Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3008 - RIA
Offentligt
1453795_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
8920/10 (Presse 88)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
3008. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Bruxelles, den 23. april 2010
Formand
Alfredo PÉREZ RUBALCABA
Spaniens indenrigsminister
Francisco CAAMAÑO DOMÍNGUEZ
Spaniens justitsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
8920/10 (Presse 88)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453795_0002.png
23.IV.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Indenrigsministrene nåede til politisk enighed om et forhandlingsmandat til en
aftale mellem EU
og USA om behandling og overførsel af finansielle betalingsdata
til brug for det amerikanske
program til sporing af finansiering af terrorisme (TFTP). Rådet fik også en orientering fra
Kommissionen om spørgsmålet om
Canadas indførelse af visumpligt
for tjekkiske statsborgere.
Kommissionen forelagde sit forslag vedrørende en
handlingsplan for gennemførelse af
Stockholmprogrammet
for både justits- og indenrigsministrene, og det spanske formandskab
orienterede ministrene om det
RIA-ministermøde mellem EU og USA,
der blev afholdt for nylig.
Justitsministrene drøftede i en offentlig debat initiativet vedrørende et direktiv om en
europæisk
beskyttelsesordre.
De gjorde også status over drøftelserne om
EU's tiltrædelse af Europarådets
konvention
til beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder samt om
forberedelserne til en europæisk
e-justice-portal.
Rådet nåede dernæst til enighed om
konklusionerne om
tiltag på det retlige område i forbindelse med den økonomiske genopretning.
I tilknytning til Rådets samling gjorde Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island, Liechtenstein
og Schweiz) status over udviklingen af Schengeninformationssystem II (SIS II), herunder en rapport
om resultaterne af den første etapemålstest. Udvalget fik herefter en orientering fra den østrigske
delegation om det europæiske fodboldmesterskab EURO 2008 og erfaringer med henblik på et ad
hoc-samarbejde i forbindelse med sportsarrangementer.
Da der ikke var tilstrækkelig mange medlemsstater repræsenteret på ministerplan, kunne Rådet ikke
vedtage nogen af dagsordenspunkterne, herunder A-punkterne. De vil blive vedtaget på en senere
samling i Rådet.
8920/10 (Presse 88)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453795_0003.png
23.IV.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
AFTALE MELLEM EU OG USA OM FINANSIELLE BETALINGSDATA MED
HENBLIK PÅ TERRORBEKÆMPELSESEFTERFORSKNINGER................................................ 6
CANADAS INDFØRELSE AF VISUMPLIGT FOR TJEKKISKE STATSBORGERE................... 7
HANDLINGSPLAN FOR GENNEMFØRELSE AF STOCKHOLMPROGRAMMET ................... 8
MINISTERMØDET MELLEM EU OG USA..................................................................................... 9
DEN EUROPÆISKE BESKYTTELSESORDRE............................................................................. 10
EU'S TILTRÆDELSE AF EMRK .................................................................................................... 11
E-JUSTICE ........................................................................................................................................ 12
RETLIGT SAMARBEJDE OG FOREBYGGELSE AF ØKONOMISKE KRISER........................ 13
DET BLANDEDE UDVALG: SIS II OG EURO 2008 .................................................................... 14
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ingen
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
8920/10 (Presse 88)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453795_0004.png
23.IV.2010
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Stefaan DE CLERCK
Bulgarien:
Margarita POPOVA
Tsvetan TSVETANOV
Den Tjekkiske Republik:
Lenka PTÁČKOVÁ MELICHAROVÁ
Milena VICENOVÁ
Danmark:
Jens BERING LIISBERG
Tyskland:
Birgit GRUNDMAN
Edmund DUCKWITZ
Estland:
Rein LANG
Irland:
Rory MONTGOMERY
Grækenland:
Théodoros SOTIROPOULOS
Spanien:
Francisco CAAMAÑO DOMÍNGUEZ
Alfredo PÉREZ RUBALCABA
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Italien:
Alfredo MANTOVANO
Ferdinando NELLI FEROCI
Cypern:
Loukas LOUKA
Letland:
Mārtiņš LAZDOVSKIS
Normunds POPENS
Litauen:
Rytis MARTIKONIS
Luxembourg:
François BILTGEN
Ungarn:
Judit FAZEKAS
Gábor IVÁN
Malta:
Richard CACHIA-CARUANA
Nederlandene:
Thom de BRUIJN
Østrig:
Maria Theresia FEKTER
Hans-Dietmar SCHWEISGUT
Polen:
Jan TOMBIŃSKI
Justitsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Viceindenrigsminister
Fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsjustitsministeriet
Fast repræsentant
Justitsminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Justitsminister
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Statssekretær for indenrigsspørgsmål
Fast repræsentant
Justitsminister og minister for offentlig orden
Statssekretær, Justitsministeriet
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Justitsminister
Statssekretær, Justits- og Retshåndhævelsesministeriet
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Forbundsindenrigsminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
8920/10 (Presse 88)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453795_0005.png
23.IV.2010
Portugal:
José MAGALHÃES
Manuel LOBO ANTUNES
Rumænien:
Vasile BLAGA
Lidia BARAC
Slovenien:
Aleš ZALAR
Andrej GROŠELJ
Slovakiet:
Ivan KORČOK
Finland:
Jan STORE
Sverige:
Christian DANIELSSON
Det Forenede Kongerige:
Lord BACH
Statssekretær for retlige anliggender
Fast repræsentant
Forvaltnings- og indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Justitsminister
Ministerråd
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Statssekretær, Justitsministeriet
Kommissionen:
Viviane REDING
Cecilia MALMSTRÖM
Næstformand
Medlem
8920/10 (Presse 88)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453795_0006.png
23.IV.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
AFTALE MELLEM EU OG USA OM FINANSIELLE BETALINGSDATA MED HENBLIK
PÅ TERRORBEKÆMPELSESEFTERFORSKNINGER
Rådet nåede til politisk enighed om et forhandlingsmandat til en aftale mellem EU og USA om
behandling og overførsel af finansielle betalingsdata til brug for det amerikanske program til
sporing af finansiering af terrorisme (TFTP). Det anmodede Kommissionen, som, bistået af en
rådsgruppe, vil være EU's hovedforhandler, om at indlede officielle forhandlinger med USA, så
snart den politiske enighed er bekræftet ved den formelle vedtagelse af mandatet på en senere rådss-
amling.
En endelig aftale med USA forudsætter støtte fra et kvalificeret flertal af EU's medlemsstater samt
Europa-Parlamentets godkendelse. Aftalen skal give det amerikanske finansministerium mulighed
for at modtage finansielle betalingsdata, der opbevares i EU, med henblik på at muliggøre
målrettede søgninger i forbindelse med terrorbekæmpelsesefterforskninger og samtidig sørge for en
tilstrækkelig databeskyttelse.
Under TFTP bestræber det amerikanske finansministerium sig på at identificere, spore og forfølge
mistænkte terrorister og deres finansielle bagmænd. Programmet blev oprettet kort efter terror-
angrebene den 11. september 2001. USA's relevante analyseresultater er blevet udvekslet med EU-
medlemsstaterne og har bidraget til effektiv efterforskning og forebyggelse af terrorangreb.
8920/10 (Presse 88)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453795_0007.png
23.IV.2010
CANADAS INDFØRELSE AF VISUMPLIGT FOR TJEKKISKE STATSBORGERE
Rådet blev af Kommissionen og Den Tjekkiske Republik orienteret om spørgsmålet om Canadas
indførelse af visumpligt for tjekkiske statsborgere. Rådet gav udtryk for sin solidaritet med Den
Tjekkiske Republik og understregede, at den foranstaltning, som Canada har iværksat, er en sag, der
har betydning for Unionen som helhed. Rådet gentog sin opfordring til en genopretning af visumfri
indrejse for tjekkiske statsborgere i Canada og enedes om fortsat at overvåge situationen nøje.
I oktober 2009 forelagde Kommissionen en rapport om emnet, tre måneder efter at den tjekkiske
regering havde underrettet Kommissionen og Rådet om den foranstaltning, Canada havde iværksat.
Den 14. juli 2009 indførte Canada ensidigt visumpligt for tjekkiske statsborgere. Efterfølgende har
Kommissionen i samråd med de tjekkiske myndigheder undersøgt spørgsmålet med den canadiske
regering med det formål at genindføre visumfri indrejse for tjekkiske statsborgere.
Canada er et af de tredjelande, hvis statsborgere ikke er omfattet af visumpligt ifølge forordning
nr. 539/2001. Denne forordning, der er ændret ved forordning nr. 851/2005, giver dog også
mulighed for gensidige foranstaltninger i tilfælde, hvor et land, hvis statsborgere har visumfri
indrejse i EU, indfører visumpligt for statsborgere fra en eller flere EU-medlemsstater.
Canada fortsætter også med at opretholde visumpligt for bulgarske og rumænske statsborgere.
8920/10 (Presse 88)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453795_0008.png
23.IV.2010
HANDLINGSPLAN FOR GENNEMFØRELSE AF STOCKHOLMPROGRAMMET
Justits- og indenrigsministrene blev af Kommissionen orienteret om dennes henstillinger vedrøren-
de en handlingsplan for gennemførelse af Stockholmprogrammet (5731/10). Ministrene hilste Kom-
missionens dokument velkommen, men understregede dog, at handlingsplanen bør afspejle
Stockholmprogrammets egne målsætninger mere præcist. Rådet anmodede sine forberedende
organer om hurtigt at indlede høringer om handlingsplanen med henblik på vedtagelse heraf i
juni 2010.
Stockholmprogrammet er det flerårige strategiske arbejdsprogram på området frihed, sikkerhed og
retfærdighed. Det blev vedtaget af Rådet den 30. november 2009 og godkendt af Det Europæiske
Råd den 10.-11. december 2009. Det fastsætter prioriteterne for EU's indsats på området for de
næste fem år (2010-14). Det sætter borgeren i centrum for EU's indsats og omhandler bl.a.
spørgsmål om unionsborgerskab, retfærdighed og sikkerhed samt asyl, migration og den eksterne
dimension af retlige og indre anliggender.
Det er ti år siden, at EU satte sig selv som mål at skabe et område med frihed, sikkerhed og
retfærdighed. Stockholmprogrammet vil bygge videre på de fremskridt, der er gjort under
gennemførelsen af Tammerforsprogrammet (2000-2004) og Haagprogrammet (2005-2010).
8920/10 (Presse 88)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453795_0009.png
23.IV.2010
MINISTERMØDET MELLEM EU OG USA
Det spanske formandskab orienterede Rådet om det seneste RIA-møde på ministerplan mellem EU
og USA, der fandt sted den 8.-9. april 2010 i Madrid.
De emner, der blev drøftet på mødet, omfatter en fremtidig databeskyttelsesaftale mellem EU og
USA, aftalen om passagerlister (PNR), det amerikanske program til sporing af finansiering af
terrorisme (TFTP), visumfritagelsesprogrammet og ESTA samt sikkerheden på internettet.
8920/10 (Presse 88)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453795_0010.png
23.IV.2010
DEN EUROPÆISKE BESKYTTELSESORDRE
Rådet havde en offentlig debat om status for initiativet vedrørende et direktiv om en europæisk
beskyttelsesordre (17513/09) på grundlag af to aktuelle arbejdsdokumenter:
8703/10
og
8703/10 ADD 1.
Formålet med direktivet er at lette og forbedre beskyttelsen af ofre for kriminalitet
eller potentielle ofre for kriminalitet, der flytter mellem EU-medlemsstater.
Et flertal af medlemsstaterne gik ind for formandskabets indstilling og støttede de seneste kompro-
mistekster. Det er formandskabets mål at fortsætte arbejdet i Rådets forberedende organer med
henblik på at nå til politisk enighed i juni og sende den tekst, der er opnået enighed om, til Europa-
Parlamentet. I mellemtiden vil der fortsat finde uformelle kontakter sted med Europa-Parlamentet i
lyset af sagens store politiske betydning.
Blandt de udestående spørgsmål, der blev drøftet, er spørgsmålet om anvendelsesområde. Ifølge
formandskabets forslag, som støttes af de fleste medlemsstater, er det nødvendigt at arbejde på en
tekst, der gør det muligt at udstede og fuldbyrde europæiske beskyttelsesordrer i alle medlemsstater
i overensstemmelse med deres nationale ret. Europæiske beskyttelsesordrer bør udstedes af enhver
judiciel eller tilsvarende myndighed – uafhængig af den pågældende myndigheds juridiske art
(straffe-, civil- eller forvaltningsretlig). Der foreslås en tretrinstilgang: Udstedelsesstaten indgiver
en anmodning om en europæisk beskyttelsesordre, den modtagende stat anerkender den europæiske
beskyttelsesordre og fuldbyrder ordren, idet den træffer afgørelse i henhold til sin nationale ret om
at fortsætte beskyttelsen af den pågældende person.
Forslaget til en europæisk beskyttelsesordre bygger på et fælles initiativ fra tolv EU-medlemsstater.
Når direktivet er vedtaget, vil det indeholde en nærmere angivelse af de foranstaltninger, der gør det
muligt for fuldbyrdelsesstaten at fortsætte beskyttelsen af en person. Disse foranstaltninger omfatter
forpligtelser eller forbud, som pålægges den person, der forårsager fare. Initiativet fokuserer på kri-
minalitet, som kan være til fare for ofrenes liv, fysiske, psykiske eller seksuelle integritet samt deres
personlige frihed. Det endelige mål er at undgå nye kriminelle handlinger og reducere følgerne af
tidligere kriminelle handlinger.
8920/10 (Presse 88)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453795_0011.png
23.IV.2010
EU'S TILTRÆDELSE AF EMRK
Rådet drøftede i en offentlig debat status med hensyn til EU's tiltrædelse af Europarådets konven-
tion til beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder (EMRK). Rådet
hilste rådsgruppernes arbejde velkommen og opfordrede til vedtagelse af forhandlingsmandatet
hurtigst muligt.
Blandt de udestående spørgsmål er indførelsen af en ordning med medindstævning, sikring af
Domstolens kompetencer, EU's tiltrædelse af EMRK-protokollerne samt EU's forhandler.
Den 17. marts 2010 forelagde Kommissionen sin henstilling vedrørende et forhandlingsmandat.
Lissabontraktaten skaber et retsgrundlag for EU's tiltrædelse af EMRK. Det hedder i art. 6, stk. 2, i
TEU, at: "Unionen tiltræder den europæiske konvention til beskyttelse af menneskerettigheder og
grundlæggende frihedsrettigheder". Endvidere opfordrer Stockholmprogrammet til en "hurtig"
tiltrædelse af EMRK og opfordrer Kommissionen til "hurtigt at forelægge" en henstilling for Rådet.
8920/10 (Presse 88)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453795_0012.png
23.IV.2010
E-JUSTICE
Rådet fik en orientering fra Kommissionen om status for lanceringen af den europæiske e-justice-
portal. Arbejdet er langt fremme, og det er foreslået, at portalen lanceres officielt ved et
arrangement, hvor justitsministrene samt repræsentanter for Europa-Parlamentet og Kommissionen
er til stede. Kommissionen foreslog det uformelle RIA-Råd i juli. Formandskabet ønskede, at
portalen skulle lanceres hurtigst muligt og inden udgangen af første halvår 2010 af hensyn til EU-
borgerne.
På rådssamlingen i november/december 2009 beklagede ministrene, at den europæiske e-justice-
portal ikke som oprindeligt planlagt lanceres inden udgangen af 2009, og anmodede Kommissionen
om at træffe enhver mulig foranstaltning for at sikre levering af første udgave af portalen i første
halvår 2010.
Ifølge handlingsplanen for europæisk e-justice (EUT C 75 af 31.3.2009) skal der oprettes en
europæisk e-justice-portal. Portalen skal fremme anvendelsen af informations- og kommunikations-
teknologi på det retlige område. Sigtet med at anvende de nye teknologier er at rationalisere og
forenkle de retlige procedurer og nedsætte driftsomkostningerne til fordel for borgerne,
virksomhederne, retsvæsenets aktører og justitsforvaltningerne.
Portalen vil give adgang til oplysninger og tjenester på det retlige område, navnlig på tværs af
grænserne. Den skal være en one-stop-shop for retsrelaterede oplysninger og funktioner i EU.
8920/10 (Presse 88)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453795_0013.png
23.IV.2010
RETLIGT SAMARBEJDE OG FOREBYGGELSE AF ØKONOMISKE KRISER
Rådet nåede til enighed om konklusionerne om forebyggelse af økonomiske kriser og støtte til
økonomisk aktivitet (7881/10). Disse konklusioner, der skal vedtages på en senere samling i Rådet,
indeholder en analyse af en lang række foranstaltninger, der sigter mod at afbøde følgerne af nye
økonomiske kriser i videst muligt omfang og at styrke den økonomiske aktivitet til fordel for
borgere og virksomheder.
Målet med analysen er at støtte den positive virkning, som et tættere retsligt samarbejde kan have
på mange forskellige aspekter af økonomien, herunder:
tilskyndelse til grænseoverskridende handel på det indre marked og sikring af ensartede
vilkår for alle økonomiske aktører
mulighed for økonomiske aktører, navnlig smv'er, for at udnytte det indre markeds
muligheder fuldt ud, således at de kan vokse og drive virksomhed på tværs af grænserne på
samme måde som på hjemmemarkedet
ydelse af en høj grad af beskyttelse til forbrugerne, samtidig med at de sikres lige adgang
til grænseoverskridende tilbud i hele EU.
Dokumentet fremhæver en række mulige foranstaltninger vedrørende bl.a. civile sager, lovvalg,
strafferet, insolvensbehandling, alternative metoder til tvistbilæggelse (ADR), intellektuel ejen-
domsret og nye teknologier.
8920/10 (Presse 88)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453795_0014.png
23.IV.2010
DET BLANDEDE UDVALG: SIS II OG EURO 2008
I tilknytning til Rådets samling drøftede Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) status med hensyn til udviklingen af Schengeninformationssystem II
(SIS II), herunder en rapport om resultaterne af den første etapemålstest.
Det fik også en orientering fra den østrigske delegation om det europæiske fodboldmesterskab
EURO 2008 og indhøstede erfaringer med henblik på et ad hoc-samarbejde i forbindelse med
sportsarrangementer. Disse erfaringer, som den østrigske delegation har gjort (7768/10), indeholder
både anbefalinger for (binationale) store sportsarrangementer og en række lovgivningsmæssige og
ikke-lovgivningsmæssige initiativer til yderligere overvejelse. Formandskabet besluttede at
forelægge dette dokument for det relevante rådsorgan med henblik på videre drøftelser.
8920/10 (Presse 88)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453795_0015.png
23.IV.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Ingen.
8920/10 (Presse 88)
15
DA