Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Referat af rådsmødet (TTE) den 24. juni 2010 i Luxembourg
Dato
Dok.id
J. nr.
2010-2183
Internationalt Kontor
Dagsordenspunkt 1: Luftfartsaftale med USA
Formandskabet fremlagde forslag om undertegnelse, midlertidig anvendelse og
senere indgåelse af anden fase af luftfartsaftalen med USA.
I den oprindelige luftfartsaftale med USA, som har været i anvendelse siden
marts 2008, indgik det, at der skulle forhandles videre om en fase 2 der sigtede
på yderligere integrering og liberalisering. EU, såvel som USA, forpligter sig i
anden fase af aftalen til at fjerne yderligere hindringer for markedsadgang. I
takt med at aftalen implementeres, vil europæiske luftfartsselskaber opnå yder-
ligere adgang til det amerikanske marked. Aftalen medfører også en bedre ad-
gang for europæiske investeringer i amerikanske luftfartsselskaber. Derudover
gennemføres et forbedret samarbejde om at begrænse luftfartens miljøpåvirk-
ning.
Forslaget blev på rådsmødet vedtaget og aftalen blev efterfølgende undertegnet
af EU’s transportministre og USA i marginen af rådsmødet.
Dagsordenspunkt 2: Konsekvenserne af de vulkanske askeskyer i
det europæiske luftrum.
Kommissionen præsenterede sin statusrapport for de igangsatte initiativer i
forbindelse med askekrisen. En række initiativer var iværksat for at håndtere
krisen, herunder etableringen af en krise-koordinations-enhed hvori den rele-
vante ekspertviden inddrages tidligt i processen. Det europæiske luftfartssik-
kerhedsagentur (EASA) arbejdede fortsat med at afklare de tekniske konse-
kvenser af at flyve i aske, hvilket havde vist sig sværere at få belyst. Derudover
havde Kommissionen arbejdet for at fremskynde etableringen af det fælleseu-
ropæiske luftrum, Single European Sky.
En række lande anmodede Kommissionen om at overveje den rette balance
mellem passagerernes rettigheder og den finansielle byrde for luftfartsselska-
berne i en kommende revision af passagerrettighedsforordningen.
Kommissionen blev anmodet om, at arbejde videre med at tilvejebringe viden-
skabelige analyser af konsekvenserne ved at flyve i aske. Enkelte lande lagde
desuden vægt på nødvendigheden af, at Kommissionen snarligt fremlægger
konkrete forslag der kan sikre ensartede procedurer i medlemslandene for
håndteringen af en lignende fremtidig situation.