Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3018 - RIA Bilag 3
Offentligt
849759_0001.png
SAMLENOTAT
om
Udkast til Rådets konklusioner om psykosocial støtte i tilfælde af nødsituationer
og katastrofer af 17. maj 2010 (9736/10)
og om
Udkast til Rådets konklusioner om anvendelse af EU’s civilbeskyttelsesordning i
forbindelse med større begivenheder i EU af 17. maj 2010 (9737/10)
(Oversendes også til Forsvarsudvalget til orientering.)
19. maj 2010
1. Resumé
Der lægges i udkastene til rådskonklusioner op til en række foranstaltninger såvel i med-
lemsstaterne som på EU-niveau inden for to områder: Øget psykosocial støtte for katastro-
feofre og redningsmandskab indsat i katastrofeområder og anvendelse af EU’s civilbeskyttel-
sesordning i forbindelse med større begivenheder. Der opfordres til en række tiltag inden for
relevante sektorer i medlemsstaterne samt i forhold til EU’s civilbeskyttelsesordning.
Formålet med udkastet til rådskonklusioner om psykosocial støtte er, at katastrofeofre samt
redningsmandskab indsat i forbindelse med katastrofer har tilstrækkelig adgang til psykoso-
cial støtte efter en katastrofe samt er bedst muligt forberedt til at håndtere en eventuel ka-
tastrofesituation. Formålet med udkastet til rådskonklusioner om anvendelse af EU’s civilbe-
skyttelsesordning i forbindelse med større begivenheder er, at medlemsstaterne er bedst
muligt forberedt til at håndtere eventuelle alvorlige hændelser i forbindelse med afholdelse
af større begivenheder, herunder gennem aktivering af EU’s civilbeskyttelsesordning og EU’s
finansielle civilbeskyttelsesinstrument.
Danmark kan overordnet støtte begge udkast til rådskonklusioner.
Rådskonklusionerne forventes på a-punktslisten på RIA-mødet den 3.-4. juni 2010.
2. Baggrund
Som en del af det spanske EU-formandskabs arbejdsprogram inden for civilbeskyttelsesom-
rådet er der afholdt en teknisk ekspert workshop om psykosociale indsatser i tilfælde af
nødsituationer og katastrofer (Madrid den 8.-9. februar 2010) og en teknisk ekspert work-
shop om en koordineret europæisk civilbeskyttelsesindsats i forbindelse med ekstraordinære
begivenheder (Madrid den 3.-4. marts 2010). De to udkast til rådskonklusioner er primært
udarbejdet på grundlag af anbefalinger fra disse workshops.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
849759_0002.png
Begge udkast til rådskonklusioner er endvidere udarbejdet med reference til rådsbeslutning
om etablering af civilbeskyttelsesordningen (2007/779/EC, Euratom) samt rådsbeslutning
om etablering af det finansielle beredskabsinstrument (2007/162/EC, Euratom).
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med udkastet til rådskonklusioner om psykosocial støtte i forbindelse med kata-
strofer er at øge den psykosociale støtte over for katastrofeofre og redningsmandskab samt
styrke psykosocial støtte i regi af EU’s civilbeskyttelsesordning.
Formålet med udkastet til rådskonklusioner om anvendelse af EU’s civilbeskyttelsesordning i
forbindelse med større begivenheder er bedre udnyttelse af mulighederne i EU’s civilbeskyt-
telsesordning i forbindelse med større begivenheder.
Der peges i de to udkast til rådskonklusioner på en række tiltag for henholdsvis medlems-
staterne og EU-Kommissionen.
Udkast til rådskonklusioner vedrørende psykosocial støtte i tilfælde af katastrofer
Rådet tilskynder medlemsstaterne, i den udstrækning deres civilbeskyttelsessystemer og
andre relevante autoriteter kræver det, for så vidt angår psykosocial støtte til at
sigte mod at inkludere psykosocial støtte i de forskellige risiko- og katastrofesty-
ringstrin (forebyggelse, indsats og rehabilitering).
facilitere og støtte udvikling af individuel og samfundsmæssig modstandsdygtighed
gennem forebyggende sociale programmer til at forstærke katastrofeberørte grup-
pers kapacitet.
fremme inddragelsen af psykosociale indsatshold eller eksperter i katastrofebered-
skabet, som er fastsat i forskellige niveauer af beredskabsplanerne (lokal, regional,
national) med henblik på at facilitere koordinering mellem disses og andre indsats-
holds aktiviteter eller institutioner på hovedkvarterniveau eller på stedet under en
indsats med hvem de måtte have interaktion.
tilskynde til udvikling af integrerede stresshåndteringskurser, der muliggør tilstrække-
lig psykosocial uddannelse af de forskellige aktører i kriseberedskabets organisationer
Side 2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
849759_0003.png
(politi, brandvæsen, sundhedsvæsen, m.v.) og andre personalekategorier som pas-
sende med henblik på
o
at øge deres evne til at beskytte sig selv psykosocialt og deres evne til at
håndtere stress i kritiske situationer
samt
o
at identificere grundlæggende psykosociale støttekoncepter designet til at
forbedre deres ydeevne i forbindelse med redningsopgaver og behandling af
ofre.
indtænke psykosocial rehabilitering på mellemlangt og langt sigt i de forskellige dele
af samfundslivet ved udarbejdelse af tværsektorale programmer omfattende uddan-
nelse, sundhed og institutionelle aktiviteter samt aktiv inddragelse af forskellige sek-
torer berørt af katastrofen samt lokale organisationer (frivillige sammenslutninger,
m.v.).
inkludere specifikke risikoopfattelses- og risikokommunikationsprogrammer på lokalt
niveau i lyset af risikostyring.
inkludere vurderings- og monitoreringsaktiviteter i forbindelse med al psykosocial
støtte udført i indsatsområdet.
Rådet tilskynder Kommissionen for så vidt angår psykosocial støtte til at:
sikre at psykosociale aspekter integreres i EU’s civilbeskyttelsesordning aktiviteter,
herunder ekspertudvekslingsprogrammet, med henblik på at udvikle psykosocial
modstandsdygtighed.
opgradere EU’s civilbeskyttelsesordnings uddannelsesprogrammer til at inkludere nyt
psykosocialt indhold i eksisterende kurser.
muliggøre at civilbeskyttelsesordningens ekspertdatabase kan inkludere psykosociale
eksperter, som kan stå til rådighed for indsats, hvis nødvendigt, inden for rammerne
af civilbeskyttelsesordningen.
facilitere netværk for psykosociale eksperter inden for civilbeskyttelsesordningens
rammer med henblik på at forøge og fremme deres funktioner i forbindelse med råd-
givning, uddannelse, forskning, erfarings- og informationsudveksling, m.v..
undersøge yderligere, sammen med medlemsstaterne, behovet for og den mulige til-
førte værdi ved at definere EU guidelines i forbindelse med psykosocial støtte, under
hensyntagen til eksisterende arbejde inden for området.
Side 3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
849759_0004.png
Udkast til rådskonklusioner vedrørende anvendelse af EU’s civilbeskyttelsesordning i forbin-
delse med større begivenheder
Rådet inviterer medlemsstaterne, i den udstrækning deres civilbeskyttelsessystemer og an-
dre relevante autoriteter kræver det, i forbindelse med større begivenheder til at
sigte mod, at ansvarlige organer for risikostyring gennemfører integreret planlæg-
ning, herunder at der tages handling på både det forebyggende, tidlig støtte og re-
habiliteringsstadie med henblik på, at alle indsatser gøres gensidigt støttende og ko-
ordinerede.
fremme udviklingen af samarbejdsprocedurer på nationalt og europæisk niveau ved
at udveksle best practice og fremme kommunikation mellem relevante interessenter.
fremme opmærksomheden i forhold til lessons learned fra erfaringer fra tilsvarende
begivenheder afholdt i EU eller uden for EU.
tilskynde til samarbejde og koordination mellem involverede aktører gennem hele
processen fra planlægning til gennemførelse af en begivenhed.
tilskynde til udviklingen af evakueringsplaner, som fuldt tager højde for gruppedy-
namikker og gruppestyringsteknikker, med henblik på at opnå passende respons fra
borgere og undgå ukontrollerede paniksituationer.
anvende de eksisterende muligheder i EU’s finansielle civilbeskyttelsesinstrument og
EU’s civilbeskyttelsesordning til dette formål.
Rådet inviterer Kommissionen for så vidt angår EU’s civilbeskyttelsesordning i forbindelse
med større begivenheder til at:
fortsat støtte aktiviteter med sigte på identifikation af best practice med henblik på at
styrke forebyggelse, beredskab og indsats på alle niveauer som passende i forbindel-
se med risikostyring ved større begivenheder.
facilitere identifikation af lessons learned fra større begivenheder og udveksle disse
blandt medlemsstaterne.
sikre at risikoanalyse, beredskab og indsatsplanlægning i forbindelse med større be-
givenheder kan blive projekter i rammen af EU’s finansielle civilbeskyttelsesinstru-
ment.
fremme øvelser vedrørende tværsektoralt beredskab og indsats i forbindelse med
større begivenheder i de årlige arbejdsprogrammer under EU’s finansielle civilbeskyt-
telsesinstrument.
undersøge muligheder for præpositionering af moduler eller indsatshold på baggrund
af forespørgsel fra værtslandet gennem EU’s civilbeskyttelsesordning.
i tilfælde af anmodning om assistance fra et værtsland, facilitere adgang til informa-
tion om indsatsprocedurer udviklet af værtslandet.
Side 4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tilskynde til aktiviteter såsom seminarer og workshops; udveksling af eksperter, hvor
forberedelser af større begivenheder kan blive drøftet.
give opmærksomhed til sådanne større begivenheder i EU’s civilbeskyttelsesordnings
uddannelsesprogrammer og aktiviteter.
overveje elementer ved større begivenheder i lyset af pågående arbejde om moduler
i rammen af EU’s civilbeskyttelsesordning med henblik på at udvikle interoperabilitet
og maksimal effektivitet i europæisk assistance.
udvikle, sammen med medlemsstaterne, yderligere arbejde om støtte til værtsland.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet el-
ler beskyttelsesniveauet
De to udkast til rådskonklusioner har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller kon-
sekvenser for EU’s budget. Tiltagene nævnt i udkastene til rådskonklusioner vurderes at lig-
ge inden for allerede eksisterende finansielle rammer. Det vurderes endvidere for usandsyn-
ligt, at konklusionerne vil blive fulgt op af konkrete målsætninger eller retsakter, der vil have
væsentlige udgiftskonsekvenser.
9. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget på civilbeskyttelsesområdet.
Beredskabsforbundet har til et tidligere udkast til rådskonklusioner bemærket, at opfordrin-
gen fra Rådet til medlemsstaterne om at anvende forebyggende sociale programmer til at
udvikle modstandsdygtige mennesker og samfund, så disse bedre kan klare katastrofesitua-
tioner, falder i tråd med de bestræbelser, der pågår, for at udvikle uddannelser vedrørende
blandt andet forebyggelse og sikkerhed, og som skal administreres af Beredskabsforbundet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens foreløbige generelle holdning er, at Danmark overordnet kan støtte begge ud-
kast til rådskonklusioner.
Side 5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark finder det uhensigtsmæssigt med etablering af deciderede psykosociale moduler,
men kan støtte muligheden for at medlemsstaterne kan indmelde psykosociale eksperter til
den eksisterende database.
Danmark vil endvidere kunne støtte undersøgelse af muligheden for prædeployering af ud-
valgte kapaciteter ved større begivenheder.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har under forhandlingerne været generel støtte til formandskabets udkast til rådskon-
klusioner, som i vid udstrækning har reflekteret anbefalingerne fra de indledende tekniske
ekspert workshops afholdt om de to emner.
Rådskonklusionerne forventes på a-punktslisten på RIA-mødet den 3.-4. juni 2010.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6