Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5600
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Redegørelse til Folketingets Europaudvalg om Rådsmødet (ud-
dannelse og ungdom) den 11. maj 2010
7. Den sociale dimension af uddannelse
Rådskonklusionerne blev som forventet vedtaget uden udveksling af
synspunkter. Fra dansk side var der tilslutning til rådskonklusionerne.
8. Kompetencer til støtte for livslang læring og ”nye kvalifikationer
for nye job”-initiativet
Rådskonklusionerne blev som forventet vedtaget uden udveksling af
synspunkter. Fra dansk side var der tilslutning til rådskonklusionerne.
9. Internationalisering af højere uddannelse
Rådskonklusionerne blev som forventet vedtaget uden udveksling af
synspunkter. Fra dansk side var der tilslutning til rådskonklusionerne.
10. Bidrag til forberedelsen af mødet i Det Europæiske Råd den 17.
juni
a) Numeriske værdier for EU’s overordnede mål på uddannel-
sesområdet
b) Kommissionens dialog med medlemsstaterne om de natio-
nale uddannelsesmål
Udveksling af synspunkter resulterede i korte formandskabskonklusio-
ner, der bliver sendt videre til Det Europæiske Råd. Formandskabskon-
klusionerne informerer stats- og regeringscheferne om, at et markant
flertal af medlemsstaterne i Rådet (uddannelse) er enige om, at det vil
være hensigtsmæssigt at vedtage numeriske værdier, der er identiske med
de to fælles referenceværdier for europæiske gennemsnitsresultater
(”benchmarks) fra Strategirammen for det europæiske samarbejde på
uddannelsesområdet indtil 2020, vedtaget af Rådet (uddannelse) den 12.
maj 2009, på områderne kort skolegang og videregående uddannelse. Et
flertal af medlemsstaterne støttede formandskabet. Dog var det ikke mu-
ligt at skabe fuldstændig enighed og dermed vedtage rådskonklusioner.
Danmark støttede formandskabets diskussionsoplæg samt beskeden til
Det Europæiske Råd. Herudover understregede Danmark i udvekslingen
18. maj 2010
Sags nr.:
128.69F.251