Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2996+2997 - Almindelige anl. Bilag 5
Offentligt
806879_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
REFERAT
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 26. februar 2010
Rådsmøde (almindelige anliggen-
der og udenrigsanliggender) den
22.-23. februar 2010.
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25.-26. marts 2010
Det spanske formandskab præsenterede den foreløbige kommenterede dagsorden for DER-
mødet den 25.-26. marts 2010. Punkterne på dagsordenen var ny EU-strategi for vækst og
beskæftigelse (Europa 2020-strategien) og klimaforandringer. Vedr. Europa 2020 var der ge-
nerel tilslutning til Van Rompuys forslag om en top down-tilgang. Vigtigheden af at sikre ejer-
skab for strategien i de enkelte medlemsstater blev understreget. Derudover blev vigtigheden
af, at de relevante sektorråd kom med bidrag til strategien understreget, samt at Det Generelle
Råd spillede en koordinerende rolle i forberedelsen og opfølgningen på DER-møderne, un-
derstreget. Vedr. selve substansen på Europa2020 var der generelt enighed om et behov for
fokus på få udvalgte områder i strategien, herunder inddragelse af kravene i vækst- og stabili-
tetspakken, handlingsplanen for energi, samhørighedspolitikken, kønsligestilling samt arbejds-
løshedsbekæmpelse.
Vedr. klimaforhandlingerne fremhævede Kommissionen behovet for en bedre koordination af
EU’s position. For så vidt angår det videre arbejde, udtrykte den faste DER-formand forhåb-
ning om, at klimakommissærens kommende rundrejse ville bidrage til at skabe et klarere bille-
de af mulighederne. Også i det lys så DER-formanden frem til drøftelsen på DER i marts.
2. (Evt.) Iran
På mødet drøftede udenrigsministrene situationen i Iran, herunder udviklingen af det iranske
atomprogram og de internationale forhandlinger herom. Der var bred enighed om, at Irans
manglende engagement og forhandlingsvilje måtte have konsekvenser, i første omgang gen-
nem vedtagelse af sanktioner fra FN’s Sikkerhedsråd. Der var til mødet ligeledes bred enighed
om en fortsat aktiv EU-profil over for den bekymrende menneskerettighedssituation i landet.
3. Ukraine
Under frokosten drøftedes EU´s forhold til Ukraine i lyset af det nyligt afviklede præsident-
valg. Vigtigheden af, at Ukraine kom tilbage på sporet i forhold til samarbejdet med IMF og
udviste reformvilje, blev understreget. Der var enighed om, at det var vigtigt at fastholde
Ukraines engagement i EU-samarbejdet. Den nye ukrainske præsident virkede oprigtig i sit
ønske om fortsat tilnærmelse til EU. Dette kom bl.a. til udtryk i og med, at den ukrainske præ-
sident planlagde at aflægge sit første udenlandsbesøg i Bruxelles den 1. marts.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
806879_0002.png
2
4. Zimbabwe
Rådet vedtog den foreslåede begrænsede lempelse af sanktionsregimet i forhold til Zimbabwe
og udsendte rådskonklusioner, der bl.a. understregede, at man var rede til at se på yderligere
justeringer i lyset af konkrete reformfremskridt på væsentlige områder.
5. Sri Lanka
Punktet var ikke på dagsordenen på dette rådsmøde, men blev vedtaget uden debat på råds-
mødet (uddannelse, ungdom og kultur) den 15. februar 2010.
6. Haiti
Drøftelserne af situationen i Haiti fokuserede dels på den konkrete situation i Haiti, hvor der
særligt var behov for husly til de hjemløse efter jordskælvet, transportstøtte, vand og sanitet,
genetablering af regeringsbygninger samt kritisk infrastruktur. Desuden drøftedes erfaringerne
fra EU-indsatsen i forhold til jordskælvskatastrofen i landet den 14. januar, og på hvordan
erfaringerne kan indarbejdes i fremtidige krisestyringsindsatser. Blandt andet blev behovet for
styrket koordination og arbejdsdeling drøftet. Der vil blive udarbejdet et nyt strategisk kon-
cept for EU’s katastrofebistand. Frem mod den internationale donorkonference den 31. marts
2010 i New York skal der arbejdes med etablering af rammer for EU’s tilgang til den videre
bistand til Haiti.
7. Krisestyringsmekanisme
Punktet blev taget af dagsordenen.
8. (Evt.) Mellemøsten
Punktet blev taget af dagsordenen.
9. Klimaændringer
Der var generelt støtte til Kommissionens ønske om en stærk fælles tilgang, så EU stod stærkt
udadtil, når man skulle identificere strategiske partnere. Herudover var der behov for en mere
taktisk tilgang i forhandlingerne. En stærk fælles tilgang krævede bl.a. en strømligning af de
forskellige sektorpolitikker. Forud for marts-DER ville der være rådsmøder på ECOFIN, mil-
jø og konkurrenceevne, hvor der ville være mulighed for at komme med bidrag til DER.
I indlæggene fra medlemsstaterne var der generel enighed om, at resultatet i København ikke
var så godt som forventet, men der var dog delte meninger om, hvor stort problemet var, og
hvad konsekvenserne heraf ville være.
Der var ligeledes diskussion om fremfærden i de internationale klimaforhandlinger. Nogle
lande frygtede, at det næppe var realistisk at få en samlet og endelig aftale på plads under
COP16, mens flere andre medlemsstater fandt, at man fortsat skulle gå efter en bindende juri-
disk aftale under COP16.
Mens flere lande argumenterede for, at EU skulle holde fast i 20 %-målet og måske endda gå
efter 30 %, hvis der var tilstrækkeligt momentum herfor, mente andre lande, at man først skul-
le afklare de økonomiske konsekvenser, inden man endeligt forpligtigede sig til en 30 %-
reduktion.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
806879_0003.png
3
10. (Evt.) Kroatien
Punktet blev taget af dagsordenen.
11. Forslag fra Kommissionen til Rådets afgørelse om indførelse af visse specifikke
restriktive foranstaltninger mod Eritrea på grund af landets støtte til bevæbnede grup-
per i Somalia og dets grænsestrid med Djibouti
Rådet vedtog beslutning om at indføre visse specifikke restriktive foranstaltninger mod Eritrea
på grund af landets støtte til bevæbnede grupper i Somalia og dets grænsestrid med Djibouti.
12. Kommissionens forslag om nedsættelse af et dommerudvalg iht. TEUF art. 255
Punktet blev taget af dagsordenen.
13. Eventuelt
Libyens visumrestriktioner
Rådet behandlede den verserende bilaterale konflikt mellem Libyen og Schweiz. På mødet
drøftede man forskellige løsninger på konflikten og konkluderede, at visumrestriktionerne i
forhold til EU-borgere var disproportionale og måtte ophøre. Schweiz måtte desuden engage-
res i de videre diplomatiske bestræbelser. Der arbejdes fra EU’s side på at få løst sagen bilate-
ralt.
Afghanistan
EU’s Høje Repræsentant for udenrigsanliggender, Catherine Ashton, oplyste, at den tidligere
litauiske udenrigsminister, Vygaudas Usackas, er udpeget til EU’s nye særlige repræsentant for
Afghanistan og EU-delegationschef i Kabul med virkning fra den 1. april 2010.
Drabet på Mahmoud al-Mabhouh
Sagen om svindel med EU-pas i forbindelse med drabet på Mahmoud al-Mabhouh i Dubai
blev drøftet under eventuelt, og Rådet vedtog en erklæring herom.
Hviderusland
Der var en kort drøftelse af situationen for det polske mindretal i Hviderusland. Der udtryktes
bekymring over situation, og det konkluderes, at Rådet ville vende tilbage til sagen.