Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3020 - Økofin
Offentligt
1453807_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10689/10
(OR. en)
PRESSE 162
PR CO 7
PRESSEMEDDELELSE
3020. samling i Rådet
Økonomi og finans
Luxembourg, den 8. juni 2010
Formand
Elena SALGADO
Spaniens anden viceministerpræsident
og økonomiminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10689/10
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0002.png
8.VI.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Som forberedelse til Det Europæiske Råds møde i juni vedtog Rådet konklusioner om EU's nye
Europa 2020-strategi
for beskæftigelse og vækst samt et udkast til
retningslinjer for de økono-
miske politikker,
som skal følges under den nye strategi.
Rådet vurderede det fremskridt, som
Estland
har gjort med hensyn til opfyldelse af kriterierne
vedrørende Den Økonomiske og Monetære Union, med henblik på at give det tilladelse til at
indføre euroen som dets valuta
den 1. januar 2011. Et forslag vedrørende dette vil blive forelagt
Det Europæiske Råd.
Rådet godkendte et udkast til forordning, der har til formål at styrke reglerne for kvaliteten og
pålideligheden af de
statistiske oplysninger,
som anvendes til at bestemme størrelsen af
medlemsstaternes
underskud og gæld
under EU's procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud.
På baggrund af en midtvejsrevision godkendte Rådet et udkast til tilpasning af
Den Europæiske
Investeringsbanks
lånemandat for projekter uden for EU. Rådet blev enigt om at indlede
forhandlinger med Europa-Parlamentet med henblik på at godkende det nye mandat ved
førstebehandlingen.
Rådet godkendte et udkast til forordning, der skal gøre det muligt for medlemsstaterne at øge deres
indsats inden for bekæmpelse af
momssvig,
navnlig ved at oprette Eurofisc, et netværk af nationale
embedsmæn, der skal afsløre og bekæmpe nye tilfælde af grænseoverskridende momssvig.
Rådet vedtog konklusioner om
pensioner,
der undersøger, hvordan de offentlige politikker bedst
kan tage højde for holdbare, tilgængelige og tilstrækkelige pensionsindkomster.
Det vedtog desuden konklusioner om gennemførelsen af EU's adfærdskodeks for
skadelig
skattekonkurrence,
hvori det opfordrer Kommissionen til at indlede en dialog med Liechtenstein og
Schweiz om anvendelse af principperne og kriterierne i kodeksen.
10689/10
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0003.png
8.VI.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDVIDELSE AF EUROOMRÅDET – ESTLAND ........................................................................... 7
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN – GENNEMFØRELSE ....................................................... 8
Cypern: stabilitetsprogram................................................................................................................... 8
Opfølgning af budgetkonsolideringsforanstaltningerne i visse medlemsstater ................................... 8
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I JUNI ................................................. 9
Overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker................................................................... 9
Europa 2020-strategien for beskæftigelse og vækst –
Rådets konklusioner
...................................... 10
Foranstaltninger til at styrke den finansielle regulering..................................................................... 14
Exitstrategier: budgetmæssige foranstaltninger ................................................................................. 14
Forberedelse af G20-topmødet i Toronto........................................................................................... 15
EVENTUELT .................................................................................................................................... 16
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10689/10
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.VI.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud - statistikker...................................................... 18
Den Europæiske Investeringsbank - Det eksterne lånemandat.............................................................................. 18
Pensioner -
Rådets konklusioner............................................................................................................................
19
Momssvig - grænseoverskridende samarbejde - Eurofiscnetværket...................................................................... 19
Skadelig skattekonkurrence - adfærdskodeks -
Rådets konklusioner
.................................................................... 20
Systemerne for direkte beskatning - koordinering af bestemmelserne om misbrug .............................................. 20
UDENRIGSANLIGGENDER
EU-Montenegro - stabiliserings- og associeringsrådets forretningsordenen ......................................................... 20
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EULEX Kosovo - forlængelse af missionen.......................................................................................................... 21
UDVIKLINGSPOLITIK
Regional økonomisk integration i Østafrika og Vestafrika - særberetning -
Rådets konklusioner........................
21
10689/10
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0005.png
8.VI.2010
DELTAGERE
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Ana MIHAYLOVA
Den Tjekkiske Republik:
Eduard JANOTA
Danmark:
Claus HJORT FREDERIKSEN
Tyskland:
Jörg ASMUSSEN
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Brian LENIHAN
Grækenland:
George PAPACONSTANTINOU
Spanien:
Elena SALGADO
José Manuel CAMPA
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Einars REPŠE
Litauen:
Ingrida ŠIMONYTÉ
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Gyorgy MATOLCSY
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Rumænien:
Alexandru NAZARE
Slovenien:
Franc KRI�½ANIČ
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Vicefinansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Statssekretær for økonomi
Økonomi-, industri- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Økonomiminister
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Finansminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Ministro de Estado, finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
10689/10
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0006.png
8.VI.2010
Slovakiet:
Peter KA�½IMÍR
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Mark HOBAN
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Statssekretær for finansielle spørgsmål
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Jean-Claude TRICHET
Philippe MAYSTADT
Thomas WIESER
Lorenzo CODOGNO
Formand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
10689/10
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0007.png
8.VI.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDVIDELSE AF EUROOMRÅDET – ESTLAND
Rådet noterede sig:
rapporterne fra Kommissionen og Den Europæiske Centralbank om opfyldelsen af
konvergenskriterierne for Den Økonomiske og Monetære Union (ØMU) af ni
medlemsstater uden for euroområdet med ØMU-dispensation
1
et forslag til Rådets afgørelse, der gør det muligt for Estland at indføre euroen som valuta
den 1. januar 2011.
Repræsentanter for de medlemsstater, der har euroen som valuta, vedtog en henstilling til Rådet om
at godkende Estlands tiltrædelse af euroområdet som foreslået
(dok.
10258/10).
Rådet godkendte
teksten til en skrivelse, som Rådets formand skal sende til Det Europæiske Råd med henblik på en
drøftelse af spørgsmålet på Det Europæiske Råds møde den 17. juni.
Det forventes, at der træffes en afgørelse på Rådets samling den 13. juli.
Rådet var enigt i Kommissionens vurdering, nemlig at Estland har opnået en høj grad af vedvarende
konvergens og derfor opfylder de nødvendige betingelser for indførelse af euroen som sin valuta.
Kommissionens forslag vil ophæve det, der betragtes som en dispensation for Estland, med virkning
fra den 1. januar 2011.
16 af EU's 27 medlemsstater anvender i dag euroen som deres valuta: Belgien, Cypern, Tyskland,
Grækenland, Spanien, Frankrig, Irland, Italien, Luxembourg, Malta, Nederlandene, Østrig,
Portugal, Slovenien, Slovakiet og Finland. Eurosedler og -mønter blev indført i 12 af disse lande
den 1. januar 2002, i Slovenien den 1. januar 2007, i Cypern og Malta den 1. januar 2008 samt i
Slovakiet den 1. januar 2009.
1
Bulgarien, Den Tjekkiske Republik, Estland, Letland, Litauen, Ungarn, Polen, Rumænien og Sverige.
(Danmark og Det Forenede Kongerige har ikke udtrykt ønske om at indføre euroen).
10689/10
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0008.png
8.VI.2010
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN – GENNEMFØRELSE
Cypern: stabilitetsprogram
Som foreskrevet i EU's stabilitets- og vækstpagt vedtog Rådet en udtalelse om Cyperns opdatering
af sit stabilitetsprogram.
Stabilitetsprogrammer, som er begrænset til de medlemsstater, der har euroen som deres valuta, har
til formål at sikre sunde offentlige finanser som middel til styrke forudsætningerne for prisstabilitet
og holdbar vækst.
Opfølgning af budgetkonsolideringsforanstaltningerne i visse medlemsstater
Som bebudet på Rådets samling den 18. maj havde det en udveksling af synspunkter om den
opfølgning, der skal foretages for så vidt angår de supplerende
budgetkonsolideringsforanstaltninger, som Spanien og Portugal har truffet.
Rådet noterede sig Kommissionens foreløbige vurdering af foranstaltningerne og blev enigt om at
vurdere dem på samlingen den 13. juli inden for rammerne af EU's procedure i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud.
På den ekstraordinære samling den 9. maj traf Rådet og medlemsstaterne afgørelse om en
omfattende pakke af foranstaltninger, der skal opretholde den finansielle stabilitet i Europa. I denne
forbindelse gav Rådet et stærkt tilsagn om at sikre finanspolitisk holdbarhed og øget økonomisk
vækst i alle medlemsstaterne og blev enigt om, at planerne for budgetkonsolidering og
strukturreformer vil blive fremskyndet, hvor dette er berettiget.
10689/10
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0009.png
8.VI.2010
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I JUNI
Overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker
Rådet godkendte en rapport vedrørende et udkast til overordnede retningslinjer for EU's og
medlemsstaternes økonomiske politikker
(dok.
10262/10).
Det blev enigt om at forelægge rapporten for Det Europæiske Råd på mødet den 17. juni med
henblik på godkendelse.
Udkastet til henstilling udgør sammen med et udkast til afgørelse om retningslinjer for
medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker "integrerede retningslinjer", der fastlægger en flerårlig
ramme for de strukturreformer, der skal gennemføres under EU's nye "Europa 2020"-strategi for
beskæftigelse og vækst.
På grundlag af de integrerede retningslinjer vil medlemsstaterne udarbejde nationale
reformprogrammer, der i enkeltheder fastlægger, hvilke foranstaltninger der skal træffes. Der vil
blive lagt særlig vægt på bestræbelser med henblik på at nå de nationale mål og på foranstaltninger
til at fjerne de flaskehalse, som hæmmer holdbar vækst på nationalt plan.
Det Europæiske Råd vil hvert år vurdere de fremskridt, der er gjort med at gennemføre strategien
både på EU-plan og nationalt plan. Den makroøkonomiske og strukturelle udvikling og udviklingen
inden for konkurrenceevnen samt den generelle finansielle stabilitet vil blive undersøgt på samme
tid.
Rådet forventes at vedtage henstillingen på sin samling den 13. juli.
10689/10
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0010.png
8.VI.2010
Europa 2020-strategien for beskæftigelse og vækst
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner og blev enigt om at forelægge dem for Det Europæiske Råd
med henblik på dets møde den 17. juni.
"Europa 2020
1.
Europa 2020-strategien er Den Europæiske Unions nye strategi for intelligent, bæredygtig og
inklusiv vækst og beskæftigelse. Den er et centralt led i Europas reaktion på verdens værste
økonomiske krise siden 1930'erne, som har truet den makroøkonomiske og finansielle stabili-
tet og uden fortsat politisk handling kan have en alvorlig indvirkning på den europæiske øko-
nomis vækstpotentiale mange år frem i tiden. Europa 2020 tager fat på de aktuelle såvel som
de langsigtede behov for makroøkonomisk og finansiel stabilisering. Den udstikker de rette
rammer for at gennemføre strategier, der går bort fra kortsigtet krisestøtte, ved at kombinere
en rettidig afslutning af finanspolitiske stimulanser, realøkonomiske tiltag og støtte til finans-
sektoren med indfasningen af vækstfremmende strukturreformer på kort til mellemlang sigt.
Strategien sigter også på at tackle udfordringerne i forbindelse med demografisk aldring,
globalisering og klimaændringer, problemer med konkurrenceevne og makroøkonomiske
ubalancer, der stammer fra før den økonomiske krise.
Et centralt aspekt af den nye strategi er en ramme for styrket samordning af medlemsstaternes
økonomiske politikker baseret på udvidet landeovervågning, som omfatter alle relevante
makroøkonomiske og strukturpolitiske områder på en integreret måde. Denne forstærkede
ramme bør fremme den nært forestående iværksættelse af exitstrategier og tage fat på det
presserende behov for finanspolitisk konsolidering, både på kort og mellemlang sigt, via
vækstvenlige strategier for budgetmæssig konsolidering, der fokuserer på begrænsning af ud-
gifter, og kan kombineres med gennemførelsen af langsigtede politikker til at tackle flaske-
halse for vækst.
2.
Mål
3.
Rådet NOTERER SIG de fremskridt, der er gjort med at fastlægge referenceværdier for EU's
uddannelsesmål og udvikle indikatorer vedrørende social inklusion. De overordnede mål bør
indgå i de integrerede retningslinjer. Rådet UNDERSTREGER, at målene er nødt til at
stemme overens med de overordnede mål for Europa 2020-strategien – vækst og
beskæftigelse – og behovet for finanspolitisk konsolidering. Navnlig bør EU's mål om social
inklusion omfatte arbejdsmarkedsdimensionen.
10689/10
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.VI.2010
4.
Rådet NOTERER også medlemsstaternes fremskridt med at identificere nationale mål efter
dialogprocessen med Kommissionen for at tjekke overensstemmelsen mellem nationale og
europæiske mål. Rådet TILSKYNDER Kommissionen til at fortsætte samarbejdet med de
nationale myndigheder med henblik på at opstille realistiske og ambitiøse nationale mål i de
næste nationale reformprogrammer, som stemmer overens med de identificerede
makrostrukturelle flaskehalse for vækst. Indikationerne viser, at de foreløbige nationale mål
generelt synes at stemme overens med målene på EU-niveau.
Rådet FINDER, at de overordnede mål bør ses som repræsentative for de overordnede
fremskridt hen imod visionen for Europa 2020. Rådet FORESLÅR, at de nationale
overordnede mål bør være forenelige med følgende principper:
De nationale mål bør være både ambitiøse og realistiske. De bør afspejle nationale
makrostrukturelle flaskehalse for vækst og landespecifikke vilkår, hvad angår den
økonomiske udvikling såvel som de makroøkonomiske, sociale, miljømæssige og
finanspoli-tiske udfordringer, hvert land står over for.
Medlemsstaterne har fuldt ejerskab over deres nationale mål uden at skulle deltage i
byrdedeling. Målet bør imidlertid også være bred sammenhæng og konsekvens mellem
målene for hver medlemsstat, men også på EU-niveau. Økofinrådet spiller en vigtig
rolle for at sikre, at de overordnede finanspolitiske begrænsninger respekteres fuldt ud.
Selv om der ikke er tale om en øvelse i byrdedeling, bør alle medlemsstater stile efter at
gøre fremskridt, men medlemsstater med større underskud bør generelt bidrage mere til
at opfylde det samlede mål samtidig med, at der sikres overensstemmelse med behovet
for finanspolitisk konsolidering.
Der bør tages behørigt højde for den indbyrdes sammenhæng mellem mål, eftersom
opfyldelse af ét mål kan være nyttigt for at opfylde andre.
Fremskridt hen imod de overordnede mål bør evalueres regelmæssigt, og eventuelt bør
der foretages en midtvejsevaluering.
5.
10689/10
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0012.png
8.VI.2010
6.
Rådet UNDERSTREGER, at politikker på EU- og nationalt niveau til styrkelse af
incitamentssystemer til opfyldelse af mål bør prioriteres og være forenelige med de tilsagn om
finanspolitisk konsolidering, der er givet i forbindelse med stabilitets- og vækstpagten. Det er
især vigtigt, når det gælder målet for F&U-udgiftsraten (hvor først og fremmest den private
sektors udgifter bør stige), målet om social inklusion/fattigdom (hvor øget ledighed, f.eks.
blandt grupper, som i dag er socialt udstødte, bør stå for størstedelen af fremskridtene) og
målet om energieffektivitet (hvor de energibrugere, som drager nytte af energibesparelser,
generelt bør bære de ekstra investeringsomkostninger).
Integrerede retningslinjer
7.
Rådet VEDTAGER med henblik på Det Europæiske Råds møde den 17. juni rapporten om de
overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker som del af de strømlinede integrerede
retningslinjer. De foreslåede overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker udgør
den rette referenceramme for medlemsstaternes og EU's økonomiske politikker. Rådet
UNDERSTREGER, at BEPG udgør retsgrundlaget for landespecifikke henstillinger under
artikel 121, stk. 2, og derfor er af særlig relevans for styrkelsen af EU's økonomiske
samordning.
De vigtigste flaskehalse for bæredygtig vækst
8.
Rådet BEKRÆFTER betydningen af at identificere de vigtigste nationale makrostrukturelle
flaskehalse for vækst og udforme politikker, der kan tackle disse med henblik på at skabe de
rette betingelser for bæredygtig og afbalanceret vækst og beskæftigelse i fremtiden. Rådet
SER MED TILFREDSHED på det arbejde, Kommissionen i den forbindelse har udført
sammen med medlemsstaterne og Udvalget for Økonomisk Politik og Det Økonomiske og
Finansielle Udvalg og GODKENDER EFC's og EPC's rapport om identificering af nationale
makrostrukturelle flaskehalse for vækst. Medlemsstaterne opfordres til at tage hensyn til disse
forslag, når de angiver flaskehalsene i deres nationale reformprogrammer.
Tackling af disse flaskehalse indebærer, at der på mellemlang til lang sigt på makroniveau
skabes de rette rammevilkår for at korrigere budgetmæssige og makrofinansielle problemer
samt eksterne ubalancer. Der vil også være brug for politikker til at frigøre drivkræfter for
vækst, der har virkning på makroøkonomisk niveau, f.eks. arbejdsmarkeds- og produkt-
markedspolitikker samt problemer i forbindelse med innovation, F&U, klimaændringer og
uddannelse. Det vil være vigtigt for medlemsstaterne at udforme politikker, som tager fat på
eksisterende flaskehalse og derved skaber de rette betingelser for bæredygtig og afbalanceret
vækst og beskæftigelse i fremtiden.
9.
10689/10
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0013.png
8.VI.2010
Udvidet samordning af den økonomiske politik og timing
10.
Rådet SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens meddelelse om "Styrket samordning af
de økonomiske politikker" for EU som helhed og euroområdet især, der indeholder forslag til
styrkelse af stabilitets- og vækstpagten, en mere omfattende overvågning af den makro-
økonomiske udvikling og konkurrenceevnen inden for euroområdet og en integreret
samordning af de økonomiske politikker i EU.
Rådet HILSER arbejdet i den taskforce, der blev etableret af formanden for Det Europæiske
Råd, VELKOMMENT og imødeser dens forslag om bl.a. udvidet politisk samordning og en
styrkelse af stabilitets- og vækstpagten.
Rådet ER AF DEN OPFATTELSE, at overvågningen under Europa 2020-strategien og
stabilitets- og vækstpagten bør tilrettelægges på følgende måde:
Rapporteringen i stabilitets- og konvergensprogrammerne og de nationale
reformprogrammer bør afstemmes bedre for at tage hensyn til Det Europæiske Råds
rådgivning. Alle disse politikområder bør analyseres på en integreret måde.
Instrumenterne skal dog holdes klart adskilt. Stabilitets- og vækstpagtens integritet skal
bevares fuldt ud ligesom Økofinrådets specifikke ansvar for at føre tilsyn med
gennemførelsen.
Overvågningen bør være mere omfattende, tilbundsgående og effektiv, sætte større
fokus på indhold og tage større hensyn til euroområde-dimensionen.
Overvågningen bør bidrage til politikudformningen på nationalt plan og sikre overordnet
sammenhæng set ud fra EU's og euroområdets samlede synsvinkel. Det mangler at blive
drøftet af taskforcen.
I forbindelse med timingen af rapporteringen og policyrådgivningen bør behovet for
tilstrækkelig forberedelse på nationalt plan overvejes og det bedst mulige tidspunkt til at
vurdere de nationale finanspolitikker fastsættes, idet de nationale parlamenters rolle
respekteres.
Interaktion og komplementaritet mellem politikker på EU- og nationalt plan bør
udforskes fuldt ud.
Enhver gentagelse af processer bør undgås og medlemsstaternes rapporteringsbyrde
minimeres.
11.
12.
10689/10
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0014.png
8.VI.2010
13.
Rådet OPFORDRER Kommissionen til at give en oversigt over de flaskehalse, der
forventes på EU-niveau under flagskibsinitiativerne, og angive, hvordan den tematiske
søjle kan udmunde i politiske henstillinger til medlemsstaterne. I den forbindelse bør
Kommissionen i dialog med medlemsstaterne sikre, at de rette evalueringsrammer til dette
formål er på plads."
Foranstaltninger til at styrke den finansielle regulering
Rådet godkendte en rapport til Det Europæiske Råd, med henblik på dets møde den 17. juni, om de
fremskridt, der er gjort med hensyn til styrkelse af den finansielle regulering som svar på krisen på
de globale finansielle markeder.
Rådet noterede sig desuden:
oplysningerne fra formandskabet vedrørende de igangværende forhandlinger med Europa-
Parlamentet på dette område, især om reformen af EU-rammerne for tilsyn med finansielle
tjenesteydelser og udkastet til EU-regler for enheder, der er ansvarlige for forvaltningen af
alternative investeringsfonde, såsom hedgefonde og private equityfonde
oplysningerne fra Kommissionen vedrørende dens arbejdsprogram for finansielle
tjenesteydelser, herunder en meddelelse om eventuel oprettelse af fonde til at muliggøre en
velordnet sanering i tilfælde af nødlidende finansielle institutioner.
Exitstrategier: budgetmæssige foranstaltninger
Rådet godkendte en rapport til Det Europæiske Råd, med henblik på dets møde den 17. juni, om det
fremskridt, der er gjort med hensyn til udvikling af en exitstrategi til afvikling af de finanspolitiske
stimuleringsforanstaltninger, der blev indført som svar på den økonomiske krise
(dok.
10251/10).
10689/10
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.VI.2010
Forberedelse af G20-topmødet i Toronto
Rådet besluttede at forelægge mandatet for Det Europæiske Råd med henblik på Det Europæiske
Rådets møde den 17. juni af G20-topmødet den 26.- 27. juni i Toronto.
Toronto-topmødet vil fokusere på genopretning efter den globale økonomiske og finansielle krise
og på gennemførelsen af tilsagn fra tidligere G20-topmøder og vil fortsætte med at lægge grund-
laget for bæredygtig og afbalanceret vækst.
G20 blev etableret i 1999 efter finanskrisen i Asien i 1997, og der blev indtil 2008 afholdt årlige
møder mellem finansministrene og cheferne for centralbankerne. G20-lederne mødtes for første
gang i november 2008 i Washington for at udarbejde et koordineret svar på den globale økonomiske
krise. Dette blev fulgt af topmøder i april 2009 i London og i september 2009 i Pittsburgh, hvor G20
blev udpeget som det førende forum for internationalt økonomisk samarbejde.
I løbet af de tre topmøder nåede G20-lederne til enighed om foranstaltninger til at genopbygge den
økonomiske tillid og om foranstaltninger til at styrke reguleringen af finansmarkederne. De gav
også tilsagn om at reformere de internationale finansieringsinstitutter, fremme handelen og modstå
protektionisme.
10689/10
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0016.png
8.VI.2010
EVENTUELT
Taskforcen om Økonomisk Styring
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort i arbejdet i den taskforce, der ledes af formanden for
Det Europæiske Råd, Herman Van Rompuy, med henblik på at styrke den økonomiske styring i EU.
Det udtrykte støtte til taskforcens arbejde, navnlig for så vidt angår styrkelsen af budgetdisciplinen
under stabilitets- og vækstpagten, udvidelsen af den makroøkonomiske overvågning, sikringen af
effektive krisestyringsmekanismer og forbedringen af bestemmelserne om økonomisk styring og
koordination.
10689/10
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0017.png
8.VI.2010
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev afholdt i tilknytning til Rådets samling:
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i et møde i Eurogruppen den 7. juni.
Taskforce om Økonomisk Styring
Ministrene deltog under middagen den 7. juni i et møde i Taskforcen om Økonomisk Styring under
ledelse af formanden for Det Europæiske Råd, Herman Van Rompuy.
EIB's Styrelsesråds årsmøde
Ministrene mødtes i deres egenskab af medlemmer af Styrelsesrådet for Den Europæiske
Investeringsbank til årsmødet i EIB's Styrelsesråd.
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene den økonomiske situation.
10689/10
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0018.png
8.VI.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud - statistikker
Rådet nåede frem til en generel indstilling til et udkast til forordning om styrkelse af
bestemmelserne om statistiske data, der anvendes under proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud.
Formålet er at give Kommissionen og medlemsstaterne mulighed for at arbejde mere effektivt
sammen om at forbedre kvaliteten og pålideligheden af de statistiske data, der bruges til at
fastlægge tallene for det offentlige underskud og den offentlige gæld.
Forordningen vil blive vedtaget på en kommende samling i Rådet, når Europa-Parlamentet har af-
givet sin udtalelse.
Flere oplysninger findes i pressemeddelelse
10728/10.
Den Europæiske Investeringsbank - Det eksterne lånemandat
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til et udkast til afgørelse om en tilpasning af Den
Europæiske Investeringsbanks nuværende lånemandat med en fællesskabsbudgetgaranti til projekter
uden for EU.
Afgørelsen er en opfølgning af en midtvejsrevision af anvendelsen af EIB's eksterne lånemandat for
perioden 2007-13.
Rådet anmodede formandskabet om at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet på grundlag
af Rådets generelle indstilling med henblik på vedtagelse af afgørelsen ved førstebehandlingen.
Flere oplysninger findes i pressemeddelelse
10720/10.
10689/10
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0019.png
8.VI.2010
Pensioner -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet SER MED TILFREDSHED PÅ den foreløbige fælles rapport om pensioner fra Udvalget for
Økonomisk Politik/Udvalget for Social Beskyttelse og BEKRÆFTER sin tilslutning til de fælles
målsætninger om bæredygtige og tilstrækkelige pensioner og til den trestrengede strategi for at
imødegå de økonomiske og budgetmæssige konsekvenser af aldring:
en hurtigere reduktion af gælden;
en forøgelse af beskæftigelsesfrekvensen og produktiviteten; samt
en reform af pensionsordninger, sundhedsvæsen og langtidsplejeordninger.
Rådet UNDERSTREGER den presserende nødvendighed af at gøre mere for at styrke de offentlige
finansers langsigtede bæredygtighed og derved grundlaget for den fortsatte levering af tilstrække-
lige pensioner.
Rådet IMØDESER den endelige fælles rapport om pensioner ved udgangen af 2010. Formålet med
denne rapport er at præsentere de overordnede generelle og landespecifikke politiske udfordringer
og derved tilvejebringe relevant vejledning, der kan præge de politiske valg, som skal træffes om
leveringen af tilstrækkelige og bæredygtige pensioner i Europa."
Momssvig - grænseoverskridende samarbejde - Eurofiscnetværket
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til forordning, der skal gøre det muligt for
medlemsstaterne at intensivere bestræbelserne på at bekæmpe svig vedrørende merværdiafgift
(moms).
Med udkastet til forordning oprettes Eurofisc, som er et netværk af nationale embedsmænd, der skal
afsløre og bekæmpe nye tilfælde af grænseoverskridende momssvig.
Forordningen vil blive vedtaget uden debat på en kommende samling i Rådet, når teksten er
endeligt udformet.
Flere oplysninger findes i pressemeddelelse
10730/10.
10689/10
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0020.png
8.VI.2010
Skadelig skattekonkurrence - adfærdskodeks -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Med hensyn til adfærdskodeksen erklærer Rådet følgende:
det hilser med tilfredshed de fremskridt, som Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen
(erhvervsbeskatning) har gjort under det spanske formandskab, jf. gruppens rapport (dok.
10033/10 FISC 47)
det anmoder gruppen om at fortsætte med at overvåge standstill og gennemførelsen af
rollback og fortsætte arbejdet under den pakke, som Økofinrådet nåede til enighed om på
samlingen den 5. december 2008 (dok. 16410/08 FISC 174)
for at lette gruppens arbejde med at fremme vedtagelsen af adfærdskodeksens principper i
tredjelande opfordrer det Kommissionen til at indlede en dialog med Liechtenstein og
Schweiz om anvendelsen af kodeksens principper og kriterier og aflægge rapport til
Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen inden afslutningen af det belgiske formandskab
det opfordrer gruppen til at aflægge rapport om sit arbejde til Rådet inden afslutningen af
det belgiske formandskab."
Systemerne for direkte beskatning - koordinering af bestemmelserne om misbrug
Rådet vedtog en resolution om koordinering af medlemsstaternes skattepolitikker med hensyn til
bestemmelser om misbrug.
Resolutionen findes i dokument
10597/10.
UDENRIGSANLIGGENDER
EU-Montenegro - stabiliserings- og associeringsrådets forretningsordenen
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, der skal indtages af EU i Stabiliserings- og
Associeringsrådet EU-Montenegro med hensyn til dets forretningsorden.
10689/10
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453807_0021.png
8.VI.2010
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EULEX Kosovo - forlængelse af missionen
Rådet vedtog en afgørelse om forlængelse af Den Europæiske Unions retsstatsmission i Kosovo
(EULEX Kosovo) med to år indtil den 14. juni 2012.
Denne afgørelse understreger EU's stærke engagement i Kosovo, navnlig i retsstaten og Kosovos
europæiske perspektiv.
EULEX Kosovo er er den største civile mission, der nogensinde er blevet iværksat under EU's
fælles sikkerheds- og forsvarspolitik.
Missionen har i partnerskab med Kosovos institutioner til formål at bistå myndighederne og de
retshåndhævende myndigheder med at gøre fremskridt i retning af bæredygtighed og ansvarlighed.
Den skal desuden yderligere udvikle og styrke et uafhængigt multietnisk retssystem og et
multietnisk politi og toldvæsen, idet den sikrer, at disse institutioner er fri for politisk indblanding
og overholder internationalt anerkendte standarder og bedste europæiske praksis. Missionen skal i
fuldt samarbejde med EU's andre bistandsprogrammer gennemføre sit mandat gennem overvågning,
mentorordninger og rådgivning, idet den bevarer et vist udøvende ansvar.
EULEX Kosovo blev oprettet den 4. februar 2008 med fælles aktion 2008/124/FUSP og skulle
udløbe den 14. juni 2010. Den nåede op på sin fulde indledende kapacitet i december 2008 og op på
fuld operativ kapacitet i april 2009. Missionen gennemfører sit mandat i hele Kosovo.
Yderligere oplysninger om EULEX Kosovo findes på:
http://www.eulex-kosovo.eu
Video:
tvnewsroom.consilium.europa.eu
UDVIKLINGSPOLITIK
Regional økonomisk integration i Østafrika og Vestafrika - særberetning -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i dok.
9952/10.
10689/10
DA
21