Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3026 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
Den 30. juni 2010
FVM 777
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 12. juli 2010
____________________________________________________________________
1.
Formandskabets arbejdsprogram for andet halvår af 2010
- Præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
Side 2
2.
Rapport fra gruppen af højtstående eksperter på mælkeområdet
- Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Side 5
3.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordningen) for så vidt angår støtte
ydet inden for rammerne af Tysklands alkoholmonopol og Rapport fra Kommissi-
onen til Europa-Parlamentet og Rådet om Tysklands alkoholmonopol
- Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM (2010) 336 og KOM (2010) 337
Side 10
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872329_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 12. juli 2010
1.
Formandskabets arbejdsprogram for andet halvår af 2010
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Hovedprioriteten for det belgiske formandskab bliver de fortsatte drøftelser om den fremtidige fæl-
les landbrugspolitik efter 2013. En anden væsentlig prioritet er arbejdet med de fremtidige rammer
for mejerisektoren. Derudover lægger formandskabet vægt på forhandlingerne om de generelle
mærkningsregler, reformen af fiskeripolitikken og vedtagelsen af TAC/kvoter for 2011. Formand-
skabets program forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
Baggrund
Belgien overtager den 1. juli 2010 formandskabet for EU. Formandskabstrojkaen består endvidere
af henholdsvis Spanien (første halvår 2010) og Ungarn (første halvår 2011).
Sagen er sat på dagsordenen med henblik på præsentation på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den
12. juli 2010.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen
til konkrete forslag.
Formål og indhold
Fødevaresager
Forhandlingerne om en ny forordning om de generelle mærkningsregler vil fortsætte under belgisk
formandskab. Forslaget om revision af de horisontale mærkningsregler og næringsdeklarationer har
været under forhandling siden januar 2008. Forordningen vil erstatte en række direktiver, herunder
det horisontale (generelle) mærkningsdirektiv samt næringsdeklarationsdirektivet. Der lægges op til
en større revision af de gældende regler om næringsdeklaration, herunder at næringsdeklaration bli-
ver obligatorisk, og der åbnes for angivelsen af næringsdeklarationsoplysninger på forsiden af føde-
varerne. Forslaget vil under belgisk formandskab blive behandlet i Rådet (beskæftigelse, socialpoli-
tik, sundhed og forbrugerbeskyttelse). Det belgiske formandskab håber at kunne afslutte førstebe-
handlingen af forslaget i december 2010. Europa-Parlamentets udtalelse forelå den 16. juni 2010.
Det forventes ikke, at forslaget vil kunne vedtages i første behandling med Europa-Parlamentet, så
også det ungarske formandskab vil skulle prioritere forslaget under deres formandskab i første halv-
år af 2011.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872329_0003.png
Drøftelserne om forslaget til revision af forordningen om nye fødevarer (novel food) vil ligeledes
fortsætte under det belgiske formandskab. Anden behandlingen af forslaget gik i gang i 2. kvartal
2010. Europa-Parlamentet har, med mindre ændringer, fremsat de samme ændringsforslag som i
første behandlingen, hvorfor forslaget forventes at gå i forligsprocedure. Novel food-reglerne om-
fatter godkendelse af nye fødevarer inden markedsføring heraf i EU. Ved nye produkter forstås i
den nuværende forordning fødevarer og fødevareingredienser, der ikke har været anvendt til kon-
sum i nævneværdigt omfang i EU før maj 1997. Forslaget vil under belgisk formandskab blive be-
handlet i Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse).
Det belgiske formandskab forventes desuden at beskæftige sig med forslag om opfølgning på grøn-
bogen om fødevarekvalitet. Kommissionen forventes inden udgangen af 2010 at fremlægge en rap-
port om effektiviteten af og konsekvensen i sundheds- og plantesundhedskontrollen i forbindelse
med import af fødevarer, foder, dyr og planter. Kommissionen forventes i oktober 2010 at fremlæg-
ge en rapport om evaluering af GMO-området og eventuelt i december 2010 at fremlægge en rap-
port om kloning i relation til fødevarer. Et forslag om særlig ernæring forventes tidligst at blive
fremsat i udgangen af 2010 og mere sandsynligt i foråret 2011 under ungarsk formandskab.
Kommissionen forventes at offentliggøre sin TSE køreplan II, hvori Kommissionen vil skitsere den
politiske linje i de kommende år med hensyn til bekæmpelse og forebyggelse af BSE, herunder en
eventuel lempelse i forbuddet mod anvendelse af animalsk protein/benmel til foderformål. Forslaget
om en ny veterinærstatus for Grønland, som blev fremsat af Kommissionen i april 2010, forventes
behandlet under belgisk formandskab. Forslaget vil betyde, at det grønlandske erhverv vil få en ikke
ubetydelig lempelse i de administrative byrder ved eksport af disse produkter til EU-markedet.
Kommission forventes omkring årsskiftet 2010-2011 at fremsætte et mindre ændringsforslag til reg-
lerne om elektronisk registrering af kvæg og eventuel justering af reglerne om mærkning af oksekød
i den sammenhæng.
Landbrugssager
Det belgiske formandskab forventes at orientere om konferencen om fremtidens fælles landbrugs-
politik, som afslutter Kommissionens offentlige høring. Kommissionen forventes at fremsætte en
meddelelse om fremtidens fælles landbrugspolitik for perioden 2014-2020 i november 2010. Euro-
pa-Parlamentets egen-initiativbetænkning om fremtidens landbrugspolitik forventes at blive vedta-
get primo juli 2010. Arbejdet med fremtidens fælles landbrugspolitik vil være hovedprioriteten for
det belgiske formandskab.
Det belgiske formandskab vil prioritere rapporten fra de højtstående eksperter på mælkeområdet.
Inden årets udgang forventes Kommissionen som opfølgning på arbejdet fra de højtstående eksper-
ter på mælkeområdet at fremlægge eventuelle forslag. Forslagene vil sandsynligvis blive kædet
sammen med en rapport om mælkekvoternes udfasning, som det i forbindelse med sundhedstjekket
af den fælles landbrugspolitik i 2008 blev besluttet, at Kommissionen skal udarbejde inden den 31.
december 2010.
Arbejdet med forslaget om forenkling på landbrugsområdet vil fortsætte under det belgiske for-
mandskab. Det forventes, at Kommissionen vil fremlægge en forenklingspakke med ændringer af
såvel enkeltbetalingsordningen som landdistriktsforordningen. Dette sker som led i det løbende ar-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872329_0004.png
bejde med opfølgning på de 39 forenklingsforslag, som en række medlemsstater med Danmark i
spidsen fremlagde i foråret 2009.
Fiskerisager
Reformen af den fælles fiskeripolitik skal gennemføres inden udgangen af 2012. Kommissionen
fremlagde i 2009 en grønbog som grundlag for revisionsarbejdet. Grønbogen, som var i offentlig
høring fra frem til december 2009, var udformet som et debatoplæg indeholdende en række
spørgsmål til alle interessenter bredt omhandlende alle væsentlige elementer i den fælles fiskeripoli-
tik med henblik på at få kortlagt ønskerne til udformningen af den fælles fiskeripolitik efter 2012.
Det forventes, at der i reformen vil indgå forslag til ny grundforordning, ny fiskerifond, ny mar-
kedsordning og nye tekniske bevaringsforanstaltninger i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat. Konkre-
te forslag forventes fremlagt i begyndelsen af 2011, men det forventes, at sagen forinden da også vil
være på dagsordenen under det belgiske formandskab, ligesom Kommissionen forventes at komme
med en konsekvensvurdering i andet halvår af 2010.
Forslaget om de generelle TAC/kvoter 2011 vil sandsynligvis blive fremsat i oktober med henblik
på vedtagelse på rådsmødet (landbrug og fiskeri) i december 2010. Kommissionen vil generelt tage
udgangspunkt i principperne i politikerklæringen om TAC/kvoter for 2011. Forslaget om
TAC/kvoter for Østersøen 2011 vil sandsynligvis blive fremsat i september med henblik på vedta-
gelse på rådsmødet i oktober 2010. Endelig forventes forslag til TAC/kvoter 2011 og 2012 for dyb-
havsarter fremlagt i september med henblik på vedtagelse i november 2010. Der forventes at være
en orientering om forhandlingerne med Norge på rådsmøderne (landbrug og fiskeri) i oktober og
november 2010.
De fremsatte forslag til flerårige forvaltningsplaner for ansjos i Biscayabugten og hestemakrel samt
de to kommende forslag om flerårige forvaltningsplaner for laks i Østersøen og pelagiske arter i
Østersøen vil ligeledes blive drøftet.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om formandskabsprogrammet.
Konsekvenser
Præsentationen af formandskabsprogrammet forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller stats-
finansielle konsekvenser.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg, § 2-udvalget (landbrug) og §
5-udvalget (fiskeri).
Landbrug & Fødevarer noterer sig det belgiske formandskabs prioriterede fødevare- og landbrugs-
sager. I forhold til fødevaresagerne henholder Landbrug & Fødevarer sig umiddelbart til de kom-
mentarer, som tidligere i forløbet er afgivet til de enkelte initiativer. Igangværende drøftelser af
Kommissionens forventede initiativ på gmo-området følges tæt. I forhold til landbrugssagerne af-
spejler de prioriterede emner den dagsorden, der allerede er lagt, og Landbrug & Fødevarer vil afgi-
ve bemærkninger, når de drøftes.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872329_0005.png
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens foreløbige generelle holdning er, at man fra dansk side vil tage de belgiske prioriteter
for formandskabet til efterretning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at Rådet vil tage præsentationen af programmet til efterretning.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2.
Rapport fra gruppen af højtstående eksperter på mælkeområdet
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har offentliggjort en rapport, der opsummerer drøftelserne i gruppen af højtstående
eksperter på mælkeområdet. Gruppen, der blev nedsat i oktober 2009 som følge af den vanskelige
situation for mælkesektoren i 2009, fremsætter i rapporten syv henstillinger til Kommissionen.
Baggrund
Kommissionen har den 15. juni 2010 offentliggjort en rapport, der opsummerer drøftelserne i grup-
pen af højtstående eksperter på mælkeområdet
1
.
Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 12. juli 2010 med henblik på
præsentation.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingta-
gen til konkrete forslag.
Formål og indhold
Som følge af den vanskelige markedssituation for mælk i 2009 nedsatte den daværende kommissær
for landbrug og udvikling af landdistrikter i oktober 2009 en gruppe af højtstående eksperter på
mælkeområdet. Ekspertgruppen skulle drøfte, hvilke foranstaltninger, der kan overvejes for mejeri-
sektoren på mellemlangt og langt sigt set i lyset af, at mælkekvoterne udløber den 1. april 2015.
Den blev opfordret til, under hensyntagen til resultaterne af sundhedstjekket, at overveje, hvilke re-
gulerende foranstaltninger, der kan bidrage til at stabilisere markederne og producenternes indkom-
ster og øge gennemsigtigheden på markedet.
1
Rapporten er tilgængelig på:
http://ec.europa.eu/agriculture/markets/milk/hlg/report_150610_en.pdf
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Gruppen bestod af repræsentanter for medlemsstaterne og havde Kommissionens tjenestegrene som
formand. Der er blevet afholdt ti møder i perioden fra oktober 2009 til juni 2010, og på baggrund af
drøftelserne i gruppen er der blevet udarbejdet en rapport. Rapporten afspejler drøftelserne i grup-
pen og indeholder 7 henstillinger, men ingen konkrete forslag. Det anføres, at rapporten ikke præju-
dicerer holdningen i de europæiske institutioner, herunder Kommissionen, Rådet og Europa-
Parlamentet. Kommissionen vil overveje rapporten, og der forventes fremsat forslag inden udgan-
gen af 2010.
Der er på møderne i gruppen blevet drøftet kontraktforhold mellem mælkeproducenter og mejerier,
producenternes kollektive forhandlingsposition, interprofessionelle organisationer, gennemsigtighed
og prisovervågning i fødevareforsyningskæden, markedsinstrumenter (herunder eventuel brug af fu-
tures), mærkning og kvalitetsregler samt innovation og forskning.
Gruppen af højtstående eksperter fremsætter i sin rapport 7 henstillinger til Kommissionen om føl-
gende:
Kontraktforhold mellem mælkeproducenter og mejerier:
Kommissionen inviteres til at
overveje en øget anvendelse af formelle skriftlige kontrakter, dog på frivillig basis, men med
mulighed for medlemsstaterne for at gøre dem obligatoriske. Kontrakterne kunne for ek-
sempel skabe rammer for levering af rå mælk, herunder pris, mængde, leveringstidspunkt og
kontraktvarighed. Gruppen understreger, at Kommissionen i sine overvejelser skal tage høj-
de for den særlige karakter, som andelsselskaber har.
Producenternes forhandlingsposition:
Kommissionen inviteres til at overveje muligheden
for at indføre en bestemmelse under landbrugspolitikken, der giver producentorganisationer,
der består af mælkeproducenter, lov til at forhandle kontraktbetingelser med et mejeri. Va-
righeden af en sådan bestemmelse bør vurderes og denne bør kunne tages op til revision. Det
skal bemærkes, at fem medlemsstater, herunder Danmark, ikke var enige i denne henstilling.
Interprofessionelle organisationer:
Kommissionen foreslås at undersøge, hvorvidt nogle af
de gældende bestemmelser for interprofessionelle organisationer i frugt- og grøntsagssekto-
ren også vil kunne anvendes i mejerisektoren under forudsætning af, at et velfungerende in-
dre marked sikres.
Gennemsigtighed i forsyningskæden:
Kommissionen inviteres til at videreudvikle det eu-
ropæiske prisovervågningsværktøj for fødevarer (European Food Price Monitoring Tool).
Ligeledes inviteres Eurostat og de nationale statistiske institutter til, under hensyn til om-
kostningerne, at undersøge mulighederne for at formidle flere oplysninger.
Markedsinstrumenter og futures:
Der var generelt enighed i gruppen om, at det eksiste-
rende sikkerhedsnet er passende. Kommissionen inviteres til at undersøge mulige instrumen-
ter, der for eksempel kan mindske indkomstvolatilitet, og som er forenelige med WTO’s
"grønne boks". Kommissionen bedes overveje, særligt via målrettede uddannelsesprogram-
mer, at lette anvendelsen af futures.
Mærkning:
Kommissionen inviteres til at overveje forskellige muligheder for obligato-
risk/frivillig produktmærkning af mejeriprodukter, herunder oprindelse/produktionssted
(”place of farming”), samt at indføre særlige mærkningsregler for imitationsprodukter.
Eventuelle overvejelser bør dog tage højde for gældende regler om mærkning, som p.t. revi-
deres.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872329_0007.png
Innovation og forskning:
Kommissionen inviteres til at styrke innovation i den fremtidige
fælles landbrugspolitik efter 2013, herunder især i landdistriktspolitikken. Kommissionen
inviteres desuden til at forbedre formidlingen af de aktuelle muligheder for innovation og
forskning inden for rammerne for landdistriktsudvikling og forskningsrammeprogrammet.
De involverede parter, herunder for eksempel interesseorganisationer, opfordres til at define-
re klare forskningsmål med henblik på, at sektoren bedre kan få nytte af de nationale forsk-
ningsprogrammer og EU's forskningsrammeprogram.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle, administrative eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det centrale for gruppen af højtstående eksperter på mælkeom-
rådet har været diskussionen om at forbedre de europæiske mælkeproducenters forhandlingsposition
overfor forarbejdnings- og detailleddet – særligt gennem kontraktforhold og gennem oprettelsen af
producentorganisationer og interprofessionelle organisationer. Landbrug & Fødevarer ser med be-
kymring på, at mange EU-lande argumenterer for nye former for markedsregulering til erstatning
for mælkekvoternes ophør i 2015. Helt generelt er det vigtigt for Landbrug & Fødevarer, at ram-
merne for den nuværende andelsorganisering i dansk mejeribrug ikke forringes; at varernes frie be-
vægelighed i EU sikres; og at markedsorienteringen af mælkesektoren fortsat fremmes.
I forhold til de konkrete forslag har Landbrug & Fødevarer følgende bemærkninger:
Kontrakter
Landbrug & Fødevarer har fastholdt, at det er nødvendigt med
frivillighed
i forhold til kontrakter af
hensyn til andelsorganiseringen i Danmark. Det er derfor glædeligt, at der er blevet indskrevet, at
kontraktformen – enten lovgivning eller retningslinjer (best practice) – både vil være frivillig og vil
respektere andelsformen.
Landbrug & Fødevarer fastholder dog, at tilgangen i blok 1 om kontraktrelationer på mange måder
er fejlagtig. Det skyldes ikke kun, at mælkesektoren i Danmark allerede har organiseret sig, men
også antydningen af, at kontrakter ses i en udbudsregulerende kontekst (blandt andet afspejlet i
overskriften: ”Contractual
relations between milk producers and dairies to better balance supply
and demand on the dairy market”).
Landbrug & Fødevarer mener desuden, at spørgsmålet om kontrakter har vejet uforholdsmæssigt
meget i drøftelserne i gruppen af højtstående eksperter på mælkeområdet, idet 86 % af den indveje-
de mælk ifølge Kommissionen allerede er omfattet af en kontrakt mellem mejeri og producent, eller
leveres til producentens eget andelsmejeri. Det tager Landbrug & Fødevarer som udtryk for, at de
nødvendige instrumenter som udgangspunkt er til rådighed. Endvidere har Landbrug & Fødevarer
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
løbende arbejdet for en øget markedsorientering af mælkesektoren og er af den grund umiddelbart
meget tøvende overfor et nyt reguleringstiltag, som muligheden for at medlemslandene kan kræve
obligatoriske kontrakter for alle producenter, vil være.
Producentorganisationer
Landbrug & Fødevarer er ikke modstander af at sikre lempeligere regler for oprettelsen af produ-
centorganisationer i mælkesektoren. Det er dog under forudsætning af, at der af hensyn til andelsor-
ganiseringen sikres
frivillige
organiseringsforhold for mælkeproducenterne. Endvidere er det afgø-
rende, at der ikke knyttes støtte til en producentorganisation, idet det vil virke konkurrenceforvri-
dende i forhold til de allerede etablerede andelsvirksomheder.
Interprofessionelle organisationer
Landbrug & Fødevarer har været bekymret for brug af interprofessionelle organisationer. I Land-
brug & Fødevarers optik vil det være en teknisk handelshindring, hvis en interprofessionel organisa-
tion kan forhandle udbuds- og afsætningskoordination på plads mellem primær-, forarbejdnings- og
detailleddet nationalt. Landbrug & Fødevarer bifalder, hvis nye initiativer vedrørende interprofessi-
onelle organisationer i mælkesektoren ikke må omfatte aktiviteter i modstrid med den frie konkur-
rence. Landbrug & Fødevarer er dog bekymret over, at det i rapporten er uklart på
hvilke vilkår,
at
man fremadrettet tænker fri konkurrence på det indre marked for mælkesektoren. Enten er det på
nuværende vilkår eller på de vilkår, som gør sig gældende i frugt og grønt sektoren, hvor man netop
kan lave udbuds- og afsætningskoordination.
Markedsinstrumenter
Landbrug & Fødevarer støtter anbefalingen fra gruppen af højtstående eksperter på mælkeområdet
om, at interventionsregler – som de er i Sundhedstjekket – fastholdes som kriseinstrument, der i gi-
vet fald kan spænde et sikkerhedsnet under markedet.
Der er en anbefaling i rapporten om, at nye instrumenter er relevante for at reducere indkomstvolati-
litet, forudsat at de er grøn boks kompatible.
Støtte til forsikringsordninger eller lignende har løbende været diskuteret i Landbrug & Fødevarer,
når EU-dagsordenen har givet anledning til det. Det har hver gang vist sig, at interessen for forsik-
ringsordninger mod ugunstige vejrforhold etc. er nærmest ikke eksisterende. Når det drejer sig om
usikre markedsforhold, så har interessen klart været at anvende de eksisterende instrumenter i form
af intervention og privat oplagring frem for forsikringsordninger eller lignende.
Futures
Anbefalingerne for futures peger i retning af en europæisk futuresbørs for smør og skummetmælks-
pulver, men ikke for råmælk. Det understreges desuden, at futures skal operere på markedsbetingel-
ser uden direkte involvering af Kommissionen. Dansk mejeribrug er ikke modstandere af, at der op-
rettes en futuresbørs i Europa, hvis der er behov for det i andre europæiske lande, og forudsat, at en
futuresbørs fungerer på markedsbetingelser.
Fødevarekvalitet og mærkning
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Landbrug & Fødevarer støtter – i tråd med anbefalingen fra gruppen af højtstående eksperter på
mælkeområdet – en større indsats for at undgå, at ikke-mejeriprodukter markedsføres som værende
mejeriprodukter.
Landbrug & Fødevarer støtter, at man beholder gældende mærkningsregler, hvor der er frivillig an-
givelse af ”place of farming”. ”Mandatory place of farming” er ikke i Landbrug & Fødevarers inte-
resse, idet obligatoriske mærkningsregler vil være i modstrid med varernes fire bevægelighed i EU
og et tilbageskridt mod en opdeling af EU´s indre marked i
nationale
markeder. Generelt set er ob-
ligatoriske mærkningsregler også problematiske i forhold til global handel med fødevarer, idet det
kan medføre lignende tiltag fra lande udenfor EU, hvilket vil være i modstrid med interesserne
blandt de eksportorienterede nationer i EU. “Mandatory place of farming” mærkning vil være prak-
tisk umuligt, idet mælken i noget omfang indvejes og forarbejdes
på tværs
af grænserne I EU.
Innovation
Landbrug & Fødevarer bemærker med tilfredshed, at afsnittet om forskning og innovation er blevet
forbedret i forhold til tidligere udkast, så der iværksættes en stærkere indsats for:
At kommunikere bedre om eksisterende forskning og innovationsmuligheder.
At sikre klare forskningsprioriterer for mælkesektoren for at få bedre nytte af nationale og
EU forskningsprogrammer.
At mælkesektoren skal indtænkes mere i forbindelse med Gruppen på Højt Plan om Fødeva-
reindustriens konkurrenceevne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager rapporten fra gruppen af højtstående eksperter på mælkeområdet til efterretning.
Regeringen arbejder for, at gennemførelsen af centrale dele af sundhedstjekket fastholdes, således at
strategien for afvikling af mælkekvoterne ligger fast. Regeringen vil endvidere arbejde for at mar-
kedsorientere mælkesektoren yderligere, herunder at markedsinstrumenter som intervention og pris-
støtte enten ophører eller opretholdes på et minimum som et reelt sikkerhedsnet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rapporten afspejler drøftelserne i gruppen, som de har fundet sted, og de forskellige medlemsstaters
holdninger hertil. Medlemsstaternes repræsentanter i gruppen har været delt på visse af emnerne,
hvilket også fremgår af henstillingerne.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872329_0010.png
3.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) om ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordningen) for så vidt
angår støtte ydet inden for rammerne af Tysklands alkoholmonopol
og Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om Tysklands
alkoholmonopol
KOM (2010) 336 og KOM(2010) 337
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har fremlagt en rapport om Tysklands alkoholmonopol og har i forlængelse heraf
fremlagt forslag om forlængelse af Tysklands alkoholmonopols særlige undtagelse fra statsstøtte-
reglerne om ydelse af støtte til produktion af landbrugsethanol. Den nuværende undtagelsesbe-
stemmelse udløber den 31. december 2010. Kommissionen foreslår en forlængelse af den nuværen-
de undtagelse til den 31. december 2017 samtidig med, at forslaget indeholder en plan for afvikling
af monopolet senest denne dato.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2010) 336 af 24. juni 2010 fremlagt forslag til ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordningen) for så vidt angår støtte ydet inden for
rammerne af Tysklands alkoholmonopol og har ved KOM (2010) 337 af 24. juni 2010 fremlagt en
rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om Tysklands alkoholmonopol. Forslaget og rapporten er
oversendt til Rådet i en dansk sprogversion den 30. juni 2010.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 42 og 43, stk. 2., og skal behandles efter den al-
mindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Forslaget og rapporten er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 12. juli 2010
med henblik på præsentation.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
Ifølge artikel 182, stk. 4, i Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordningen), kan
Tyskland indtil den 31. december 2010 yde støtte inden for rammerne af Tysklands alkoholmonopol
for produkter, der efter yderligere forarbejdning markedsføres af monopolet som landbrugsethanol
og er opført i traktatens bilag I. Den samlede årlige støtte må ikke overstige 110 mio. €.
Det fremgår af artikel 184, stk. 3, i Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordnin-
gen), at Kommissionen inden den 31. december 2009 skulle have forelagt Europa-Parlamentet og
Rådet en rapport om anvendelsen af undtagelsen i artikel 182, stk. 4, for så vidt angår Tysklands al-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
koholmonopol, herunder også en evaluering af den støtte, der er ydet inden for rammerne af dette
monopol, ledsaget af relevante forslag. Kommissionen har den 24. juni 2010 ved KOM (2010) 337
fremlagt rapporten.
I rapporten påpeges det, at betydningen af Tysklands alkoholmonopol er aftagende, samt at antallet
af brænderier tilknyttet Tysklands alkoholmonopol er faldet med ca. 70 i perioden fra 2001-2008.
Det fremgår endvidere af rapporten, at alkoholmonopolets afsætning er faldet, ligesom godtgørel-
serne er faldet fra 110 mio. € i 2003 til 80 mio. € i 2008. Flere brænderier har omstruktureret deres
produktion gennem investeringer i energibesparende udstyr, effektiviseringer og salgsfremstød. Der
er ifølge rapporten stadig behov for yderligere omstilling, inden brænderierne kan fungere under
frie markedsvilkår.
Med forslaget foreslås en forlængelse af anvendelsen af den særlige undtagelse fra statsstøtteregler-
ne indtil den 31. december 2017, idet der i denne periode kan ydes støtte af Tyskland for produkter,
der efter yderligere forarbejdning markedsføres af monopolet som landbrugsethanol. Det foreslås, at
produktion og salg fra monopolet gradvist skal afvikles indtil den 31. december 2017, hvorefter
monopolet skal ophøre med at eksistere.
Kommissionen foreslår to forskellige afviklingsforløb af de tyske brænderier:
1) Der findes i øjeblikket 677 plomberede landbrugsbrænderier (landwirtschaftliche Ver-
schlussbrennereien), som hovedsageligt forarbejder korn og kartofler til ethanol. Forslaget
tilsigter at understøtte disse brænderiers udtræden af monopolet ved at opretholde undtagel-
sen indtil udgangen af 2013, idet brænderiernes produktion gradvist bliver reduceret fra
540.000 hektoliter i 2011, 360.000 hektoliter i 2012 til 180.000 hektoliter i 2013. Når et
brænderi ikke længere er tilknyttet alkoholmonopolet, kan brænderiet modtage en kompen-
sation på 257,50 € pr. hektoliter nominelle brændingsrettigheder. Kompensation ydes senest
den 31. december 2013, men kan udbetales i flere rater frem til den 31. december 2017.
2) De små brænderier, for hvilke afgiften fastsættes skønsmæssigt (Abfindungsbrennereien),
råstofbrugere (Stoffbesitzer) og kooperative frugtbrænderier (Obstgemeinschaftsbrennerei-
en) er overvejende lokalt forankret og producerer meget små mængder af alkohol, hovedsa-
geligt fra frugt (op til 300 liter om året pr. brænderi). Med forslaget kan disse brænderier
ydes støtte fra monopolet under forudsætning af, at den samlede produktion, der modtager
støtte, ikke overstiger 60.000 hektoliter årligt indtil udgangen af 2017.
Forslaget fastsætter, at det samlede støttebeløb, som kan udbetales fra den 1. januar 2011 til den 31.
december 2013 ikke må overstige 269,9 mio. €, og at det samlede udbetalte støttebeløb fra den 1.
januar 2014 til den 31. december 2017 ikke må overstige 268 mio. €.
Fremstilling af landbrugsethanol under monopolet er begrænset og udgør p.t. mindre end 10 % af
den samlede fremstilling af landbrugsethanol i Tyskland. Alkoholen sælges navnlig til spiritus-, fø-
devare-, lægemiddel- og kosmetiksektoren, og der sælges ingen alkohol til anvendelse i biobrænd-
stoffer. Eftersom alle plomberede brænderier skal være ude af monopolet senest den 31. december
2013, vil produktionen under monopolet blive væsentligt mindre efter denne dato.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872329_0012.png
Det fremgår af forslaget, at Tyskland, som hidtil, hvert år inden den 30. juni skal forelægge en rap-
port om, hvorledes ordningen fungerer. Desuden skal de tyske myndigheders rapport fra 2013 til
2016 hvert år inkludere en afviklingsplan for små brænderier, for hvilke afgiften fastsættes skøns-
mæssigt, samt for råstofindehavere og kooperative frugtbrænderier.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, ligesom forslaget ikke
har konsekvenser for EU’s budget.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det er en vigtig prioritet, at der er ens konkurrencevilkår mel-
lem EU-landene. Derfor er det vigtigt, at statsstøttereglerne overholdes, og at undtagelser så vidt
muligt undgås. Landbrug & Fødevarer støtter derfor en afvikling af det tyske alkoholmonopols sær-
lige undtagelse fra statsstøttereglerne om ydelse af støtte til landbrugsethanol, og gerne før 2017.
Det kan i den forbindelse også nævnes, at manglende sikkerhed for konkurrenceevne i sidste ende
kan blokere (eller forsinke) for udbygningen med bioethanolproduktion i Danmark, til trods for
denne udbygnings betydelige klima- og beskæftigelseseffekter.
Regeringens foreløbige holdning
Der er tale om forlængelse af en særlig undtagelse fra statsstøttereglerne for så vidt angår en foran-
staltning på landbrugsområdet i EU, som skal understøtte et erhverv under omstilling. Idet omstil-
lingen går i retning af afvikling af alkoholmonopolet, kan regeringen støtte forslaget med henblik
på, at alkoholmonopolet endeligt ophører.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ingen offentlige tilkendegivelser fra de øvrige medlemsstater.
Tidligere fremlæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
12