omhandlede frister.
Kommissionens forordning er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Efter den procedure kan
Rådet modsætte sig en retsakt, der indebærer en overskridelse af Kommissionens beføjelser, ikke er
forenelig med basisretsaktens formål eller indhold eller ikke overholder EU's subsidiaritetsprincip
eller proportionalitetsprincip.
Da Rådet har givet sit samtykke, kan Kommissionen nu vedtage forordningen, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig det. Hvis forordningen vedtages vil den finde anvendelse fra
29. april 2010.
20
DA