Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3003 - økofin Bilag 2
Offentligt
806497_0001.png
1. marts 2010
Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 16.
marts 2010
1.
(FF) Alternative investeringsenheder
Politisk drøflelse
KOM(2009) 207
Skat - Momsfaktura
Politisk drøflelse
KOM(2009)427
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten – Opfølgning på rådsafgørelse om
pålæg til Grækenland
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25. og 26. marts 2010
a)
EU2020
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
b)
Exit-strategier
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Klimafinansiering
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Side 2
2.
Side 20
3.
4.
c)
5.
Rådets prioriteter for EU's budget for 2011
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Eventuelt
6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
806497_0002.png
2
Dagsordenspunkt 1:
Resume
Alternative investeringsfonde
Kommissionen har fremsat direktivforslag til regulering af forvaltere af alternative investerings-
fonde. Forslaget har bl.a. til formål at styrke gennemsigtigheden på de finansielle markeder i
Europa. Direktivet indeholder regler om autorisation, løbende drift samt transparens mv. Direk-
tivet omfatter forvaltere af alternative investeringsfonde i EU og forvaltere etableret i 3. lande
som vil markedsføre alternative investeringsfonde i EU. På det kommende ECOFIN ventes en
drøftelse af forslaget med henblik på generel indstilling
.
KOM(2009)207
Baggrund
Kommissionen fremlagde den 30. april 2009 et forslag til direktiv om forvaltere af
alternative investeringsfonde
1
. Direktivet fastlægger regler for forvaltere af investe-
ringsenheder, der markedsfører sig til professionelle investorer, såsom pensionskas-
ser.
Der er som udgangspunkt tale om et totalharmoniseringsdirektiv, men der er en-
kelte modifikationer heri.
Forslaget er en del af Kommissionens program om at indføre regulering for og tilsyn
med alle aktører og aktiviteter, som kan medføre betydelige risici for stabiliteten på
det finansielle marked. Tilsvarende blev foreslået i den såkaldte Larosiere-rapport
2
og
i det danske indspil om åbenhed og ansvarlighed på kapitalmarkederne i Europa,
som regeringen sendte til Kommissionen den 28. november 2008. Hidtil har for-
valtere af alternative investeringsenheder i EU som udgangspunkt ikke været omfat-
tet af nogen fælles EU-regulering.
Forslagets formål er at:
forbedre overvågning og tilsyn med (systemiske) risici på både mikro- og
makroniveau
forbedre investorbeskyttelse
forbedre markedets effektivitet og integritet
øge gennemsigtigheden i situationer, hvor alternative investeringsenheder
opnår kontrol med virksomheder
introducere fælles EU-lovgivning for forvaltere af alternative investerings-
enheder i EU.
Forslaget og det danske indspil mv.
Det foreliggende forslag opfylder på en række områder hensigten med ønskerne i
det danske indspil mv. Forslaget medfører bl.a., at:
1
’Alternative investeringsfonde’ benævnes herefter ’investeringsenheder’ for at undgå sammenblanding med f.eks. erhvervsdri-
http://ec.europa.eu/internal_market/finances/docs/de_larosiere_report_en.pdf
vende fonde, som er reguleret særskilt i dansk ret.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Der skabes en fælles EU-regulering, hvor forvaltere af alternative investe-
ringsenheder skal registreres eller godkendes i et EU-land som betingelse
for at kunne drive virksomhed i EU.
Hvis en investeringsenhed vælger ikke at have en forvalter, vil enheden selv
skulle opfylde betingelserne for at kunne operere i EU.
Uanset størrelse er alle forvaltere som udgangspunkt omfattet af forslaget.
Et medlemsland kan vælge at tillade en forvalter, hvis samlede aktiver er
under en vis tærskelværdi, at opfylde nogle få betingelser. Anvender forval-
teren denne mulighed, vil forvalteren kun kunne agere i det pågældende
medlemsland. Hvis forvalteren vil operere i andre medlemslande, skal alle
direktivets krav opfyldes.
Forvalter skal af egen drift afgive oplysninger til sine investorer og på op-
fordring til myndighederne med henblik på overvågning og tilsyn samt i
forbindelse med opkøb af virksomheder, hvor der opnås kontrollerende
indflydelse. Forvalterne skal afgive en række af de oplysninger, som er fore-
slået i det danske indspil, herunder investeringsstrategier, gældseksponering,
gebyrer, historiske resultater, risikostyringssystem, værdiansættelsesmetoder,
aflønning af bestyrelse og direktion. Forvalters oplysningsforpligtelser ved-
rører således mange forhold i investeringsenheden, og herved opnås et til-
svarende beskyttelsesniveau, som hvis oplysningsforpligtelserne påhvilede
de enkelte investeringsenheder.
Forvaltere skal løbende besidde et mindste niveau af kapital og opfylde krav
til effektiv styring af risici. Endvidere skal forvalter tage forholdsregler, der
begrænser interessekonflikter i forhold til investeringsenhedens investorer.
De kompetente nationale myndigheder kan sætte øvre grænser for investe-
ringsenheders gældsætning.
Der skabes ensartede regler for forvaltere af investeringsenhederne i EU
med
to
undtagelser:
For det første gives mulighed for at medlemslande kan supplere reglerne i
direktivet nationalt med yderligere krav og regler i forbindelse med oplys-
ninger ved virksomhedsovertagelser. F.eks. kan Danmark dermed bibeholde
eksisterende
regler.
For det andet kan et medlemsland vælge at pålægge krav ud over mini-
mumskravene til forvaltere, der er under tærskelværdien.
Alternative investeringsenheder, der køber og sælger eksempelvis dattersel-
skaber og primært gør dette som en del af deres virksomhedsstrategi og ikke
primært for at opnå afkast til deres investorer, er ikke omfattet af direktivet.
Således er holdingselskaber, som eksempelvis industrielle koncerner, som
udgangspunkt ikke omfattet.
Det bemærkes, at forvaltere etableret i tredjelande ikke vil være omfattet af direk-
tivets krav, så længe de ikke markedsfører deres investeringsenheder i et EU-land.
Effektiviteten af reguleringen kan styrkes yderligere ved, at der fortsat arbejdes
mod globale løsninger. Emnet er på dagsordenen i G20, hvor man er blevet enige
om, at hedgefonde eller deres forvaltere skal registreres og pålægges at afgive op-
lysninger, som er nødvendige for at vurdere deres systemiske risici, herunder ved-
rørende gearing, til de kompetente myndigheder, samt underkastes tilsyn med,
hvorvidt tilstrækkelige risikostyringssystemer er til stede.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
806497_0004.png
4
I det følgende fokuseres der særligt på de dele i kompromisforslaget, der fra dansk
side har været prioriteret i forhandlingerne på baggrund af det danske indspil fra
november 2008.
Indhold
Anvendelsesområde
Forslaget stiller som udgangspunkt krav om godkendelse af og tilsyn med alle forval-
tere af alternative investeringsenheder, uanset hvor disse er beliggende. En investe-
ringsenhed betragtes som selvforvaltende, hvis den vælger ikke at have en forvalter
og i så fald skal enheden selv opfylde kravene.
Med en alternativ investeringsenhed forstås enhver kollektiv investeringsvirksomhed,
der:
rejser økonomiske midler fra et antal investorer
har til formål at investere midlerne i overensstemmelse med en defineret inve-
steringspolitik til gavn for investorerne
ikke kræver autorisation i henhold til det såkaldte UCITS-direktiv (investe-
ringsforeninger mv. som er rettet mod private investorer).
Direktivforslaget omfatter bl.a.:
Kapitalfonde
Hedgefonde
Specialforeninger
Fåmandsforeninger
Professionelle foreninger
Råvarefonde / forskellige varianter af interessentskaber
Virksomheder, der investerer i fast ejendom
Enheder, der investerer i infrastruktur, såsom motorveje m.v.
Øvrige former for ”investeringsfællesskaber”
Forslaget regulerer ikke holdingselskaber som eksempelvis industrielle koncerner.
Alle forvaltere i EU er som udgangspunkt omfattet af forslaget. Medlemslande kan
vælge at lade forvaltere, der udelukkende opererer nationalt, og hvis samlede aktiver
er under en vis tærskelværdigrænse
3
, opfylde færre betingelser. For disse forvaltere er
der følgende minimumsbetingelser:
registrering
meddelelse til de kompetente myndigheder om, hvilke aktiver investerings-
enhederne handler med, og hvor enheden er udsat for størst risiko,
forpligtigelse til at meddele myndighed, hvis værdien af aktiver overstiger
forslagets tærskelværdi
3
Værdien af de samlede aktiver, som forvaltes, skal være mindre end a) 100 mio. EUR eller mindre end b) 500 mio. EUR i
en investeringsenhed, hvor der ikke er gearing, og hvor investorer har bundet deres indskud i minimum 5 år fra enhedens
oprettelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Alle forvaltere i EU med investeringsenheder beliggende i EU, som er etableret og
godkendt i et medlemsland og som opfylder alle kravene i direktivet kan markedsfø-
res i andre medlemslande. Tilsvarende kan forvaltere i EU med investeringsenheder
beliggende i EU, som er under tærskelværdien og som ønsker at markedsføre disse
investeringsenheder i hele EU, kun gøre det hvis de vælger at opfylde alle kravene i
direktivet.
Betingelser for godkendelse og drift som forvalter
Forslaget stiller krav til forvalteres organisering, minimumskapital og løbende drift,
herunder krav om uafhængig vurdering af aktiverne, udarbejdelse af årsrapporter,
krav om opbevaring af de administrerede investeringsenheders værdipapirer i særskil-
te depoter samt regler for forvalteres eventuelle uddelegering af opgaver til tredje-
mand.
Endvidere er der krav om effektiv styring af risici, herunder bl.a. operationelle risici,
likviditetsrisici, modpartsrisici og markedsrisici.
Oplysningskrav i forhold til investorer
Forslaget stiller krav til de oplysninger, som forvalter skal give til investorer om den
alternative investeringsenhed, som administreres. Oplysningerne skal gives før en
eventuel investering samt løbende i tilfælde af ændrede forhold. Det drejer sig om:
oplysninger om investeringspolitik, herunder i hvilke situationer der vil
kunne benyttes optagelse af lån til investering (gearing)
beskrivelse af de aktiver, der investeres i
beskrivelse af de juridiske konsekvenser af investeringer
oplysninger om, hvem der udfører direktivbundne opgaver for enhederne
(depotbank, revisor, valuar m.fl.)
oplysninger om eventuel uddelegering af administrations- og depotopgaver
til tredjemand
anvendte værdiansættelsesmetoder for aktiver og forpligtelser m.v.,
styring af likviditetsrisiko
indløsningspolitik under både normale og usædvanlige forhold
alle direkte og indirekte gebyrer og udgifter i forbindelse med investeringer
hvorvidt visse investorer har ret til særbehandling og en beskrivelse heraf
procedurer og vilkår for udstedelse og salg af ejerandele og aktier i investe-
ringsenheden
den seneste værdiansættelse af investeringsenheden, eller den seneste mar-
kedspris på ejerandelene eller aktierne i investeringsenheden
investeringsenhedens tidligere resultater, hvis muligt
oplysninger om eventuelle kontraktlige afvigelser fra det ansvar, som depo-
sitaren ellers er pålagt ifølge direktivet
oplysninger om eventuelle indgåede aftaler mellem forvalter og en ekstern
valuar vedrørende erstatningsforpligtelser
på investors opfordring en revideret årsrapport for den alternative investe-
ringsenhed
Forvalter skal desuden oplyse investorer om investeringsenhedens risikoprofil og
risikostyringssystem samt eventuelle ændringer i likviditetsstyringen. Desuden skal
regelmæssigt oplyses om andelen af illikvide aktiver.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
806497_0006.png
6
Forvaltere, der benytter sig af systematisk gældsfinansiering (gearing), skal oplyse om
det maksimale gearingsniveau. Desuden skal forvaltere offentliggøre gældsfinansie-
ringens totale omfang.
Oplysningskrav i forhold til de kompetente myndigheder
Forslaget stiller krav om, at forvalter på opfordring fra myndigheder skal indsende
følgende oplysninger:
beskrivelse af de markeder, forvalter handler på, og de instrumenter, forval-
ter handler med på vegne af de forvaltede investeringsenheder
for hver investeringsenhed skal forvalteren på opfordring oplyse om:
o
andelen af illikvide aktiver, som er underlagt særlige betingelser
o
ændringer i likviditetsstyringen
o
risikoprofil og de risikostyringsværktøjer, som anvendes til at styre
markeds-, likviditets- og modpartsrisici samt øvrige risici, herunder
operationelle risici
o
de aktivkategorier, der hovedsageligt investeres i
o
om der anvendes short selling
4
, og
o
resultatet af de stresstests, direktivet foreskriver som led i kravene til
risikostyring
Endvidere skal forvalter på opfordring indsende følgende dokumenter for hver inve-
steringsenhed, som administreres:
en revideret årsrapport
kvartalsvis fuldstændig liste over de investeringsenheder, som forvalteren
administrerer.
Forvaltere, som benytter sig af systematisk gældsfinansiering (gearing), skal stille in-
formation til rådighed for de kompetente myndigheder om gældsfinansieringens
omfang og beskaffenhed, herunder angivelse af de største långiveres identitet.
Oplysningskrav til forvaltere, der opnår kontrollerende indflydelse i et børsnoteret selskab
Overtagelsestilbud i forbindelse med overtagelse af børsnoterede selskaber, herunder
krav til hvilke oplysninger der skal gives i denne forbindelse, reguleres som udgangs-
punkt via overtagelsesdirektivet.
Forslaget indfører i tillæg hertil ét yderligere oplysningskrav for overtagelser af børs-
noterede selskaber. Kravet vil gælde forvaltere, der alene eller tilsammen opnår
kontrollerede indflydelse i et børsnoteret selskab. Kontrollerende indflydelse defi-
neres i direktivet som opnåelse af mere end 50 pct. af stemmerettighederne. I så til-
fælde skal forvalteren oplyse om gældsfinansiering i det overtagne selskab både før
og efter overtagelsen, samt når der efterfølgende sker væsentlige ændringer i ni-
veauet for gældsfinansiering. Oplysningerne skal gives til myndighederne i forval-
terens hjemland og investeringsenhedens investorer.
Forslaget stiller som udgangspunkt ikke dette oplysningskrav, hvis der er tale om
overtagelser af små og mellemstore selskaber. Medlemslandene kan dog fastholde
4
Med short selling forstås at man sælger et aktiv, som man ikke ejer – men f.eks. kan have lånt mod betaling – i forvent-
ning om at aktivet falder i pris.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
806497_0007.png
7
eller indføre yderligere nationale krav vedrørende virksomhedsovertagelser og kan
således også vælge at lade overtagelser af små og mellemstore virksomheder om-
fatte af kravene.
Det vurderes desuden, at det også i praksis vil være muligt at håndhæve direktivets
regler (og eventuelle yderligere nationale regler) vedr. overtagelser af børsnoterede
virksomheder også i situationer, hvor der er tale om overtagelser gennemført af
forvaltere og investeringsenheder fra tredjelande.
Kommissionen skal senest tre år efter direktivets ikrafttræden gennemgå relevant
EU selskabslovgivning og de finansielle sektordirektiver med henblik på at sikre
ensartede regler for selskaber, der overtages af en virksomhed, uanset om den
overtagende part er en alternativ investeringsenhed i direktivets forstand eller ek-
sempelvis en industriel koncern.
Oplysningskrav til forvaltere, der opnår kontrollerende indflydelse i et unoteret selskab
Overtagelser af unoterede selskaber er i dag ikke som udgangspunkt omfattet af
hverken dansk eller europæisk regulering i dag.
Forslaget indfører oplysningskrav for overtagelser af unoterede selskaber. Kravene
vil gælde forvaltere, der alene eller tilsammen opnår kontrollerende indflydelse i et
unoteret selskab. Kontrollerende indflydelse defineres i direktivet som opnåelse af
mere end 50 pct. af stemmerettighederne.
Forslaget stiller som udgangspunkt ikke disse oplysningskrav, hvis der er tale om
overtagelser af små og mellemstore selskaber. Medlemslandene kan fastholde eller
indføre yderligere nationale krav vedrørende virksomhedsovertagelser, herunder
også vælge at lade overtagelser af små og mellemstore virksomheder omfatte af
kravene.
Når en eller flere forvaltere opnår kontrollerende indflydelse med et unoteret sel-
skab, skal de stille følgende oplysninger til rådighed for selskabet, øvrige aktionæ-
rer og selskabets medarbejderrepræsentanter i bestyrelsen
5
:
Identiteten på den eller de forvaltere der har opnået kontrollerende indfly-
delse i selskabet
En politik for at undgå interessekonflikter herunder særligt mellem forvalte-
ren og det overtagne selskab
En politik for ekstern og intern kommunikation herunder særligt i forhold
til selskabets medarbejdere
Der stilles desuden krav om, at forvalteren i den årlige rapport for investeringsen-
heden skal oplyse om:
den driftsmæssige og finansielle udvikling i det overtagne selskab, selskabets
indtjening for hvert forretningssegment, oplysninger om udviklingen i sel-
skabets aktiviteter og finansielle anliggender, vurdering af den forventede
udvikling i aktiviteterne og de finansielle anliggender, rapport om væsentlige
begivenheder i regnskabsåret
5
I tilfælde, hvor der ikke er medarbejderrepræsentanter, skal oplysningerne stilles til rådighed for medarbejderne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
antal ansatte i det overtagne selskab samt væsentlige ændringer her
eventuelle væsentlige afhændelser af aktiver i det overtagne selskab.
Endelig stiller forslaget samme krav vedrørende oplysninger om gældsfinansierin-
gen i det overtagne selskab – før og efter overtagelsen og efterfølgende, når der er
væsentlige ændringer i niveauet for gældsfinansiering, som gælder ved overtagelse
af et børsnoteret selskab.
De kompetente myndigheders brug af information, tilsynssamarbejde samt grænser for
gearing
For at styrke overvågningen på mikro - og makroplan stiller forslaget endvidere krav
til de kompetente myndigheder om, at de skal identificere om investeringsenheder-
nes gearing bidrager til at opbygge systemisk risici i det finansielle system. De skal
desuden stille modtagne oplysninger til rådighed for kompetente myndigheder i an-
dre medlemslande.
For at styrke tilsynsrammerne skal de kompetente myndigheder have adgang til at
sætte grænser for størrelsen af den gearing, som forvalter kan anvende. De kompe-
tente myndigheder skal også kunne indføre midlertidige forbud mod at drive virk-
somhed.
De kompetente myndigheder kan desuden såvel regelmæssigt som på ad hoc basis
anmode forvalter om andre oplysninger end de i direktivet angivne, såfremt det
måtte være nødvendigt for en effektiv overvågning af systemisk risiko.
Bestemmelser vedrørende aflønning
Forslaget stiller krav om, at forvaltere har en aflønningspolitik, der sikrer en for-
svarlig risikostyring. Som udgangspunkt er alle ledende medarbejdere, risikotagere
samt alle medarbejdere i kontrolfunktioner omfattet af forslagets bestemmelser
om aflønning.
Forvalter har ansvar for at have en aflønningspolitik, der er proportional i forhold
til de risici, som forvalteren og de underliggende investeringsenheder tager. Ek-
sempelvis skal forvalter håndhæve aflønningspolitikken i relation til forvaltnings-
selskabets størrelse, investeringsenhedens størrelse, den interne organisation samt
omfanget og kompleksiteten af de aktiviteter, der udføres. Dele af kravene til af-
lønningspolitikken vil derfor ikke finde anvendelse for mindre forvaltere, det gæl-
der eksempelvis i forhold til nedsættelse af en aflønningskomité.
Forslagets væsentligste bestemmelser vedrørende aflønningspolitikken er bl.a., at
den skal:
være i overensstemmelse med en forsvarlig og robust risikohåndtering
være på linje med forvalterens og investeringsenhedens forretningsstrategi
og interesser
vurderes årligt, centralt og uafhængigt
Der er ligeledes krav om, at tilsynsmyndighederne fører tilsyn med aflønningen i
investeringsenhederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Specifikke bestemmelser om tredjelande
Direktivforslaget regulerer forvaltere etableret i tredjelande, der ønsker at mar-
kedsføre sine investeringsenheder i EU-lande. Direktivforslaget regulerer ligeledes
EU-forvaltere, der forvalter investeringsenheder, som er beliggende i tredjelande
og markedsføres i EU-lande eller markedsføres uden for EU. Principperne for
reguleringen af disse forvaltere uddybes nedenfor. Forvaltere etableret i tredjelan-
de vil ikke være omfattet af direktivets krav, så længe de ikke markedsfører deres
investeringsenheder i et EU-land.
En medlemsstat kan tillade forvaltere etableret i tredjelande at markedsføre inve-
steringsenheder til professionelle investorer i det pågældende medlemsland, så-
fremt forvalter overholder direktivets krav om udarbejdelse af årsrapporter, op-
lysninger til investorer, oplysninger til de kompetente myndigheder samt overhol-
der direktivets oplysningskrav i forbindelse med overtagelse af unoterede og
børsnoterede selskaber. Endvidere er det en betingelse, at der skal være etableret
passende samarbejdsaftaler mellem det medlemsland, hvor forvalter ønsker at
markedsføre sin investeringsenhed, og tilsynsmyndigheden i det tredjeland, hvor
forvalter er etableret. Det vil derudover være op til det pågældende EU-land, hvil-
ke eventuelle yderligere betingelser og krav, der skal stilles som led i en sådan til-
ladelse. Forvaltere etableret i tredjelande skal således have separat tilladelser i hvert
enkelt EU-land, som den ønsker at markedsføre sine investeringsenheder i.
En medlemsstat kan tillade forvaltere etableret (og godkendt) i EU at markedsføre
investeringsenheder fra tredjelande til professionelle investorer i den pågældende
medlemsstat, såfremt forvalter lever op til alle de krav, der er i direktivet med und-
tagelse af depositarreglerne. Endvidere skal det sikres, at der er etableret passende
samarbejdsaftaler mellem det medlemsland, hvor forvalter er hjemmehørende og
tilsynsmyndigheden i det tredjeland, hvor investeringsenheden er etableret. Det vil
derudover være op til det pågældende EU-land, hvilke eventuelle yderligere betin-
gelser og krav, der skal stilles som led i en sådan tilladelse. Forvaltere etableret i
EU skal således have særskilt tilladelser i hvert enkelt EU-land, som den ønsker at
markedsføre sine investeringsenheder fra tredjelande i.
En medlemsstat kan give tilladelse til, at forvaltere etableret (og godkendt) i den
pågældende medlemsstat administrerer investeringsenheder, der hverken er etable-
ret eller markedsført i EU, såfremt forvalter overholder alle de krav, der er oplistet
i direktivet med undtagelse af regler om depositarer og årsrapport. Endvidere er
det en betingelse, at der skal være etableret passende samarbejdsaftaler mellem det
medlemsland, hvor forvalteren er hjemmehørende, og tilsynsmyndigheden i det
tredjeland, hvor investeringsenheden er etableret. Det vil derudover være op til
det pågældende EU-land, hvilke eventuelle yderligere betingelser og krav, der kan
stilles som led i en sådan tilladelse. Dette giver ikke forvalter mulighed for at mar-
kedsføre sine investeringsenheder fra tredjelande i andre EU-lande
Hjemmelsgrundlag
Direktivforslaget har hjemmel i Traktatens artikel 53, stk. 1. Forslaget er omfattet
af den fælles beslutningstagning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
806497_0010.png
10
Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer, at direktivforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Rappourteuren på forslaget i Europa-Parlamentets udvalg for økonomiske og
monetære anliggender (ECON) har udarbejdet en betænkning, der blev behandlet
i udvalget den 23. februar 2010. Det forventes, at Europa-Parlamentes plenarfor-
samling skal stemme om betænkningen i juli 2010 med henblik på at opnå en afta-
le med Rådet under spansk formandskab i forbindelse med Parlamentets 1. be-
handling af forslaget.
Betænkningen indeholder 138 ændringsforslag. En lang række af ændringsforsla-
gene er af teknisk eller sproglig karakter. Særligt betænkningens bemærkninger
vedrørende oplysningskrav ved virksomhedsovertagelse og de såkaldte ækviva-
lensregler i forhold til investeringsenheder fra tredje landes muligheder i EU er på
linje med det danske indspil.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Hvor og hvordan de nødvendige ændringer i dansk ret vil blive gennemført er
ikke endeligt afklaret på nuværende tidspunkt.
Lov om finansiel virksomhed
For så vidt angår forvaltere af alternative investeringsenheder, som defineret i
direktivforslaget, er der ikke pt. en national regulering af disse i deres egenskab af
netop forvaltere af de pågældende investeringsenheder. Imidlertid reguleres inve-
steringsforvaltningsselskaber i Lov om Finansiel Virksomhed (FIL). Disse selska-
ber kan udover investeringsforeninger også administrere investeringsenheder om-
fattet af direktivet såsom specialforeninger, fåmandsforeninger, professionelle
foreninger, hedgeforeninger m.v. I FIL reguleres både deres ejerforhold, ledel-
sesmæssige forhold, kapitalforhold, investeringsregler, god skik regler, regler om
årsrapporter, tilsyn mv. Disse regler vil skulle tilpasses til direktivets krav på disse
områder.
Lov om investeringsforeninger og specialforeninger
Der vil skulle gennemføres ændringer i Lov om investeringsforeninger og special-
foreninger samt andre kollektive investeringsordninger (LIS), idet specialforenin-
ger, fåmandsforeninger, professionelle foreninger, hedgeforeninger m.v. er inve-
steringsenheder, der omfattes af direktivet. I LIS reguleres både disse investe-
ringsenheders ledelsesmæssige forhold, prospekter, indløsnings- og emmisions-
forhold, investeringsregler, god skik regler, regler om årsrapporter, tilsyn mv.
Selskabs og regnskabslovgivning
Forvalter er i dag underlagt den almindelige selskabs- og regnskabslovgivning.
Ifølge gældende dansk ret vil en forvalter, der f.eks. er organiseret som et aktiesel-
skab være omfattet af aktieselskabslovens
6
regler om organisering, kapital, ledelse
mv. Endvidere vil forvalter være omfattet af årsregnskabslovens regler om udar-
bejdelse, revision og indsendelse af virksomhedens årsrapport.
6
Pr. 1. marts 2010 træder selskabsloven i kraft i stedet for aktieselskabsloven og anpartsselskabsloven.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Det vurderes, at der vil skulle indføres nye regler vedrørende autorisation af for-
valtere, regler for den løbende drift af forvaltervirksomhederne samt regler for
forvalternes pligter i henhold til direktivforslaget, herunder oplysningsforpligtelser
og kapitalkrav til forvalter.
Eksisterende kapitalkrav for aktie- og anpartsselskaber vil kunne fastholdes. For
så vidt angår øvrige selskaber, der kan være forvaltere, vil der skulle indføres kapi-
talkrav.
For så vidt angår øvrige selskaber med begrænset ansvar og kommanditselskaber
og interessentskaber vil disse også kunne være forvaltere. Der er ikke i gældende
dansk ret krav til minimumskapital for denne type selskaber. Med vedtagelsen af
direktivet vil der skulle indføres krav om minimumskapitalkrav for denne type
virksomheder, hvis de ønsker at udøve virksomhed som forvalter i direktivets
forstand.
Desuden vil der skulle indføres bestemmelser om oplysningspligt for forvaltere i
forbindelse med overtagelse af unoterede selskaber.
Det er med forslaget muligt for medlemslandene at opretholde eksisterende samt
fastsætte yderligere nationale regler, der ligger ud over direktivets bestemmelser
vedrørende overtagelse af børsnoterede selskaber.
Det vurderes, at der vil skulle gennemføres mindre ændringer i årsregnskabsloven.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil øge ressourcebehovet i Finanstilsynet og Erhvervs- og Selskabsstyrel-
sen som følge af nye krav til godkendelse/registrering af forvaltere af alternative
investeringsenheder og til myndighedernes løbende kontrol.
Finanstilsynets ydelser er brugerfinansierede, og udgifterne hertil betales derfor af
sektoren. Erhvervs- og Selskabsstyrelsens udgifter til såvel lønsum og drift kan
ligeledes finansieres ved gebyrer pålagt de registrerede virksomheder under tilsyn
efter en lignende konstruktion. De øgede udgifter forudsættes derfor modsvaret af
øgede indtægter på finansloven.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget ventes at forbedre overvågning og tilsyn med (systemiske) risici på både
mikro- og makroniveau, forbedre investorbeskyttelse, forbedre markedets effekti-
vitet og integritet, øge gennemsigtigheden ved opkøb af større ejerandele i virk-
somheder samt give større åbenhed for virksomheder, der kontrolleres af alterna-
tive investeringsenheder.
Administrative konsekvenser
Forslaget stiller nye krav til forvaltere af alternative investeringsenheder, hvilket vil
øge de administrative omkostninger for sektoren. De kompetente myndigheder vil
søge at mindske omfanget af de administrative byrder ved at genbruge oplysninger
om forvaltere og investeringsenheder i det omfang, disse indberettes i henhold til
anden lovgivning eller regulering i øvrigt, f.eks. til myndigheder i andre lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Grundet banker og øvrige finansielle aktørers betydning for stabiliteten af det
finansielle system, er mange af de finansielle aktører allerede i dag underlagt en
grundig kontrol. De forvaltere, der er omfattet af direktivforslaget, udgør som
udgangspunkt et hidtil ureguleret område, men for nogle forvaltere vil der allerede
være en eksisterende regulering, der betyder, at nogle oplysninger allerede indbe-
rettes til myndighederne. I disse tilfælde vil datagenbrug være muligt, og i øvrigt
vil der for disse forvaltere være tale om tillæg til eksisterende pligter, men ikke om
helt nye pligter. Som eksempel kan nævnes forslagets krav om, at forvalter skal
sørge for at årsrapporten, for de alternative investeringsenheder der administreres,
tilføjes en række yderligere oplysninger i forhold til, hvad der kræves i henhold til
gældende regnskabslovgivning. De fleste danske virksomheder vil allerede på nu-
værende tidspunkt være forpligtede til at udfærdige en årsrapport. Forslagets krav
vil derfor være krav til den eksisterende årsrapport, men ikke krav om at virksom-
heden skal udfærdige en selvstændig årsrapport i sin egenskab af alternativ inve-
steringsenhed.
Høring
Der blev afholdt møde om Kommissionens direktivforslag om forvaltere af alter-
native investeringsfonde KOM(2009)207.den 28. maj 2009 i EU-specialudvalget
for finansielle tjenesteydelser. Dagsordenspunktet var en drøftelse og efterfølgen-
de høring af Kommissionens direktivforslag om forvaltere af alternative investe-
ringsfonde (KOM(2009)207. Til stede på mødet var følgende: Forsikring og Pen-
sion, Dansk Venture Capital & Private Equity Association, FTF, Nationalbanken,
Økonomi- og Erhvervsministeriets departement, Finansministeriet, Statsministe-
riet, Realkreditforeningen, Finansrådet, Dansk Industri, Udenrigsministeriet,
Dansk Aktionærforening, Dansk Erhverv, Foreningen for statsautoriserede revi-
sorer, Investeringsforeningsrådet, Finansforbundet, Nasdaq/OMX Copenhagen,
Justitsministeriet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og Finanstilsynet.
Der er efterfølgende blevet afholdt statusmøde for EU-specialudvalget for den
finansielle sektor vedrørende direktivforslaget i Finanstilsynet den 26. januar 2010.
Her var der tekniske uddybende spørgsmål.
Udover drøftelserne på EU-specialudvalgsmøderne blev der iværksat en yderligere
høring af EU-specialudvalgsmedlemmerne. Nærværende hørings-notat gengiver
holdninger enten udtrykt på selve mødet og/ eller i forbindelse med den efterføl-
gende høringsproces. Følgende EU-specialudvalgsmedlemmer har afgivet be-
mærkninger enten på EU-specialudvalgsmødet den 28. maj 2009 eller i forbindelse
med den efterfølgende høring:
1. Investeringsforeningsrådet.
2. DI, Dansk Erhverv og Danish Venture Capital and Private Equity Association i
forening.
3. Danish Venture Capital and Private Equity Association.
4. Finansrådet.
5. Børsmæglerforeningen.
6. Dansk Aktionærforening
7. Foreningen af Statsautoriserede Revisorer.
8. Finansforbundet.
9. LO.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Investeringsforeningsrådet (IFR) mener overordnet, at det er en god idé at regule-
re managers af alternative investeringsfonde. IFR mener dog, at direktivforslaget
på visse områder er gået for langt og at en minimumsregulering i stedet ville være
at foretrække. IFR understreger, at det er vigtigt, at direktivforslaget på alle områ-
der harmoniseres i forhold til UCITS-direktivet.
IFR kan ikke se nødvendigheden af at tildele udenlandske fonde markedsførings-
ret til EU. Det vil være en destabiliserende faktor at tillade ikke regulerede pro-
dukter fri adgang til det europæiske marked. For det første fordi det kan føre til en
generel udflagning af danske/EU domicilerede foreninger. For det andet fordi
tvister dermed kan blive afgjort efter 3. landes ret, hvilket samlet set må formodes
at føre til en generel sænkning af gennemsigtigheden og investorbeskyttelsen.
Derudover mener IFR, at der er stor risiko for, at muligheden for fri markedsfø-
ring af ikke-regulerede produkter på tværs af EU vil kunne underminere UCITS-
brandet, da det vil være let at etablere UCITS-lignende produkter uden egentlig
investorbeskyttelse. Dette finder IFR uheldigt, fordi det gennemarbejdede
UCITS-koncept har vist sin stabilitet under finanskrisen.
IFR anfører ydermere i sine bemærkninger, at direktivforslaget går for langt i an-
givelsen af anvendelsesområdet. Èt regelsæt til dækning af så forskelligartede om-
råder er uhensigtsmæssigt, idet det ikke tager hensyn til de karakteristika, der gæl-
der for de enkelte enhedstyper. Det vil føre til irrelevante administrative byrder,
der ikke kan bidrage til formålet med at skabe overblik over systemiske risici.
IFR påpeger derudover, at et andet problem med direktivforslaget er, at det ikke
synes at tage hensyn til, at der i en del lande allerede eksisterer regulering af mana-
gere af alternative investeringsfonde. IFR ønsker, at Finanstilsynet arbejder for, at
det bliver muligt at fastholde den eksisterende nationale lovgivning og praksis, i de
tilfælde hvor foreningerne/produkterne ikke markedsføres over grænserne. I de
tilfælde, hvor direktivet kommer til at gælde er det vigtigt for IFR, at den eksiste-
rende regulering af managere i lov om finansiel virksomhed, MiFID-reguleringen
og reglerne i LIS koordineres. Det er nødvendigt, at der etableres enkle og smidige
procedurer således, at ressourceforbruget af konkurrencehensyn kan holdes på et
minimalt niveau. For eksempel bør godkendelsesproceduren for så vidt angår
henholdsvis UCITS-forvalterne og forvalterne af AIF koordineres, så det bliver
unødvendigt at indhente to separate godkendelser.
Endvidere skal der være mulighed for, at de foreninger/produkter, der ligner
UCITS ved at have indbygget investorbeskyttelse, fortsat skal kunne tilbydes de-
tailkunder – eksempelvis specialforeningerne. I den sammenhæng er det et pro-
blem, at det, der forvaltes af en FAIF, skal klassificeres som komplekse produkter.
Dette er en unødig forenkling, der ikke tager hensyn til, at også andre produkter
end UCITS-produkter kan være simple og have indbygget investorbeskyttelse.
Klassifikationen af komplekse, henholdsvis ikke komplekse produkter bør følge
MiFID-klassifikationen.
Det er vigtigt, der kun er ét sæt af regler at leve op til. På det detaljerede plan ef-
terlyser IFR en definition på en ”uafhængig valuar” og oplyste, at der ikke er be-
hov for uafhængige valuarer i forhold til en række danske foreninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Dansk Erhverv, Dansk Industri og Danish Venture Capital and Private Equity
Association påpeger, at Kommissionen i direktivudkastet fremhæver, at kapital-
fonde ikke udgør en systemisk risiko, hvilket skyldes deres investeringsstrategier
og anden brug af gearing end hedgefonde. Derfor bør kapitalfonde ikke anses for
at være en af årsagerne til den økonomiske krise. Dette bør afspejles i en eventuel
regulering af fondene.
Organisationerne anfører endvidere, at i en analyse udarbejdet af Økonomi- og
Erhvervsministeriet om kapitalfonde fra 2006, blev det fastslået, at kapitalfonds-
ejerskab medfører flere danske arbejdspladser. Hvis direktivet gennemføres, kan
det betyde, at danske virksomheder ikke får vækstkapital og derfor kan væksten på
sigt blive mindre i Danmark. Danmark får derfor sværere ved at opfylde Barcelo-
na-målsætningen samt skabe nok arbejdspladser til at finansiere fremtidens vel-
færdssamfund. Organisationerne mener derfor, at diversitet i kapitaludbuddet er
en forudsætning for, at EU kan være en effektiv og konkurrencedygtig økonom-
baseret på velfungerende markeder og level playing field på globalt plan for inve-
storer. Organisationerne understreger, at direktivet vil medførevæsentlige admini-
strative byrder, både for kapital- og venturefonde samt for deres mange porteføl-
jeselskaber. Forslaget kan derfor påføre erhvervslivet væsentlige administrative
byrder, der ikke er proportionale i forhold til direktivets formål.
Dansk Industri (DI) fremførte, at det er vigtigt, at der bliver tænkt på administra-
tive byrder hele vejen igennem systemet i relation til alternative investeringsfonde.
Dette fordi oplysningskravene i direktivforslaget både rammer administrationssel-
skaberne, de alternative investeringsfonde og eventuelle porteføljeselskaber. DI
mente samtidig, at det er uhensigtsmæssigt, at børsnoterede virksomheder som
overtages af kapitalfonde og afnoteres, skal opfylde transparensdirektivet i 2 år
efter afnotering. Der er her tale om en væsentlig byrde for disse virksomheder.
Det er vigtigt at være opmærksom på, om omkostningerne med de enkelte krav
overstiger nytten. Ydermere blev det pointeret, at det er meget vigtigt at have øje
for, at virksomhederne har behov for kapital og at kapitalfondene er en vigtig
kapitalkilde. DI pegede ligeledes på, at det bør fremgå klarere af direktivet, at er-
hvervsdrivende fonde ikke er omfattet.
Dansk Venture Capital & Private Equity Association (DVCA) sætterspørgsmåls-
tegn ved, hvorfor kapitalfonde skal underlægges risikostyringssystemer og likvidi-
tetssystemer. Organisatorisk er kapitalfonde relativt småt sat op og er i skarp kon-
kurrence med andre fonde, rige enkeltpersoner og sovereign wealthfunds (stats-
fonde som investerer pensions-midler mv.) Derfor mener DVCA ikke, at der skal
meget til, før kapitalfonde ikke længere er konkurrencedygtige. Yderligere påpege-
de DVCA også, at venturefonde bliver omfattet, og da disse fonde forventes at
blivestore i fremtiden, kan de i værste fald blive ude af stand til at modstå konkur-
rencen. I stedet bør mega buy out - fonde omfattes. Ifølge DVCA bør Danmark
stemme nej til forslaget. Hvis der arbejdes videre med direktivet, bør tærsklerne
for at være omfattet af direktivet i givet fald 10-dobles.
DVCA henviser til beretningen fra Folketingets Europa Udvalg fra maj2008,
hvori udvalget udtaler, at en eventuel kommende regulering af kapital- og hedge-
fonde bør foregå fra globalt plan. DVCA udtrykker bekymring for, om politikerne
havde glemt denne udtalelse. DVCA ønsker ens konkurrencevilkår for alle aktører
på markedet (level playing field). Den foreslåede europæiske regulering vil påføre
europæiske kapitalfonde flere byrder end deres internationale konkurrenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
DVCA understreger, at Kommissionen lægger op til, at en fond – uanset størrelse
- skal reguleres under direktivet eller lignende dansk lovgivning, der måske kan
være strengere end direktivet. Danmark har pt. ingen specifik regulering vedrø-
rende kapitalfonde. DVCA mener i denne sammenhæng, at Danmark skal arbejde
for, at mindre fonde undtages for denne administrative byrde. Den administrative
byrde er en forhindring for at tiltrække kapital for hovedparten af de danske fon-
de. Dette vil være til skade for danske investeringer og dermed arbejdspladser,
påpeger DVCA.
Dansk Erhverv går ind for de danske indstillinger, dog med undtagelse af den
danske indstilling om, at alle vigtige finansielle aktører og enheder skal reguleres
(herunder kapital- og hedgefonde). Dette punkt bør ifølge Dansk Erhverv udgå.
Ligeledes mener Dansk Erhverv, at afvisningen af3. lande er for markant, idet der
allerede er fonde fra 3. lande i Europa.
Finansrådet og Børsmæglerforeningen mener, at det bør være MiFID’s almindeli-
ge regler for investorbeskyttelse, der skal finde anvendelse, som tilfældet er i dag.
Ydermere et det vigtigt at undgå dobbeltregulering af de foreninger, der allerede er
oprettet i henhold til den gældende danske lovgivning, men som ikke er omfattet
af UCITS-direktivet, herunder også sikre, at disse foreninger fortsat kan admini-
streres af de investeringsforvaltningsselskaber og sælges til de samme investorer
som i dag.
Endeligt gør Finansrådet opmærksom på, at bestemmelsen om, at børsnoterede
virksomheder, som overtages af en kapitalfond og derefter afnoteres i 2 år vil være
omfattet af de samme krav til åbenhed som børsnoterede virksomheder, fore-
kommer unødvendig. Dette begrundes med, at disse selskaber allerede er omfattet
af selskabslovgivningen, herunder offentliggørelse af regnskaber med videre. Fi-
nansrådet mener ikke, at der er øget behov for beskyttelse i disse situationer.
Finansrådet (FR)understregede, at der er problemer med anvendelses-området.
Der skal være mere styr på definitionerne, da en hedgefond ikke bare er en hedge-
fond. Ligeledes mener FR, at den danske indstilling vedrørende 3. lande er for
bastant. USA har allerede fonde i London, så det findes allerede – derfor ville det
være mere hensigtsmæssigt at se på 3.landes kontrol.
Dansk Aktionærforening (DAF)finder, at den ikke har substantielle bemærknin-
ger, da direktivforslaget som bekendt omhandler professionelle investorer. Dog
understregede foreningen, at det er problematisk at skyde på kapitalfondene som
skyld i finanskrisen – da det er ganske uberettiget.
Når der skydes så skarpt på kapitalfondene, kan det i sidste ende ramme den pri-
vate investor, som gerne vil have opkøbt sine aktier. Den lille investor kan blive
ramt, hvis kapitalfonde reducerer deres aktivitet medovertagelse af børsnoterede
virksomheder. DAF mener, at det aktuelle forslag som udgangspunkt har en stærk
kritik af alle ikke-regulerede fonde. DAF mener dog ikke, at kritikken er tilstræk-
keligt underbygget af analyser af, hvad de forskellige typer af fonde har betydet for
den finansielle uro i det seneste år. Derfor er Kommissionens direktivforslag ikke
præcist nok i sine definitioner og mål. I forlængelse af dette er det svært at vurde-
re, hvilken betydning direktivet vil få for den enkelte investor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Umiddelbart vil direktivforslaget ikke have nogen betydning for private investorer,
da det er rettet mod fondsdannelser med professionelle deltagere. Dog er der en
risiko for, at kravet om større gennemsigtighed vil trække likviditet ud af de regu-
lerede markeder.
DAF tilslutter sig de danske indstillinger og støtter, at Danmark arbejder for, at så
mange elementer fra det danske indspil om åbenhed og ansvarlighed for kapital-
markederne i Europa vil indgå i direktivet. DAF finder dog, at::
Det bør være muligt for fonde og administrationsselskaber fra tredjelande
at få tildelt rettigheder til at drive virksomhed eller markedsføre sig inden
for EU, hvis de er underlagt en regulering, der svarer til direktivets
En ny pligt til at afgive oplysninger vil altid opleves som en væsentlig for-
øgelse af de administrative byrder. Det afgørende er derfor direktivets
formål, ikke den administrative byrde. Pointen i dette punkt bør derfor
være, at Danmark skal arbejde for, at direktivets krav om, hvilke oplys-
ninger, der skal gives, svarer til direktivets formål.
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer henviser til artikel 19 i direktivforslaget.
FSR mener, det er uklart, hvad der ønskes i relation til årsberetningen. Som artik-
len må læses, ønskes der ligeledes en revisionsberetning i selve årsberetningen,
hvilket ikke er normal procedure.
Finansforbundet udtalte, at det er vigtigt, at der med direktivforslaget ikke bliver
spændt ben for de danske overenskomster.
(LO) finder det positivt, at Kommissionen fremsætter lovgivning, der har til hen-
sigt at regulere kapital- og hedgefonde. LO mener, at der er mange gode og vigtige
elementer i direktivforslaget. LO henviser eksempelvis til, at fondenes administra-
torer skal have en autorisation samt, at der er øgede krav til åbenhed, videregivelse
af information og afrapportering.
Endvidere hilser LO det velkomment, at der med direktivforslaget ikke ændres i
lovgivningen om virksomhedsoverdragelser. LO fremfører, at hvis kapitalfonds-
overtagelse omfattes af denne lovgivning, vil det få alvorlige konsekvenser for den
danske model, fordi der dermed åbnes op for muligheden for at frasige sig gæl-
dende overenskomster.
LO mener, at der er behov for at styrke direktivforslaget på en række områder,
ligesom der må arbejdes videre med at realisere de elementer fra det danske ind-
spil, der ikke er med i direktivet. Dette gælder for eksempel i forhold til skat,
overdreven brug af gældsfinansiering og krav til udbyttebetalinger. En enhedsplat-
form til markedsføring af produkter i EU vil kræve, at fondene efterlever et særligt
sæt af regler, der garanterer sikkerhed for alle interessenter.
LO mener, at forslaget bør regulere alle fonde, der vil operere i EU-området, og
ikke kun administratorer.
Minimumsgrænserne for direktivets anvendelsesområde er ligeledes problemati-
ske. LO mener ikke, at det er tilstrækkeligt, at halvdelen af alle alternative investe-
ringsfonde vil blive omfattet. Grænsedragningerne vil kunne betyde, at mange
forvaltere vil have motiv til at splitte sig op i flere enheder. LO påpeger ydermere,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
at det er problematisk, at kravene til information og rapportering ikke vil gælde
for administratorer, der overtager virksomheder med færre en 250 ansatte, mindre
end 375 millioner kroner i omsætning og/eller en balance på mindre en 323 milli-
oner kroner. Det kan vise sig at blive et problem i Danmark, hvor mange små og
mellemstore virksomheder bliver opkøbt af fonde. Her vil medarbejderne ikke få
bedre rettigheder, selvom det er lige så relevant for dem, som for lønmodtagere på
større arbejdspladser. LO gentog denne bekymring på EU-specialudvalgsmødet
den 26. januar 2010.
LO er ikke enig i den foreløbige danske holdning, der fremfører, at øgede oplys-
ningskrav indebærer væsentligt øgede byrder. LO finder det tværtimod helt afgø-
rende, at der skal være øgede oplysningskrav for både forvaltere og porteføljevirk-
somheder.
Det danske indspil til EU-Kommissionen peger på, at EU-reglerne omtilbudsdo-
kumenter bør skærpes, så de følger detaljeringsgraden i de danske regler. Det in-
debærer bl.a. oplysninger om de strategiske planer for virksomheden, om den
opkøbte virksomhed fortsat skal være børsnoteret og om påtænkte store udbytte-
betalinger umiddelbart efter overtagelsen. LO opfordrer regeringen til fortsat at
arbejde for denne forbedring af EU-reglerne om tilbudsdokumenter. LO ønsker,
at medarbejderne har samme informationsniveau i overtagelsessituationen uanset
om de pågældende er ansat på en børsnoteret eller ikke børsnoteret virksomhed.
LO anbefaler ligeledes generelt, at reglerne om information og høring skærpes, så
der i forbindelse med opkøb og lignende pålægges ejerne en større forpligtelse til
at sikre, at virksomhedens medarbejdere informeres og høres om ejerens planer
for virksomheden. LO bemærker, at reglerne som de ser ud nu, alene pålægger
ledelsen en oplysningspligt, men at der i praksis kan opstå det problem, at medar-
bejderne ikke får fyldestgørende information fra ledelsen, hvis ejerkredsen er til-
bageholdende med at give oplysninger til ledelsen om de fremtidige planer for den
overtagne virksomhed.
I forhold til problemstillingen om, hvorvidt fonde fra 3. lande skal kunne mar-
kedsføre sig i EU, mener LO ikke, at det skal være muligt, med mindre de opfyl-
der de samme krav, som stilles til EU baserede fonde/forvaltere. LO har yderme-
re svært ved at se idéen med, at der stilles kapitalkrav til administratorerne i relati-
on til direktivforslaget. Kapitalkravene er så små, at de er ligegyldige. I forhold til
dette område skal der sikres en sammenhæng til anden lovgivning, og at der ind-
føres reelle, skærpede kapitalkrav for de selskaber, hvor der er behov for det.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Nærhedsnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg den 15. maj 2009. Grundnotat
er fremsendt den 18. juni 2009. Sagen blev behandlet i samråd den 20. maj 2009 og i
lukket samråd i Folketingets Europaudvalg den 2. oktober 2009. Der blev fremsendt
orientering vedrørende forhandlingssituationen til Folketingets Europaudvalg den
23. oktober 2009 og status på forhandlingerne blev fremsendt den 25. januar 2010 til
Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Regeringen støtter generelt kompromisforslaget. En regulering af alle vigtige finan-
sielle aktører og enheder, herunder kapital- og hedgefonde, er i overensstemmelse
med det danske indspil om åbenhed og ansvarlighed på kapitalmarkederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
Anvendelsesområde
Regeringen har arbejdet for, at det ikke skulle være muligt at omgå direktivets krav
ved at undlade at udpege en forvalter. Regeringen kan således støtte, at investe-
ringsenheden selv skal opfylde direktivets krav, hvis enheden har valgt ikke at
udpege en ekstern forvalter.
Regeringen har endvidere arbejdet for og er tilfreds med, at det foreliggende kom-
promisforslag præciserer anvendelsesområdet således, at kun relevante aktører om-
fattes af direktivet, såsom aktører der udgør en væsentlig risiko for stabiliteten på de
finansielle markeder og ikke f.eks. industrielle holdningselskaber.
Regeringen har arbejdet for, at alle forvaltere uanset størrelse omfattes af direktivet.
Som forslaget foreligger, vil Regeringen derfor kunne støtte direktivets anvendelses-
område.
Oplysningskrav
Regeringen støtter direktivets krav til forvalter om oplysninger til investorer i
overensstemmelse med det danske indspil med henblik på at øge gennemsigtighe-
den.
Regeringen støtter ligeledes kravene til forvalter om oplysninger til myndigheder-
ne med henblik på at forbedre overvågning og tilsyn af investeringsenheder.
Regeringen har arbejdet for at indføre yderligere oplysningskrav i forbindelse med
virksomhedsovertagelser, og for at reglerne også omfatter små og mellemstore
virksomheder. Der er i forhandlingerne i Rådet ikke fundet støtte blandt de andre
medlemslande til at indføre yderligere oplysningskrav.
Regeringen har imidlertid på baggrund af forhandlingssituationen i Rådet arbejdet
for og opnået støtte til, at direktivet skal give mulighed for at bibeholde eksiste-
rende nationale bestemmelser i forhold til oplysningskrav i forbindelse med virk-
somhedsovertagelser. Forslaget indeholder på den baggrund minimumsregler, der
giver mulighed for at bibeholde og udvikle eksisterende nationale bestemmelser,
og for at bestemmelserne kan finde anvendelse på små og mellemstore virksom-
heder. Regeringen støtter disse bestemmelser.
Regeringen lægger således afgørende vægt på, at det endelige forslag giver Dan-
mark mulighed for at opretholde det eksisterende oplysningsniveau i Danmark i
forbindelse med virksomhedsovertagelse.
Aflønning
Regeringen støtter reglerne om aflønning i kompromisforslaget, som er på linje
med forslagene i kapitalkravsdirektivet og Kommissionens henstilling.
Tredjelande
Regeringen kan støtte direktivets regler vedrørende tredjelande. Regeringen finder,
at forvaltere eller investeringsenheder fra tredjelande alene skal kunne opnå ad-
gang til at markedsføre deres andele i Danmark eller andre EU-lande, hvis de lever
op til krav, der er ækvivalente med direktivets regler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
Andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til kompromisforslaget, men der ventes fortsat for-
handlinger om depositarreglerne, valuarreglerne samt bestemmelserne vedrørende
tredjelande.
Forhandlingerne om direktivet har overordnet afspejlet, at én gruppe lande, her-
under Danmark, ønsker en stærk regulering af forvaltere af alternative investe-
ringsenheder og en anden gruppe lande ønsker en mindre omfattende regulering
af forvaltere af alternative investeringsenheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Dagsordenspunkt 2:
Resumé
Momsfaktura
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af momssystemdirektivets regler for momsfaktura,
som indebærer en forenkling og harmonisering af reglerne. På ECOFIN-mødet den 16. marts
forventes en drøftelse af formandskabets seneste kompromisforslag.
KOM(2009) 21
Baggrund
Kommissionen har fremlagt en rapport om den teknologiske udvikling inden for
elektronisk fakturering (e-fakturering). Det fremgår af rapporten, at de gældende
IT-teknologiske krav ved udstedelse og modtagelse af e-fakturaer har begrænset
erhvervslivets anvendelse af omkostningsbesparende e-fakturaer. Samtidig inde-
bærer flere af de gældende regler for momsfakturaer administrative byrder for
erhvervslivet i EU. Det har betydet, at medlemslandene har indført nationale sær-
regler om fakturaer, hvilket skaber usikkerhed for virksomhederne om hvilke reg-
ler, der finder anvendelse.
EU-landene har et mål om at lempe de administrative byrder for erhvervslivet i
EU som led i, at de administrative byrder af EU-regler generelt skal reduceres
med 25 pct. inden udgangen af 2012. Kommissionen har ved fremsættelsen af sit
oprindelige momsfakturaforslag vurderet, at forslaget om at ophæve de teknologi-
ske særkrav til e-fakturaer potentielt vil kunne reducere de administrative byrder
for erhvervslivet i EU med 18 mia. euro (ca. 135 mia. kr.). Momsfakturaforslaget
udgør dermed et af de væsentligste forslag i Kommissionens samlede katalog for
reduktion af de administrative byrder for erhvervslivet i EU, hvor Kommissionen
har opgjort erhvervslivets samlede byrdelettelsespotentiale i EU til 123,8 mia. eu-
ro.
Indhold
Formålet med Kommissionens direktivforslag er at modernisere, harmonisere og
forenkle kravene til virksomhederne for udstedelse, modtagelse, indhold, opbeva-
ring m.v. af fakturaer.
Kommissionens forslag indeholder ændringer af momssystemdirektivet med hen-
syn til regler for:
Tidspunkter for fakturering, momsbetaling og momsfradrag,
lovvalgsregler for udstedelse og opbevaring af fakturaer, dvs. regler, der
fastsætter hvilket medlemslands regler, der skal finde anvendelse ved faktu-
raer ved grænseoverskridende handel,
ret og pligt til at udstede faktura,
indholds- og oplysningskrav til fakturaer,
definition af e-faktura samt udstedelse, modtagelse og opbevaring af faktu-
raer.
I forhold til lempelserne af de administrative byrder er det især moderniseringen
og forenklingen af e-faktura, der har et stort potentiale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
På baggrund af det spanske formandskabs seneste kompromisforslag af 17. febru-
ar 2010 udestår følgende:
Ad 1) Tidspunkter for momsbetaling og –fradrag i sammenhæng med fakturering
Efter de gældende EU-regler kan medlemslandene fastsætte nationale regler om
tidspunkter for fakturering og momsbetaling ved løbende leverancer af varer og
ydelser. Dog er der fra 1. januar 2010 indført en fælles EU-regel om årlig fakture-
ring og momsbetaling ved løbende grænseoverskridende leverancer af ydelser.
Kommissionen og formandskabet har foreslået en fælles EU-regel om månedlig
fakturering og momsbetaling ved løbende grænseoverskridende vareleverancer.
Ad 2) Lovvalgsregler for udstedelse og opbevaring af fakturaer
I dag er der ikke fastsat EU-regler for lovvalg for fakturaer ved grænseoverskri-
dende transaktioner, hvilket medfører eller potentielt kan medføre juridiske
spørgsmål og konflikter mellem f.eks. skattemyndighederne i ét medlemsland og
virksomhederne i et andet medlemsland om fortolkningen af de ellers fælles EU-
regler for udstedelse og opbevaring af fakturaer ved grænseoverskridende leveran-
cer.
Kommissionen har foreslået, at reglerne i medlemslandet, hvor den momspligtige
virksomhed er registreret, skal anvendes ved udstedelse af fakturaer. Reglerne i
medlemslandet, hvor den momspligtige virksomhed er etableret, har fast forret-
ningssted, har permanent adresse, eller har sædvanligt ophold, foreslås anvendt
ved opbevaring af fakturaer.
I det foreliggende kompromisforslag indgår som hovedregel, at reglerne i det
medlemsland, hvor leverancen finder sted, skal anvendes ved udstedelse af faktu-
raer. Endvidere foreslås en række undtagelsesregler, hvorefter det er reglerne i
medlemslandet, hvor leverandøren er etableret, der skal finde anvendelse mhp. at
reducere antallet af situationer, hvor sælgere fra et EU-land eller et tredjeland skal
sætte sig ind i op til 27 EU-landes fakturaregler. Reglerne i medlemslandet, hvor
den fakturerede leverance finder sted, foreslås som hovedregel anvendt ved opbe-
varing af kopier af udstedte fakturaer.
Ad 3) Ret og pligt til at udstede faktura
Efter de gældende regler er alle grænseoverskridende leverancer af momsfritagne
ydelser undtaget fra pligten til at udstede faktura.
Kommissionen har foreslået, at der indføres generel pligt til at udstede faktura for
grænseoverskridende leverancer af momsfritagne ydelser af hensyn til, at der er et
forskelligt omfang af momsfritagelser i medlemslandene, og at der bør være fælles
regler for fakturering af varer og ydelser, uanset om den konkrete leverance er
momsfritaget.
I det foreliggende kompromisforslag foreslås pligt til at udstede faktura for græn-
seoverskridende leverancer af momsfritagne ydelser, undtagen for forsikringsydel-
ser og finansielle ydelser, idet omfanget at grænseoverskridende leverancer har et
særligt stort omfang på dette område.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
Ad 4) Indholds- og oplysningskrav til fakturaer
Der er fastsat fælles EU-regler om fuldstændig faktura, der skal indeholde en ræk-
ke oplysninger af hensyn til opkrævningen af momsen. Det enkelte medlemsland
kan få tilladelse til at indføre særlige nationale forenklinger.
Kommissionen har foreslået fælles EU-regler om fuldstændig faktura med yderli-
gere oplysningskrav og fælles EU-regler om forenklet faktura, der kan anvendes
ved mindre leverancer, og som har færre oplysningskrav end fuldstændig faktura.
Det foreliggende kompromisforslag svarer stort set til Kommissionens oprindeli-
ge forslag, idet kompromisforslaget dog rummer formuleringer, der synes at inde-
bære, at de enkelte medlemslande skal have mulighed for at kunne stille krav til
indhold og oplysning i forenklet faktura, der reelt svarer til kravene til fuldstændig
faktura.
Ad 5) Definition af e-faktura samt udstedelse, modtagelse og opbevaring af fakturaer
I de fælles EU-regler indgår en overordnet definition af elektronisk datatransmis-
sion. Der er ikke fastsat krav til oprindelsesægthed, indholdsintegritet og læsbar-
hed ved udstedelse og modtagelse af papirfakturaer – hverken ved indenlandske
eller grænseoverskridende leverancer. Oprindelsesægthed, indholdsintegritet og
læsbarhed for e-fakturaer skal garanteres ved elektronisk signatur eller EDI (Elek-
tronisk Data Information), der er et særligt lukket system for dataudveksling.
Medlemslandene kan lempe kravene for e-fakturaer ved indenlandske leverancer.
Kommissionen har ikke foreslået en ændret definition af elektronisk datatransmis-
sion, men en ophævelse af de teknologiske særkrav for brug af e-fakturaer. En
fjernelse af de teknologiske krav til e-fakturaer skønnes potentielt at kunne lette de
administrative byrder for erhvervslivet i EU med 18 mia. euro årligt.
I det foreliggende kompromisforslag foreslås e-faktura defineret som en faktura,
der opfylder EU’s krav mht. indhold, bliver indkodet i et elektronisk format og
opbevares på elektronisk media. Endvidere foreslås en ligestilling, dels mellem
papir- og e-fakturaer, dels mellem fakturaer ved indenlandske og grænseoverskri-
dende leverancer. Herefter skal fakturaudsteder og -modtager garantere oprindel-
sesægthed, indholdsintegritet og læsbarhed via indbydes aftalte metoder, fx an-
vendelse af e-signatur, EDI eller fornødne virksomhedskontroller.
Det foreliggende kompromisforslag søger at sammenfatte medlemslandenes for-
skellige synspunkter på vægtning af skattekontrol i forhold til lempelse af virk-
somhedernes administrative byrder. På den baggrund vil det foreliggende kom-
promisforslag i vedtaget form formentlig medføre knap så store lempelser af de
administrative byrder for erhvervslivet i EU – herunder relativt for dansk er-
hvervsliv – i forhold til de lempelser, som Kommissionens oprindelige forslag har
lagt op til.
Det vurderes dog, at det foreliggende kompromisforslag sammenfattende vil op-
fylde danske interesser med hensyn til, at der bliver indført fælles EU-regler, der
overvejende lemper krav til virksomhedernes oplysninger og administration ved
momsopkrævningen i forbindelse med udstedelse, modtagelse og opbevaring af
fakturaer. De fælles EU-regler ventes desuden at modvirke, at de enkelte med-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
lemslande via national praksis og fortolkning kan stille yderligere krav i forhold til
de fælles EU-regler.
På ECOFIN den 16. marts 2010 ventes en drøftelse af forslaget.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 93 (nu artikel 113 i
EUF-Traktaten).
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget er omfattet af EU’s eksklusive kompetence,
når det gælder de harmoniserede regler for det fælles momssystem. Regeringen er
enig heri, og derfor anses forslaget for at være i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
De gældende regler om momsfaktura er omfattet af lov om merværdiafgift
(momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005, samt bekendtgø-
relse nr. 663 af 16. juni 2006 om merværdiafgiftsloven (momsloven). Ved æn-
dringsbekendtgørelse nr. 1497 af 15. december 2009 er benyttet hjemmel i direkti-
vet til fra 1. januar 2010 at afskaffe de teknologiske krav til e-fakturaer ved inden-
landske leverancer.
En vedtagelse af Kommissionens forslag, inklusiv ændringerne fra formandska-
bets kompromisforslag, vil kræve ændringer af momsloven og af momsbekendt-
gørelsen.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen har ikke foretaget et skøn over virkningen for de administrative
byrder af fakturaforslaget under ét. Den skønner, at en gennemførelse af delele-
mentet vedrørende ophævelse af de teknologiske særkrav til elektroniske fakturaer
potentielt vil kunne lempe de administrative byrder for erhvervslivet i EU med i
størrelsesordenen 18 mia. euro årligt.
Det foreliggende kompromisforslag søger at sammenfatte medlemslandenes for-
skellige synspunkter på vægtning af skattekontrol i forhold til lempelse af virk-
somhedernes administrative byrder. På den baggrund vil det foreliggende kom-
promisforslag i vedtaget form formentlig medføre knap så store lempelser af de
administrative byrder for erhvervslivet i EU – herunder relativt for dansk er-
hvervsliv – i forhold til de lempelser, som Kommissionens oprindelige forslag har
lagt op til.
Det foreliggende kompromisforslag vurderes sammenfattende at opfylde danske
interesser med hensyn til, at der bliver indført fælles EU-regler, der overvejende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
lemper krav til virksomhedernes oplysninger og administration ved momsop-
krævningen i forbindelse med udstedelse, modtagelse og opbevaring af fakturaer.
De fælles EU-regler ventes desuden at modvirke, at de enkelte medlemslande via
national praksis og fortolkning kan stille yderligere krav i forhold til de fælles EU-
regler.
Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring hos følgende danske organisatio-
ner m.v., der har udtalt sig:
Advokatsamfundet, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Landbrug og Fødevarer,
Dansk Told- og Skatteforbund, Finansrådet, Foreningen af Danske Revisorer,
Foreningen af Registrerede Revisorer, Landbrugsraadet og Sund & Bælt Holding
A/S. Herunder har Advokatsamfundet samt Sund & Bælt Holding A/S udtalt, at
de ikke har bemærkninger til forslaget.
Resumé af kommentarerne afgivet af Dansk Industri, Landbrug og Fødevarer
samt Dansk Told- og Skatteforbund og som angår elementer i Kommissionens
oprindelige forslag, der – evt. omskrevet og redigeret – fortsat indgår i det seneste
kompromisforslag:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
806497_0025.png
25
Organisation
Dansk Industri
Høringssvar
Forlaget må anses at medføre en så væsentlig reduktion i
virksomhedernes administrative byrder, at forslaget alene
på den baggrund bør fremmes.
Kritisk over for forslag til periodiseringsregler, der kan an-
ses at gribe ind i den private aftalefrihed for leveranceperi-
oder og betalingsfrister.
Forslaget, hvorefter medlemslandene ikke må stille yderli-
gere nationale krav til udstedelse og opbevaring af faktura-
er, bør fastholdes.
Finder ikke, at forslaget i tilstrækkelig grad sikrer, at en
faktura, udstedt i dét EU-land, hvor leverandøren er moms-
registreret, er gyldig i hele EU.
Antager, at forslaget til oplysningskrav om kundens moms-
registreringsnr., skal gælde salg til momspligtige personer,
idet
kravet
ikke
kan
opfyldes
ved
salg
til
ikke-
momsregistrerede.
Anmoder om at få præciseret, om forslaget til oplysnings-
krav om momsens forfaldstidspunkt afviger fra gældende
ret, herunder om det flytter forfaldstidspunktet.
Ophævelse af de teknologiske krav til e-fakturering er afgø-
rende for at opnå forslagets formål med udbredelse af e-
fakturering og administrative lempelser.
Landbrug og Fødevarer
Uhensigtsmæssigt, hvis sælger i ét EU-land skal angive
oplysninger på faktura om momsens forfaldstidspunkt i en
EU-handel ifølge momslovgivningen i et andet EU-land.
Dansk Told- og Skatteforbund
Oplysning om købers momsnr. på faktura ved indenlandsk
handel vil forbedre kontrol, men vil øge virksomhedernes
administrative byrder.
Fjernelse af oplysningskrav om leveringsdato på faktura vil
afskære SKAT fra kontrol af korrekt periodisering.
Forslaget m.v. har endvidere været sendt i ekstern høring hos følgende danske
organisationer m.v., der ikke har udtalt sig:
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Arkitek-
ters Landsforbund, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Transport og Logistik, Den Almindelige Danske Lægeforening, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Speciallæger, Foreningen af Statsautorise-
rede Revisorer, Forsikring & Pension, Hotel-, restaurant-, catering- og turister-
hvervets hovedorganisation (HORESTA), Håndværksrådet, IT-Branchen, Kom-
munernes Landsforening, LO - Landsorganisationen, Praktiserende Lægers Orga-
nisation, Skatterevisorforeningen, Tandlægeforeningen samt Teknisk Landsfor-
bund.
Supplerende udtalelser fra erhvervsorganisationer
Under hensyn til udviklingen i forhandlingerne om de foreslåede regler for e-
fakturaer, er der blevet indhentet supplerende udtalelser fra en række danske er-
hvervsorganisationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
Hovedindtrykket er, at flertallet af danske erhvervsorganisationer foretrækker
Kommissionens oprindelige forslag, hvorefter de teknologiske krav til e-fakturaer
skulle ophæves. Derimod vurderes formandskabets kompromisforslag at indebære
en stramning – ikke alene i forhold til Kommissionens oprindelige forslag – men
også i forhold til de gældende regler.
Visse danske erhvervsorganisationer har dog også bemærket, at regler og myndig-
hedskrav om anvendelsen af e-fakturaer kan medvirke til, at der bliver udviklet
den fornødne IT-software til at håndtere e-fakturaer, herunder system-til-system-
løsninger.
Samlet set lægger danske erhvervsorganisationer vægt på, at der indføres fælles
EU-regler for udstedelse og modtagelse af fakturaer, der ikke giver medlemslan-
dene adgang til at indføre skærpede nationale krav, og at de nye regler medfører
en lempelse i de administrative byrder i forhold til de gældende regler.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Nærhedsnotat
er fremsendt den 9. marts 2009. Grundnotat er fremsendt den 31. marts 2009.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter overordnet forslaget, som indebærer en harmonisering og for-
enkling af reglerne vedr. momsfaktura.
Regeringen arbejder for at forslaget om månedlig periodisering for fakturering og
momsbetaling ved løbende grænseoverskridende vareleverancer ikke gennemfø-
res.
Regeringen arbejder desuden for ligebehandling af momsfritagne leverancer og
mener, at alle momsfritagne ydelser bør være undtaget fra pligten til at udstede
momsfaktura, hvilket er retsstillingen efter de gældende regler.
Regeringen arbejder endvidere for, at de enkelte medlemslande ikke skal kunne
stille krav til indhold og oplysning i forenklet faktura, der reelt svarer til kravene til
fuldstændig faktura, idet det begrænser lettelsen af de administrative byrder.
Ift. liberalisering af de teknologiske krav til e-fakturaer arbejder regeringen for, at
det af hensyn til administrative byrder alene bør pålægges den momspligtige virk-
somhed (fakturamodtager) at sikre oprindelsesægthed, indholdsintegritet og læs-
barhed for papir- og e-fakturaer, frem for at både udsteder og modtager af en
faktura hver for sig skal kunne garantere opfyldelsen af de nævnte krav.
Andre landes holdninger
Et stort flertal af medlemslandene støtter overordnet forslaget.