Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3013 - uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
836021_0001.png
Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5600
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Samlenotat ministerrådsmøde (uddannelse og ungdom) den 11.
maj 2010
Uddannelse
7. Den sociale dimension af uddannelse
- rådskonklusioner
(s. 2)
8. Kompetencer til støtte for livslang læring og ”nye kvalifikationer for
nye job”-initiativet
- rådskonklusioner
(s. 8)
9. Internationalisering af højere uddannelse
- rådskonklusioner
(s. 12)
10. Bidrag til forberedelsen af mødet i Det Europæiske Råd den 17. juni
a) Numeriske værdier for EU’s overordnede mål på uddannelses-
området
- enighed
b) Kommissionens dialog med medlemsstaterne om de nationale
uddannelsesmål
- orientering fra Kommissionen
- udveksling af synspunkter
(s. 15)
Ungdom
11. Resolution vedtaget af Rådet og repræsentanterne for medlemssta-
ternes regeringer, forsamlet i Rådet, om aktiv integration af unge: be-
kæmpelse af arbejdsløshed og fattigdom
- vedtagelse
(s. 19)
22. april 2010
Sags nr.:
128.69F.251
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
836021_0002.png
2
12. Et konkurrencedygtigt, rummeligt og bæredygtigt Europa: udvikling
af ungdomsdimensionen
- udveksling af synspunkter
(s. 22)
Uddannelse
Pkt. 7: Den sociale dimension af uddannelse
- rådskonklusioner
1. Resumé:
Rådet bemærker i de foreliggende rådskonklusioner, at uddan-
nelsessystemer over hele EU er nødt til at sikre både lighed og topkvalitet.
Det er afgørende, ikke kun for at stimulere økonomisk vækst og konkur-
renceevnen, men også for at reducere fattigdom og skabe social inddragelse, at
det generelle uddannelsesniveau forbedres, og at alle sikres nøglekompetencer.
Social inddragelse gennem uddannelse bør sikre lige muligheder for adgang til
uddannelse af god kvalitet og en retfærdig behandling. Uddannelsessystemer
yder et væsentligt bidrag til at fremme social sammenhængskraft, aktivt med-
borgerskab og personlig tilfredsstillelse i de europæiske samfund.
2. Baggrund
Den nuværende økonomiske situation, hvor især lavtuddannede
unge og voksne har stået svagest, samt demografiske udfordrin-
ger i en globaliseret økonomi danner baggrund for de foreliggen-
de rådskonklusioner. Øget international konkurrence kræver høje
erhvervsmæssige kvalifikationer kombineret med evnen til at væ-
re kreativ og fornyende og arbejde i flerkulturelle og flersprogede
miljøer. Sammen med den problematiske demografiske situation
er det endnu vigtigere for uddannelsessystemerne at opnå bedre
resultater generelt og samtidig sikre, at alle, både unge og voksne
- og uanset deres socioøkonomiske baggrund eller personlige
forhold - får mulighed for at udvikle deres fulde potentiale gen-
nem livslang læring. I den forbindelse bør man være særlig op-
mærksom på personer med særlige behov.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet bemærker i de foreliggende rådskonklusioner, at uddannel-
sessystemer over hele EU er nødt til at sikre både lighed og top-
kvalitet. Det er afgørende, ikke kun for at stimulere økonomisk
vækst og konkurrenceevnen, men også for at reducere fattigdom
og skabe social inddragelse, at det generelle uddannelsesniveau
forbedres, og at alle sikres nøglekompetencer. Social inddragelse
gennem uddannelse bør sikre lige muligheder for adgang til ud-
dannelse af god kvalitet og en retfærdig behandling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Uddannelsessystemer yder et væsentligt bidrag til at fremme soci-
al sammenhængskraft, aktivt medborgerskab og personlig til-
fredsstillelse i de europæiske samfund. Dog er uddannelse hver-
ken den eneste grund til eller den eneste løsning på social udstø-
delse. Der er derfor behov for tilgange, der går på tværs af sekto-
rerne.
Rådet erkender, at uddannelse har en afgørende rolle at spille i et
livslangt læringsperspektiv med hensyn til at skabe et konkurren-
cedygtigt og videnbaseret Europa. Nøglekompetencer for alle på
grundlag af livslang læring vil spille en afgørende rolle for bor-
gernes beskæftigelsesegnethed, sociale inddragelse og personlige
udvikling. De fem benchmarks i Strategirammen for det europæi-
ske samarbejde på uddannelsesområdet, vedtaget den 12. maj
2009, er af afgørende karakter i den sammenhæng.
Rådet finder, at der stadig er et stort behov for at mindske skæv-
heder og udstødelse i EU. Lighed og toppræstationer udelukker
ikke hinanden, men supplerer hinanden og bør forfølges både på
nationalt og europæisk plan.
Det er vigtigt at holde fast i høje kvalitetsnormer for alle og styr-
ke ansvar, fremme individuelle og inklusive tilgange, støtte tidlig
indgriben og navnlig tage sig af dårligt stillede uddannelsessø-
gende. Studiestøtteordninger, såsom stipendier, lån og supple-
rende ikke-økonomiske ydelser, kan være en væsentlig faktor til
fremme af lige adgang, navnlig inden for de videregående uddan-
nelser.
Rådskonklusionerne fokuserer på førskole- og skoleundervisning,
erhvervsuddannelsesområdet, videregående uddannelse og livs-
lang læring.
Med hensyn til førskole- og skoleundervisning finder Rådet, at 1)
deltagelse i førskoleundervisning og børnepasningsordninger af
høj kvalitet, med et tilstrækkeligt antal højtuddannede ansatte,
skaber positive resultater for alle børn og indebærer de største
fordele for de dårligst stillede, 2) sikring af uddannelse af høj kva-
litet, der giver nøglekompetencer til alle, er en af de mest effekti-
ve metoder til at fremme social inklusion, 3) erhvervelse af større
viden om grupper, der risikerer at falde fra i uddannelsessyste-
merne, 4) strategier for inklusion på uddannelsesinstitutionerne,
et stærkt lederskab og systematisk overvågning af resultater og
kvalitet, innovativ undervisning af høj kvalitet, der støttes af pas-
sende uddannelse af lærerne, selvstændiggørelse og motivation,
samarbejde med personer fra andre erhverv og sikring af til-
strækkelige ressourcer, 5) øgning af anvendelsen af personlig til-
gang, herunder individuelle læringsplaner og anvendelse af evalu-
ering til støtte for læringsprocessen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Med hensyn til erhvervsuddannelse finder Rådet, at et forskellig-
artet tilbud om erhvervsuddannelse med større vægt på nøgle-
kompetencer kan give den enkelte de nødvendige muligheder for
at forbedre sine kvalifikationer og dermed komme ind på ar-
bejdsmarkedet. For dårligt stillede gruppers vedkommende kan
erhvervsuddannelse gøres mere relevant, ved at udbuddet tilpas-
ses den enkeltes behov, ved øget vejledning og rådgivning, ved at
anerkende forskellige former for realkompetence samt ved at
fremme alternative læringsordninger på arbejdspladsen. Større
deltagelse, navnlig fra personer med lav uddannelse, i erhvervs-
rettet voksenuddannelse er nøglen til en tilgang med aktiv inklu-
sion og til at begrænse arbejdsløshed i tilfælde af industriel foran-
dring.
Med hensyn til højere uddannelse finder Rådet, at 1) en indsats
for at hæve ambitionsniveauet og øge adgangen til videregående
uddannelse for studerende med svag baggrund kræver en styrkel-
se af de finansielle støtteordninger og andre incitamenter og en
bedre udformning af dem, 2) mere fleksible og diversificerede
studieforløb - f.eks. anerkendelse af realkompetencer, deltidsud-
dannelse og fjernundervisning - kan være med til at forene vide-
regående uddannelse med arbejds- eller familiemæssige forpligtel-
ser og fremme en bredere deltagelse, 3) der er behov for en sær-
lig indsats, navnlig vedrørende finansiering, for at sikre, at der i
fuldt omfang tages hensyn til dårligt stillede studerende, der ofte
ikke er i stand til at drage nytte af mobilitetsordninger, 4) be-
kæmpelsen af ulighed, fattigdom og social udstødelse kan styrkes
ved at anerkende, at institutioner for videregående uddannelse
har et socialt ansvar for at føre resultaterne af viden tilbage til
samfundet, stille viden til rådighed for samfundet - både på lokalt
og globalt plan - og imødekomme sociale behov, 5) højere ud-
dannelsesinstitutioner kan også udvise socialt ansvar ved at stille
deres ressourcer til rådighed for voksne og uformelle og ikke-
formelle lærende, styrke forskningen i social udstødelse, fremme
innovation og ajourføre uddannelsesmæssige ressourcer og me-
toder
Med hensyn til voksenuddannelse finder Rådet, at 1) udvidet ad-
gang til voksenuddannelse kan skabe nye muligheder for aktiv
inddragelse og øget deltagelse i samfundet, 2) læring for voksne
er afgørende for at nå ud til dårligt stillede og særligt udsatte
grupper, 3) potentialet for læring på tværs af generationerne kan
undersøges som et middel til at dele viden og ekspertise og til at
tilskynde til kommunikation og solidaritet mellem yngre og ældre
generationer.
Med hensyn til livslang læring finder Rådet, at uddannelsessyste-
mer med fleksible studieforløb, hvori man undgår "blindgyder",
er med til at udligne en dårlig startposition. Livslang vejledning
og validering af erhvervede kvalifikationer, herunder anerkendel-
se af realkompetencer og erfaring, diversificering af optagelses-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
mønstrene for alle uddannelsesniveauer, også videregående ud-
dannelse og voksenuddannelse, og mere opmærksomhed på læ-
ringsmiljøernes kvalitet og tiltrækningskraft kan lette overgangen
for de uddannelsessøgende.
Herudover opfordres medlemsstaterne til følgende på førnævnte
områder. Med hensyn til førskole- og skoleundervisning opfor-
drer Rådet medlemsstaterne til, at 1) sikre øget adgang til førsko-
leundervisning og børnepasningsordninger af høj kvalitet, 2) for-
bedre kvaliteten af undervisningen i alle skoler, 3) fokusere på til-
egnelse af centrale grundlæggende færdigheder, 4) fremme net-
værkssamarbejde mellem skolerne, 5) intensivere indsatsen for at
hindre, at skoleelever forlader skolen tidligt, 6) udvikle mere per-
sonlige tilgange og systemiske løsninger med henblik på at støtte
samtlige elever og yde ekstra støtte til elever med særlige behov,
7) gøre skoleundervisning mere relevant med henblik på at hæve
elevernes ambitionsniveau og stimulere indlæringsevnen samt
motivationen til at lære, 8) gøre lærerhvervet mere attraktivt, give
adgang til relevant efter- og videreuddannelse og sikre stærkt le-
derskab på skolerne, 9) styrke partnerskaber mellem skoler og
forældre, erhvervslivet og lokalsamfundet og yderligere integrere
formelle og ikke-formelle aktiviteter, 10) fremme vellykkede in-
klusive tilgange til uddannelse for alle elever, herunder elever
med særlige behov.
Med hensyn til erhvervsuddannelser opfordrer Rådet medlems-
staterne til, at 1) styrke tilegnelsen af nøglekompetencer gennem
erhvervsuddannelsesforløb og -programmer for alle, 2) videreud-
vikle uddannelsesforløb således, at de giver de lærende mulighed
for at tilrettelægge deres egne individualiserede forløb, 3) gøre en
indsats for at sikre, at systemerne er godt integreret i de samlede
uddannelsesforløb, 4) styrke vejledning, rådgivning og relevant
læreruddannelse for at støtte de studerendes karrierevalg og
overgange inden for en uddannelse eller fra uddannelse til job.
Med hensyn til videregående uddannelse opfordrer Rådet med-
lemsstaterne til, at 1) fremme et bredere studenteroptag, 2) ud-
vikle politikker, der tager sigte på at øge procenttallet af stude-
rende, der fuldfører en højere uddannelse, 3) fortsat at nedbryde
hindringer og udvide mulighederne for samt forbedre kvaliteten
af læringsmobilitet, 4) fremme specifikke programmer for voksne
uddannelsessøgende og andre ikke-traditionelle uddannelsessø-
gende.
Med hensyn til voksenuddannelse opfordrer Rådet medlemssta-
terne til, at 1) styrke politikker, der skal give de lavtuddannede,
arbejdsløse voksne og borgere med indvandrerbaggrund mulig-
hed for at erhverve en kvalifikation eller udvide deres kvalifikati-
oner, 2) fremme foranstaltninger til at sikre, at alle har adgang til
de grundlæggende kvalifikationer og nøglekompetencer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Herudover opfordrer Rådet medlemsstaterne til generelt at styrke
uddannelsessystemernes sociale dimension ved at 1) gøre uddan-
nelsesforløbene mere fleksible samt sikre lige adgang for alle, 2)
udvikle tættere forbindelser mellem uddannelser og samfundet
for derigennem at styrke beskæftigelsesegnetheden og aktivt
medborgerskab, 3) indføre systemer for validering og anerken-
delse af realkompetencer, herunder uformel og ikke-formel læ-
ring, og øge anvendelsen af livslang vejledning til dårligt stillede
og lavtuddannede lærende, 4) evaluere virkningen og effektivite-
ten af finansielle støtteforanstaltninger for dårligt stillede tillige
med de konsekvenser, uddannelsessystemernes udformning og
struktur har for de dårligt stillede, 5) overveje indsamling af data
om resultater, frafaldsrater og de uddannelsessøgendes socio-
økonomiske baggrund, 6) overveje fastlæggelse af kvantificerede
mål for social inddragelse gennem uddannelse i overensstemmel-
se med situationen i de enkelte medlemsstater, 7) overveje udvik-
lingen af en integreret tilgang til disse mål, der er koordineret
med andre politikker, 8) overføre tilstrækkelige ressourcer til dår-
ligt stillede elever og skoler, herunder en eventuel udvidelse af
anvendelsen af Den Europæiske Socialfond og Den Europæiske
Fond for Regionaludvikling.
Endeligt opfordrer Rådet medlemsstaterne og Kommissionen til
at 1) videreføre samarbejdet om den tredje strategiske målsætning
i Strategirammen for det europæiske samarbejde på uddannelses-
området med titlen ”Lige muligheder for alle, social samhørighed
og aktivt medborgerskab” og ved at gennemføre den sociale di-
mension af Bolognaprocessen og Københavnprocessen samt
vedtage foranstaltninger i overensstemmelse med Rådets konklu-
sioner fra 2008 om voksenuddannelse, 2) bestræbe sig på at gøre
aktiv brug af samtlige komponenter i programmet for livslang læ-
ring og, hvor det er relevant, af Den Europæiske Socialfond, Den
Europæiske Fond for Regionaludvikling og Progressprogrammet,
3) fremme og støtte øget deltagelse i mobilitetsordninger, part-
nerskaber og projekter på tværs af landegrænser for lærende med
svag baggrund og lærende med særlige behov, navnlig hvis de er
oprettet under programmet for livslang læring, 4) støtte sammen-
lignende forskning vedrørende politikkers effektivitet, hvad angår
lige adgang for alle samt udvide videngrundlaget i samarbejdet
med andre internationale organisationer og sikre en bred formid-
ling af forskningsresultaterne, 5) fremme uddannelsers rolle som
nøgleinstrument til at realisere målene for social inklusion og so-
cial beskyttelse.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om de foreliggende råds-
konklusioner.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for gældende dansk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
836021_0007.png
7
ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet og beskyttelsesniveauet
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Den 18. marts blev der afholdt møde i EU-specialudvalget for
uddannelse. Herudover har der været afholdt en skriftlig høring i
udvalget, hvor medlemmerne ligeledes har haft mulighed for at
afgive bemærkninger til rådskonklusionerne. Følgende
bemærkninger blev modtaget:
Dansk Magisterforening mente, at der burde henvises til en
styrkelse af lærerprofessionen samt lederskab under samtlige tre
uddannelsesområder i rådskonklusionerne.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF) spurgte, om styrkelse af
fleksible uddannelsessystemer gjorde sig gældende i hele
dokumentet eller blot, hvor dette var nævnt specifikt. DSF er
meget positivt indstillet på efterlysningen af mere fleksible
studieforløb herunder øget mulighed for deltidsuddannelse. I den
forbindelse håber DSF på, at ’deltidsuddannelse’ betyder en reel
mulighed for studerende for at studere på deltid, og ikke som i
dag i Danmark, hvor deltidsuddannelse stort set kun er en
mulighed for studerende, som kan få betalt deltidsuddannelsen af
deres arbejdsgiver. DSF tolker henvisningen til en bredere profil
blandt studerende og bedre finansieringsmuligheder, som et
ønske om at styrke levevilkår, der muliggør uddannelse for
forskellige typer af studerende. Her ønsker DSF særligt at gøre
opmærksom på, at ældre etablerede studerende typisk har
levevilkår, som sætter andre krav til finansielle støtteordninger
end unge studerende. Derudover efterlyser DSF mere konkrete
målsætninger for den sociale dimension.
Gymnasieskolernes Lærerforening spurgte, om
rådskonklusionerne ville medføre ændringer i medfinansieringen
af internationale tests og dataindsamlinger.
Dansk arbejdsgiverforening mente, at det er fornuftigt, at
uddannelse fremover skal spille en større rolle set i lyset af det
betydelige frafald på især ungdomsuddannelserne. I lyset af den
demografiske udvikling i EU vil det være fornuftigt at fastholde
de unge i uddannelse, da det er vejen til fremtidig beskæftigelse i
erhvervslivet. Både for den enkelte unge og samfundet er det
fornuftigt at sætte fokus her. Det er dog samtidig vigtigt, at slå
fast, at en sådan satsning, som vil blive omkostningstung, ikke
må svække kvaliteten af uddannelserne for de mange
velkvalificerede og tilpasse unge, der også har brug for større
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
836021_0008.png
8
udfordringer og kvalitet. En for ensidig satsning på de svage kan
svække mulighederne for de mange kvalificerede unge.
Landsorganisationen i Danmark (LO) finder mange udmærkede
elementer i udkastet, men gør opmærksom på, at den meget
stærke fokusering på fleksibilitet i uddannelsessystemet ikke altid
bidrag positivt til at fastholde de svageste grupper i uddannelse.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen foreløbige holdning er, at rådskonklusionerne sætter
et vigtigt fokus på uddannelsesområdets mulighed for at bidrage
til social sammenhængskraft set i lyset af den nuværende økono-
miske situation og på lang sigt.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at samtlige medlemsstater støtter vedtagelse af
rådskonklusionerne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
Pkt. 8: Kompetencer til støtte for livslang læring og ”nye kvalifika-
tioner for nye job”-initiativet
- rådskonklusioner
1.
Resumé:
Den nuværende økonomiske situation kombineret med de hurti-
ge, sociale, teknologiske og demografiske forandringer, medlemsstaterne står
over for, ligger til baggrund for de foreliggende rådskonklusioner. Erhvervelse
af kompetencer og yderligere udvikling er altafgørende for at forbedre perso-
ners beskæftigelsesegnethed og bidrager til personlig tilfredsstillelse, social
samhørighed og aktivt medborgerskab. Rådet understreger i rådskonklusio-
nerne, at de nuværende udfordringer kræver tiltag på europæisk og nationalt
plan. Der er behov for at præcisere og overveje en udvikling af forbindelsen
mellem de forskellige europæiske initiativer, der skal styrke borgernes kom-
petencer og sætte mere fokus på læringsresultater. Fremgangsmåden bør bygge
på fremskridt med henstillingen om nøglekompetencer og den europæiske refe-
renceramme for kvalifikationer.
2. Baggrund
Det spanske formandskab bygger med de foreliggende rådskon-
klusioner videre på initiativet vedrørende nye kvalifikationer for
nye job med henblik på at støtte dialogen mellem uddannelses-
sektoren og beskæftigelsessektoren for at fremme livslang læring,
beskæftigelsesegnethed og aktivt medborgerskab.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet er i rådskonklusionerne sig bevidst om følgende udfor-
dringer: 1) Den nuværende økonomiske krise kombineret med de
hurtige, sociale, teknologiske og demografiske forandringer, 2)
Hvorledes erhvervelse af kompetencer og yderligere udvikling er
altafgørende for at forbedre ens beskæftigelsesudsigter og bidra-
ger til personlig tilfredsstillelse, social samhørighed og aktivt
medborgerskab, 3) Rådets og Kommissionens fælles situations-
rapport vedtaget den 15. februar 2010, 4) Udviklingen af et ”fæl-
les sprog”, som bringer uddannelsesverden og arbejdsverden
sammen og 5) Mere åbne uddannelsessystemer, der er relevante
for verden udenfor.
Rådet understreger følgende: 1) Ovennævnte udfordringer kræ-
ver tiltag på europæisk og nationalt plan som led i de prioriterede
arbejdsområder under Strategirammen for det europæiske sam-
arbejde på uddannelsesområdet indtil 2020, vedtaget den 12. maj
2009, især erhvervelsen af nøglekompetencer og læringsresultater
af kvalitet blandt dem, der har risiko for utilstrækkelig uddannel-
se og social udstødelse samt støtte til faglig grund- og videreud-
dannelse til alle undervisere og skoleledere, 2) Der er behov for
at præcisere og overveje en udvikling af forbindelsen mellem de
forskellige europæiske initiativer, der skal styrke borgernes kom-
petencer og sætte mere fokus på læringsresultater, hvor frem-
gangsmåden bør bygge på fremskridt med henstillingen om nøg-
lekompetencer og den europæiske referenceramme for kvalifika-
tioner.
Rådet understreger derfor betydningen af en indsats på følgende
områder:
- Der skal gøres en indsats for at vise, hvordan nøglekompeten-
cer er relevante på alle uddannelsesniveauer og i alle livsfaser og
livssituationer.
- Der skal gøres mere for at støtte erhvervelse, opdatering og vi-
dereudvikling af alle nøglekompetencer inden for erhvervsud-
dannelse samt videregående uddannelse.
- Fleksible uddannelsesforløb og en passende evaluering, registre-
ring og dokumentation af kompetencer, som borgerne gennem
hele livet har tilegnet sig i formelle, ikke-formelle og uformelle
læringsmiljøer med henblik på beskæftigelse og adgang til videre-
uddannelse samt aktiv deltagelse i samfundet bør støttes.
Rådet opfordrer medlemsstaterne og Kommissionen til,
- at støtte udvekslingen af bedste praksis og nationale initiativer
på ovennævnte områder,
- at støtte alle underviseres og skolelederes grunduddannelse og
løbende faglige udvikling inden for både almen uddannelse og
erhvervsuddannelse,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
836021_0010.png
10
- at begynde at klarlægge, hvordan nøglekompetencer til stadig-
hed kan udvikles og tilpasses til de udfordringer, som den enkelte
står over for i hele sit lærings- og arbejdsliv,
- i samarbejde med arbejdsmarkedets parter, de offentlige ar-
bejdsformidlinger og andre interessenter at arbejde med at udvik-
le et fælles sprog - eller en standardiseret terminologi - der omfat-
ter europæiske kvalifikationer, kompetencer og erhverv (ESCO)
- i samarbejde med alle relevante interessenter yderligere at ud-
vikle og fremme anerkendelsen af ikke-formel og uformel læring,
- at videreudvikle Europass-rammen i overensstemmelse med
gennemførelsen af den europæiske kvalifikationsramme for mere
effektivt at registrere og fremhæve den viden og de kvalifikatio-
ner og kompetencer, som borgerne erhverver gennem hele livet i
forskellige læringssammenhænge, herunder ved at overveje ud-
viklingen af et personligt pas med kvalifikationer baseret på eksi-
sterende Europass-elementer.
Rådet opfordrer Kommissionen til inden udgangen af 2011 at af-
lægge en rapport til Rådet om, hvordan den dagsorden, der op-
stilles i rådskonklusionerne, kan blive ført videre. Samtidig op-
fordres Kommissionen til, via samarbejde med medlemsstaterne
og relevante interessenter, at sikre en gennemførelse af dagsor-
denen i overensstemmelse med prioriteterne i Rådets konklusio-
ner af den 12. maj 2009 om en strategiramme for det europæiske
samarbejde på uddannelsesområdet samt i forbindelse med Eu-
ropa 2020 strategien.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om de foreliggende råds-
konklusioner.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for gældende dansk
ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet og beskyttelsesniveauet
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Den 18. marts blev der afholdt møde i EU-specialudvalget for
uddannelse. Herudover har der været afholdt en skriftlig høring i
udvalget, hvor medlemmerne ligeledes har haft mulighed for at
afgive bemærkninger til rådskonklusionerne. Følgende bemærk-
ninger blev modtaget:
Landsorganisationen i Danmark (LO) fandt mange positive ele-
menter i udkastet, men fandt at der var en for optimistisk beskri-
velse af den succesfulde implementering af nøglekompetencer og
den europæiske kvalifikationsramme. LO udtrykte bl.a. betænke-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
836021_0011.png
11
lighed ved det ifølge LO noget ambitiøse ESCO-projekt, hvis
dette er baseret på uhensigtsmæssige firkantede beskrivelser og
fandt sammenhængen til den europæiske kvalifikationsramme,
der er knytte til uddannelse generelt, meget vagt beskrevet.
FTF støtter den del af LO synspunktet, der vedrører ESCO-
projektet.
Gymnasieskolernes Lærerforening udtrykte bekymring over, at
beskrivelsen af lærere og ledere var baseret for snævert på kom-
petencer.
Dansk Ungdoms Fællesråd mente, at unge bør opfattes som re-
levante interessenter i rådskonklusionerne og derfor skal inklude-
res i relevant dialog.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) var af den holdning, at råds-
konklusionerne ser fornuftige ud, og at det er vigtigt at under-
strege et fokus på væsentligheden og den fælles forståelse af, at
nøglekompetencer er væsentlige i de fleste niveauer af uddannel-
sessystemerne. Naturligvis skal der stadig lægges vægt på de fagli-
ge kompetencer og færdigheder i erhvervsrettet grund- og efter-
uddannelser. DA var herudover enig i den foreslåede strategi om,
at medlemsstaterne udveksler god praksis og nationale initiativer,
at lærere og ledere i uddannelsessystemerne opkvalificeres til at
tage aktivt del i rollen i en kompetencebaseret tilgang, at der skal
skabes gennemsigtighed om, hvordan nøglekompetencer løbende
kan udvikles i lyset af de kommende udfordringer, at der bør ar-
bejdes sammen med partnerne på at skabe en standardiseret ter-
minologi, en fælles forståelse, mellem uddannelsesstederne og
arbejdspladserne, at uformel læring skal anerkendes, så vejen til
efter- og videreuddannelse lettes.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF) mener, at det er udmærket
at fokusere på læringsresultater for så vidt, at man med dette ord
mener læringsudbytte. DSF foreslår, at man i den danske over-
sættelse anvender læringsudbytte frem for læringsresultater, idet
’resultater’ indikere at læring har et facit, som er ens for alle stu-
derende. Pædagogisk efteruddannelse er efter DSF’s mening helt
centralt for at give undervisere og lærere muligheden for at til-
passe uddannelsesforløb til en mere læringsorienteret undervis-
ning, og foreslår derfor at dette skrives ind, som en konkret mål-
sætning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens foreløbige holdning er at støtte forslaget, der først
og fremmest opsummerer igangsatte initiativer samt forsøger at
koble kvalifikationsrammer og nøglekompetencer sammen med
udviklingen af et nyt instrument placeret i beskæftigelsessektoren.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at andre lande støtter vedtagelse af forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
Pkt. 9: Internationalisering af højere uddannelse
- rådskonklusioner
1.
Resumé:
Rådet tillægger det stor betydning at fremme læringsmobilitet in-
den for højere uddannelse for de studerende, lærerpersonalet og forskere for at
berige den menneskelige kapital og beskæftigelsesegnethed samt forbedre krea-
tivitets- og innovationsevnen. Internationalt samarbejde på området er vigtigt
og udbytterigt og fortjener støtte på nationalt plan og EU-plan. Idet der tages
særligt hensyn til nærhedsprincippet, bør samarbejde inden for højere uddan-
nelse derfor udgøre en integreret del af EU’s politikker for ekstern samar-
bejd. Samarbejdet bør tilpasses de berørte partnerlandes særlige behov, inte-
resser og udviklingsniveau.
2. Baggrund
Den globale konkurrence om at sikre stadig større andele af
gruppen af internationale mobile studerende udgør i stigende
grad en udfordring. Internationalt samarbejde mellem uddannel-
sesinstitutioner i EU og tredjelande bør derfor fremmes og ud-
vikles.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I udkast til rådskonklusioner om internationalisering af højere
uddannelse noterer Rådet sig, at 1) højere uddannelse i stigende
grad tilføjes en international dimension, 2) kvaliteten af Europas
højere uddannelsesinstitutioner, udvalget og dybden af tilbudte
studier er uden sidestykke og attraktiv for den internationale aka-
demiske verden, 3) kvalifikationsrammer og kvalitetssikring
frembringer stigende interesse globalt, 4) internationale samar-
bejdsprogrammer og dialog med tredjelande på området bidrager
til at øge kvalitet og internationalt omdømme, fremme forskning
og innovation, anspore til mobilitet og interkulturel dialog samt
fremme international udvikling.
Rådet tillægger det stor betydning at fremme læringsmobilitet in-
den for højere uddannelse for de studerende, lærerpersonalet og
forskere for at berige den menneskelige kapital og beskæftigel-
sesegnetheden samt forbedre kreativitets- og innovationsevnen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Der er derfor enighed i Rådet om følgende: 1) Internationalt
samarbejde på området er vigtigt og udbytterigt og fortjener støt-
te på nationalt plan og EU-plan. Idet der tages særligt hensyn til
nærhedsprincippet, bør samarbejde inden for højere uddannelse
derfor udgøre en integreret del af EU’s politikker for ekstern
samarbejde. Samarbejdet bør tilpasses de berørte partnerlandes
særlige behov, interesser og udviklingsniveau, 2) Der er behov
for støtte til EU-initiativer og EU-programmer, der fremmer
samarbejdet inden for højere uddannelse med en europæisk di-
mension, og som støtter højere uddannelsesinstitutioner i deres
arbejde med fælles akademiske projekter, i at styrke europæiske
netværk og dermed i at mindske barriererne mellem de nationale
systemer, 3) Det fremskridt, der er gjort med at indføre større
kompatibilitet og sammenlignelighed inden for gradstrukturen
gennem Bolognaprocessen og EU’s fælles tilgange til og redska-
ber vedrørende anerkendelse af kvalifikationer og kvalitetssikring,
har øget højere uddannelsesinstitutioners tiltrækningskraft i EU,
4) Den igangværende undersøgelse med henblik på at kortlægge
mangfoldigheden af de højere uddannelsesinstitutioner og præ-
stationer og vurdere muligheden for et europæisk gennemsigtig-
hedsinstrument bør fortsætte med henblik på at forbedre læsbar-
heden og øge synligheden af den europæiske højere uddannelses
særlige styrker, 5) Et voksende antal tredjelande er interesserede i
de fælles politikker og instrumenter, som EU udvikler til støtte
for medlemsstaternes modernisering af uddannelsessystemer,
hvor pointsystemet ECTS og den europæiske referenceramme
for kvalifikationer har tiltrukket særlig opmærksomhed, 6) Inter-
nationalt akademisk samarbejde fortsat bør være en vigtig måde,
hvorpå EU kan støtte sine partneres moderniseringsbestræbelser.
Rådet henstiller i overensstemmelse hermed medlemsstaterne til
at vedtage foranstaltninger i samordning med de højere uddan-
nelsesinstitutioner, idet deres autonomi og nationale praksis an-
erkendes med sigt på at 1) fremme en international kultur for in-
stitutionerne, 2) øge uddannelsesinstitutioners internationale til-
trækningskraft og 3) fremme de højere uddannelsesinstitutioners
globale dimension og bevidsthed om deres sociale ansvar.
Herudover henstiller Rådet Kommissionen til at 1) udvikle en in-
ternational strategi for højere uddannelse på EU-plan i samarbej-
de med medlemsstaterne og med fuld respekt for de højere ud-
dannelsesinstitutioners autonomi, 2) sikre at lærings- og forsk-
ningsmobilitet mellem EU og resten af verden udgør en del af
denne strategi, 3) fortsætte med at støtte internationale partner-
skaber inden for højere uddannelse, internationalt akademisk
samarbejde og kapacitetsopbyggende aktioner samt lette politisk
dialog inden for højere uddannelse med interesserede tredjelande
og 4) fremme udveksling af erfaring og god praksis på dette om-
råde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
836021_0014.png
14
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om de foreliggende råds-
konklusioner.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for gældende dansk
ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet og beskyttelsesniveauet
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Den 18. marts blev der afholdt møde i EU-specialudvalget for
uddannelse. Herudover har der været afholdt en skriftlig høring i
udvalget, hvor medlemmerne ligeledes har haft mulighed for at
afgive bemærkninger til rådskonklusionerne. Følgende bemærk-
ninger blev modtaget:
Danske Studerendes Fællesråd spurgte, om rådskonklusionerne
gav anledning til etablering af et nyt monitoreringssystem.
Danske Universiteter var positive over for henvisningen til fæl-
lesgrader og dobbeltgrader og mente at lignende burde introdu-
ceres i Danmark.
Dansk Magisterforening (DM) mente, at det var et problem, at
gæsteforelæsere og –forskere ikke har samme rettigheder og
dækningsgrad i forhold til arbejdsmarkedets regler. Endvidere
mente Dansk Magisterforening, at det var vigtigt at sikre ”brain
circulation” frem for ”brain drain”. DM påpegede i forbindelse
med den igangværende undersøgelse med henblik på at kortlægge
mangfoldigheden af de højere uddannelsesinstitutioner, at der er
en stor risiko for, at sådanne kortlægninger kommer til at måle
det forkerte, fordi den egentlige værdi i videregående uddannelse
(udfordring af den kritiske sans og den intellektuelle udvikling, at
lære ”at tænke selv”) er sværere at måle end en konkret kompe-
tence (at vide at 2 plus 2 er 4). Man ender derfor ifølge DM med
at tillægge det målbare udbytte højere værdi end at måle det
egentligt værdifulde. Endvidere mener DM, at når kortlægnin-
gerne så videre anvendes til rankings, vil uddannelsesinstitutio-
nerne i sagens natur tilstræbe at dreje deres aktiviteter hen i ret-
ning af det, som måles, hvorved afgørende værdifulde elementer i
videregående uddannelse risikerer at gå tabt. Derfor anbefaler
DM, at Danmark er knapt så positiv overfor hele øvelsen, til
trods for, at den igangværende europæiske øvelse er mere kvalifi-
ceret, end de nuværende systemer. Men derved elimineres hele
den grundlæggende fare ikke ifølge DM. Der er tværtimod lagt
op til, at markedsgørelsen og konkurrencen mellem institutioner-
ne styrkes, hvor øget samarbejde i mange tilfælde ville være en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
836021_0015.png
15
større fordel for det samfundsmæssige udbytte af investeringerne
i videregående uddannelser.
FTF mente, at udkastet har en alt for snæver anvendelse af be-
grebet "internationalisering". I forlængelse heraf tales der om "in-
ternationalt akademisk og forskningsmæssigt samarbejde". Hvis
denne snævre forståelse fastholdes, kan det ifølge FTF betyde, at
den del af de danske videregående uddannelser, der udbydes i re-
gi af Undervisningsministeriet (og andre ministerier), ikke er om-
fattet af de foreslåede initiativer. Rådets konklusioner om inter-
nationalisering af højere uddannelse må bygge på en langt brede-
re forståelse af begrebet, der inkluderer de erhvervs- og professi-
onsrettede videregående uddannelser og den videnudvikling, der
finder sted på erhvervsakademier og professionshøjskoler. Det
skal sikres, at denne del af de højere uddannelser kan omfattes af
Rådets initiativer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget, der har til hensigt at fremme vigtig
international mobilitet mellem institutioner i EU-
medlemsstaterne og tredjelande samtidig med, at institutionernes
autonomi respekteres.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at samtlige medlemsstater vil støtte vedtagelse af
forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg.
Pkt. 10: Bidrag til forberedelsen af mødet i Det Europæiske Råd
den 17. juni
a) Numeriske værdier for EU’s overordnede mål på uddannel-
sesområdet
- enighed
b) Kommissionens dialog med medlemsstaterne om de natio-
nale uddannelsesmål
- orientering fra Kommissionen
- udveksling af synspunkter
1. Resumé:
Det spanske formandskab har lagt op til udveksling af syns-
punkter om Europa 2020 strategien og ikke mindst den rolle, som uddan-
nelse spiller i strategien på Rådsmødet (uddannelse) den 11. maj 2010. Helt
konkret ønsker formandskabet at opnå enighed om en fælles holdning, der
støtter numeriske værdier, som er identiske med de to benchmarks vedrørende
hhv. videregående uddannelse og kort skolegang fra Strategirammen for det
europæiske samarbejde på uddannelsesområdet indtil 2020, vedtaget den 12.
maj 2009 i Rådet (uddannelse). Den opnåede holdning på ministerrådsmø-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
det (uddannelse) skal videreformidles til Det Europæiske Råds topmøde i
juni.
2. Baggrund
Baggrunden for diskussionen på ministerrådsmødet (uddannelse)
den 11. maj er rådskonklusionerne vedtaget af stats- og rege-
ringscheferne på Det Europæiske Råds topmøde den 25. – 26.
marts 2010. I disse rådskonklusioner står der følgende om ho-
vedmålsætningen på uddannelsesområdet: ”At forbedre uddan-
nelsesniveauerne, navnlig ved at sigte med at reducere skolefra-
faldet og ved at øge den del af befolkningen, der har en videregå-
ende eller tilsvarende uddannelse; under hensyntagen til Kom-
missionens forslag agter Det Europæiske Råd at fastsætte de nu-
meriske værdier for disse mål i juni 2010”.
Kommissionen foreslog i sin meddelelse fra 3. marts 2010
(KOM (2010) 2020 endelig), at man på uddannelsesområdet sæt-
ter numeriske værdier, der er identiske med de to benchmarks fra
Strategirammen for det europæiske samarbejde på uddannelses-
området indtil 2020 vedrørende videregående uddannelse og kort
skolegang til Europa 2020 strategien.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Stats- og regeringscheferne skal på Det Europæiske Råds top-
møde i juni 2010 fastsætte de numeriske værdier for hovedmål-
sætningen på uddannelsesområdet. Formålet med formandska-
bets diskussionsoplæg er at sondere muligheden for enighed i
Rådet (uddannelse) og at skabe en samlet holdning på området
forud for Det Europæiske Råds topmøde i juni. Formandskabet
lægger helt specifikt op til, at undervisningsministrene støtter
numeriske værdier, der svarer til de to benchmarks fra Strategi-
rammen for det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet
indtil 2020 som foreslået af Kommissionen i meddelelsen fra 3.
marts.
Ifølge formandskabets diskussionsoplæg er der enighed blandt
medlemsstaterne om, at uddannelse spiller en fundamental rolle i
Europa 2020 strategien. Der er en klar kobling mellem uddannel-
se og andre områder såsom forskning, innovation og social inklu-
sion.
Formandskabet minder medlemsstaterne om, at Rådet (uddan-
nelse) den 12. maj 2009 vedtog Strategirammen for det europæi-
ske samarbejde på uddannelsesområdet indtil 2020. En del af
strategirammen var fem benchmarks (fælles referenceværdier for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
836021_0017.png
17
europæiske gennemsnitsresultater) på uddannelsesområdet, her-
under et benchmark vedrørende nedbringelse af andelen af unge
med kort skolegang (Inden 2020 bør andelen af unge, der forla-
der skolesystemet tidligt, være under 10 pct.) og et benchmark
om at øge andelen af unge med videregående uddannelse (Inden
2020 bør andelen af 30 – 34-årige med en gennemført videregå-
ende uddannelse være mindst 40 pct.).
På det uformelle ministermøde den 13. – 14. april 2010 var der
blandt medlemsstaterne overvejende støtte til at overføre de to
førnævnte benchmarks fra Strategirammen for det europæiske
samarbejde på uddannelsesområdet indtil 2020 til Europa 2020
strategien.
Med henblik på at nå til enighed blandt undervisningsministrene
om fastsættelse af de numeriske værdier stiller formandskabet
følgende spørgsmål i diskussionsoplægget:
Er De enig i, at de numeriske værdier for hovedmålsætningen
vedrørende uddannelse i Europa 2020 strategien – på områderne
kort skolegang og videregående uddannelse – bør være de samme
som de to benchmarks i Strategirammen for det europæiske sam-
arbejde på uddannelsesområdet, der blev vedtaget i maj 2009?
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om diskussionsoplægget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for gældende dansk
ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet og beskyttelsesniveauet
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Der er blevet foretaget en skriftlig høring i EU-specialudvalget
for uddannelse. Følgende bemærkninger blev modtaget:
Professionshøjskolernes Rektorkollegium finder, at målsætningen
om andelen af 30-34-årige med en gennemført videregående ud-
dannelse bør svare til Bologna-processens oprindeligt fastsatte
mål på 50 pct. inden 2010. Det vil være et tilbageskridt for re-
formprocessen, hvis målet fastsættes til de foreslåede 40 pct.
Hvis der skal renonceres på noget, kan det være tidsfristen og ik-
ke det kvantitative mål.
Danske Lærerorganisationer International (DLI) tilslutter sig, at
de to benchmarks, der er fastsat for kort skolegang og videregå-
ende uddannelse i det strategiske rammeprogram, overføres uden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
836021_0018.png
18
videre til EU 2020 strategien. DLI finder målene både gode og
realistiske.
FTF kan støtte, at den konkrete udformning af målene for frafald
og andel i videregående uddannelse svarer til den tidligere vedta-
gelse i Strategirammen fra maj 2009. FTF opfordrer dog samtidig
til, at det afklares, hvordan samspillet mellem EU niveauets gen-
nemsnitsbenchmarks og de måltal, som medlemslandene selv op-
sætter, skal være. Gennemsnitsbenchmarks på EU niveau må na-
turligvis ikke svække de danske nationale måltal dvs. 95 pct. mål-
sætning på ungdomsuddannelserne og 50 pct. målsætningen på
det videregående niveau.
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH) bakker
grundlæggende op om regeringens målsætninger på uddannelses-
området. Derfor mener LH, at kravene på området på europæisk
plan bør matche disse krav. Vi mener, at det er væsentligt, at hele
Europa arbejder ud fra de samme krav om undervisningen for at
højne uddannelsesniveauet i fællesskab. Det er væsentligt for os,
at uddannelser kan sammenlignes på et internationalt plan og
derfor bør alle i Europa med en gymnasial uddannelse kunne de
samme ting. LH mener, at kravene til undervisning og gennem-
førselskvotienter bør være enslydende, dog tilpasset de enkelte
landes behov for viden på specifikke områder. Med dette mener
LH, at målsætningerne for gennemførsel af ungdomsuddannelse
på 90 pct. er for lave og bør sættes til 95 pct. LH mener samtidig,
at der bør være ens krav til indholdet af undervisningen på diver-
se uddannelser, men at der samtidig skal være plads til supple-
rende stof, der har relevans for de enkelte lande. Med hensyn til
målsætningen om de videregående uddannelser mener LH, at
kravet til gennemførselskvotienten bør sættes til 50 pct. på euro-
pæisk plan. Dette begrundes med, at den viden, der i denne
sammenhæng bliver opbygget i samfundet, bliver nødvendig for
fremtidens Europa. LH går grundlæggende ind for at udbrede
viden i samfundet og gøre forholdene for uddannelse så fordel-
agtige som muligt. Derfor mener LH, at uddannelser bør kunne
måles i international sammenhæng for at give alle europæiske
borgere lige muligheder for beskæftigelse på internationale områ-
der.
Landsorganisationen i Danmark (LO) har ingen problemer med,
at de to angivne benchmarks overføres til måltal. LO vil dog pe-
ge på dels risikoen for, at de uddannelsespolitiske diskussioner
kommer til at indsnævres til de to områder, dels at der er forskel
på de to områder, idet hvor målet for grunduddannelse er enty-
dig klart og positivt kan en ukritisk brug af målet om videregåen-
de uddannelse medføre, at unge får uddannelser, der hverken til-
godeser egne eller samfundets interesser.
Kommunernes Landsforening (KL) finder, at det forslag til et
benchmark, med målsætningen om at minimum 40 pct. skal gen-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
836021_0019.png
19
nemføre en videregående uddannelse senest i 2020, ikke skaber
problemer for kommunerne; pt. er det danske landemål 50 pct.,
og Danmark ligger pt. på ca. 45 pct. i faktisk niveau. KL har ikke
problemer med det andet mål om, at inden 2020 bør andelen af
unge, der forlader skolesystemet tidligt, være under 10 pct., da
det danske mål er max 5 pct. i 2015. I Danmark har man ifølge
KL ambitiøse numeriske mål på ungdomsuddannelsesområdet
(95 pct. målsætningen). Det er KL’s politik, at kommunerne spil-
ler en nøglerolle i opnåelsen af dette mål. I Danmark bør det dog
også fremhæves, at ungdomsuddannelserne er statslige, hvorfor
staten også har et stort ansvar for at opnå målet. Det tværsektori-
elle samarbejde kan give noget af svaret på, hvordan man vil nå
målet i Danmark. KL påpeger, at de desuden har haft et godt og
innovativt samarbejde med skolens andre parter (Danmarks Læ-
rerforening mv.) og en række forskere om, hvordan man kan gø-
re undervisningen endnu bedre, så langt flere end i dag forlader
skolen med kompetencer til at gennemføre en ungdomsuddan-
nelse. Et af midlerne er en langt mere systematisk brug af viden
fra forskning og undersøgelser ind i skolens praksis. Projektet
hedder ”Fælles viden – fælles handling”.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det europæiske Råd forventes i juni at vedtage den samlede pak-
ke for Europa 2020-strategien. Her er et vigtigt element de nu-
meriske værdier for EU-målsætningen for uddannelse. Regerin-
gens foreløbige holdning er, at man bør bidrage med målsætnin-
gerne på områderne vedrørende videregående uddannelse og
kort skolegang jf. strategirammen for det europæiske samarbejde
og som foreslået af Kommissionen i meddelelsen fra 3. marts
2010
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte formandskabets over-
ordnede holdning og dermed skabe enighed om undervisnings-
ministrenes holdning til numeriske værdier på uddannelsesområ-
det i Europa 2020 strategien.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Diskussionsoplægget har ikke tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg. Europa 2020 strategien har senest været forelagt
til orientering forud for mødet i Det europæiske Råd den 25. –
26. marts 2010 og mødet i Det Generelle Råd den 26. – 27. april
2010.
Ungdom
Pkt. 11: Resolution vedtaget af Rådet og repræsentanterne for med-
lemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om aktiv integration af
unge: bekæmpelse af arbejdsløshed og fattigdom
- vedtagelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
1.
Resumé:
Formandskabet ønsker vedtaget en resolution om aktiv inklusi-
on af unge via bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse. Forslaget skal
ses på baggrund af den stigende ungdomsarbejdsløshed i alle EU’s medlems-
lande. Samarbejdet foregår inden for den åbne koordinationsmetode, og reso-
lutionsudkastet opfordrer medlemslandene og Kommissionen til at gøre en
styrket og bredspektret indsats for at fremme beskæftigelses- og uddannelses-
mulighederne for unge, først og fremmest ved at integrere et ungdomsperspek-
tiv i andre politikområder, hvor det er relevant.
2. Baggrund
På ministerrådsmødet den 27. november 2009 vedtog EU’s ung-
domsministre en resolution om nye rammer for det europæiske
samarbejde på ungdomsområdet i perioden 2010 til 2018. Reso-
lutionen opererer med to typer af mulige initiativer:
- initiativer på det specifikke ungdomsområde – dvs. politikker
og tiltag, der specifikt er rettet mod unge på områder såsom ikke-
formel læring, deltagelse og frivilligt arbejde, ungdomsarbejde og
information, og
- sektorspecifikke initiativer inden for følgende otte indsatsområ-
der:
1) Uddannelse og erhvervsuddannelse
2) Beskæftigelse og iværksætterkultur
3) Sundhed og trivsel
4) Deltagelse
5) Frivilligt arbejde
6) Social inddragelse
7) Unge og verden
8) Kreativitet og kultur
Det nye trio-formandskab, bestående af Spanien, Belgien og Un-
garn, har valgt at sætte ”Unges beskæftigelse” som hovedover-
skrift for deres atten måneders formandskabsperiode. Spanien
har derefter sat fokus på emnet ”social inddragelse,” først og
fremmest på grund af den høje – EU’s højeste – ungdomsar-
bejdsløshed og dernæst, at EU har vedtaget at gøre 2010 til ”året
for bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse”. Med resoluti-
onsudkastet ønsker formandskabet at opfordre medlemslandene
til at styrke deres indsats på området.
3. Hjemmelgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med resolutionen er at sætte fokus på EU’s og med-
lemsstaternes indsats for at bekæmpe den stigende ungdomsar-
bejdsløshed og risikoen for, at mange unge bliver socialt udstødt
af samfundet. Samarbejdet foregår inden for den åbne koordina-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
tionsmetode og med øget fokus på ”mainstreaming,” dvs. inte-
gration af et ungdomsperspektiv i andre politikområder, hvor det
er relevant.
Som led i denne proces er følgende elementer særligt vigtige:
- Fremme unges deltagelse i uddannelse, både formel og uformel,
med det formål at øge deres beskæftigelsesegnethed,
- Bekæmpe tidligt skolefrafald og fremme unges muligheder for
bedre at kunne overgå fra skole til erhverv,
- Fremme unges beskæftigelsesmuligheder via bedre adgang til
”kvalificerede” job,
- Stimulere unges innovative og kreative evner, talenter, motiva-
tion og entreprenørskab samt deres mobilitet,
- Opfordre til udvikling af en ”grøn” økonomi for at give unge
bedre muligheder for at starte egen virksomhed, som kan øge de-
res muligheder for beskæftigelse,
- Øge samspillet med andre relevante politikområder for unge,
først og fremmest beskæftigelses- og socialområdet, herunder,
- Have øget fokus på passende sociale sikringssystemer for unge,
særligt for unge familier,
- Opmuntre til øget anerkendelse af ikke-formel og uformel læ-
ring, som komplementerer formel læring i uddannelsessystemet,
og som derved kan spille en vigtig rolle som instrument for en
øget social og økonomiske integration af unge i samfundet,
- Fremme unges deltagelse i samfundslivet generelt, herunder an-
erkende værdien af frivilligt arbejde som et vigtigt led i at øge un-
ges færdigheder og kompetencer,
- Fremme udvekslingen af eksempler på god praksis i medlems-
landene,
- Bruge midler fra eksisterende EU-fonde og programmer til at
styrke den sociale integration af unge,
- Sikre at eksisterende indikatorer også kommer til at indeholde
en ungdomsdimension for at kunne indsamle og analysere rele-
vante data om aktiv inklusion af unge og for at kunne foretage
adækvate sammenligninger imellem medlemsstaterne indbyrdes,
- Sørge for relevante monitorerings- og evalueringssystemer,
først og fremmest gennem brug af EU’s ungdomsrapport (Youth
Report).
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om rådets resolution.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet og beskyttelsesniveauet
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Den 18. marts blev der afholdt møde i EU-specialudvalget for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
836021_0022.png
22
uddannelse. Herudover har der været afholdt en skriftlig høring i
udvalget, hvor medlemmerne ligeledes har haft mulighed for at
afgive bemærkninger til rådskonklusionerne. Følgende bemærk-
ninger blev modtaget:
Landsorganisationen i Danmark (LO) finder det væsentligt, at
der fokuseres på bekæmpelse af ungdomsarbejdsløsheden i Eu-
ropa. Det er derfor positivt at se på mere målrettet anvendelse af
fonde og programmer, der inddrager dette aspekt, ligesom at LO
kan støtte anvendelsen af den åbne koordinationsmetode og ud-
veksling af god praksis på feltet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen foreløbige holdning er at støtte formandskabets for-
slag.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at samtlige medlemsstater kan støtte formandska-
bets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Pkt. 12: Et konkurrencedygtigt, rummeligt og bæredygtigt Europa:
udvikling af ungdomsdimensionen
- udveksling af synspunkter
1. Resumé:
Det spanske formandskab har lagt op til udveksling af syns-
punkter om Europa 2020 strategien og ungdomsdimensionen i strategien på
ministerrådsmødet (ungdom) den 11. maj 2010. Formandskabets diskussi-
onsoplæg fokuserer på beskæftigelse, uddannelse og organisering af ungdoms-
politik med henblik på en bedre implementering af Europa 2020 strategien.
2. Baggrund
Baggrunden for udvekslingen af synspunkter på ministerrådsmø-
det (ungdom) den 11. maj 2010 er Det Europæiske Råds topmø-
de den 25. – 26. marts 2010. Det europæiske Råd vedtog på dette
møde fem EU-mål, hovedmålsætninger, der skal være styrende
for EU’s strategi for vækst og beskæftigelse – Europa 2020 stra-
tegien. På tre områder (beskæftigelse, forskning samt kli-
ma/energi) blev der truffet beslutning om konkrete kvantitative
EU-mål, hvorimod der på de resterende to områder (uddannelse
og social inklusion) blev truffet beslutning om at analysere muli-
ge kvantitative mål frem mod Det europæiske Råd til juni.
Stats- og regeringschefernes fem hovedmålsætninger tager deres
afsæt i en meddelelse fra Kommissionen den 3. marts 2010
(KOM (2010) 2020 endelig), hvori Kommissionen udover ho-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
vedmålsætninger, opstiller syv konkrete flagskibsinitiativer, der
skal understøtte de fem hovedmålsætninger.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med udvekslingen af synspunkter på ministerrådsmødet
et at undersøge, hvilken rolle ungdomspolitik kan spille i de syv
specifikke flagskibsinitiativer.
Ifølge formandskabets diskussionsoplæg stiller den nuværende
økonomiske situation medlemsstaterne over for nogle særlige ud-
fordringer. I denne sammenhæng spiller unge en central rolle.
Deltagelse, kreativitet, innovation, tilpasningsevne og entrepre-
nørskab skal stimulere beskæftigelse og vækst for at tackle de so-
cioøkonomiske, demografiske, kulturelle, miljømæssige og tekno-
logiske udfordringer, som EU står over for på nuværende tids-
punkt og i fremtiden.
For første gang er ungdomsdimensionen reflekteret i kernen af
en EU-strategi for vækst og beskæftigelse i form af referencer til
mobilitet, anerkendelse af realkompetencer, uddannelse af høj
kvalitet, unges adgang til arbejdsmarkedet og flagskibsinitiativet
”Unge på vej”.
Stats- og regeringscheferne vedtog på Det Europæiske Råds
topmøde den 25. – 26. marts to hovedmålsætninger, der vedrører
beskæftigelse og uddannelse:
- at sigte mod at bringe beskæftigelsesfrekvensen op på 75 pct.
for kvinder og mænd mellem 20 – 64 år,
- at forbedre uddannelsesniveauerne, navnlig ved at sigte mod at
reducere skolefrafaldet og ved at øge den andel af befolkningen,
der har afsluttet en videregående eller tilsvarende uddannelse.
I denne nye kontekst mener formandskabet, at lokale og regiona-
le aktører spiller en væsentlig rolle i forhold til de unge, både
hvad angår udviklingen af ungdomspolitik og implementeringen
af Europa 2020 strategien.
Formandskabet stiller følgende to spørgsmål til ministrene i di-
skussionsoplægget:
1) Hvorledes kan ungdomspolitik bidrage til flagskibsinitiativerne
i Europa 2020?
2) Hvilken rolle bør lokale og regionale aktører spille i ungdoms-
politik for at sikre en bedre implementering af Europa 2020 stra-
tegien?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
836021_0024.png
24
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om diskussionsoplægget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for gældende dansk
ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet og beskyttelsesniveauet
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Der er blevet foretaget en skriftlig høring i EU-specialudvalget
for uddannelse. Følgende bemærkninger blev modtaget:
Dansk Ungdoms Fællesråd fremhæver en helhedsorienteret til-
gang til ungdomspolitik på både europæisk, nationalt og lokalt
niveau, at lokale ungdomsråd medvirker til at udforme ung-
domspolitik på kommunalt/lokalt niveau, anerkendelse og
fremme af engagement i foreninger som grundlag for at sikre ud-
viklingen af nye kompetencer, social inklusion og social samhø-
righed, støtte og samarbejde mellem myndigheder og den frivilli-
ge sektor med henblik på at sikre rammer foreningers arbejde og
samfundsmæssige bidrag, at gøre brug af de erfaringer, der i for-
bindelse med det Europæiske år for Frivillighed i 2011 drages om
den frivillige sektors rolle ang. flagskibsinitiativer som social in-
klusion, nye kompetencer og social innovation i udformning af
ungdomspolitiske initiativer med henblik på at etablere synergi
mellem ungdomspolitik, civilsamfund og udvikling.
Danske Lærerorganisationer International (DLI) er enig i, at unge
har en afgørende rolle at spille i EU 2020 strategien. DLI mener
dog at, at der bør sondres mellem langsigtede og kortsigtede mål.
De kreative og innovative færdigheder, unge skal besidde for at
leve op til fremtidens udfordringer, forudsætter en langsigtet stra-
tegi i uddannelsespolitikken, der rækker ud over år 2020. I kom-
bination med de langsigtede mål er det nødvendigt, at der på eu-
ropæisk niveau samarbejdes om at bekæmpe den voldsomt sti-
gende ungdomsarbejdsløshed. Europa har ikke råd til, at store
dele af flere generationer unge tabes. Den kortsigtede strategi må
derfor bidrage til at inddrage alle unge i arbejds- og samfundsli-
vet. DLI påpeger i øvrigt, at især de langsigtede mål kræver stor
inddragelse af lokale og regionale myndigheder, da det er disse
der sammen med skolerne er bedst egnede til at gennemføre må-
lene.
Landsorganisationen i Danmark (LO) har ingen konkrete kom-
mentarer til disse meget brede diskussionspunkter, men finder
det positivt at få sat de unges uddannelse og beskæftigelses cen-
tralt i diskussionerne af krisebekæmpelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
836021_0025.png
25
Kommunernes Landsforening (KL) mener ikke, at der er noget
problematisk i diskussionsoplægget. KL har i et tidligere hørings-
svar vedrørende EU2020 tilkendegivet, at KL finder, at et af de
store problemer i EU er den stigende ungdomsarbejdsløshed
som følge af den finansielle krise. Derfor er det positivt, at ung-
dom spiller en meget central rolle i Kommissionens arbejdspro-
gram samt i EU2020. KL havde i sit høringssvar opfordret til, at
der kom et egentligt mål i forhold til ungdomsarbejdsløshed, da
dette vil sikre, at der kommer konkret handling på dette punkt.
KL finder det dog positivt, at der er et flagskibsinitiativ vedrø-
rende ungdom, samt at formandskabet direkte betoner de lokale
og regionale myndigheders store rolle forhold til de unge, både
hvad angår udviklingen af ungdomspolitik og implementeringen
af Europa 2020 strategien.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens foreløbige holdning er at støtte formandskabets di-
skussionsoplæg, der understreger vigtigheden af inklusionen af
unge i Europa 2020 strategien.
11. Generelle forventninger til andre landes holdning
Andre medlemsstater forventes at bidrage til udvekslingen af
synspunkter.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg. Europa 2020 strategien har senest været forelagt til ori-
entering forud for mødet i Det europæiske Råd den 25. – 26.
marts 2010 og mødet i Det Generelle Råd den 26. – 27. april
2010.