Europaudvalget 2009-10
3017 - Transport, tele- og energi Bilag 1
Offentligt
1
S AM L E N O T AT
11. maj 2010
J.nr. 3401/1001-1790
Ref. SVF/BIBAY
Energidelen af rådsmøde (Transport, Telekommunikation og Energi) den 31. maj 2010
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) om foranstaltninger til
opretholdelse af naturgasforsyningssikkerheden og ophævelse af direktiv 2004/67/EF
fremskridsrapport/politisk drøftelse
2. Forberedelse af DER den 17. juni vedrørende nationale mål for energieffektivitet
3. Handlingsplan for den europæiske energipolitik 2011-2020
Præsentation og vedtagelse af rådskonklusioner
4. Internationale energirelationer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848705_0002.png
2
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) om foranstaltninger til
opretholdelse af naturgasforsyningssikkerheden og ophævelse af direktiv 2004/67/EF
KOM(2009) 363 af 16. juli 2009
Revideret notat. Nye afsnit er markeret med streg i margenen.
1. Resumé
Den foreslåede forordning har til formål at forbedre de hidtil gældende rammer for opretholdelsen
af naturgasforsyningssikkerheden. Der indføres en mere ensartet og koordineret tilgang til sikring
af forsyningssikkerheden igennem såvel forebyggende foranstaltninger som foranstaltninger til at
håndtere konkrete forsyningsafbrydelser, herunder en koordineringsmekanisme på
fællesskabsniveau. Forslaget skal ses på baggrund af erfaringerne fra den russisk-ukrainske
forsyningskrise i januar 2009, som påvirkede gasforsyningen til Fællesskabet via Ukraine. En ny
væsentlig afbrydelse kan ikke udelukkes. Forslaget står i tæt sammenhæng med lovgivningen vedr.
det indre energimarkedet. Et velfungerende konkurrencedygtigt indre marked er forudsætningen for
øget forsyningssikkerhed på fællesskabsniveau. Samtidig er en fælles tilgang til opretholdelsen af
naturgasforsyningssikkerheden nødvendig for at sikre, at det indre marked ikke bliver sat ud af
kraft i konkrete krisesituationer.
Forslaget forventes sat på dagsordenen for energirådsmødet den 31.maj 2010 med henblik på en
fremskridtsrapport.
2. Baggrund
Den russisk-ukrainske gaskrise i januar 2009, som forårsagede en afbrydelse af gasforsyningerne til
Fællesskabet via Ukraine, påviste behovet for en mere sammenhængende og effektiv håndtering af
naturgasforsyningsafbrydelser. Som reaktion på krisen opfordrede Det Europæiske Råd og Europa-
Parlamentet til, at revisionen af det eksisterende direktiv til opretholdelse af
naturgasforsyningssikkerheden (direktiv 2004/67/EF) fremskyndes.
Det gældende direktiv synes ikke tilstrækkeligt mere, fordi det giver medlemsstater et stort
spillerum til ensidigt at træffe foranstaltninger for at håndtere gasafbrydelser, som kan true det indre
markeds funktionalitet. Der stilles derfor forslag om, at det gældende direktiv erstattes med den
foreslåede forordning. EU-Kommissionen finder, at en forordning er et mere velegnet instrument
end et direktiv, fordi en forordning har umiddelbar retsvirkning i medlemsstaterne og derfor ikke
forudsætter en tidskrævende implementering i de nationale lovgivninger. Hertil kommer, at
forordningen sikrer ensartede regler i alle medlemslandene.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
særligt artikel 95, og skal vedtages efter proceduren i artikel 251 (om fælles beslutningstagen
mellem Rådet og Parlamentet). Som led i overgangen til Lissabon-Traktaten vil
hjemmelsgrundlaget for forordningen blive ændret til art. 194, stk. 2 i Traktaten om den Europæiske
Unions Funktionsmåde.
4. Nærhedsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848705_0003.png
3
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet, understreger Kommissionen under henvisning til
det indre energimarked og forsyningskrisen i januar 2009 den stigende europæiske dimension af
naturgasforsyningssikkerheden, som retfærdiggør en øget koordinering og Kommissionens direkte
involvering. Når EU's forsyningssikkerhed trues, menes Kommissionen bedst egnet til at koordinere
de fælles aktioner og at facilitere dialogen med tredjelande. Kommissionen påpeger det indre
markeds centrale rolle for forsyningssikkerheden: en fælles, omfattende og effektiv tilgang til at
sikre gasforsyningen er forudsætningen for, at det indre marked også kan fungere i konkrete
krisesituationer.
Regeringen er enig i, at et velfungerende, konkurrence-præget indre energimarked er en
forudsætning for at forbedre forsyningssikkerheden på EU-niveau og dermed også på nationalt plan.
Videre er regeringen enig i, at en justering af de eksisterende fælles regler på EU-niveau, især den
ensartede udformning af reglerne på tværs af medlemslandene og den øgede koordinering vil
bidrage til at forbedre mulighederne for effektivt at tackle konkrete krisesituationer og at øge
forsyningssikkerheden igennem præventive mekanismer. Regeringen finder således, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Nedenfor beskrives formål og indhold af dels Kommissionens oprindelige forslag af 16. juli 2009
dels det senest foreliggende tekstudkast af 23. april 2010.
Kommissionenens oprindelige forslag af 16. juli 2009
Den foreslåede forordning har til formål at beskytte Fællesskabets gasforsyningssikkerhed gennem
en ensartet tilgang til opretholdelsen af gasforsyningssikkerhed ved at der:
a) fastsættes fælles forsyningssikkerhedsstandarder ved en snæver definition af
”beskyttede kunder” (uafbrydelige kunder), hvorved fællesskabet vil have rådighed
over større gasmængder til husholdninger og andre essentielle kunder som hospitaler
m.v. i tilfælde af forsyningssvigt
b) standard for infrastrukturen (n-1) som skal sikre, at der ved afbrydelse af et
medlemslands største gasinfrastruktur er tilstrækkelig kapacitet i et medlemslands
resterende infrastruktur og træk på gaslagre m.v. til opretholdelse af forsyningen til
uafbrydelige gaskunder (beskyttede kunder)
c) etablering af ”reverse flows” på grænseoverskridende transmissionsledninger
d) sker koordinering af forebyggende foranstaltninger gennem handlingsplaner
e) sker koordineret håndtering af konkrete forsyningsafbrydelser gennem nødplaner og
indførelse af en reaktionsmekanisme på fællesskabsniveau
Infrastrukturstandarden
indebærer, at et medlemslands resterende infrastruktur (”N-1”) i tilfælde af
en afbrydelse af dens største gasforsyningsinfrastruktur skal kunne være i stand til at dække den
samlede gasefterspørgsel i 60 dage med udsædvanlig stor gasefterspørgsel i den koldeste periode,
der statistisk set forekommer hvert tyvende år. Standarden vil også kunne opfyldes på regionalt
niveau. Desuden vil den kunne opfyldes igennem foranstaltninger på efterspørgselssiden, som kan
kompensere for en afbrydelse af forpligtelser. Infrastrukturstandarden indebærer tillige, at
transmissionssystemoperatørerne som udgangspunkt sørger for, at ”reverse flows” er muligt på alle
samkoblingspunkter ved grænserne inden for to år efter forordningens ikrafttræden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Der fastsættes desuden ensartede relaterede
forsyningsstandarder
for visse kundegrupper. Disse
omfatter som udgangspunkt alle husholdningskunder. Der skal sikres gasforsyninger til disse
kunder
i 60 dage med usædvanlig stor gasefterspørgsel i de koldeste perioder, der statistisk set
forekommer hvert tyvende år
i 7 dage i tilfælde af ekstrem koldt vejr, som statistisk set forekommer en gang hvert tyvende
år
i 60 dage i nødsituationer, som er nærmere defineret i forslaget.
Medlemslandene skal tillade naturgasselskaberne at opfylde kriterierne på regionalt eller på
fællesskabsniveau, og det skal være muligt også at opfylde forsyningsstandarderne gennem
infrastruktur uden for landets grænser.
For at sikre gennemførelse af forslagets krav, skal hvert medlemsland udpege
en kompetent
myndighed.
Denne myndighed fastsætter en forebyggende handlingsplan og en nødplan, som skal være
koordineret med andre medlemslandes kompetente myndigheder og forelægges Kommissionen.
Kommissionen kan kræve ændringer.
Handlingsplanen,
der skal ajourføres hvert andet år, skal
sikre opfyldelsen af ovennævnte forsyningssikkerhedsstandarder,
vurdere de risici, der påvirker forsyningssikkerheden,
indeholde forebyggende foranstaltninger for at imødegå de påpegede risici, og
oplyse om relevante offentlige serviceforpligtelser.
Nødplanen,
som skal tage udgangspunkt i nærmere definerede kriseniveauer (varslingsniveau,
alarmering, nødsituation) skal
definere alle relevante aktørers roller og ansvarsområder,
definere procedurer for hvert kriseniveau,
etablere en kriseorganisation (kriseleder/krisehold),
fastslå konkrete foranstaltninger for at håndtere situationen (primært markedsbaserede
foranstaltninger, inkl. kompensationsordninger og handelsaftaler med sigte på at stille gas til
rådighed i tilfælde af en nødsituation; sekundært andre foranstaltninger såsom strategiske
gaslagre, tvungen brændselsomlægning etc.), og
beskrive samarbejdsmekanismer på tværs af grænserne.
Den udpegede kompetente myndighed skal oplyse Kommissionen om, at der er iværksat et af
kriseniveauerne. Kommissionen verificerer, om erklæringen af en nødsituation er berettiget og at
den ikke påvirker det indre markeds funktion og urimeligt bebyrder naturgasselskaber.
Forslaget skaber desuden mulighed for en
nødmekanisme på fællesskabsniveau.
En sådan
nødmekanisme skal Kommissionen kunne aktivere,
hvis et medlemsland anmoder om det
hvis Fællesskabet mister mere end 10 pct. af sin daglige gasimport fra tredjelande
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848705_0005.png
5
hvis der er mere end én kompetent myndighed, der har erklæret en nødsituation på nationalt
niveau.
Kommissionen bistås af en
gaskoordinationsgruppe
bestående af repræsentanter for de kompetente
myndigheder, ACER
1
, ENTSO-G
2
og repræsentanter fra industrien og kunder.
Senest foreliggende version af forslaget af 23. april 2010
I modsætning til det oprindelige forslag opereres der med den senest foreliggende version af
forslaget ift. N-1 infrastrukturstandarden ikke med bortfald af gasproduktion, men bortfald af største
transmissionsledning. Det betyder, at bortfald af Tyra-platformen i Nordsøen ikke indgår som del af
infrastrukturstandarden. Dertil kommer, at det danske og svenske gasmarked med Klima- og
Energiministerens godkendelse af Energinet.dk's udbygning af gasinfrastrukturen mod Tyskland vil
kunne forsynes via Tyskland fra 2013 ved et fuldstændigt bortfald af Nordsøproduktionen.
Ift. det oprindelige forslag fsva. definitionen af beskyttede kunder, som var begrænset til kun at
omfatte husholdninger samt mindre industrikunder m.v., hvis disse udgør 10 % af gasmarkedet, er
definitionen i det senest foreliggende tekstudkast udvidet til udover at omfatte husholdninger også
at omfatte fjernvarme i det omfang, der leveres varme til husholdninger, samt mindre industrier og
væsentlige sociale institutioner, hvor sidstnævnte kan udgøre op til 20 % af gasforbruget.
I Danmark er andelen af beskyttede kunder meget høj, hvilket bl.a. hænger sammen med den store
andel af naturgasbaserede decentrale kraftvarmeværker. Andelen af beskyttede kunder i Danmark
udgør i dag ca. 80 % af gasforbruget, hvoraf en betydelig del er decentrale kraftvarmeværker. Med
det senest foreliggende tekstforslag til forordning vil antallet af beskyttede kunder i Danmark
begrænses i forhold til i dag, således at store industrivirksomheder og den del af gasforbruget, der
anvendes til elproduktion på centrale og decentrale kraftvarmeværker ikke vil kunne være omfattet
af definitionen af beskyttede kunder, og de vil derfor ikke kunne tilbydes gas på uafbrydelige vilkår.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
De uformelle trialogforhandlinger med Europa-Parlamentets Komité for Industri, Forskning og
Energi (ITRE) er påbegyndt. ITRE’s udtalelse blev afgivet 18. marts 2010. Det fremgår af ITRE’s
ændringsforslag til Kommissionens forslag, at Europa-Parlamentet generelt er meget positive
overfor forordningen. I forhold til de vigtigste punkter i forordningen har Parlamentet foreslået en
vis opstramning og præcisering. Parlamentet ønsker en meget snæver definition af beskyttede
kunder – kun omfattende husholdninger, der er direkte koblet til gasdistributionsnettet. Parlamentet
ønsker større fokus på unionen, herunder at der skal udarbejdes forebyggende handlingsplaner og
nødplaner på EU-niveau og at Kommissionen får en mere central rolle i forbindelse med de
beslutninger, der skal træffes omkring krisehåndtering. Desuden stiller Parlamentet forslag, der har
til hensigt at styrke det regionale samarbejde og solidaritetsmekanismerne i forordningen.
Afstemning i plenarsamlingen om Parlamentets holdning forventes at finde sted i løbet af
forsommeren.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
1
2
Agenturet for samarbejde mellem energitilsynsmyndigheder (ACER - Agency for Co-operation of Energy Regulators)
De europæiske gastransmissionssystemoperatørers samarbejdsorganisation (ENTSO-G – The European Network of
Transmission System Operators – Gas)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848705_0006.png
6
Danmark har gennemført det gældende direktiv 2004/67/EF om foranstaltninger til opretholdelse af
naturgasforsyningssikkerheden med bekendtgørelsen nr. 884 af 21. august 2006 om varetagelse af
naturgasforsyningssikkerheden. Forordningen vil erstatte den gældende bekendtgørelse. Vedtages
forordningen vil der være behov for ændring af lov om naturgasforsyning med henblik på at sikre
overensstemmelse mellem naturgasforsyningsloven og forordningen, som har umiddelbar
retsvirkning i de nationale lovgivninger.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Det oprindelige forslag ville have medført betydelige konsekvenser for Danmark, men med
ændringerne i den senest foreliggende version forventes forslaget ikke at have væsentlige
konsekvenser for gaskunderne, statsfinanserne og samfundsøkonomien.
Den besluttede udbygning af gasinfrastrukturen mod Tyskland, som vil have betydning for, hvordan
Energinet.dk vil kunne opfylde forordningens N-1 standard, er der under alle omstændigheder
behov for af hensyn til den danske forsyningssikkerhed – se nærmere i punkt 10. Tilbagebetaling af
investeringer til udbygningen vil i givet fald ske via gastarifferne. I formandskabets senest
reviderede forslag til tekst er der taget højde for det danske problem vedrørende fastsættelse af
infrastrukturstandarden N-1. Hertil kommer, at Klima- og Energiministeriet har godkendt
Energinet.dk’s ansøgning om udbygning af gasinfrastrukturen mod Tyskland.
Infrastrukturstandarden vil derfor ikke indebære unødige omkostninger for danske gasforbrugere.
Som følge af forordningens definition af beskyttede kunder vil de decentrale kraftvarmeværker ikke
kunne tilbydes gas til elproduktion på uafbrydelige vilkår, og de decentrale kraftvarmeværker vil
derfor i forbindelse med en eventuel nødforsyningssituation ikke kunne oppebære indtægter fra
elproduktion. Til gengæld vil værkerne kunne opnå en besparelse på indkøb af
nødforsyningsydelser for den del af gasforbruget, der anvendes til elproduktion.
Forslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
9. Høring
Det skal fra Klima- og Energiministeriets side indledningsvist bemærkes, at de indkomne
høringssvar er baseret på det oprindelige forslag til forordning fra 16. juli 2009. I
formandskabets reviderede forslag til tekst er der således taget højde for det danske problem
vedrørende fastsættelse af infrastrukturstandarden N-1. Hertil kommer, at Klima- og
Energiministeriet har godkendt Energinet.dk’s ansøgning om udbygning af
gasinfrastrukturen mod Tyskland. Infrastrukturstandarden vil derfor ikke indebære unødige
omkostninger for danske gasforbrugere som anført i høringssvar.
Forslaget har været sendt i høring med frist den 24. august 2009 hos: Advokatsamfundet, Affald
Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, CO-
industri, DAKOFA, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme Forening, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Metal, Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater,
Danske Havne, Danske Maritime, Danske Regioner, Elsparefonden, Energinet.dk, Fagligt
Fællesforbund - 3F, Forbrugerrådet, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen for Energi
og Udvikling, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen for Slutbrugere af Energi,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848705_0007.png
7
Færøernes Representation i København, Greenpeace Danmark, HTS, Arbejdsgiver- og
Erhvervsorganisationen, Det Økologiske Råd, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,
Landbrugsraadet, Landsorganisationen i Danmark, Mærsk Oil, Naturgasdistributionsselskaberne,
NOAH, North Sea Operators Committee – Denmark, Oliebranchens Fællesrepræsentation,
Organisationen for Vedvarende Energi, RENO-SAM, Sammenslutningen af Danske Elforbrugere
(SDE), Statens Byggeforskningsinstitut, Verdensnaturfonden – WWF, Vindmølleindustrien,
Arbejdstilsynet, By- og Landskabsstyrelsen, EOGS’s Center for Kvalitet i Erhvervs Regulering
(CKR), Energitilsynet, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Finansministeriet, Forbrugerstyrelsen,
Forsvarsministeriet, Grønlands Hjemmestyre, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling, Risø (Systemanalyseafd.), Skatteministeriet, Skov- og
Naturstyrelsen, Statsministeriet, Søfartsstyrelsen, Transportministeriet, Udenrigsministeriet,
Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Der er modtaget i alt 16 høringssvar, hvoraf følgende har haft kommentarer:
Energinet.dk – som i dag har ansvaret for varetagelsen af forsyningssikkerheden – er overordnet set
positivt indstillet over for forordningen. Energinet.dk påpeger imidlertid, at forordningen tydeligt er
påvirket af den russisk-ukrainske gaskrise i januar 2009. Afbrydelsen af forsyningerne fra Rusland
påvirkede særligt en række lande med stor importafhængighed og sårbarhed. Forordningens indhold
har derfor fokus på at modvirke kriser af denne type og kan medføre store omkostninger for enkelte
lande, som ikke modsvares af en forbedret forsyningssikkerhed.
Energinet.dk understreger, at forordningen kun vil have en begrænset reel effekt på Danmarks
forsyningssikkerhed, fordi forsyningssituationen i Danmark afviger markant fra
forsyningssituationen i de central- og østeuropæiske lande.
Energinet.dk rejser tre forhold i forordningen, som selskabet finder problematiske, og som bør
rejses i de forstående drøftelser i EU:
A. Regionalt perspektiv
Forordningen indeholder bestemmelser om, at forsyningssikkerheden ikke længere er et rent
nationalt anliggende, men derimod et regionalt- og fællesskabsproblem. Dette indebærer bl.a.
koordinering af nødplaner med nabolandene. Energinet.dk finder, at dette er et positivt tiltag, men
finder samtidig, at der er behov for at rammerne for forpligtigelsen til koordinering af beredskabet
og solidarisk ageren drøftes yderligere og præciseres. Endvidere opfordrer Energinet.dk til, at
producenter og ejere af opstrømsrørledninger inddrages i koordinering af forsyningssikkerheden,
herunder pålægges krav om udveksling af oplysninger om investeringer, produktionsdata m.v.
B. Definition af N-1
Den nuværende dimensionering af nødforsyningsberedskabet i Danmark sikrer uafbrydelige
forbrugeres dækning ved udfald af den største forsyningskilde (N-1) i 60 dage i en normal vinter.
Derudover sikres forsyningen i tre døgn i en særlig kold vinter, som statistisk indtræffer hvert 20 år.
I forordningen foreslås en ny standard som indebærer, at medlemslandene ved udfald af største
forsyningskilde skal sikre uafbrydelige forbrugeres dækning i 60 dage med usædvanlig stor
gasefterspørgsel i den koldeste periode, der statistisk indtræffer hvert 20 år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848705_0008.png
8
For Danmarks vedkommende vil der være tale om en væsentlig fordyrelse, som endvidere vil have
negative virkninger på gasmarkedet, herunder gaslagermarkedet. Det usandsynlige i hændelsen
(brud på søledning er en 100 års hændelse som skulle ske samtidig med en kold periode, som
statistisk indtræffer hvert 20 år) betyder, at Energinet.dk ikke fuldt ud kan støtte forordningens krav
til definition på N-1.
C. Indre marked i relation til forsyningssikkerhed
Forordningen skal ses i sammenhæng med den 3. liberaliseringspakke og har som målsætning at
styrke såvel det indre marked som gasforsyningssikkerheden i EU. Energinet.dk er forbeholden
over for forordningens gennemgående princip, om at markedsbaserede instrumenter altid gives
forrang, medmindre ekstraordinære omstændigheder fører til, at den kompetente nationale
myndighed – efter EU-Kommissionens godkendelse – sætter markedet ud af funktion. I dag
suspenderer Energinet.dk markedet i en nødforsyningssituation, og selskabet overtager forsyningen
af det danske marked. Med de nuværende betingelser for nødforsyning vurderes dette at være den
bedste model. Energinet.dk ønsker derfor, at spørgsmålet om markedsmekanismers forrang for
centraliserede løsninger rejses i forbindelse med forhandlinger i EU, samt at der tages hensyn til den
danske models specifikke omstændigheder.
Energitilsynets sekretariat bemærker, at det nye forslag stiller skrappere krav til de enkelte
medlemsstater for at opretholde forsyningssikkerheden.
Forslaget indfører således nye forsyningssikkerhedsstandarder (7-dages hændelse og 60-dages
hændelse) i forhold til den 3-døgns hændelse og 60-døgns hændelse, som den gældende danske
bekendtgørelse (BEK 2006-08-21 nr. 884) opererer med.
Forslaget indfører også en ny standard for infrastruktur. Således kræves der også, at gas skal kunne
strømme i begge retninger på alle sammenkoblingspunkter senest to år efter, at forordningen træder
i kraft, undtagen hvis dette ikke vil øge forsyningssikkerheden for nogen af medlemsstaterne
(artikel 6, stk. 5).
Sekretariatet bemærker, at ansvaret for den danske forsyningssikkerhed og efterlevelsen af
standarder i dag ligger hos Energinet.dk, og at Energinet.dk derfor er kompetent til at kommentere
på de nye forsyningssikkerhedsstandarder og fysiske krav til systemet. Energitilsynet har derfor
ikke yderligere bemærkninger til de (nye) materielle krav i forslaget.
DONG Storage nævner, at der er en række forhold, hvor de konkrete virkninger af forordningen på
nuværende tidspunkt meget vanskeligt kan vurderes. Det gælder bl.a.:
Hvorvidt forsyningssikkerhedsstandarder skal opfyldes på regionalt plan eller
alene på nationalt plan.
Hvorvidt forslaget ændrer på rollefordelingen omkring sikring af
forsyningssikkerheden i forhold til den rollefordeling, der gælder i Danmark i dag,
hvor transmissionsselskabet har en altovervejende forpligtelse. Det gælder f.eks.
den fremtidige rollefordeling omkring udarbejdelse og gennemførelse af
nødplaner.
I hvilken grad standarderne indebærer en stramning af de nuværende
forsyningssikkerhedsstandarder i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848705_0009.png
9
Konsekvenser af nødsituationer på fællesskabsniveau og Kommissionens
udmøntning af de til Kommissionen tillagte kompetencer.
Selskabet bemærker endvidere, at forordningen ikke bør indebære uforholdsmæssigt store
omkostninger for aktører i lande, der er placeret i yderkanten af det europæiske gasnet, og hvor det
vil være meget dyrt at opnå yderlige forsyningssikkerhed. De udstukne
forsyningssikkerhedsstandarder er en forøgelse i forhold til de gældende standarder i Danmark.
Dette kan blive omkostningsfyldt for de danske gasforbrugere. Selskabet foreslår, at de gældende
standarder i Danmark omkring forsyningssikkerhed (60 dages forsyning i normal vinter og tre dage
i spidssituation) fortsat kan anvendes.
Endelig kan selskabet støtte anvendelsen af lagre på tværs af landegrænser på lige vilkår og
anbefaler, at det overvejes, hvorvidt der kan skabes en mere markedsbaseret rollefordeling end
tilfældet er i dag ved at kommercielle aktører og slutbrugere får mere ansvar.
Dansk Industri finder det vigtigt, at der støttes op om den forsatte udvikling af et velfungerende
gasmarked med en høj grad af forsyningssikkerhed. Forsyningssikkerhed er en forudsætning for
vækst i industrien, ligesom markedet ikke kan være velfungerende, hvis markedskræfterne løbende
sættes ud af kraft. Derfor findes det positivt, at Kommissionen med forslaget ønsker at sikre, at
markedet opretholdes længst muligt, og at EU-medlemslandene agerer samlet i en krise.
Brancheforeningen for biogas finder det er hensigtsmæssigt at fastlægge foranstaltninger til sikring
af den fremtidige forsyningssikkerhed på gasområdet i en forordning i lyset af de meget store
samfundsøkonomiske konsekvenser, der er på spil. Det er således særdeles vigtigt, at der på
fællesskabsniveau tages skridt til at forbedre forsyningssikkerheden, hvilket er helt afgørende i
forhold til den europæiske konkurrenceevne.
Udbygning af infrastrukturen er naturligvis et vigtigt område til sikring af en sammenhængende
forsyning og dermed forbedret forsyningssikkerhed. Det er ligeså vigtigt at fremme tiltag, som kan
forbedre den indenlandske forsyning.
Her er det imidlertid afgørende at være opmærksom på, at det ikke kun bør være gennem
effektivisering i udnyttelsen og udvindingen af naturgas. Det er således mindst lige så vigtigt at
fokusere på muligheden for udnyttelse af andre former for gas, herunder biogas.
Rammenotatet har været sendt i høring i Klima- og Energipolitisk Specialudvalg med frist den 19.
oktober 2009. Følgende bemærkninger fremkom.
Danske Havne
Det kan tilføjes, at udover biogas kan flydende naturgas (LNG), som transporteres i tankskibe, være
med til at øge forsyningssikkerheden. Da LNG som forsyningsform og teknologi er i hastig vækst
og ret udbredt i andre lande, må regeringen have en holdning til området.
Dansk Fjernvarme
Enig i, at N-1 definitionen måske ikke i enhver henseende dækker behov eller er nødvendig. En
fleksibel definition efter geografi og risikovurdering forekommer mere hensigtsmæssig.
Muligheden for at vende flow er væsentlig for forsyningssikkerheden. Denne mulighed bør også
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848705_0010.png
10
inddrages for offshore-forbindelser, idet det for forsyningssikkerheden for landene omkring
Nordsøen ikke blot er hensigtsmæssigt, at de danske felter kan levere til Holland, men også at
kunne modtage gas fra de øvrige felter i Nordsøen. Med hensyn til forsyningssikkerhed via
afbrydelighed bør der etableres ensartede regler i fællesskabet, så afbrydelighed kan leveres over
grænser. Hvis der via afbrydelighed og reverse flow kan skabes tilstrækkelig forsyningssikkerhed,
vil dette alt andet lige være at foretrække frem for yderligere investering i forsyningsledninger.
Dansk Industri (DI)
DI finder det vigtigt at støtte den forsatte udvikling af et velfungerende gasmarked med en høj grad
af forsyningssikkerhed. Forsyningssikkerhed må imidlertid ikke blive et påskud for at overvælte
udgifter på energiforbrugerne. DI er enige i, at etableringen af den nødvendige og tilstrækkelige
gasinfrastruktur i og mellem medlemsstaterne er en forudsætning for at kunne takle afbrydelser af
gasforsyningen. Men det er også vigtigt, at forsyningssikkerhed skabes på den mest
omkostningseffektive måde. Omkostningerne skal være markedsmæssige forsvarlige. Den enkelte
medlemsstat har et betydeligt nationalt ansvar for at liberalisere sin energisektor og diversificere sin
energisammensætning og leverandørafhængighed.
Forbrugerrådet
Forbrugerrådet finder, at det i forbindelse med forhandlingen af forordningen bør være et dansk
standpunkt, at der skal sigtes efter, at der ikke sker en fordyrelse for de enkelte husholdninger som
følge af forordningen. Hvis der bliver tale om prisstigninger for husholdningerne, bør dette ske på
en gennemsigtig måde, hvor de fordyrende elementer fremgår klart for forbrugeren.
Det skal fra Klima- og Energiministeriets side bemærkes, at nedenstående bemærkninger fra
Klima- og Energipolitisk Specialudvalg er fremsat efter, at sagen har udviklet sig i en positiv
retning set med danske øjne.
Forslaget har været drøftet i Klima- og Energipolitisk Specialudvalg den 13. november 2009.
Følgende bemærkninger fremkom.
Dansk Industri spurgte til, om der ville blive taget højde for større virksomheder, som ikke har
mulighed for at skifte brændsler.
DØR fandt, at man ikke burde udbygge gasforsyningen i Danmark pga. gaskrisen mellem Ukraine
og Rusland. Behovet for udfasning af gas burde indgå i regeringens holdning. DØR bemærkede
endvidere, at det ville styrke det danske argument om ikke at udbygge med mange gaslagre i
Danmark, hvis strategien på sigt var at udfase gassen.
Sagen blev drøftet i Klima- og Energipolitisk Specialudvalg den 10. februar. Der fremkom følgende
bemærkninger.
Greenpeace spurgte til, hvilket realistisk kompromis regeringenen forventede, der vil komme på
plads mellem medlemslandene og Kommissionen fsva. spørgsmålet om definitionen af beskyttede
kunder.
Dansk Industri lagde vægt på, at forsyningssikkerhed skal skabes til den rette pris. Det er
nødvendigt at erkende, at Danmark ikke har mulighed for at agere solo ift. Forsyningssikkerheds-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848705_0011.png
11
spørgsmål, men at Danmark er bundet op på forpligtelser ift. de øvrige EU-medlemslande. Danmark
deltager aktivt i det indre marked, og det er i den sammenhæng vigtigt at have for øje, at
medlemslandene har forskellige grader af forsyningssikkerhed som følge af forskellige
udviklingstrin og mere eller mindre tilstrækkelig udbygning af forsyningssikkerheden. Danmark bør
ikke satse på at være selvforsynende på alle områder inden for VE, og der bør ske en afvejning
heraf ift. evt. brud på forsyningssikkerheden. Omkostningerne skal indtænkes.
Sagen blev senest drøftet i Klima- og Energipolitisk Specialudvalg den 11. maj. Der fremkom
følgende bemærkninger.
Organisationen for Vedvarende Energi (OVE) enig i behovet for en høj forsyningsssikkerhed, men
finder det afgørende, at investeringer baseres på en kommende energiforsyningstruktur, hvor
vedvarende energi vil have større betydning og individuel naturgasfyring vil være mindre udbredt
end i dag. OVE foreslår, 1) at forsyningssikkerhedskravene opfyldes for den forventede situation i
2020, inkl. forventede energibesparelser og omlægning af individuel naturgas frem til 2020, 2) at
fjernvarmeværker skal opfylde forsyningssikkerhedskrav med alle kilder, der er til rådighed inkl.
spidslastkedler og evt. brug af biomasse,og 3) at elproduktion inkl. decentral kraftvarme kun
omfattes af energiforsyningssikkerhedskrav i det omfang, elproduktionen er nødvendig for at sikre
den nationale elforsyning i tilfælde af den beregnede nødsituation.
Dansk Fjernvarme støtter helt regeringens bestræbelser på at få udvidet definitionen af ”beskyttede
kunder”, set i forhold til kommissionens oprindelige forslag, til at omfatte fjernvarmeselskaber, som
er afhængige af naturgasbaseret varmeproduktion til at opretholde deres forpligtelse til at forsyne
med varme. En forpligtelse som dækker husholdninger, institutioner, sygehuse m.m. i masser af
bysamfund i Danmark. Det ville være helt paradoksalt, at fjernvarmekunder, som ved deres
tilknytning til fjernvarmesystemer bidrager til EU's suverænt mest effektive energisystem, i
forsyningssikkerhedsmæssig sammenhæng skulle være ringere stillet end den individuelle
naturgaskunde i resten af medlemslandene. Fsva. at naturgasbaseret decentral elproduktion kunne
være nødvendig for at opretholde sikkerheden for den nationale elforsyning, bør der desuden være
mulighed for at sikre gasmængden hertil, selvom naturgas til elproduktions-delen i kraftvarme som
hovedregel ikke er omfattet af definitionen af ”beskyttede kunder”.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regerings generelle holdning er at fremme en stærk klima- og energipolitik i EU,
herunder forsyningssikkerhed som en af søjlerne under den 2. Strategiske Energiredegørelse. Den
danske regering er derfor overordnet positivt indstillet overfor forslaget fra Kommissionen. En
ensartet udformning af reglerne på tværs af medlemslandene og den øgede koordinering vil bidrage
til at forbedre mulighederne for effektivt at tackle konkrete krisesituationer og øge
forsyningssikkerheden igennem præventive mekanismer.
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag om at gennemføre revisionen af det eksisterende
direktiv om gasforsyningssikkerhed i form af en EU-forordning, fordi det er vigtigt, at der hurtigst
muligt fortages en forbedring af Fællesskabets gasforsyningssikkerhed med henblik på bedre at
kunne håndtere en gaskrise i lighed med den, som Europa oplevede i januar 2009.
Om de enkelte dele i forslaget har regeringen fundet, at der har været behov for at belyse de
økonomiske konsekvenser af forslaget nærmere og tage dem i betragtning i vurdering af
forordningens foranstaltninger. Dette er derfor sket løbende under forhandlingerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848705_0012.png
12
Nedenfor formuleres først regeringens holdning til Kommissionens oprindelige forslag, dernæst
regeringens holdning til det senest foreliggende forslag.
Situationen med Kommissionens oprindelige forslag af 16. juli 2009
Det oprindelige forslag til definition af den såkaldte N-1 hændelse kunne medføre unødige
meromkostninger for landets gasforbrugere. For lande med en vis forsyningsdiversitet og med høj
importafhængighed kan definitionen af N-1 forekomme fornuftig, men på kort og mellemlangt sigt,
er dette ikke tilfældet for Danmark, fordi produktionen fra den danske del af Nordsøen også i de
kommende år vil være den største forsyningskilde for Danmark. Sandsynligheden for et totalt stop
for importen fra Tyra-feltet i en 60 dages periode er så lille, at det vil medføre uforholdsmæssigt
store omkostninger at sikre sig mod hændelsen. Danmark kan med den eksisterende gasinfrastruktur
ikke opfylde forordningens N-1 standard, hvorfor Danmark har taget substantielt forbehold i
forbindelse med de første forhandlinger med henvisning til, at forordningens tekst bør vedrøre
afbrydelse af rørledninger og ikke bortfald af national produktion.
Den danske naturgasproduktion topper i disse år, hvorfor Danmark inden for en kortere årrække får
behov for adgang til nye gasressourcer. Energinet.dk har anmodet om klima- og energiministerens
godkendelse af udbygning af infrastrukturen mod Tyskland med henblik på, at der fra 1. oktober
2013 fysisk kan importeres gas fra Tyskland, som erstatning for det forventede fald i leverancerne
fra Nordsøen. Det skal understreges, at der uanset kravene i gasforordningen under alle
omstændigheder er behov for udbygning af transmissionsnettet af hensyn til forsyningssikkerheden.
Udbygningen vil sikre en sådan kapacitet, at forsyningen til både det danske og svenske gasmarked
vil kunne opretholdes til de uafbrydelige kunder ved import fra Tyskland og træk på lagre – også i
tilfælde af et totalt stop af leverancer fra Nordsøen.
Herudover lægges der i forordningen op til en forholdsvis snæver definition af beskyttede
forbrugere, dvs. forbrugere der skal kunne forsynes i tilfælde af en afbrydelse af gasforsyningen. I
forordningen lægges der op til, at det kun er husholdninger, mindre industrivirksomheder, hospitaler
m.v., som er beskyttede kunder mens industrien og elværker skal skifte til andet brændsel.
Gasbaseret decentral kraftvarme er meget udbredt i Danmark, og mange af disse værker har ikke
mulighed for at skifte til andet brændsel. Derfor har Danmark taget forbehold for en definition, som
ikke tillader at decentrale kraftvarmeværker og fjernvarmeværker kan være beskyttede kunder.
Herudover vil det være ønskeligt med en tydeliggørelse af forordningens tekst om rammerne for
forpligtelsen til at koordinere beredskabet på regionalt og fællesskabsplan, herunder solidariske
aktioner med henblik på at få præciseret forpligtelsen til koordinering af beredskabet.
Med hensyn til den danske forsyningssikkerhedsmodel kan konsekvensen af forordningen være, at
det bliver nødvendigt, at den danske model, som er baseret på en centraliseret planløsning, tages op
til overvejelse i forhold til en mere markedsbaseret model.
Det bemærkes, at regeringen er enig i, at en øget anvendelse af vedvarende energi, herunder biogas
vil bidrage til at forbedre landets energiforsyningssikkerhed. En øget anvendelse af biogas vil
imidlertid kun kunne bidrage til at afbøde virkningerne af forordningen.
Situationen efter den senest foreliggende version af forslaget af 23. april 2010
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848705_0013.png
13
Formandskabet har på baggrund af gennemgang i Rådets arbejdsgruppe for energi senest den 23.
april 2010 fremlagt et revideret forslag, som samtidig danner grundlag for de første uformelle
trialogforhandlinger med Europa-Parlamentet.
For så vidt angår N-1 infrastrukturstandarden, er der i formandskabets reviderede tekst taget højde
for det danske problem ved ændring af formularen om, hvorledes beregningen af N-1
infrastrukturstandarden skal ske. Hertil kommer, at klima- og energiministeren har godkendt
Energinet.dk's ansøgning om udbygning af gasinfrastrukturen med en kompressorstation mod
Tyskland, hvorved Danmark vil kunne importere gas fra Tyskland. Med den reviderede tekst og
udbygningen mod Tyskland har Danmark ikke problemer med at opfylde N-1
infrastrukturstandarden.
Danmark har ved forhandlingerne rejst forbehold over for en snæver definition af ”beskyttede
kunder”, fordi andelen af beskyttede kunder i Danmark er meget høj. Når andelen er så høj i
Danmark hænger det bl.a. sammen med den store andel af naturgasbaserede decentrale
kraftvarmeværker. Det fremgår af den senest reviderede tekst, at beskyttede kunder må omfatte
husholdninger, og kan endvidere omfatte mindre industrier og væsentlige sociale funktioner,
såfremt disse kunder ikke repræsenterer mere end 20 % af gasforbruget. Herudover kan beskyttede
kunder omfatte fjernvarme i det omfang, der leveres varme til husholdninger, til mindre
virksomheder og væsentlige sociale institutioner.
I Danmark udgør andelen af beskyttede kunder i dag ca. 80 % af gasforbruget, hvoraf en betydelig
del er decentrale kraftvarmeværker. Med det foreliggende tekstforslag vil antallet af beskyttede
kunder i Danmark begrænses i forhold til i dag, således at store industrivirksomheder og den del af
gasforbruget, der anvendes til elproduktion på centrale og decentrale kraftvarmeværker, ikke vil
kunne være omfattet af definitionen af beskyttede kunder.
Den foreliggende tekst tilgodeser dog i væsentlig grad det danske ønske, herunder at der tages
hensyn til den store udbredelse af gasbaseret fjernvarmeproduktion i Danmark. Det er vurderingen,
at den foreliggende tekst til definition af beskyttede kunder vil kunne håndteres ved, at Energinet.dk
i tillæg til de eksisterende 30-40 afbrydelige kontrakter indgår yderligere afbrydelige kontrakter
med større gaskunder, herunder for den del af gasforbruget der anvendes til elproduktion. Med
Klima- og Energiministerens godkendelse af Energinet.dk's udbygning af gasinfrastrukturen mod
Tyskland vil der ske en styrkelse af forsyningssikkerheden ved at import af gas fra Tyskland og
træk på lagre vil kunne dække det danske og svenske marked fra 2013 i tilfælde af afbrydelse af
forsyningerne fra Nordsøen. Risikoen for at der opstår en teknisk nødforsyningssituation i
Danmark, vil derfor blive reduceret fra 2013.
For så vidt angår forsyningsstandarden og de beskyttede kunder lægges der i formandskabets
reviderede tekst op til, at medlemslandene skal sikre, at forsyningen i tilfælde af en afbrydelse af
den største gasinfrastruktur skal kunne opretholdes i mindst 30 dage. I det oprindelige forslag var
forsyningsstandarden angivet til 60 dage. Formandskabets tekstforslag skal ses i lyset af, at mange
medlemslande ikke kan opfylde kravet om 60 dage. Efter ønske fra bl.a. Danmark er der tale om en
minimumsstandard, som kan udvides op til 60 dage. Det danske ønske er begrundet i, at det
vurderes at det vil kunne tage op til 60 dage at reparere en søledning fra Nordsøen.
Endelig er der i det senest foreliggende tekstforslag sket en præcisering af ansvar og rollefordeling i
forbindelse med håndtering af krisesituationer, herunder Kommissionens rolle og mulighed for at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848705_0014.png
14
erklære EU-forsyningskrise. Der opereres med mulighed for at erklære forsyningskrise på nationalt
plan, regional plan og EU-plan. På dansk foranledning er der således i teksten mulighed for, at
Kommissionen kan erklære en regional forsyningskrise i de tilfælde, hvor forsyningssvigt f.eks kun
berører regionale områder af EU.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande har overordnet set tilkendegivet en positiv holdning til forslaget. Der synes således at
være enighed om, at der i lyset af gaskrisen i januar 2009 er behov for en ændring af det
eksisterende direktiv om gasforsyningssikkerhed.
Der har været mange og lange drøftelser af sagen i Rådets arbejdsgruppe for energi, men det lader
til, at teksten på nuværende tidspunkt bevæger sig i den rigtige retning. Der er således blevet taget
højde for flere af medlemslandenes bekymringer, herunder bl.a. de danske.
Andre lande har ikke et tilsvarende stort problem som Danmark mht. definitionen af beskyttede
kunder, hvorfor Danmark har stået relativt isoleret med ønsket om at fastholde en høj andel af
beskyttede kunder i forhold til gasforbruget, herunder muligheden for at fjernvarmeværker og
decentrale kraftvarmeværker kan være beskyttede kunder. Det er vurderingen, at Danmark næppe
vil kunne opnå fuld forståelse for ønsket om at fastholde sin nuværende meget høje andel af
beskyttede kunder.
Der vil finde uformelle trialogforhandlinger sted med Europa-Parlamentet i løbet af maj og juni.
Det er forventningen, at formandskabet på energirådsmødet den 31. maj vil give en status på
forhandlingerne om forordningen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 5. marts 2010 med henblik på
forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 12. marts
2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
2. Forberedelse af DER den 17. juni vedrørende nationale mål for
energieffektivitet
- Notat følger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
3. Handlingsplan for den europæiske energipolitik 2011 – 2020
KOM-nummer foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen præsenterede i starten af maj 2010 sin første grovskitse til udformningen af EU's
fremtidige energipolitik med papiret "Stock taking document – Towards a New Energy Strategy for
Europe 2011-2020", som er et diskussionsoplæg til den kommende energihandlingsplan for 2011-
2020. Det forventes også, at Kommissionen vil præsentere en grovskitse til en køreplan for Europas
vej til at blive et kulstoffattigt, ressourceeffektivt og klimavenligt samfund på lang sigt.
På rådsmødet forventes en præsentation af 2011-2020 papiret og eventuelt vedtagelse af
rådskonklusioner herom.
2. Baggrund
Med den 2. Strategiske Energiredegørelse fra 2008 signalerede Kommissionen, at den i 2010 ville
fremlægge en ny energipolitik for Europa mhp. at udarbejde en politisk agenda for 2030 og en
vision for 2050. Den nye energipolitik skal afløse den eksisterende energihandlingsplan "En
Energipolitik for Europa 2007-2009", og den skulle derfor efter den oprindelige plan allerede have
været præsenteret primo 2010 mhp. vedtagelse på forårstopmødet. Sagen er blevet udskudt som
følge af, at Kommissionen først kom endeligt på plads i februar. Det er i løbet af det seneste års tid
flere gange blevet bekræftet, at den nye energipolitik inklusive langsigtede elementer vil blive én af
den nye Kommissions hovedopgaver. Kommissionen agter både at præsentere en ny
energihandlingsplan og en køreplan for 2050.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I starten af maj 2010 præsenterede Kommissionen med
med papiret "Stock taking document –
Towards a New Energy Strategy for Europe 2011-2020"
sin første grovskitse til udformningen af
EU's fremtidige energipolitik frem mod 2020. Der er tale om et diskussionsoplæg, som skal danne
baggrund for en bred offentlig konsultationsproces og drøftelser i Rådet. På baggrund af
høringsprocessen vil Kommissionen i begyndelsen af 2011 fremlægge den egentlige
energihandlingsplan for perioden 2011-2020 mhp. endelig godkendelse af Det Europæiske Råd. Der
er samtidig en proces i gang i Kommissionen mhp. udarbejdelse af en køreplan frem mod 2050, og
det kan forventes, at Kommissionen i løbet af 2010 ligeledes vil præsentere en grovskitse til denne
langsigtede køreplan.
"Stock taking" papiret skal være med til at sætte rammen for de emner og problemstillinger, der
skal håndteres. Første del af dokumentet giver en status på, hvad der allerede med den eksisterende
energihandlingsplan fra 2007 er opnået på energiområdet, og i den forbindelse fremhæves behovet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
for solid implementering af vedtaget lovgivning. Anden del af dokumentet handler om de næste
skridt, som er nødvendige at tage. I den forbindelse fremhæves tre større emner for den fremtidige
energihandlingsplan:
1)
2)
3)
implementering af eksisterende politikker
integrere 2011-2020 energihandlingsplanen med det langsigtede perspektiv frem mod
2050, og
prioriterede områder i den nye energipolitik.
Kommissionen fremhæver følgende prioriterede områder:
moderne integrerede net, der bl.a. kan håndtere en stor mængde vedvarende energi
udvikling af et kulstoffattigt energisystem med fokus på energieffektivitet
lederskab inden for teknologisk innovation, herunder teknologisk udvikling med fokus på
økonomiske fordele ved europæisk teknologi
en stærk og koordineret ekstern energipolitik
beskyttelse af forbrugerne, herunder forbrugeroplysning og hensyn til de svage
forbrugere.
Derudover fremhæver Kommissionen, at den store forskel ift. tidligere strategier er behovet for
finansiering og investeringer, og at der er klare fordele ved at investere i energisektoren.
Der tegner sig således efterhånden et billede af Kommissionens prioriteter for den fremtidige kort-
mellemlange og langsigtede energipolitik. Det er prioriteter som på den mellemlange bane (2020) til
dels er afspejlet i den nye Europa 2020-strategi, og de handler overordnet om udviklingen af et
kulstoffattigt EU, hvor hensynet til energisikkerhed, klima, vækst og beskæftigelse spiller sammen
som led i overgangen til en effektiv lavemissionsøkonomi og bedre forsyningssikkerhed.
På rådsmødet den 31. maj forventes formandskabet at ville fremlægge rådskonklusioner om "stock
taking" papiret. Sagen forventes også at blive drøftet af Det Europæiske Råd i juni med henblik på
vedtagelse af konklusioner.
Formandskabets første udkast til rådskonklusioner om "Stock taking" papiret har karakter af meget
overordnede konklusioner uden et egentligt substantielt indhold.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og konsekvenser herfor
Ikke relevant. Der er ikke tale om en retsakt.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848705_0018.png
18
Grovskitsen til handlingsplanen vil ikke i sig selv have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet, men forslag til konkrete retsakter som
opfølgning på handlingsplanen vil kunne få konsekvenser. Disse vil blive behandlet i forbindelse
med de forslag, der måtte blive fremlagt.
9. Høring
Kommissionen har i begyndelsen af maj indledt sin høring af "Stock taking" papiret.
Høringsperioden er fra 7. maj til den 2. juli 2010.
Sagen blev drøftet i Klima- og Energipolitisk Specialudvalg den 11. maj 2010. Der fremkom en
række bemærkninger til regeringens indspil til EU's fremtidige energipolitik, som udvalget havde
fået tilsendt til orientering, men ift. nærværende sag fremkom følgende bemærkning.
Greenpeace bemærkede ift. regeringens foreløbige generelle holdning, at ”flugter med” var en
meget bred formulering. Holdningen burde strammes op.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder generelt Kommissionens "Stock taking" papir velkommen, og regeringen ser
frem til udfaldet af høringsprocessen og drøftelserne i Rådet. Regeringen hilser ligeledes
formandskabets udkast til konklusioner velkommen, og vil i forbindelse med forhandlingerne
herom fremhæve, at 2011-2020 handlingsplanen skal ses i sammenhæng med det langsigtede
perspektiv.
På det lange sigt flugter Kommissionens idéer om kulstoffattigere transport- og energisystemer,
sådan som de bl.a. er kommet til udtryk i Europa 2020-strategien, godt med den danske vision om
fossil uafhængighed.
For at bidrage aktivt til udviklingen af EU's fremtidige energipolitik på kort, mellemlang og lang
sigt har regeringen udarbejdet et indspil til Kommissionen med konkrete bud på indsatsområder.
Indspillet blev overbragt til Kommissionen den 6. maj 2010.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har været en indledende drøftelse af formandskabets konklusioner i Rådets
energiarbejdsgruppe. En række lande var betænkelige i forhold til vedtagelse af konklusioner på
dette tidlige tidspunkt i processen, hvor der endnu kun er tale om et diskussionsoplæg fra
Kommissionen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Regeringens indspil til Kommissionen blev oversendt til orientering til Folketingets Europaudvalg
den 6. maj 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848705_0019.png
19
4. Internationale energirelationer
a)
b)
c)
d)
e)
Nyt notat
1. Baggrund
Der afrapporteres med jævne mellemrum i energirådet om udviklingen i EU’s relationer på
energiområdet i forhold til tredjelande og internationale organisationer.
2. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
4. Formål og indhold
Under dette dagsordenspunkt vil formandskabet og Kommissionen orientere om udviklingen i EU’s
relationer på energiområdet til tredjelande og internationale organisationer.
a) EU-US Energirådet
EU-US Energirådet blev vedtaget på EU-USA topmødet i november 2009. Formålet er at udbygge
den transatlantiske dialog om strategiske energispørgsmål, inklusive politikker med henblik på at gå
over til kulstoffattige energikilder og at bekæmpe klimaforandringer. Der er nedsat en
arbejdsgruppe for energipolitik, og for nylig blev det vedtaget at etablere flere undergrupper med
specifikke formål, herunder energieffektivitet, inklusive mærkning, kraftværker og bygninger,
nuklear sikkerhed, CO
2
-opsamling og deponering (CCS), smart grids og elbiler samt gas- og
elmarkedsregulering.
b) EU-OPEC møde
Der forventes en orientering om det 156. OPEC møde, der afholdtes den 17. marts 2010. På dette
møde besluttedes det at fastholde de aftalte produktionslofter.
c) 12. Internationale Energi Forum (IEF), Cancún (Mexico)
Det Internationale Energi Forum, IEF, er et forum for dialog mellem de olieproducerende og de
olieforbrugende lande. Det seneste møde på ministerniveau blev afholdt den 29. – 31. marts 2010 i
Cancún, Mexico. På mødet enedes man om at styrke producent-forbruger dialogen.
EU-US Energirådet
EU-OPEC møde
12. Internationale Energi Forum (IEF), Cancún (Mexico)
EUROMED - Union for Middelhavslandene (UfM)
Øvrige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848705_0020.png
20
d) EUROMED – Union for Middelhavslandene
Den 2.-3. juni vil der blive afholdt det sjette EU-Middelhavs ministermøde om energi og
vedvarende energi i Kairo. Mødet finder sted forud for stats- og regeringsledernes topmøde i
Unionen for Middelhavslandene møde den 6.-7. juni. Det forventes, at klima- og energi vil indgå
som en del af drøftelserne på begge møder og indgå som en del af konklusionerne fra topmødet.
Middelhavs Energi Ringen (Mediterranean Energy Ring)
Middelhavs Energi Ringen er en af fem prioriteter i Den 2. Strategiske Energiredegørelse. Målet er
færdiggørelsen af energisamkøringslinjer, der forbinder Europa med det sydlige Middelhavsområde
gennem sammenkobling af el-og gastransmissionsledninger, der vil forbedre energisikkerheden,
fremme energiudveksling mellem de sydlige Middelhavslande og hjælpe med at udvikle deres
enorme sol- og vindenergi potentiale. Det vides ikke hvad informationen under dette underpunkt vil
dreje sig om.
e) Øvrige
Det kan bl.a. forventes, at der vil være en orientering om om den nye aftale mellem Rusland og
Ukraine om gasleverancer og –priser, som blev indgået den 21. april 2010. Aftalen betegner et
tøbrud mellem de to nationer, som muligvis kan bringe den langvarige gasstrid til ende.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
6. Gældende dansk ret og konsekvenser herfor
Ikke relevant.
7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
8. Høring
Sagen blev drøftet i Klima- og Energipolitisk Specialudvalg den 11. maj 2010. Der fremkom ingen
bemærkninger til emnerne på dagsordenen.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter generelt en aktiv politik fra EU’s side på energiområdet i forhold til tredjelande og
internationale energiorganisationer.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Orienteringssagerne har ikke været drøftet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.