Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3003 - økofin Bilag 1
Offentligt
804755_0001.png
25. februar 2010
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 16. marts 2010
1.
(FF) Alternative investeringsenheder
Politisk drøflelse
KOM(2009) 207
Skat - Momsfaktura
Politisk drøflelse
KOM(2009)427
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten – Opfølgning på rådsafgørelse om
pålæg til Grækenland
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25. og 26. marts 2010
a)
EU2020
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
b)
Exit-strategier
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Klimafinansiering
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Følger
Snarest
Følger
Snarest
2.
3.
Side 4
4.
Side 6
Side 9
c)
Side 13
5.
Rådets prioriteter for EU's budget for 2011
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Eventuelt
Side 16
6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 1:
[Følger snarest]
Alternative investeringsfonde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 2:
[Følger snarest]
Momsfaktura
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Dagsordenspunkt 3:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten –
Opfølgning på rådsafgørelse om pålæg til Grækenland
Resumé
ECOFIN ventes på rådsmødet den 16. marts 2010 på baggrund af en rapport fra Græken-
land, at drøfte tidsplan for implementeringen af konsolideringstiltagene for 2010 samt omfang og
konkretisering af yderligere tiltag således, at Grækenland kan nå budgetmålene for 2010.
Baggrund og indhold
ECOFIN vedtog på mødet den 16. februar 2010 en pakke for Grækenland, her-
under en rådsudtalelse om Grækenlands opdaterede stabilitetsprogram for 2010-
2013, en rådshenstilling om strukturreformer under Traktatens artikel 121(4) og
en beslutning om offentliggørelse heraf samt en rådsafgørelse under Traktatens
artikel 126(9), der retter et pålæg om, at Grækenland skal sikre korrektion af det
uforholdsmæssigt store underskud senest i 2012 med strukturelle budgetforbed-
ringer på 3�½ pct. af BNP i 2010 og 2011 samt 2�½ pct. af BNP i 2012.
ECOFIN vedtog pålægget til Grækenland med en ændring i forhold til Kommis-
sionens oprindelige forslag. Ændringen fastslår, at Grækenland skal annoncere
yderligere budgetforbedrende tiltag for at sikre efterlevelse af budgetmålene for
2010 (en forbedring af saldoen på 4 pct.-enheder til 8,7 pct. at BNP) i det omfang
de makroøkonomiske risici materialiserer sig og indebærer, at de aktuelt planlagte
tiltag ikke synes tilstrækkelige til at nå målene. Yderligere tiltag bør fokusere på
reduktioner af udgifterne, herunder forbrugs- og investeringsudgifter, samt yderli-
gere tiltag der øger indtægterne, herunder øgede momsindtægter, forbrugsafgift på
luksusvarer, som fx biler, og øgede energiafgifter.
Pålægget fastslår, at Grækenland forud for ECOFIN den 16. marts skal offentlig-
gøre en rapport, der præciserer tidsplan og tiltag mhp. at sikre efterlevelse af bud-
getmålene for 2010, herunder de nødvendige yderligere tiltag. Rapporten er endnu
ikke offentliggjort. Den 15. maj 2010, skal Grækenland aflevere en anden rapport,
der skal angive de budgetforbedrende tiltag, der er nødvendige for at efterleve
Rådets beslutning om at bringe underskuddet under 3 pct. af BNP i 2012.
På ECOFIN mødet den 16. marts 2010 ventes derfor en drøftelse af den græske
rapport om tidsplan for implementeringen af konsolideringstiltagene for 2010,
herunder yderligere tiltag i det omfang det er nødvendigt for at budgetmålene for
2010 kan opnås.
Hjemmelsgrundlag
Rådsafgørelsen, der retter pålæg til Grækenland om at bringe situationen med et
uforholdsmæssigt stort underskud til ophør inden for en given frist har hjemmel i
Traktatens artikel 126(9).
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil bidrage til en
gunstig økonomisk udvikling i Europa og derigennem også understøtte vækst og
beskæftigelse i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Pakken af rådsafgørelser og -anbefalinger til Grækenland blev forelagt Folketin-
gets Europaudvalg den 12. februar 2010 forud for ECOFIN den 16. februar 2010.
Holdning
Dansk holdning
Danmark har ifølge den nye Traktat ikke stemmeret i sager vedrørende implemen-
tering af Stabilitets- og Vækstpagten, når det gælder pagtens gennemførelse over
for eurolande. Regeringen støtter imidlertid principielt pålægget til Grækenland og
tiltag for at sikre fuld implementering af pålægget.
Andre landes holdninger
Der ventes bred støtte til tiltag, der sikre fuld implementering af pålægget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Dagsordenspunkt 4a:
Forberedelse af DER den 25. og 26. marts 2010 –
EU2020
Resumé
Det Europæiske Råd (DER) ventes i første halvår af 2010 at træffe beslutning om udformnin-
gen af den såkaldte EU2020-strategi, som skal afløse Lissabon-strategien for vækst og beskæf-
tigelse, når denne formelt udløber i 2010. DER, ECOFIN og de øvrige rådsformationer har
allerede haft en første overordnet drøftelse af strategien, ligesom Kommissionen har gennemført en
åben høring. Kommissionen ventes d. 3. marts at fremlægge et mere detaljeret forslag på denne
baggrund. Nyskabelserne i forhold til Lissabonstrategien ventes at være en større forankring af
strategien i DER, og styrket fokusering af strategien på basis af færre konkrete mål og temaer
for strategien.
Baggrund
Lissabon-strategien blev lanceret i 2000 som et redskab til at fremme strukturre-
former med henblik på at styrke vækst og beskæftigelse i EU. Fokus var i begyn-
delsen på at opfylde en række konkrete mål inden 2010 inden for en række områ-
der, bl.a. forskning og udvikling, beskæftigelse o.l., gennem den såkaldte åbne
koordineringsmetode. Lissabon-strategien blev relanceret i 2005, hvorefter fokus
klarere koncentreredes om vækst og beskæftigelse, og afrapportering og overvåg-
ning af tiltag indenfor de forskellige områder blev samlet i ét sæt årlige nationale
reformprogrammer formuleret af landene selv indenfor rammerne af en række
overordnede økonomiske retningslinjer (de såkaldte integrerede retningslinjer)
som udgangspunkt for en efterfølgende fælles drøftelse af de enkelte landes kon-
krete udfordringer.
Lissabon-strategien udløber formelt med udgangen af 2010, og DER vil i første
halvår af 2010 lægge sig fast på en afløser i form af den såkaldte ”EU2020”-
strategi. Kommissionen har i slutningen af 2009 og de første uger af 2010 gen-
nemført en åben høring vedr. udformningen af EU2020, og ECOFIN og andre
rådsformationer har haft en første overordnet drøftelse heraf i slutningen af 2009.
DER har på sit uformelle møde den 11. februar 2010 ligeledes haft en første drøf-
telse af EU2020-strategien.
Den videre proces
På baggrund af høringen og de indledende drøftelser i Rådet og DER ventes
Kommissionen d. 3. marts at fremlægge en meddelelse om EU2020 med mere
detaljerede forslag vedr. strategiens udformning. Herefter ventes DER den 25.-26.
marts at enes om strategiens fokus og fastsætte de centrale kvantitative målsætnin-
ger for strategien samt færdiggøre strategiens styringsmæssige rammer (”gover-
nance”). Samtidig vil DER igangsætte et arbejde med at identificere barrierer nati-
onalt og på EU-plan for den økonomiske vækst. ECOFIN og de øvrige rådsfor-
mationer inviteres til at drøfte Kommissionens forslag i perioden op til DER i
marts. Der er lagt op til, at ECOFIN på det kommende møde vedtager konklusi-
oner, som særligt fokuserer på den økonomiske konsistens og styring af strategien.
Efter DER i marts vil de enkelte rådsformationer, herunder ECOFIN og EPSCO,
skulle arbejde med udformningen af nye integrerede retningslinjer, omsætningen
af EU2020-strategiens overordnede kvantitative mål til konkrete mål for de enkel-
te lande samt en vurdering af de omtalte barrierer for den økonomiske vækst. En
formel vedtagelse af disse bidrag vil ske på DER i juni.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Indhold
Det nærmere indhold af Kommissionens kommende meddelelse om EU2020
kendes ikke i detaljer på nuværende tidspunkt. Kommissionen har i sit oplæg til
det uformelle DER den 11. februar lagt vægt på en forbedret styring af strategien,
herunder gennem færre prioriteter samt en forankring af strategien i DER. Ind-
holdsmæssigt foreslår Kommissionen vægten i strategien lagt på målsætninger
indenfor temaerne vidensbaseret vækst, et inklusivt samfund med høj beskæftigel-
se samt skabelsen af en konkurrencedygtig, sammenhængende og grøn økonomi.
Redskaberne hertil bør ifølge Kommissionen især være en styrkelse af det indre
marked, en målretning af EU-budgettet til EU2020-strategiens mål samt et øget
fokus på samspillet med EU’s handelspartnere.
ECOFIN-konklusionerne ventes at indeholde følgende overordnede holdninger
til udformningen af den nye EU2020-reformstrategi, som generelt flugter med de
foreløbige og forventede budskaber fra Kommissionen og DER:
EU2020-strategien bør fokuseres på vækst og beskæftigelse, og hensynet til
klimaet og den sociale dimension bør varetages på en måde, der understøtter
vækst og beskæftigelse.
EU2020-strategien bør lægge særlig vægt på reformer, der understøtter ar-
bejdsmarkedets effektivitet og fleksibilitet, styrker det indre marked og øger
arbejdsproduktiviteten gennem uddannelse, forskning m.v., inden for de
rammer, som hensynet til holdbarheden af de offentlige finanser giver.
Effektiviteten og styringen af EU2020-strategien bør forbedres i forhold til
Lissabon-strategien, herunder gennem en større forankring af strategien i
DER og gennem en fokusering på færre, udvalgte målsætninger, der gøres me-
re fokuserede, indbyrdes konsistente og økonomisk meningsfulde, og som dif-
ferentieres efter de enkelte landes udgangspunkt.
ECOFIN ventes at støtte et øget fokus på horisontale temaer og interaktionen
mellem EU-niveauet og medlemslandene og mellem medlemslandene indbyr-
des. ECOFIN ventes i forlængelse heraf også at støtte forslaget om at identifi-
cere og adressere de tværgående barrierer for at øge den økonomiske vækst og
beskæftigelsen.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke direkte konsekvenser for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke direkte samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Vedtagelsen af en fornyet og mere effektiv reformstrategi efter udløbet af Lissa-
bon-strategien vil have positive samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark
og for EU som helhed, i det omfang dette bidrager til, at EU og medlemsstaterne
gennemfører reformer, der øger den økonomiske vækst.
Høring
ECOFIN’s konklusioner har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europa-udvalg fik den 27. november 2009 forelagt til orientering
ECOFIN’s konklusioner vedr. Lissabon-strategien efter 2010, som led i fremlæg-
ningen af dagsordenen for ECOFIN-mødet den 2. december 2009. EU2020 har
senest været forelagt Folketingest Europaudvalg forud for Rådsmødet for generel-
le anliggender den 22. februar 2010.
Holdning
Foreløbig dansk holdning
Regeringen støtter ECOFIN’s forventede konklusioner vedr. udformningen af
EU2020-strategien, som gengivet herover og som tillige er på linje med de forelø-
bige udmeldinger om EU2020-strategien fra Kommissionen (og DER). Regerin-
gen kan især støtte, at man indskrænker antallet af temaer, mål og integrerede ret-
ningslinjer betydeligt samt forankrer strategien tydeligere i DER.
Der henvises desuden til regeringens officielle høringssvar til Kommissionens
høring, som er oversendt til Europa-udvalget.
Andre landes holdning
Der ventes generel opbakning til de forventede budskaber på ECOFIN som be-
skrevet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Dagsordenspunkt 4b:
Forberedelse af DER den 25. og 26. marts 2010 – Exit-
strategier
Resumé
ECOFIN ventes som input til DER i marts at drage konklusioner vedr. principper for tilbage-
rulningen af de ekstraordinære krisetiltag på arbejds- og produktmarkederne samt de finansielle
støtteordninger. For så vidt angår exit for arbejds- og produktmarkedstiltag lægges der op til, at
ekstraordinære statsstøttetiltag rettet mod specifikke (ikke-finansielle) sektorer tilbagerulles først,
da disse er potentielt mest forvridende for det indre marked. Herefter bør tilbagerulningen af de
ekstraordinære arbejdsmarkedstiltag følge, når opsvinget har bidt sig fast, sammen med en mulig
tilbagerulning af de særlige tiltag rettet mod at lette virksomhedernes adgang til kredit. En afvik-
ling af de midlertidige tiltag på arbejds- og produktmarkederne bør i alle tilfælde ledsages af en
langsigtet reformstrategi og en styrkelse af aktiv arbejdsmarkedspolitik med fokus på at øge den
potentielle vækst og understøtte den finanspolitiske konsolidering. For så vidt angår de finansielle
exitstrategier ventes konklusionerne at bygge videre på konklusionerne herom fra ECOFIN-
mødet i december.
Baggrund
De enkelte EU-lande har som led i håndteringen af den økonomiske krise iværk-
sat finanspolitiske lempelser, støtteordninger til den finansielle sektor i form af
garantier, rekapitaliseringer og – i visse lande – opkøb af dårlige aktiver, målrettet
banker og andre finansielle virksomheder samt en række ekstraordinære krisetiltag
med virkning på arbejds- og produktmarkederne.
For så vidt angår tiltagene på arbejds- og produktmarkederne gælder det bl.a. ud-
videlser af arbejdsfordelingsordninger, udvidelser i dækning og kompensations-
grader for arbejdsløshedsunderstøttelse (særligt i lande med lav dækning og kom-
pensationsgrad i udgangspunktet), visse ekstraordinære statsstøtteforanstaltninger
rettet mod særligt hårdt ramte sektorer (navnlig bilindustrien, turismeerhvervet og
byggebranchen) samt tiltag rettet mod forbedring af ikke-finansielle virksomhe-
ders adgang til kredit gennem statslige garantier for virksomheders lån, eksport-
kredit o.l.
Disse tiltag skal ses i lyset af den europæiske, økonomiske genopretningsplan
(EERP), som bl.a. lægger vægt på, at sådanne ekstraordinære tiltag er af midlerti-
dig karakter. Der er allerede lagt overordnede principper på EU-plan for den fi-
nanspolitiske konsolidering og for en fremtidig tilbagerulning af de finansielle
støtteordninger, og der er nu også et behov for også parallelt hermed at drøfte
principper for tilbagerulningen af de ekstraordinære tiltag på arbejds- og pro-
duktmarkederne.
Det bemærkes desuden, at de ekstraordinære støtteforanstaltninger til udvalgte
sektorer samt tiltagene vedr. ikke-finansielle virksomheders adgang til kredit i væ-
sentligt omfang sker indenfor Kommissionens midlertidige ramme for statsstøtte
til realøkonomien, som er sat til at udløbe med udgangen af 2010. De ekstraordi-
nære støtteordninger til den finansielle sektor, ydes indenfor rammerne af andre
specifikke EU-retningslinjer.
På baggrund af en tværgående vurdering af landenes konkrete tiltag, ventes ECO-
FIN som bidrag til DER den 25.-26. marts 2010 at drage konklusioner om prin-
cipper for exit fra de ekstraordinære tiltag på arbejds- og produktmarkederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
ECOFIN ventes samtidig at vedtage separate rådskonklusioner om finansielle
exitstrategier ligeledes som input til DER den 25.-26. marts 2010.
Indhold
Konklusionerne vedr. tilbagerulningen af krisetiltagene på arbejds- og produkt-
markederne ventes at have følgende hovedindhold:
Medlemslandene har på baggrund af krisen iværksat en lang række midlertidi-
ge tiltag inden for arbejds- og produktmarkederne, som har understøttet be-
skæftigelsen og den økonomiske aktivitet i den ekstraordinære krisesituation.
Fastholdes de ekstraordinære tiltag for længe, vil det imidlertid kunne hindre
omstillingsprocessen mellem sektorer til skade for vækst og beskæftigelse.
I takt med at den økonomiske situation har stabiliseret sig, er der nu behov for
at vedtage nogle principper for en koordineret tilbagetrækning af de ekstraor-
dinære tiltag, som bør harmonere med de aftalte principper for exitstrategier
for de finanspolitiske lempelser og de finansielle støtteordninger samt udløbet
af de midlertidige rammer for statsstøtte til den reale økonomi med udgangen
af 2010. Den konkrete tilbagerulning bør imidlertid afhænge af forholdene i
det enkelte land.
En afvikling af de midlertidige tiltag på arbejds- og produktmarkederne bør
ledsages af en troværdig langsigtet reformstrategi, som øger den potentielle
vækst og understøtter den finanspolitiske konsolidering.
De midlertidige støtteordninger til udvalgte sektorer bør rulles tilbage som det
første, idet der er tale om tiltag, som indebærer de største risici for forvridnin-
ger af konkurrencen og effektiviteten i det indre marked. Mere permanente
ordninger, der understøtter omstillingen til ny teknologi og grønne, bør finde
sted inden for de normale rammer for statsstøtte.
Tilbagerulningen af tiltag rettet mod at forbedre virksomhedernes adgang til
kredit bør afhænge af udviklingen i det finansielle system og kreditformidlin-
gen. Det vil kræve særlig årvågenhed, herunder et særligt fokus på små og mel-
lemstore virksomheder.
De ekstraordinære tiltag på arbejdsmarkedet kan forhindre omstillingen mel-
lem sektorer og mindske den potentielle vækst, hvis de forbliver i spil for læn-
ge. Tiltagene bør tilbagerulles når opsvinget har bidt sig fast. Kommissionens
seneste prognose indikerer, at midten af 2010 kan være et relevant tidspunkt at
begynde tilbagerulningen af de ekstraordinære arbejdsmarkedstiltag. Tilbage-
rulningen bør ledsages af et fokus på omskoling, aktivering o.l. som kan un-
derstøtte omstillingen på arbejdsmarkedet.
De midlertidige tiltag rettet mod specifikke sektorer bør således tilbagerulles
først, fulgt af en tilbagerulning af de ekstraordinære arbejdsmarkedstiltag og
en mulig afvikling af de særlige tiltag for at lette virksomhedernes adgang til
kredit.
De planlagte ECOFIN-konklusioner vedr. finansielle exitstrategier ventes at ligge
i forlængelse af rådskonklusionerne herom fra ECOFIN-mødet i december 2009.
Disse konklusioner lagde vægt på vigtigheden af en gensidig informationsudveks-
ling og koordinering af de enkelte landes finansielle exitstrategier for at mindske
negativ spill-over, om end den konkrete exit i landene vil afhænge af de nærmere
omstændigheder på de finansielle markeder, og derfor ikke nødvendigvis vil ske
samtidigt i alle lande. Der er enighed om at blandt de forskellige støtteordninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
til den finansielle sektor, bør garantiordningerne, som er de mest forvridende,
tilbagerulles før rekapitaliseringer og opkøb af dårlige aktiver.
De ventede ECOFIN-konklusioner vil derudover muligvis gå nærmere ind i status
for de enkelte nationale garantiordninger, som situationen ser ud nu, og muligvis
være mere konkret vedrørende hvilke forhold og udviklinger på de finansielle
markeder, der kan bruges som pejlemærker for den konkrete timing af exit fra de
finansielle støtteordninger.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke direkte konsekvenser for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke direkte samfundsøkonomiske konsekvenser.
En koordineret exit i EU-landene på det beskrevne grundlag fra de ekstraordinære
krisetiltag på arbejds- og produktmarkedet og fra de finansielle støtteordninger
forventes at understøtte et økonomisk opsving og mindske de forvridende effek-
ter af de ekstraordinære krisetiltag for effektiviteten og konkurrencen i det indre
marked.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europa-udvalg fik den 27. november 2009 forelagt ECOFIN’s kon-
klusioner vedr. finansielle exitstrategier til orientering, som led i fremlæggelsen af
dagsordenen for ECOFIN-mødet den 2. december 2009. Sagen vedr. exitstrategi-
er fra krisetiltagene på arbejds- og produktmarkederne har ikke tidligere været
forelagt Folketingets Europa-udvalg.
Holdning
Foreløbig dansk holdning
Regeringen støtter en koordineret exitstrategi for EU-landenes finansielle støtte-
ordninger og ekstraordinære tiltag på arbejds- og produktmarkederne, og ventes at
kunne støtte ECOFIN-konklusioner herom med de ovenfor beskrevne budska-
ber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Det er vigtigt at støtte en gensidig informationsudveksling og koordinering af de
enkelte landes finansielle exitstrategier afpasset de nærmere omstændigheder i de
enkelte lande, og at man bør fokusere på at tilbagerulle de mest forvridende finan-
sielle støtteordninger først.
Det er også vigtigt, at de midlertidige tiltag på arbejds- og produktmarkederne
iværksat på baggrund af den ekstraordinære krisesituation, særligt politikker på
arbejdsmarkedsområdet, der midlertidigt reducerer arbejdsudbuddet, afløses af
mere langsigtede reformer, der sikrer en strukturel styrkelse af arbejdsudbuddet og
dermed understøtter vækst og beskæftigelse samt den finanspolitiske konsolide-
ring.
Andre landes holdning
Der ventes generel opbakning til ECOFIN-konklusioner med de ovenfor be-
skrevne budskaber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Dagsordenspunkt 4c:
Resumé
Forberedelse af DER den 25. og 26. marts 2010 –
Klimafinansiering
På baggrund af resultatet af COP15 forventes ECOFIN at vedtage rådskonklusioner, som gør
status for så vidt angår international klimafinansiering. Det forventes, at ECOFIN vil byde
Københavnsaftalen velkommen, idet aftalens ordlyd og forpligtelser vedrørende opstartsfinansie-
ring og international klimafinansiering på det mellemlange sigt, samt behov for måling, rapporte-
ring og verificering (MRV), lav-emissions udviklingsstrategier, nationale reduktionsindsatser
(NAMA), brugen af markedsmekanismer og påbegyndelse af en proces, der skal skabe grund-
lag for etableringen af Copenhagen Green Fund ventes understreget. Det ventes endvidere, at det i
rådskonklusionerne vil blive lagt op til, at ECOFIN også fremadrettet vil arbejde med interna-
tional klimafinansiering, herunder udmøntningen af Københavnsaftalen. Regeringen kan støtte
udkastet til rådskonklusioner.
Baggrund
ECOFIN vedtog henholdsvis den 10. marts og den 9. juni 2009 rådskonklusioner
vedrørende klimafinansieringsspørgsmålet med henblik på at forberede EU’s
holdning forud for COP15 i København. ECOFIN drøftede endvidere spørgs-
målet den 20. oktober 2009 uden dog at kunne nå til enighed om rådskonklusio-
ner pga. uenighed for så vidt angår den interne fordeling af en eventuel internati-
onal klimafinansieringsforpligtelse som EU måtte påtage sig som følge af COP15.
Drøftelserne i ECOFIN dannede sammen med miljørådets konklusioner fra den
21. oktober 2009 grundlag for konklusionerne fra Det Europæiske Råd (DER)
den 29.-30. oktober, som bl.a. fastlagde EU’s prioriteter for så vidt angår den
langsigtede internationale klimafinansiering. DER vedtog endvidere konklusioner
d. 10.-11. december 2009, hvorefter EU og medlemsstaterne erklærede sig villige
til at bidrage med 2,4 mia. euro årligt i opstartsfinansiering i perioden 2010-12.
De forventede rådskonklusioner fra ECOFIN skal ses i forlængelse af ovennævn-
te konklusioner om klimafinansieringsspørgsmålet samt i lyset af resultatet af
COP15. Rådskonklusionerne ventes sammen med konklusioner fra miljørådet den
15. marts at danne grundlag for DER-konklusioner den 25.-26. marts om opfølg-
ningen på COP15, herunder international klimafinansiering.
Indhold
Det forventes, at der i rådskonklusionerne vil blive gjort status efter COP15. Det
ventes således, at konklusionerne vil byde det velkomment, at lande dækkende
omkring 80 pct. af de globale energirelaterede CO
2
-emissioner har associeret sig
med Københavnsaftalen (Copenhagen Accord).
I lyset heraf ventes konklusionerne at understrege Københavnsaftalens ordlyd
vedrørende tilvejebringelse af forøgede international klimafinansiering til udvik-
lingslandene med henblik på at støtte disse landes forøgede indsatser på såvel re-
duktions- som tilpasningsområdet samt støtte til teknologioverførsler og kapaci-
tetsopbygning i udviklingslandene, aftalens ordlyd for så vidt angår transparente
og effektive systemer med henblik på at måle, rapportere og verificere (MRV)
aftalens ordlyd vedrørende lav-emissions udviklingsstrategier (LEDS), nationale
reduktionsindsatser (NAMA) samt aftalens ordlyd vedrørende brug af markeds-
mekanismer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Konklusionerne ventes at minde om, at de industrialiserede lande har forpligtet
sig til at tilvejebringe op imod 30 mia. USD i opstartsfinansiering for perioden
2010-12 til både tilpasning og reduktionsindsats og til de mest sårbare og mindst
udviklede udviklingslande, og understreger behovet for hurtigst muligt at mobili-
sere og implementere opstartsfinansieringen for herigennem at skabe grundlag for
effektive indsatser på mellemlangt sigt. Det forventes endvidere gentaget, at EU
og dets medlemsstaters har forpligtet sig til at bidrage med 2,4 mia. euro årligt,
ligesom det ventes understreget, at EU og dets medlemsstater er villig til at koor-
dinere med andre parter med henblik på at rapportere om implementeringen af
opstartsfinansiering.
Konklusionerne ventes ligeledes at minde om Københavnsaftalens formuleringer
om den langsigtede klimafinansiering, hvorefter målet er, at de industrialiserede
lande skal mobilisere 100 mia. USD årligt fra 2020, som vil komme fra en flerhed
af både offentlige og private kilder.
Konklusionerne ventes endvidere at byde det velkommen, at FN’s generalsekretær
har nedsat en rådgivende gruppe vedrørende klimafinansiering (Advisory Group
on Climate Change Financing) og konklusionerne ventes i den forbindelse at ud-
trykke interesse i, at den rådgivende gruppe snarest muligt rapporterer om dens
arbejde. Det forventes herunder understreget, at potentialet i innovative finansie-
ringskilder og markedsbaserede instrumenter, herunder karbonmarkeder samt
brugen af offentlig finansiering som løftestang for privat finansiering bør inddra-
ges i den rådgivende gruppes arbejde.
Rådskonklusionerne ventes også at understrege behovet for at iværksætte arbejdet
med henblik på at kunne etablere the Copenhagen Green Climate Fund, hvor
erfaringer fra eksisterende fonde og internationale finansielle institutioner skal
tages i betragtning.
Endelig forventes det, at ECOFIN-rådet vil tilkendegive sin vilje til at bidrage
vedrørende praktiske aspekter for så vidt angår de finansielle ordninger og institu-
tioner, som følger af Københavnsaftalen og i dette arbejde samarbejde med Miljø-
rådet.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke om rådskonklusioner.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der er tale om rådskonklusioner, som ikke har umiddelbar retsvirkning i forhold
til dansk lov.
Statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne vil ikke medføre direkte statsfinansielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Regeringen har tilkendegivet, at det er planen at Danmark vil bidrage med 1,2 mia.
kr. i opstartsfinansiering for perioden 2010-12.
En realisering af målet for international klimafinansiering på 100 mia. USD pr. år i
2020 vil have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. En nærmere vurdering af
omfanget af disse konsekvenser vil afhænge af udfaldet af de videre internationale
forhandlingsforløb, herunder spørgsmålet om finansieringskilder og international
byrdefordeling.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
De direkte offentlige overførsler samt overførslerne via karbonmarkedet vil inde-
bære øgede udgifter for Danmark. Hertil kommer omkostninger i forbindelse med
indenlandske reduktionstiltag.
Det vurderes generelt, at de globale udgifter ved at sætte ind over for klimaforan-
dringerne set i et længere tidsperspektiv vil mere end opvejes af sparede omkost-
ninger som følge af en væsentlig afdæmpning af klimaforandringer på lang sigt.
En effektiv reduktion af det globale forbrug af fossile brændsler vil afdæmpe den
ventede stigning i verdensmarkedspriserne på energi og øge forsyningssikkerhe-
den.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Samlenotat om ECOFIN konklusioner om finansiering indenfor en klimaaftale
blev forelagt FEU forud for ECOFIN-mødet den 10. marts 2009, forud for
ECOFIN-mødet den 9. juni 2009 og forud for ECOFIN-mødet den 20. oktober
2009.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen kan støtte rådskonklusioner på linje med de ovenfor skitserede idet
man fra dansk side vil arbejde aktivt for at EU bidrager til udmøntningen af Kø-
benhavnsaftalen og at EU generelt støtter de internationale klimafohandlinger,
herunder vedrørende international klimafinansiering.
Regeringen kan endvidere støtte, at ECOFIN også fremadrettet vil beskæftige sig
med international klimafinansiering, i samarbejde med Miljørådet
Andre landes holdning
Der ventes generelt opbakning til rådskonklusionerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Dagsordenspunkt 5:
Resumé
Rådets prioriteter for EU's budget for 2011
Rådet vil have en drøftelse af og drage rådskonklusioner om Rådets prioriteter for næste års
budget, således at disse kan fremføres i god tid, før Kommissionen fremlægger sit budgetforslag for
2011 i maj måned. De statsfinansielle konsekvenser af EU’s budget for 2011 afhænger af det
endelige budget, som forventes vedtaget i november/december 2010.
Baggrund og indhold
Rådet vil have en drøftelse af Rådets prioriteter for næste års budget, således at
disse kan fremføres i god tid, før Kommissionen fremlægger sit budgetforslag for
2011 i maj måned.
En væsentlig prioritet for Rådet vil være at sikre budgetdisciplin, som der også,
særligt i lyset af finanskrisen, er stort fokus på i medlemslandene. Således skal de
finansielle perspektiver overholdes med tilstrækkelig margen i hver udgiftskategori
til uforudsete udgifter, hvilket ses som udtryk for god finansforvaltning, ligesom
der skal ske en retvisende og realistisk budgettering.
Vedr. både betalings- og forpligtelsesbevillingerne forventes understreget, at disse
skal afspejle reelle og veldefinerede behov med inddragelse af absorptionskapaci-
tet samt tidligere budgetgennemførelse og ligge inden for rammerne af de finan-
sielle perspektiver.
Vedr. betalingsbevillingerne (der er bestemmende for medlemslandenes faktiske
EU-bidrag) forventes Rådet at understrege Kommissionens ansvar for budgette-
ringen og vigtigheden af at holde bevillingerne under stram kontrol, herunder via
konstant overvågning og forbedring af budgetgennemførelsen.
EU’s budget for 2011 er det første budget, som skal vedtages under den ny bud-
getprocedure vedtaget med Lissabon-traktaten. Med den ny budgetprocedure fo-
retager Rådet og Europa-Parlamentet kun en behandling hver af Kommissionens
budgetforslag før enighed skal tilvejebringes i et forligsudvalg. I den forbindelse
forventes Rådet at fremhæve betydningen af, at der så tidligt som muligt i forløbet
omkring vedtagelsen af det kommende budget koordineres og udveksles syns-
punkter mellem Rådet og Europa-Parlamentet.
Dertil forventes Rådet at komme med specifikke anbefalinger for en række kon-
krete udgiftsområder på 2011-budgettet i et sæt rådskonklusioner:
Konkurrenceevne og vækst:
Der lægges vægt på, at budgettet for 2011 skal bidrage til
økonomisk genopretning. Dette særligt gennem et fokus på forskning og innova-
tion og gennem implementering af den europæiske økonomiske genopretnings-
plan vedtaget af DER i december 2008.
Landbrug:
Som i tidligere år lægges der vægt på, at Kommissionen foretager et rea-
listisk skøn for udgifterne til EU’s landbrugsordninger, herunder særligt at der
sker en retvisende budgettering af betalingsbevillinger til landdistriktsstøtte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Strukturfonde:
Det forventes, at Rådet vil understrege betydningen af, at Kommis-
sionen i samarbejde med medlemslandene fortsat arbejder for at opstille realistiske
og præcise betalingsniveauer under strukturfondene. Herudover ventes det, at
Rådet vil understrege vigtigheden af, at programmer og projekter finansieret fra
strukturfondene implementeres effektivt.
Interne politikker:
Rådet forventes bl.a. at understrege vigtigheden af at der afsættes
tilstrækkelige midler til EU’s immigrationspolitik.
Eksterne politikker:
Rådet forventes at understrege, at det er centralt at sikre en
tilstrækkelig margin indenfor denne udgiftskategori, således at EU vil være i stand
til at handle hurtigt og effektivt i tilfælde af uforudsete behov og kriser. I den for-
bindelse ventes Rådet at fremhæve vigtigheden af Den Fælles Udenrigstjeneste
(FUT), og at denne så vidt muligt oprettes gennem budgetneutrale omprioriterin-
ger og med fokus på omkostningseffektivitet.
Administration:
Rådet forventes at understrege behovet for, at der løbende sker
effektiviseringer i EU’s institutioner, som det også sker i medlemslandene. Rådet
forventes særligt at fremhæve behovet for et fokus på omstruktureringer og opti-
mering af brugen af administrative ressourcer i forbindelse med at Lissabon-
traktaten indebærer nye opgaver for EU’s institutioner.
Agenturer:
Det forventes, at Rådet i lighed med tidligere år vil understrege behovet
for retvisende budgettering af bevillingerne til agenturer for at undgå tidligere års
tendens til over-budgettering.
Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Høring
Ikke relevant.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Rådets konklusioner har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konse-
kvenser. De statsfinansielle konsekvenser af EU’s budget for 2011 afhænger af det
endelige budget, som forventes vedtaget i november/december 2010.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådets konklusioner har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
Holdning
Dansk holdning
De forventede konklusioner kan støttes, idet der fra dansk side lægges stor vægt
på budgetdisciplin, herunder overholdelse af udgiftslofterne i de finansielle per-
spektiver og sikring af en tilstrækkelig margen til uforudsete udgifter.
Andre landes holdninger
Det forventes, at alle lande kan støtte konklusionerne.