Europaudvalget 2009-10, Det Udenrigspolitiske Nævn 2009-10
Det Europæiske Råd 17/6-10 Bilag 7, UPN Alm.del Bilag 103
Offentligt
865883_0001.png
DET EUROPÆISKE RÅD
Bruxelles, den 17. juni 2010
EUCO 13/10
CO EUR 9
CONCL 2
FØLGESKRIVELSE
fra:
Generalsekretariatet for Rådet
til:
delegationerne
Vedr.:
DET EUROPÆISKE RÅD
DEN 17. JUNI 2010
KONKLUSIONER
Hermed følger til delegationerne konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 17. juni 2010).
________________________
EUCO 13/10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
865883_0002.png
Konklusioner - den 17. juni 2010
EU har imødegået den globale finanskrise med forenet beslutsomhed og har gjort, hvad der var
nødvendigt for at sikre Den Økonomiske og Monetære Unions stabilitet. Specielt blev der i maj op-
nået enighed om en støttepakke til Grækenland samt en europæisk finansiel stabiliseringsmekanis-
me og -facilitet, som blev færdiggjort i juni. Vi har arbejdet på at lægge fundamentet til langt stær-
kere økonomisk styring. Vi er fortsat fast besluttet på at træffe alle fornødne foranstaltninger til at
få vores økonomier tilbage på sporet mod en bæredygtig og jobskabende vækst.
Med henblik herpå:
vedtager vi i dag "Europa 2020", vores nye strategi for beskæftigelse og intelligent, bæ-
redygtig og inklusiv vækst. Den udgør en sammenhængende ramme for, at EU kan mo-
bilisere alle sine instrumenter og politikker, og for, at medlemsstaterne kan gøre en
yderligere samordnet indsats. Den vil fremme iværksættelsen af strukturreformer. Ho-
vedvægten må nu lægges på gennemførelsen, og vi vil styre og overvåge denne proces.
Vi vil i de kommende måneder drøfte mere indgående, hvordan specifikke politikker kan
mobiliseres til at løse op for EU's vækstpotentiale, og starte med politikkerne for inno-
vation og energi
bekræfter vi vores fælles beslutsomhed med hensyn til at sikre finanspolitisk bæredyg-
tighed, bl.a. ved at fremskynde planerne for finanspolitisk konsolidering, hvor det er
påkrævet
bekræfter vi vores tilsagn om at sikre den finansielle stabilitet ved at afhjælpe mangler-
ne i reguleringen af og tilsynet med de finansielle markeder, både på EU-plan og i G20-
regi. Vi er enige om at gå hurtigt frem med centrale lovgivningsforanstaltninger, så de
nye tilsynsorganer kan påbegynde arbejdet fra starten af næste år, og om at fastlægge
en ambitiøs holdning, som EU kan indtage på topmødet i Toronto
er vi helt enige om, at der er et påtrængende behov for at styrke samordningen af vores
økonomiske politikker. Vi er enige om de første retningslinjer vedrørende stabilitets- og
vækstpagten og budgetovervågningen samt den bredere makroøkonomiske overvågning.
Vi ser frem til taskforcens endelige rapport i oktober.
EUCO 13/10
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
865883_0003.png
Konklusioner - den 17. juni 2010
I.
EN NY EUROPÆISK STRATEGI FOR BESKÆFTIGELSE OG VÆKST
Afsluttende behandling og gennemførelse af Europa 2020-strategien
1.
Det Europæiske Råd har i dag færdigbehandlet Den Europæiske Unions nye strategi for be-
skæftigelse og intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst. Strategien vil hjælpe Europa med at
komme sig over krisen og komme styrket ud af den både internt og på internationalt plan ved
at forbedre konkurrenceevnen, produktiviteten, vækstpotentialet, den sociale samhørighed og
den økonomiske konvergens. Den nye strategi er en reaktion på den udfordring, det er at be-
væge politikkerne væk fra krisestyring og i retning af indførelse af reformer på mellemlang til
lang sigt, som fremmer vækst og beskæftigelse og sikrer de offentlige finansers holdbarhed,
bl.a. gennem reformer af pensionssystemerne.
2.
Medlemsstaterne er fast besluttet på at sikre finanspolitisk bæredygtighed og nå budgetmålene
hurtigst muligt. De vil fortsat gennemføre finanspolitisk konsolidering i forskelligt tempo un-
der hensyn til såvel finanspolitiske som ikke-finanspolitiske risici. Flere medlemsstater har i
den seneste tid styrket og fremskyndet budgetkonsolideringen. Alle medlemsstater er rede til
om nødvendigt at træffe yderligere foranstaltninger til at accelerere den finanspolitiske konso-
lidering. Vækstfremmende budgetkonsolideringsstrategier med hovedvægten på udgiftsbe-
grænsning bør prioriteres højt. En forøgelse af vækstpotentialet bør anses for at være af afgø-
rende betydning for at lette den finanspolitiske tilpasning på lang sigt.
EUCO 13/10
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
865883_0004.png
Konklusioner - den 17. juni 2010
3.
Det Europæiske Råd bekræfter EU's fem overordnede mål (bilag I), som udgør de fælles mål-
sætninger, der skal være retningsgivende for medlemsstaternes og EU's indsats for at fremme
beskæftigelsen, forbedre vilkårene for innovation, forskning og udvikling, nå de klima- og
energimål, vi har sat os, forbedre uddannelsesniveauerne og fremme social inklusion, navnlig
gennem reduktion af fattigdom. Det Europæiske Råd tilslutter sig den kvantificering af indi-
katorerne for uddannelse og social inklusion/fattigdom, som Rådet har vedtaget. Det giver sin
politiske tilslutning til de integrerede retningslinjer for de økonomiske politikker og beskæfti-
gelsespolitikkerne, som vil blive vedtaget formelt, når Europa-Parlamentet har afgivet udtalel-
se om sidstnævnte. Retningslinjerne vil fortsat danne grundlag for alle landespecifikke hen-
stillinger, som Rådet måtte rette til medlemsstaterne. Disse henstillinger skal være i fuld over-
ensstemmelse med de relevante traktatbestemmelser og EU-regler og berører ikke medlems-
staternes beføjelser, f.eks. på områder som uddannelse.
4.
Det er nu op til medlemsstaterne at gøre en indsats for at gennemføre disse politiske priorite-
ter på deres niveau. De bør i tæt dialog med Kommissionen hurtigt færdiggøre deres nationale
mål, under hensyn til deres relative udgangspositioner og nationale forhold og i overensstem-
melse med deres nationale beslutningsprocedurer. De bør også identificere de vigtigste fla-
skehalse for vækst og i deres nationale reformprogrammer angive, hvordan de har til hensigt
at tackle dem. Fremskridtene hen imod de overordnede mål vil blive vurderet regelmæssigt.
5.
Alle de fælles politikker, herunder den fælles landbrugspolitik og samhørighedspolitikken,
skal understøtte strategien. En bæredygtig, produktiv og konkurrencedygtig landbrugssektor
skal yde et vigtigt bidrag til den nye strategi under hensyn til vækst- og beskæftigelsespotenti-
alet i landområderne, samtidig med at der sikres fair konkurrence. Det Europæiske Råd under-
streger betydningen af at fremme økonomisk, social og territorial samhørighed samt udvikle
infrastruktur for at bidrage til, at den nye strategi bliver vellykket. Strategiens eksterne dimen-
sion bør udnyttes fuldt ud, navnlig via den handelsstrategi, som Kommissionen vil forelægge
inden årets udgang. Bestræbelserne bør gå i retning af at tackle de vigtigste flaskehalse, der
hæmmer væksten på EU-plan, herunder flaskehalse i forbindelse med det indre markeds vir-
kemåde og infrastrukturen, samt behovet for en fælles energipolitik og en ny ambitiøs indu-
stripolitik.
EUCO 13/10
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
865883_0005.png
Konklusioner - den 17. juni 2010
6.
Specielt skal der indledes en ny fase i EU's indre marked ved hjælp af en omfattende pakke af
initiativer. Det Europæiske Råd udtrykker tilfredshed med rapporten fra Mario Monti om en
ny strategi for det indre marked og med, at Kommissionen agter at følge den op ved at fore-
lægge konkrete forslag. Det Europæiske Råd vil vende tilbage til dette spørgsmål i decem-
ber 2010.
7.
I forlængelse af Kommissionens forelæggelse af det første flagskibsinitiativ om en europæisk
digital dagsorden godkender Det Europæiske Råd fastsættelsen af en ambitiøs handlingsdags-
orden på grundlag af konkrete forslag og opfordrer alle institutionerne til at medvirke til dens
fuldstændige gennemførelse, herunder indførelsen af et fuldt funktionsdygtigt digitalt indre
marked senest i 2015. Kommissionen opfordres til at aflægge rapport om de fremskridt, der er
gjort, inden udgangen af 2011.
8.
Det Europæiske Råd ser frem til at få forelagt de øvrige flagskibsinitiativer inden årets ud-
gang.
Øget økonomisk styring
9.
Krisen har afdækket klare svagheder i vores økonomiske styring, navnlig for så vidt angår
budgetovervågningen og den bredere makroøkonomiske overvågning. Øget samordning af de
økonomiske politikker er derfor en meget vigtig og hastende prioritet.
10.
Det Europæiske Råd hilser fremskridtsrapporten fra formanden for Taskforcen om Økono-
misk Styring velkommen og er enigt om et første sæt retningslinjer.
EUCO 13/10
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
865883_0006.png
Konklusioner - den 17. juni 2010
11.
De nuværende bestemmelser om budgetdisciplin skal gennemføres fuldt ud. Med hensyn til
styrkelse heraf er Det Europæiske Råd enigt om følgende retningslinjer:
a)
at styrke både det forebyggende og det korrigerende element i stabilitets- og vækstpag-
ten med sanktioner knyttet til konsolideringssporet hen imod den mellemfristede mål-
sætning; disse vil blive evalueret, så der bliver tale om et sammenhængende og progres-
sivt system, der sikrer lige vilkår i alle medlemsstater. Der vil blive taget behørigt hen-
syn til den særlige situation, som de medlemsstater, der er medlemmer af euroområdet,
befinder sig i, og medlemsstaternes respektive forpligtelser i henhold til traktaterne vil
blive overholdt fuldt ud
b)
inden for budgetovervågningen at lade gældsniveauer og udvikling i gælden samt bære-
dygtighed generelt få en mere fremtrædende rolle som oprindeligt fastsat i stabilitets- og
vækstpagten
c)
hvert forår fra 2011 og frem som led i et "europæisk halvår" at forelægge Kommissio-
nen stabilitets- og konvergensprogrammer for de kommende år, idet der tages hensyn til
de nationale budgetprocedurer
d)
at sikre, at alle medlemsstater har nationale budgetregler og mellemfristede budgetram-
mer i overensstemmelse med stabilitets- og vækstpagten; deres virkninger bør vurderes
af Kommissionen og Rådet
e)
at sikre kvaliteten af de statistiske oplysninger, som er af afgørende betydning for en
sund budgetpolitik og budgetovervågning; de statistiske kontorer bør være fuldt uaf-
hængige, når de stiller oplysninger til rådighed.
12.
Med hensyn til makroøkonomisk overvågning er det enigt om følgende retningslinjer:
a)
at udarbejde en resultattavle for bedre at kunne vurdere udviklinger og ubalancer i kon-
kurrenceevnen og bane vej for, at uholdbare eller farlige tendenser opdages tidligt
b)
at udvikle en effektiv overvågningsramme, der afspejler den særlige situation, som eu-
roområdets medlemsstater befinder sig i.
13.
Det Europæiske Råd opfordrer taskforcen og Kommissionen til hurtigt at videreudvikle disse
retningslinjer og gøre dem operationelle. Det ser frem til taskforcens endelige rapport, der
skal omfatte mandatet i sin helhed, med henblik på mødet i oktober 2010.
EUCO 13/10
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
865883_0007.png
Konklusioner - den 17. juni 2010
Regulering af finansielle tjenesteydelser
14.
De nødvendige reformer for at genetablere et sundt og stabilt europæisk finansielt system skal
omgående færdiggøres. Banksektorens modstandskraft og gennemsigtighed skal sikres. Det er
yderst vigtigt, at der sker fremskridt i løbet af det næste par måneder. Det Europæiske Råd er
enigt om, at resultaterne af banktilsynets igangværende stresstest offentliggøres senest i anden
halvdel af juli. Kommissionens meddelelse af 2. juni 2010 om regulering af de finansielle tje-
nesteydelser med henblik på bæredygtig vækst indeholder en omfattende liste over initiativer,
der skal tages og fuldføres inden udgangen af 2011. EU skal vise, at det er fast besluttet på at
skabe et sikrere, sundere, mere gennemsigtigt og mere ansvarligt finansielt system.
15.
Det Europæiske Råd
a)
anmoder Rådet og Europa-Parlamentet om hurtigt at vedtage lovgivningsforslagene om
finansielt tilsyn for at sikre, at Det Europæiske Udvalg for Systemiske Risici og de tre
europæiske tilsynsmyndigheder kan påbegynde deres arbejde fra starten af 2011
b)
opfordrer til, at der opnås enighed om lovgivningsforslaget om forvaltere af alternative
investeringsfonde inden sommer, og til hurtig drøftelse af Kommissionens forslag om
forbedring af EU's tilsyn med kreditvurderingsbureauer
c)
ser frem til de forslag, som Kommissionen har bebudet om derivatmarkederne og navn-
lig passende foranstaltninger vedrørende short selling (herunder naked short selling) og
credit default swaps.
16.
Det Europæiske Råd er enigt om, at medlemsstaterne bør indføre ordninger med afgifter og
skatter for de finansielle institutioner for at sikre en retfærdig fordeling af byrderne og indføre
incitamenter til at dæmme op for systemiske risici
1
. Sådanne afgifter og skatter bør være en
del af en troværdig kriseløsningsramme. Der er her og nu behov for, at der arbejdes videre
med deres væsentligste karakteristika, og spørgsmål vedrørende lige vilkår og de kumulative
virkninger af forskellige regulerende foranstaltninger bør vurderes nøje. Det Europæiske Råd
opfordrer Rådet og Kommissionen til at fortsætte dette arbejde og aflægge rapport herom i
oktober 2010.
1
Den Tjekkiske Republik forbeholder sig ret til ikke at indføre disse foranstaltninger.
6
EUCO 13/10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
865883_0008.png
Konklusioner - den 17. juni 2010
II.
G20-TOPMØDET I TORONTO
17.
EU's respons på krisen skal fortsat være samordnet på globalt plan for at sikre, at foranstalt-
ningerne er internationalt konsekvente. De tiltag, EU gennemfører for at fremme konkurren-
ceevnen, konsolidere de offentlige finanser og reformere sin finansielle sektor, vil sætte det i
stand til at fremføre stærke argumenter for tilsvarende internationale tiltag på det kommende
G20-topmøde. EU bør føre an i bestræbelserne for at fastsætte en global tilgang for indførel-
sen af en ordning med afgifter og skatter for de finansielle institutioner med henblik på at be-
vare lige vilkår på verdensplan og vil kraftigt forsvare denne holdning over for sine G20-
partnere. Indførelsen af en global afgift på finansielle transaktioner bør undersøges nærmere
og udvikles yderligere i den forbindelse.
18.
Med henblik på Torontotopmødet bekræfter Det Europæiske Råd de retningslinjer, der er ved-
taget af Rådet, og som er afspejlet i det mandat, der er udarbejdet til ministermødet i Busan. I
betragtning af de store risici, som en sen exit fra den ekstraordinære finanspolitiske stimulans
ville indebære for de offentlige regnskabers holdbarhed, bør G20 blive enigt om en koordine-
ret og differentieret exitstrategi for at sikre bæredygtige offentlige finanser. Alle større øko-
nomier skal yde deres bidrag for at nå det aftalte mål om kraftig, bæredygtig og afbalanceret
vækst. G20 skal på ny bekræfte sit tilsagn om en reform af det finansielle system og på en
konsekvent og koordineret måde gøre hurtige fremskridt med hele den række af foranstaltnin-
ger, der blev opnået enighed om i Pittsburgh, for at styrke vores finansielle systems mod-
standskraft og gennemsigtighed, bl.a. gennem supplerende kapital af højere kvalitet og en ny
likviditetsbuffer. I IMF bør kvoterne revideres som led i en større pakke af spørgsmål vedrø-
rende styring af IMF, der omfatter alle de elementer, der blev opnået enighed om i Pittsburgh
og Istanbul, og de bør færdiggøres som en samlet og omfattende pakke senest i novem-
ber 2010.
EUCO 13/10
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
865883_0009.png
Konklusioner - den 17. juni 2010
III. ÅRTUSINDUDVIKLINGSMÅLENE
19.
Det forestående FN-plenarmøde på højt plan om årtusindudviklingsmålene er en enestående
lejlighed til at styrke vores kollektive bestræbelser og vores partnerskaber med udviklingslan-
dene for at udrydde global fattigdom, sult og ulighed. De konklusioner, som Rådet vedtog den
14. juni, giver Den Europæiske Union en stærk udgangsposition for dette møde.
20.
Den Europæiske Union er fortsat fast besluttet på at støtte opfyldelsen af årtusindudviklings-
målene på verdensplan inden udgangen af 2015. Dette er muligt, hvis alle partnere viser stærk
politisk vilje, gennemfører de nødvendige politiske ændringer og gør en konkret indsats. Den
Europæiske Union opfordrer plenarmødet på højt plan til at nå til enighed om konkrete tiltag,
der tager sigte på at øge udviklingslandenes ejerskab, fokusere indsatsen, give politikkerne
større gennemslagskraft, mobilisere yderligere og forudsigelig udviklingsfinansiering, herun-
der innovative kilder til finansiering, og udnytte udviklingsressourcerne mere effektivt. Det
Europæiske Råd bekræfter på ny, at det er besluttet på senest i 2015 at nå de mål for udvik-
lingsbistanden, der blev fastsat i dets konklusioner fra juni 2005. Det Europæiske Råd er enigt
om at vende tilbage til dette én gang om året på grundlag af en rapport fra Rådet.
IV. KLIMAÆNDRINGER
21.
Det Europæiske Råd noterer sig Kommissionens meddelelse om analyse af mulighederne for
at nedbringe drivhusgasemissionerne ud over 20 % og vurdering af risikoen for udflytning af
CO
2
-emissionskilder. I overensstemmelse med Rådets konklusioner af 11. juni vil Kommissi-
onen foretage yderligere analyser, bl.a. af konsekvenserne for hver enkelt medlemsstat, og
Rådet vil behandle de spørgsmål, der rejses i meddelelsen, mere indgående. Som det fremgår
af Økofinrådets rapport, har EU og medlemsstaterne gjort fremskridt med gennemførelsen af
deres tilsagn om hurtig startfinansiering for 2010 og vil på en koordineret måde aflægge rap-
port om de opnåede fremskridt på Cancúnkonferencen. Det Europæiske Råd vil vende tilbage
til spørgsmålet om klimaændringer til efteråret forud for Cancúnkonferencen.
EUCO 13/10
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
865883_0010.png
Konklusioner - den 17. juni 2010
V.
ANDRE SPØRGSMÅL
22.
Det Europæiske Råd udtrykker sin påskønnelse af det arbejde, der er udført i
Refleksions-
gruppen.
Gruppens rapport "Projekt Europa 2030 - Udfordringer og muligheder" vil give et
nyttigt input til Den Europæiske Unions fremtidige arbejde.
23.
Det Europæiske Råd hilser de resultater velkommen, der er opnået i forbindelse med gennem-
førelsen af
den europæiske pagt om indvandring og asyl,
og godkender Rådets konklusio-
ner af 3.-4. juni.
24.
Det Europæiske Råd hilser Kommissionens udtalelse om
Islands
ansøgning om medlemskab
af EU og anbefalingen om, at der bør indledes tiltrædelsesforhandlinger, velkommen. Efter at
have taget stilling til ansøgningen på grundlag af udtalelsen og sine konklusioner fra decem-
ber 2006 om den fornyede konsensus om udvidelse noterer Det Europæiske Råd, at Island op-
fylder de politiske kriterier fastsat af Det Europæiske Råd i København i 1993, og beslutter, at
der bør indledes tiltrædelsesforhandlinger.
25.
Det Europæiske Råd opfordrer Rådet til at vedtage en generel forhandlingsramme. Det erin-
drer om, at forhandlingerne vil tage sigte på, at Island helt og fuldt overtager gældende EU-ret
og sikrer dens fulde gennemførelse og håndhævelse, idet eksisterende forpligtelser som dem,
der er påpeget af EFTA-Tilsynsmyndigheden i henhold til EØS-aftalen, tages op tillige med
andre svagheder, der er nævnt i Kommissionens udtalelse, herunder på området finansielle
tjenesteydelser. Det Europæiske Råd hilser Islands tilsagn om at behandle disse spørgsmål
velkommen og har tillid til, at Island aktivt vil fortsætte sit arbejde med at løse alle udestående
spørgsmål. Det Europæiske Råd bekræfter, at forhandlingerne vil blive baseret på Islands eg-
ne resultater, og at Islands fremskridt med opfyldelsen af kravene i forhandlingsrammen,
hvori bl.a. ovennævnte krav vil indgå, vil være bestemmende for, hvor hurtigt det vil gå.
26.
Det Europæiske Råd lykønsker
Estland
med den konvergens, det har nået på grundlag af en
forsvarlig økonomisk og finansiel politik, og hilser velkommen, at Estland opfylder alle de
konvergenskriterier, der er fastsat i traktaten. Det udtrykker tilfredshed med Kommissionens
forslag om, at Estland indfører euroen den 1. januar 2011.
EUCO 13/10
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
865883_0011.png
Konklusioner - den 17. juni 2010
27.
Det Europæiske Råd vedtager en erklæring om
Iran
(bilag II).
28.
Det Europæiske Råd, som bekræfter sine tidligere konklusioner fra december 2008 og ju-
ni 2009 og følger op på sin beslutning fra december 2009 om at undersøge overgangsforan-
staltninger i forbindelse med de yderligere 18 pladser i
Europa-Parlamentet
indtil udløbet af
den nuværende valgperiode 2009-2014, vedtager en afgørelse (dok. EUCO 11/10) med hen-
blik på at følge den nødvendige procedure for vedtagelse af de pågældende foranstaltninger.
________________________
EUCO 13/10
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
865883_0012.png
Konklusioner - den 17. juni 2010
BILAG I
NY EUROPÆISK STRATEGI FOR BESKÆFTIGELSE OG VÆKST
EU'S OVERORDNEDE MÅL
at sigte mod at øge beskæftigelsesfrekvensen til 75 % for kvinder og mænd mellem 20
og 64 år, bl.a. ved større deltagelse af unge mennesker, ældre arbejdstagere og lavtud-
dannede arbejdstagere og bedre integration af lovlige indvandrere
at forbedre betingelserne for forskning og udvikling, navnlig med det mål at øge de
kombinerede offentlige og private investeringer i denne sektor til 3 % af BNP; Kom-
missionen skal udarbejde en indikator for FoU- og innovationsintensitet
at reducere drivhusgasemissionerne med 20 % sammenlignet med 1990-niveauerne, øge
vedvarende energikilders andel af det endelige energiforbrug til 20 % og bevæge sig
hen imod en stigning på 20 % i energieffektivitet
EU forpligter sig til at træffe en afgørelse om at øge reduktionen til 30 % i 2020 sam-
menlignet med 1990-niveauerne som sit betingede tilbud med henblik på en global og
samlet aftale for perioden efter 2012, forudsat at andre udviklede lande forpligter sig til
tilsvarende emissionsreduktioner, og at udviklingslandene bidrager i tilstrækkeligt om-
fang i overensstemmelse med deres ansvar og respektive kapaciteter
EUCO 13/10
BILAG I
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
865883_0013.png
Konklusioner - den 17. juni 2010
at forbedre uddannelsesniveauerne, navnlig ved at sigte mod at reducere skolefrafaldet
til mindre end 10 % og ved at øge den andel af de 30-34-årige, der har afsluttet en vide-
regående eller tilsvarende uddannelse til mindst 40 %
1
at fremme social inklusion, navnlig via reduktion af fattigdom, ved at sigte mod at brin-
ge mindst 20 mio. mennesker uden for risiko for fattigdom og udstødelse
2
.
________________________
1
2
Det Europæiske Råd fremhæver medlemsstaternes beføjelser med hensyn til at fastsætte og
gennemføre kvantitative mål på uddannelsesområdet.
Denne gruppe defineres som det antal personer, der er udsat for risiko for fattigdom og udstø-
delse på grundlag af tre indikatorer (fattigdomsrisiko, materielle afsavn, arbejdsløs husstand),
og lader det være op til medlemsstaterne at fastsætte deres nationale mål på grundlag af de
mest hensigtsmæssige indikatorer under hensyntagen til deres nationale forhold og prioriteter.
EUCO 13/10
BILAG I
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
865883_0014.png
Konklusioner - den 17. juni 2010
BILAG II
ERKLÆRING OM IRAN
1.
Det Europæiske Råd understreger sin stadig dybere bekymring over Irans atomprogram og
hilser velkommen, at FN's Sikkerhedsråd har vedtaget resolution 1929, der indfører nye re-
striktive foranstaltninger over for Iran.
2.
Det Europæiske Råd udtrykker tilfredshed med Brasiliens og Tyrkiets seneste bestræbelser på
at sikre fremskridt med hensyn til den aftale om forskningsreaktoren i Teheran, som IAEA fo-
reslog Iran i oktober 2009. En tilfredsstillende aftale med Iran om forskningsreaktoren i
Teheran vil kunne virke som en tillidsskabende foranstaltning. Det Europæiske Råd under-
streger imidlertid, at dette ikke vil berøre essensen i det iranske nukleare spørgsmål. Det Eu-
ropæiske Råd opfordrer indtrængende Iran til at deltage i forhandlinger om landets atompro-
gram.
3.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny de rettigheder og det ansvar, som Iran har i medfør af
ikke-sprednings-traktaten. Det Europæiske Råd beklager dybt, at Iran ikke har udnyttet de tal-
rige lejligheder, det har fået til at fjerne det internationale samfunds bekymring med hensyn til
karakteren af det iranske atomprogram. Irans beslutning om at berige uran op til et niveau på
20 % i modstrid med landets internationale forpligtelser i henhold til FN's Sikkerhedsråds og
IAEA's Styrelsesråds resolutioner har øget denne bekymring yderligere. I denne forbindelse
noterer Det Europæiske Råd sig IAEA's seneste rapport fra den 31. maj.
EUCO 13/10
BILAG II
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
865883_0015.png
Konklusioner - den 17. juni 2010
4.
På denne baggrund er det blevet umuligt at undgå nye restriktive foranstaltninger. Det Euro-
pæiske Råd, der minder om sin erklæring af 11. december 2009, opfordrer i lyset af det opføl-
gende arbejde, Udenrigsrådet har gjort, Udenrigsrådet til på sin næste samling at vedtage for-
anstaltninger til gennemførelse af foranstaltningerne i FN's Sikkerhedsråds resolution 1929 og
ledsageforanstaltninger hertil med henblik på gennem forhandling at støtte en løsning af alle
de udestående betænkeligheder med hensyn til Irans udvikling af følsomme teknologier til
støtte for sine atom- og missilprogrammer. Foranstaltningerne bør fokusere på områder som
handel, navnlig med varer med dobbelt anvendelse, og yderligere restriktioner på handelsfor-
sikring; finanssektoren, herunder indefrysning af aktiver i yderligere iranske banker og re-
striktioner på bankvirksomhed og forsikring; den iranske transportsektor, herunder navnlig the
Islamic Republic of Iran Shipping Line (IRISL) og dets dattervirksomheder og luftfragtaktivi-
teter; nøglesektorer inden for gas- og olieindustrien med forbud mod nye investeringer, tek-
nisk bistand og teknologioverførsel, udstyr og tjenester med tilknytning til disse områder,
herunder navnlig teknologi til raffinering, likvefaktion og LNG; og nye visumforbud og inde-
frysning af aktiver, navnlig for så vidt angår the Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC).
5.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny, at Den Europæiske Union er fast besluttet på at arbejde
for en diplomatisk løsning på spørgsmålet om Irans atomprogram. Det Europæiske Råd op-
fordrer Iran til at udvise beredvillighed til at vinde det internationale samfunds tillid og tage
imod indbydelsen til at genoptage forhandlingerne, og bekræfter på ny gyldigheden af de for-
slag, Iran fik forelagt i juni 2008.
6.
Der er brug for en seriøs forhandling om Irans atomprogram og andre spørgsmål af fælles in-
teresse. Det Europæiske Råd understreger, at Unionens højtstående repræsentant for udenrigs-
anliggender og sikkerhedspolitik er rede til at genoptage drøftelserne herom.
________________________
EUCO 13/10
BILAG II
14
DA