Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3016 - konkurrenceevne Bilag 7
Offentligt
Notat
Modtager(e):
Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
Referat fra møde i Konkurrenceevnerådet (forskning) den 26. maj 2010
27. maj 2010
Punkt 8.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om EU-
jordobservationsprogrammet GMES og dets indledende opera-
tionelle aktiviteter (2011-2013)
-
Rapport fra formandskabet om den foreslåede enighed ved
førstebehandlingen
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Formandskabet
orienterede om den forventede aftale med EP i førstebehandlin-
gen. GMES forventes formelt vedtaget under det belgiske formandskab.
Punkt 9.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om Fæl-
lesskabets deltagelse i et fælles forsknings- og udviklingspro-
gram for Østersøen (BONUS 169), der iværksættes af flere med-
lemsstater
-
Rapport fra formandskabet om den foreslåede enighed ved
førstebehandlingen.
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
Sagsbehandler
John Isaksen
Telefon
Telefax
E-post
[email protected]
3392 9716
Formandskabet orienterede om den forventede aftale med EP i førstebehandlingen.
Kommissionen ønskede ført til referat, at den beklagede den manglende villighed
blandt medlemsstaterne til at operationalisere BONUS via en real common pot.
Kommissionen hævede derefter sit forbehold.
Punkt 10.
Bidrag til forberedelse af møde i Det Europæiske Råd den 17.
Juni 2010.
-
Orientering fra Kommissionen om dialogen med medlems-
staterne vedrørende nationale mål for FoU i forbindelse
med EU2020
-
Udveksling af synspunkter
Sagsnr.
Dok nr.
Side
1/3
Kommissionen orienterede i brede vendinger om udkom fra de bilaterale drøftelser
med medlemsstaterne Kommissæren forudså en større grad af konvergens indenfor
EU, hvilket var positivt.
Kommissionen nævnte ligeledes behovet for en supplerende innovationsindikator.
Kommissæren har nedsat et uafhængigt ekspertpanel, der skal rådgive om mulige
innovationsindikatorer. Forventningen er, at der kommer et udspil fra denne gruppe
i tilknytning til offentliggørelsen af forsknings- og innovationsplanen i september.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Flere lande efterspurgte i sammen forbindelse en midterm-review (fx 2015) på FoU
målsætningerne.
På indholdssiden var der ikke så mange konkrete anvisninger. Danmark og et andet
medlemsstat betonede betydningen af offentlig-privat samarbejde om innovation
og forskning. Fra dansk side blev der bl.a. henvist til, at undersøgelser viste, at for
en gennemsnitlig forsknings- og udviklingsaktiv virksomhed giver én krone ekstra
investeret i forskning meromsætning på 1, 66 kr.virksomheden med
Punkt 11.
Styring af det europæiske forskningsrum.
-
Vedtagelse af Rådets resolution
Rådets resolution blev vedtaget
Punkt 12.
Mod en innovativt Europa
-
Vedtagelse af konklusioner
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Rådskonklusionerne blev vedtaget.
Punkt 13.
Forenklede og mere effektive europæiske forsknings- og innova-
tionsprogrammer
-
Vedtagelse af konklusioner
Side
2/3
Rådskonklusionerne blev vedtaget.
Punkt 14.
Meddelelse fra Kommissionen ”Status og fremtidsperspektiver
for ITER-projektet”
-
Forelæggelse ved Kommissionen
-
Udveksling af synspunkter
Drøftelsen bar præg af, at emnet var drøftet uformelt under frokosten, hvorfor en
række af de større lande ikke tog ordet under debatten.
Kommissionen havde nu behov for, at medlemsstaterne gav deres langsigtede til-
sagn til ITER, herunder et tilsagn om, at finde den nødvendige finansiering af
ITER for hele konstruktions- og operationsfasen. Et sådan tilsagn anses af Kom-
missionen for nødvendigt i forhold til at kunne vedtage et nye scenarium for udrul-
ning af ITER (den såkaldte baseline) med de øvrige internationale partnere.
Efter medlemsstaternes langsigtede tilsagn til ITER vil Kommissionen udarbejde
forslag til finansiering af de kendte meromkostninger i 2012 og 2013. Kommissio-
nen vil i den forbindelse se på alle tilstedeværende finansieringsmuligheder inden-
for rammerne af den interinstitutionelle aftale (IIA) samt i respekt for ånden i
EU2020 strategien.
Danmark udtrykte, at ITER er et meget væsentligt forskningsmæssigt projekt, som
DK fortsat støtter. Danmark tilkendegav sin bekymring og utilfredshed med udvik-
lingen i konstruktionsomkostningerne for ITER. Den fortsatte støtte til ITER var
betinget af realistiske finansieringsmuligheder, effektiv omkostningskontrol og en
realistisk tidsplan. Fra dansk side fandt man det ikke realistisk at finde finansiering
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
til ITER i 2012 og 2013 indenfor rammerne af heading 1A. Endelig udtrykte Dan-
mark sin utilfredshed med, at budgetbeslutninger af denne størrelsesorden blev be-
handlet med en sådan hast.
De delegationer, der tog ordet udtrykte alle støtte til ITER. Nogle mente, at man af
hensyn til de internationale parter måtte finde en løsning hurtigt. Andre at den
tidsmæssige dead-line var mindre vigtig. Det blev fremhævet, at en løsning skulle
findes inden for rammerne af de finansielle perspektiver.
Formandskabet konkluderede, at det ikke var muligt at vedtage fælles rådskonklu-
sioner. Formandskabet præsenterede derfor en opsummering af drøftelserne inde-
holdende et forslag til næste skridt. Forslaget indebærer, at der nedsættes en hurtig-
arbejdende task-force, der skal se nærmere på de finansielle forhold med henblik
på at finde en bæredygtig løsning for ITER. Arbejdsgruppens arbejde vil føde ind
til de relevante rådsorganer før behandling på et Rådsmøde.
Ministeriet for Videnskab
Ingen delegationer udtalte sig imod formandskabets forslag.
Punkt 15.
Det europæiske forskningsrums (EFR´s) sociale dimension
-
Vedtagelse af rådskonklusioner
Teknologi og Udvikling
Side
3/3
Rådskonklusionerne blev vedtaget.
Punkt 16.
Forskellige emner i forbindelse med udviklingen af det europæi-
ske forskningsrum
-
Vedtagelse af konklusioner
Rådskonklusioner blev vedtaget med en enkelt tilføjelse.